2022

Naše motto: Neučíme učivo, učíme žáky! :)

Odkaz na sdílenou tabulku (zápis na zkoušku + požadavky ke zkoušce):

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xiwxzlFBw2-msipi73tMqS3EAA5SXJZ9f1ndJ4Owpn0/edit#gid=1485710688

 

Aktivizační metody 2022

1) Stavba elektrárny: materiál i s metodikou

Dodavatel elektřiny a majitel firmy Postav elektrárnu, vypsal výběrové řízení na stavbu nové elektrárny,
která by umožnila zvýšit roční výrobu elektřiny v České republice. Nemůže se ale rozhodnout, jakou
elektrárnu by měl postavit. Měla by být na obnovitelné zdroje a proč? Nebo by měla využívat naopak
neobnovitelné zdroje? Která elektrárna bude ekonomicky výhodnější, a která bude naopak lepší pro životní
prostředí? S těmito otázkami se pan dodavatel rozhodl jít na schůzku s majiteli tří elektráren – majitelem
jaderné elektrárny, uhelné elektrárny a majitelem vodní elektrárny. Pro kterou elektrárnu se rozhodne?

2) Skládankové učení Sádrovec/sádra: materiál i s metodikou

3) Bezpečnostní symboly - přiřazování: materál i s metodikou

4) Atom - pracovní list

5) Transformace + Studentský AZ - Víz: materiál

Transformace: Aktivita je založená na schopnosti studentů porozumět předloženému textu a přetransformovat ho do různých typů zobrazení. Každý student si losuje jedno z písmen z hromady (A - nákres bez popisu, B - schéma s popisem, C - graf s popisem, D - tabulka s popisem, E - komiks). Základem je psaný text o daném biochemickém tématu (viz. přiložený screen textu o proteinech). Text může být přiložený v papírové podobě každému studentovi, nebo zobrazený na dataprojektoru. Učitel nechá čas na přečtení textu (2-3min). Následuje cca 10-15min časový úsek, během kterého má každý student za úkol přepracovat text do podoby, kterou si vylosoval. Po uplynutí stanovené doby vytvoří studenti skupiny podle stejných formátů (skupina nákresů, skupina grafů apod.), ve které si během 2min navzájem sdílí informace. Následuje reflexe, kdy každá skupina představí své individuální / společné nápady a popíše své práce. Cílem aktivity je získat z 1 textu co nejvíce různých typů informací v různých podobách, které je možné vystavit ve třídě

Studentský AZ kvíz ( Hrací pole): Aktivita je založená na principu televizní hry AZ-kvíz. Základem je trojúhelníkové hrací pole, složené z 28 oddělených šestiúhelníků = políček. Každý šestiúhelník má na zakryté straně chemickou značku prvku. Studenti se rozdělí na 2 skupiny (A/B), představující 2 soupeře. Skupiny si vyberou barvu (červená / modrá). První student ze skupiny A si vylosuje charakteristiku odpovědi ze zalaminovaných kartiček (vzhled, výskyt, využití, zajímavost). Následně zvolí políčko a přečte si chemickou značku. Po poradě se skupinou vysloví název prvku a vybranou informaci o daném prvku. Časový limit na 1 políčko je 15s a počítá se od otočení políčka. Pokud odpoví správně, vrátí políčko zpět a označí ho žetonem s barvou skupiny. Pokud odpoví špatně / částečně, vrátí políčko zpět bez označení. Skupiny se střídají po každém kole a ve skupině se střídají odpovídající studenti. Cílem hry je propojit 3 strany hracího pole.

6) Anorganický názvoslovný turnaj - procvičování

7) Elektronový model atomu - procvičení s lentilkami

8) Enzymy - pracovní list, řešení

9) Hádej kdo? Velmi dobrá metoda na zopakování látky, mezi kterou jdou zařadit i třeba vzorečky. Je to jednoduchá, rychlá (např. 5 min na začátku hodiny), zábavná metoda nevyžadující moc zásahů učitele. Jedná se o to, že se žákům rozdají lístečky (nebo si je vyrobí sami) s pojmem/vzorcem a ten, který je na řadě, může odpovídat jen ano/ne a ostatní ze skupinky hádají jaký pojem/vzorec má onen žák. Aktivita byla použita například na mix vzorců (rovnic), chemických reakcí, vzorečků sloučenin a prvků.

alternativy: na lístečky (od učitele) lze napsat body a skupiny budou soutěžit mezi sebou a na konci tedy sečtou body.
Na zvážení je přidat kromě odpovědi ano/ne i možnost nevím nebo ty lístečky, co se nedají uhádnout, odložit.
Lze použít i alternativu, kdy si lístečky dají žáci na čelo a každý hádá přes otázky na ostatní, co má sám na čele (princip aplikace Charades!)

10) Přenechání odpovědi - vrstevnické učení: Metoda na počítání příkladu. Metoda slouží spíš pro slabší žáky, které přímo i nepřímo učí žáci silnější (peer).

Aktivita byla použita například na výpočet pH slabé kyseliny a stupni disociace o známém pKa a koncentraci.
Typy:     udělat k příkladu experiment, který dokáže/vyvrátí vypočítanou hodnotu
             Dělat aktivitu ve dvojích dobrý + špatný žák
             Během počítání chodit po třídě a radit a podporovat
Ověřit si potřebný čas pro žáky, protože skupinky, které mají vypočítáno a dostanou 3 nedořešené příklady je to přestane bavit

9 +10 zde ke stažení

 

Didaktika Biochemie ZS 2022 (NMgr. + DPS)

Studijní opora - Didaktika biochemie

4. listopadu 2022
Představení vyučujících, předmětu, informace o Z/Zk
RVP ve vztahu k biochemii
Práce s modely organických molekul
Proč se učit biochemii?

18. listopadu 2022
RWCT metody (význam kritického myšlení, RVP a kritické myšlení, Co je kritické myšlení, metody pro rozvoj kritického myšlení, cyklus E-U-R, metoda Kostka, INSERT - video + tabulka)
Sacharidy (prezentace studentů): Prezentace, tematak 1, tematak 2, Chemický experiment, Monosacharidy- prezentace, Oligosacharidy a polysacharidy- prezentace, Metabolismus - prezentace, Krebsův cyklus - hra, Pracovní list 1, Pracovní list 2, Pracovní list - disacharidy

2. prosince 2022
Badatelsky orientovaná výuka (videozáznam vyučovací hodiny)
Aminokyseliny + proteiny (prezentace studentů): Plan hodin, Prezentace (metodika), 1. VH, 2. VH, 3. VH, 4. VH, 5. VH, 6. VH, 7. VH, 8. VH, 9. VH, Bingo, Křížovka, Křížovka - řešení, laboratorní práce, pexeso
Lipidy (prezentace studentů): prezentace (metodika), Laborky - mydlo, Mastňačky z NY, Aktivita palmový olej, Aktivita palmový olej - TISK, Energie z ořechu (pokus), Cholesterol - článek

9. prosince 2022
Nukleové kyseliny (prezentace studentů): prezentace, Od DNA k proteinu, Pracovní list
Dýchací řetězec a fotosyntéza (problematické úseky ve výuce biochemie)
Enzymy + vitaminy (prezentace studentů): prezentace (metodika), pokus: amylasa ve slinách, pokus: důkaz vitaminu C, pokusy s enzymy (otevřená věda), aktivita: enzymy, Enzymy: pracovní list, Vitaminy: pracovní list

6. ledna 2023
Hormony (prezentace studentů): prezentace, Pracovní list, Jak fungují hormony, Práce s textem
Rozvoj řečových dovedností, Pravidla efektivní komunikace
Test
Závěrečná reflexe "Dobrá výuka" - Let balónem

 

Didaktika Organické chemie ZS 2022 (DPS)

Studijní opora - Didaktika organické chemie

4. listopadu 2022
Představení vyučujících, předmětu, informace o Z/Zk
Revize RVP ZV
RVP ve vztahu k organické chemii
Význam aktivizačních metod, cyklus CMIARE
Beaker s podporou CMIARE (pracovní list)

18. listopadu 2022
Bílé prášky - BOV úloha
Teorie učení
Koncepce vzdělávání Líného učitele
Typy reakcí, mechanismy, názvosloví (Tereza): prezentace
Dvě diferenciační výukové metody (Luboš) - prezentace, skládankové učení, opakování

2. prosince 2022
Mobilní aplikace a webové nástroje ve výuce chemie (Phet neboli Chemistry & Physics simulations; Beaker, Funkční skupiny, Kahoot...): http://www.studiumbiochemie.cz/aplikace2.html (pracovní listy pro práci s mobilními aplikacemi + aktivizace žáků)

Karboxylové kyseliny a jejich deriváty (Tomáš)
Halogenderiváty, dusíkaté a sirné deriváty, heterocyklické sloučeniny (Monika)

9. prosince 2022
Video - ropa a zemní plyn (pracovní list, řešení) RAK, jedno slovo
Syntetické makromolekulární látky a ropa a její zpracování (Michal)
Uhlovodíky (Iveta)
Dvě vybrané didaktické hry vhodné při expozici nového učiva organické chemie + mastňačky z NY (Katka)

6. ledna 2023
Pravidla ve třídě (stanovení, individuální práce, skupinová práce)
Relaxační a protahující prvky
Líný učitel - reflexe
Závěrečná reflexe
Kyslíkaté deriváty (bez karboxylových kyselin) (Barbora)
Dvě mobilní aplikace vhodné na podporu výuky organické chemie (Mária Nela)

Dvě metody vzájemného učení při expoziční fázi (Vašek), pexeso

 

Didaktika Organické chemie LS 2022

Studijní opora - Didaktika organické chemie

17. února 2022
Představení vyučujících, předmětu, informace o Z/Zk
RVP a ŠVP se zaměřením na organickou chemii RVP G, RVP ZV, ŠVP1, ŠVP2,
Co důležitého si pamatuji z předchozích didaktik?
Revize RVP ZV
Význam aktivizačních metod, cyklus CMIARE

24. února 2022
Pravidla ve třídě

Respektující učitel (pravidla)
Aktivity studentů a studentek:
A: Typy reakcí, mechanismy, názvosloví
B: Evokace vs. Brainstrorming a brainwriting
C: Dvě knížky

3. března 2022

Jak efektivně učit?


Aktivity studentů a studentek:
A: Karboxylové kyseliny a jejich deriváty
B: Dvě metody vzájemného učení
C: Dvě knížky

10. března 2022
Cíl vyučovací hodiny a jeho význam ve výuce

Mobilní aplikace
Aktivity studentů a studentek:
A: Halogenderiváty, dusíkaté a sirné deriváty
B: Dvě mobilní aplikace vhodné pro podporu výuky organické chemie
C: Dvě knížky

17. března 2022

Webové nástroje - simulace Phet
Aktivity studentů a studentek:

A: Halogenderiváty, dusíkaté a sirné deriváty
A: Syntetické makromolekulární látky a ropa a její zpracování
B: Dvě vybrané didaktické hry vhodné při expozici nového učiva
C: Dvě knížky

21. dubna

Děkanský den - výuka se ruší

Samostudium: Líný učitel https://www.youtube.com/watch?v=XR3Zfxz84a0

28. dubna 2022

Stručná reflexe z praxe s důrazem na výuku organické chemie
Výuková videa - RAK, Jedno slovo, INSERT (http://didaktikabiochemie.natur.cuni.cz/doch2017_2019/volklova.html)

Odkaz na videa do výuky:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Zu_BW689YmKAQdf4i1sz_AVyWUIXgg2nPpCSn-iijLk/edit#gid=0 

Aktivity studentů a studentek:
A: Alkany, alkeny a alkyny
B: Pojmové a myšlenkové mapy
C: Jedna knížka

5. května 2022

Líný učitel (https://docs.google.com/document/d/1FgCmQ78DalH_no5qdpAFE7bvQqD-Vk43feE49ictl18/edit?usp=sharing) – rozbor
Hybridizace (balónky)
Aktivity studentů a studentek:
A: Areny a heterocyklické sloučeniny
B: Dvě diferenciační výukové metody
C: Tři knížky

18. května 2022

Aktivity studentů a studentek:
A: Kyslíkaté deriváty (bez karboxylových kyselin)
C: Tři knížky
Zkouškový test
Závěrečná reflexe


Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz