2023

Moto

Odkaz na sdílenou tabulku (zápis na zkoušku + požadavky ke zkoušce):

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xiwxzlFBw2-msipi73tMqS3EAA5SXJZ9f1ndJ4Owpn0/edit#gid=1485710688


Didaktika Biochemie ZS 2023 (NMgr. + DPS)

Studijní opora - Didaktika biochemie

10.11.2023

Představení vyučujících, předmětu, informace o Z/Zk
RVP ve vztahu k biochemii, RVP, ŠVP
Práce s modely organických molekul - glukosa
Proč se učit biochemii?

1.12.2023

Umělá inteligence a její využití ve výuce chemie - výhody a nevýhody

Bílé prášky - BOV úloha


Sacharidy (prezentace studentů)

15.12.2023

RWCT metody (význam kritického myšlení, RVP a kritické myšlení, Co je kritické myšlení, metody pro rozvoj kritického myšlení, cyklus E-U-R, metoda Kostka, INSERT - video + tabulka)

Badatelsky orientovaná výuka (videozáznam vyučovací hodiny)
Aminokyseliny + proteiny (prezentace studentů):
Lipidy (prezentace studentů):

5.1.2023

Dýchací řetězec / Fotosyntéza / Nukleové kyseliny (problematické úseky ve výuce biochemie)

Nukleové kyseliny (prezentace studentů):

Enzymy + vitaminy (prezentace studentů):

12.1.2023

Hormony (prezentace studentů):
Test
Závěrečná reflexe "Dobrá výuka" - Let balónem

 

Didaktika Organické chemie ZS 2023 (DPS)

Studijní opora - Didaktika organické chemie

10.11.2023

Domácí úkol - Koncepce Líného učitele

Představení vyučujících, předmětu, informace o Z/Zk
Revize RVP ZV
RVP ve vztahu k organické chemii
Význam aktivizačních metod, cyklus CMIARE
Beaker s podporou CMIARE (pracovní list)

1.12.2023

Teorie učení
Koncepce vzdělávání Líného učitele

Pravidla ve třídě (stanovení, individuální práce, skupinová práce)
Typy reakcí, mechanismy, názvosloví
Dvě diferenciační výukové metody

Představení knihy

15.12.2023

Mobilní aplikace a webové nástroje ve výuce chemie (Phet neboli Chemistry & Physics simulations; Beaker, Funkční skupiny, Kahoot...): http://www.studiumbiochemie.cz/aplikace2.html (pracovní listy pro práci s mobilními aplikacemi + aktivizace žáků)

Karboxylové kyseliny a jejich deriváty
Halogenderiváty, dusíkaté a sirné deriváty, heterocyklické sloučeniny

5.1.2023

Video - ropa a zemní plyn (pracovní list, řešení) RAK, jedno slovo
Syntetické makromolekulární látky a ropa a její zpracování
Uhlovodíky
Dvě vybrané didaktické hry vhodné při expozici nového učiva organické chemie

12.1.2023


Relaxační a protahující prvky
Líný učitel - reflexe
Závěrečná reflexe
Kyslíkaté deriváty
Dvě mobilní aplikace vhodné na podporu výuky organické chemie

Dvě metody vzájemného učení při expoziční fázi


 

 

Didaktika Organické chemie LS 2023

Studijní opora - Didaktika organické chemie

16. března 2023
Představení vyučujících, předmětu, informace o Z/Zk
RVP a ŠVP se zaměřením na organickou chemii RVP G, RVP ZV, ŠVP1, ŠVP2,
Co důležitého si pamatuji z předchozích didaktik?
Revize RVP ZV
Význam aktivizačních metod, cyklus CMIARE

23. března 2023

Pedagogické praxe - reflexe, náměty, očekávání
Aktivity studentů a studentek:
A: Typy reakcí, mechanismy, názvosloví
B: Evokace vs. Brainstorming a brainwriting
C: Kniha: Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly

30. března 2023

Domácí úkoly, pravidla ve třídě, studijní opory

Jak efektivně učit? (pozornost, zapomínání), Cíl VH

Aktivity studentů a studentek:
A: Karboxylové kyseliny a jejich deriváty
B: Dvě metody vzájemného učení
C: Dvě knížky: Liný učitel, Mýty ve vzdělávání

6. dubna 2023

Webové nástroje - simulace Phet, Learningapps.org, Kahoot! Mentimeter, Flippity...
Aktivity studentů a studentek:

A: Halogenderiváty, dusíkaté a sirné deriváty
B: Dvě mobilní aplikace vhodné pro podporu výuky organické chemie
C: Kniha: Škola bez poražených

13. dubna 2023

Mobilní aplikace - Beaker, Kingdraw, Chemtube 3D, Chirality, periodic Table.

Virtuální laboratoř. https://chemcollective.org/vlab/87.

Aktivity studentů a studentek:

A: Syntetické makromolekulární látky a ropa a její zpracování
B: Dvě vybrané didaktické hry vhodné při expozici nového učiva

Únikové hry - flippity, Únikové hry do školní laboratoře


C: Dvě knížky: Hodnocení žáků, 7 mýtů o vzdělávání

20. dubna 2023

 

Aktivity studentů a studentek:
A: Uhlovodíky
B: Pojmové a myšlenkové mapy
C: Jedna knížka: Efektivní výukové nástroje

27. dubna 2023 - děkanský sportovní den, zrušena výuka

Samostudium: Líný učitel https://www.youtube.com/watch?v=XR3Zfxz84a0

Vyplnit sdílený dokument. https://docs.google.com/document/d/1eInCSpes5XTw2TdnrTCXkF4uvTqookFew6Uo8OwG7dI/edit?usp=sharing

4. května 2023

Líný učitel – rozbor

Výuková videa

  1. RAK
  2. Jedno slovo - Ekologické katastrofy
  3. INSERT

Více: např.http://didaktikabiochemie.natur.cuni.cz/doch2017_2019/volklova.html

Odkaz na videa do výuky:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Zu_BW689YmKAQdf4i1sz_AVyWUIXgg2nPpCSn-iijLk/edit#gid=0 

Aktivity studentů a studentek:
A: Kyslíkaté deriváty (bez karboxylových kyselin)
C: Dvě knížky: Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly, Responzivní výuka

11. května 2023

Aktivity studentů a studentek:
C: Dvě knížky: Psychologie dítěte, Líný učitel: Kompas
Zkouškový test
Závěrečná reflexe

 

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz