Doplňkové pedagogické studium 2013 - Všeobecné informace k předmětu Didaktika biochemie

Požadavky ke zkoušce

  1. Vybrat jedno téma z učiva středoškolské biochemie (dle vlastního výběru)
  2. Obsah vybraného tématu zpracovat pro účely výuky na střední škole (dle vlastního uvážení – prezentace (nemusí být), výklad doplněný animacemi, diskuze se třídou, hra…).
  3. Rozsah výuky – jedna vyučovací hodina.
  4. Materiál doplnit o motivační prvky (pokus, obrázky, animace, hra, křížovka, video, cokoliv, co by mohlo mít motivační funkci).
  5. K probrané látce vytvořit didaktický test či zadání písemné práce + návrh bodového hodnocení, stupnice a autorské řešení.
  6. Sepsat didaktické poznámky k vytvořeným materiálům (cíle hodiny, časové rozvržení hodiny, slovní komentáře ke snímkům k prezentaci, motivační funkce …).
  7. Citovat, uvádět všechny zdroje – uvést použitou literaturu na závěr zpracovaného tématu.
  8. Materiály zaslat na email: rostejnskamilada@seznam.cz

Požadavky k zápočtu

  1. Na internetových stránkách www.didaktikabiochemie.wz.cz prohlížet a komentovat vytvořené materiály ostatních studentů z pohledu budoucího učitele i z pohledu bývalého středoškolského žáka.
  2. Komentáře zasílat a email: rostejnskamilada@seznam.cz

Studijní materiály:

Přehled probíraných témat

Biochemie:

  1. Prezentace a animace (Přírodní látky; Trávení a metabolismus; Nukleové kyseliny a proteosyntéza; Fotosyntéza; Dýchací řetězec) viz odkaz: http://www.teplamilada.wz.cz/materialy.html

Didaktika biochemie:

  1. Příprava na vyučovací hodinu (z čeho vycházíme (pedagogické dokumenty), proč? Jak?, co? (obsahová analýza – učebnice, odborná literatura, informace), didaktická analýza, stanovení cílů VH, doporučená forma a struktura přípravy, fáze hodiny (úvod, opakování, výklad nové látky, popř. laboratorní pokus, procvičení, zápis do sešitu, závěr hodiny), vyhodnocení VH)
  2. Virtuální hospitace + přednáška 1 (nástup do školy, škola, pedagogické dokumenty, školní řád, tematický plán, učebnice, příprava na vyučování, chemická laboratoř, bezpečnost práce, hodnocení ve výuce, klasifikace, školní aktivity, chemická olympiáda, talentovaní žáci, hospitace a virtuální hospitace)
  3. Přednáška 2 (učebnice biochemie – analýzy, odborné biochemické knihy, internetové zdroje, biochemické animace, biochemie v RVP a ŠVP, příklady ŠVP, příklady tematických plánů, biochemie a státní maturitní zkouška)
  4. Přednáška 3 (pyramida efektivity učení, aktivizační metody ve výuce biochemie – didaktické hry, projekty, experimenty) - vynecháno
  5. Přednáška 4 (selenocystein, pyrolysin, glutathion, priony, fenylketonurie, srpkovitá anemie, klonování, vazba v sacharose, vyšší mastné kyseliny, máslo vs. margarín, rozdíly v energetickém výtěžku)

 

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz

aktualizováno 16. 3. 2013