Didaktika biochemie (a organické chemie)
Katedra učitelství a didaktiky chemie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Vyučující: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D.; RNDr. Ing. Petr Distler, Ph.D. et Ph.D.
1) Stavba elektrárny: materiál i s metodikou Dodavatel elektřiny a majitel firmy Postav elektrárnu, vypsal výběrové řízení na stavbu nové elektrárny, 2) Skládankové učení Sádrovec/sádra: materiál i s metodikou 3) Bezpečnostní symboly - přiřazování: materál i s metodikou 4) Atom - pracovní list 5) Transformace + Studentský AZ - Víz: materiál Transformace: Aktivita je založená na schopnosti studentů porozumět předloženému textu a přetransformovat ho do různých typů zobrazení. Každý student si losuje jedno z písmen z hromady (A - nákres bez popisu, B - schéma s popisem, C - graf s popisem, D - tabulka s popisem, E - komiks). Základem je psaný text o daném biochemickém tématu (viz. přiložený screen textu o proteinech). Text může být přiložený v papírové podobě každému studentovi, nebo zobrazený na dataprojektoru. Učitel nechá čas na přečtení textu (2-3min). Následuje cca 10-15min časový úsek, během kterého má každý student za úkol přepracovat text do podoby, kterou si vylosoval. Po uplynutí stanovené doby vytvoří studenti skupiny podle stejných formátů (skupina nákresů, skupina grafů apod.), ve které si během 2min navzájem sdílí informace. Následuje reflexe, kdy každá skupina představí své individuální / společné nápady a popíše své práce. Cílem aktivity je získat z 1 textu co nejvíce různých typů informací v různých podobách, které je možné vystavit ve třídě Studentský AZ kvíz ( Hrací pole): Aktivita je založená na principu televizní hry AZ-kvíz. Základem je trojúhelníkové hrací pole, složené z 28 oddělených šestiúhelníků = políček. Každý šestiúhelník má na zakryté straně chemickou značku prvku. Studenti se rozdělí na 2 skupiny (A/B), představující 2 soupeře. Skupiny si vyberou barvu (červená / modrá). První student ze skupiny A si vylosuje charakteristiku odpovědi ze zalaminovaných kartiček (vzhled, výskyt, využití, zajímavost). Následně zvolí políčko a přečte si chemickou značku. Po poradě se skupinou vysloví název prvku a vybranou informaci o daném prvku. Časový limit na 1 políčko je 15s a počítá se od otočení políčka. Pokud odpoví správně, vrátí políčko zpět a označí ho žetonem s barvou skupiny. Pokud odpoví špatně / částečně, vrátí políčko zpět bez označení. Skupiny se střídají po každém kole a ve skupině se střídají odpovídající studenti. Cílem hry je propojit 3 strany hracího pole. 6) Anorganický názvoslovný turnaj - procvičování 7) Elektronový model atomu - procvičení s lentilkami 8) Enzymy - pracovní list, řešení 9) Hádej kdo? Velmi dobrá metoda na zopakování látky, mezi kterou jdou zařadit i třeba vzorečky. Je to jednoduchá, rychlá (např. 5 min na začátku hodiny), zábavná metoda nevyžadující moc zásahů učitele. Jedná se o to, že se žákům rozdají lístečky (nebo si je vyrobí sami) s pojmem/vzorcem a ten, který je na řadě, může odpovídat jen ano/ne a ostatní ze skupinky hádají jaký pojem/vzorec má onen žák. Aktivita byla použita například na mix vzorců (rovnic), chemických reakcí, vzorečků sloučenin a prvků. alternativy: na lístečky (od učitele) lze napsat body a skupiny budou soutěžit mezi sebou a na konci tedy sečtou body. 10) Přenechání odpovědi - vrstevnické učení: Metoda na počítání příkladu. Metoda slouží spíš pro slabší žáky, které přímo i nepřímo učí žáci silnější (peer). Aktivita byla použita například na výpočet pH slabé kyseliny a stupni disociace o známém pKa a koncentraci. 9 +10 zde ke stažení |
Didaktika Biochemie ZS 2022 (NMgr. + DPS) Studijní opora - Didaktika biochemie |
4. listopadu 2022 |
18. listopadu 2022 |
2. prosince 2022 |
9. prosince 2022 |
6. ledna 2023 |
Didaktika Organické chemie ZS 2022 (DPS) Studijní opora - Didaktika organické chemie |
4. listopadu 2022 |
18. listopadu 2022 |
2. prosince 2022 Karboxylové kyseliny a jejich deriváty (Tomáš) |
9. prosince 2022 |
6. ledna 2023 Dvě metody vzájemného učení při expoziční fázi (Vašek), pexeso |
Didaktika Organické chemie LS 2022 Studijní opora - Didaktika organické chemie |
17. února 2022 |
24. února 2022 Respektující učitel (pravidla) |
3. března 2022 Jak efektivně učit?Aktivity studentů a studentek: A: Karboxylové kyseliny a jejich deriváty B: Dvě metody vzájemného učení C: Dvě knížky |
10. března 2022 Mobilní aplikace |
17. března 2022 Webové nástroje - simulace Phet A: Halogenderiváty, dusíkaté a sirné deriváty |
21. dubna Děkanský den - výuka se ruší Samostudium: Líný učitel https://www.youtube.com/watch?v=XR3Zfxz84a0 |
28. dubna 2022 Stručná reflexe z praxe s důrazem na výuku organické chemie Odkaz na videa do výuky: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Zu_BW689YmKAQdf4i1sz_AVyWUIXgg2nPpCSn-iijLk/edit#gid=0 Aktivity studentů a studentek: |
5. května 2022 Líný učitel (https://docs.google.com/document/d/1FgCmQ78DalH_no5qdpAFE7bvQqD-Vk43feE49ictl18/edit?usp=sharing) – rozborHybridizace (balónky) Aktivity studentů a studentek: A: Areny a heterocyklické sloučeniny B: Dvě diferenciační výukové metody C: Tři knížky |
18. května 2022 Aktivity studentů a studentek:A: Kyslíkaté deriváty (bez karboxylových kyselin) C: Tři knížky Zkouškový test Závěrečná reflexe |
Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz