Všeobecné informace školní rok 2019/2020

Naše motto: Neučíme učivo, učíme žáky! :)

1. Didaktika biochemie ZS 2020 (NMgr. + DPS) - harmonogram

2. Didaktika organické chemie ZS 2020 (DPS)- harmonogram

3. Didaktika organické chemie LS 2020 (NMgr.)- harmonogram + další informace

 

 

1. Didaktika biochemie ZS 2020 (NMgr. + DPS)

Odkaz na sdílenou tabulku (zápis na zkoušku + požadavky ke zkoušce):

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xiwxzlFBw2-msipi73tMqS3EAA5SXJZ9f1ndJ4Owpn0/edit#gid=1916694625

Didaktika Biochemie ZS 2020 (NMgr. + DPS)

6. 11. 2020 (13-16 hod)
Informace o předmětu: zápočet, zkouška​
Návaznost na DOCH (co již známe / budeme znát: https://padlet.com/rostejns/2eaxesg3mafv8wcq)​
Jak učit distančně? Převrácená třída, JiTT, Vrstevnické učení (prezentace)

13. 11. 2020 (13-16 hod)
Výstup 1 - Adéla Marková, Petra Bělohlávková (Sacharidy)​
RWCT metody, cyklus E-U-R​ (prezentace)
Výstup 2 - Pelánová Barbora, Lucie Henková (Vitaminy)

27. 11. 2020 (13-16 hod)
Výstup 3 - Jaroslav Stránský + Henrich Jenčuš (Aminokyseliny)
Badatelsky orientovaná výuka (Co si myslíte o BOV? https://padlet.com/petrdistler/36oic6ro97obwi47)
Výstup 4 - Alžběta Baudyšová + Hana Kuncipálová (Lipidy)

11. 12. 2020 (13-16 hod)
Výstup 5 - Věra Andrlíková + Veronika Matějčková (Nukleové kyseliny)
Problematické úseky ve výuce chemie (Dýchací řetězec, Fotosyntéza)
Výstup 6 - Jana Horáková + Michal Navrátil (Enzymy)

8. 1 .2020 (16-19 hod)
Výstup 7 - Kateřina Čokrtová +Radek Žídek (Hormony)
Rozvoj řečových dovedností​ (prezentace) + Menti.com - Bílkoviny
Závěrečná reflexe (Co si odnášíme)

 

 

 

2. Didaktika organické chemie ZS 2020 (DPS)

Didaktika Organické chemie ZS 2020 (DPS)

23. 10. 2020 (16-19 hod)
Informace o předmětu: zápočet, zkouška​
RVP (klíčové komeptence, RVP G, RVP ZV), ŠVP1, ŠVP2, (Tématický plán)​
Jak efektivně učit? ​ (prezentace)

Úkoly: Přečíst RVP a Analyzovat ŠVP, stáhnout KingDraw

13. 11. 2020 (16 - 19 hod)
1) ŠVP – reflexe
2) Efektivní práce s výukovými videi (metoda INSERT atd.)
3) MA pro výuku chemie (Kahoot! KingDraw, atd.)
(prezentace)

Úkol 1: Mobilní aplikace

  1. Připravit 1 aktivitu do výuky SŠ chemie s podporou mobilní aplikace;
  2. připravte s ní 15min část hodiny – pracovní list pro žáky. 
  3. Doplňte aktivitu o : Didaktické zpracování (formulovat charakteristiku žáků, aplikovat cyklus CMIARE k čemu Vaše aktivita směřuje, co je jejím cílem. jakou metodu zvolíte, jak a jaké instrukce zadat žákovi, jak bude probíhat vlastní realizace aktivity ve třídě (akce) Jak bude probíhat Reflexe, Směřovala aktivita k naplnění Vámi zvoleného cíle (Evaluace). autorské řešení stručnou charakteristiku aplikace (k čemu je aplikace určená, co je jejím obsahem). stručnou metodiku (jak se s touto aplikací pracuje – jak s ní mají pracovat žáci – návod pro žáky).

Úkol 2: Tvorba kvízu v aplikaci Kahoot!

  1. Zkuste si vytvořit kvíz na Vámi vybrané téma ze SŠ organické chemie či biochemie.
  2. Kvíz bude mít minimálně 8 položek, použijte všechny typy nabízených možností tvorby položek.
  3. Položky tvořte tak, aby dle Bloomovy taxonomie kognitivních cílů (stačí té nemodifikované) kvíz obsahoval min. 1 položku na znalost, 1 na porozumění, 1 na aplikaci, 1 na analýzu, 1 na syntézu a 1 na hodnocení
  4. K vytvořenému kvízu sepsat instrukce: jaký je jeho cíl, ve které fázi výuky ho zařadit a po probrání kterého učiva (či před jeho probráním).
12. 12. 2020 (8:30 - 14:30)

Praktické experimenty v kuchyni s přírodními látkami

Gradované úlohy:

V odkazu níže jsou k dispozici všechny materiály k chemickému domácímu experimentu (všechny soubory uložte do jedné složky, otevřete soubor "rychlost.htm" a pokračujte dle pokynů). Úroveň náročnosti spadá do vyššího stupně gymnázia - enzymy (tedy biochemie) či rychlost reakce / ovlivnění rychlosti enzymově katalyzované reakce. Úkoly jsou stupňované do tří úrovni {od jednoduché (většinou jen pozorování pokusu a popis) po "těžkou váhu" (vyvozování závěrů)}. Úlohy včetně realizace experimentu byly x krát použity ve výuce talentovaných žáků (v praxi žáci pracovali na úkolech a zasílali odpovědi na otázky a vzájemnou diskuzí (v prostředí online kurzu) byly upřesňovány a doplňovány. Příloha: PL1 - pozorování, PL2 - odpovědi,PL3 - těžká váha, rychlost.htm.

Bezpečnost při práci s chemickými přípravky:

Článek - chemické listy

  1. Holzhauser, P., & Matuška, R. (2019a). Použití chemických látek ve výuce a při volnočasových aktivitách žáků mladších 15 let. Chemické listy, 113(4), 233-239.
  2. Holzhauser, P., & Matuška, R. (2019b). Použití chemických látek ve výuce a při volnočasových aktivitách žáků ve věku 15-18 let. Chemické listy, 113(7), 441-446.
  3. Holzhauser, P., Ménová, P., & Matuška, R. (2019). Použití chemických látek ve výuce a při volnočasových aktivitách žáků. Příručka pro učitele chemie. Czech Chemical Sociaty Symposium Series, 17(3), 87–122.

Zákony a vyhlášky:

  1. Vyhláška č. 61/2018 Sb. o seznamu nebezpečných chemických látek, směsí a prachů a podmínkách nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a směsmi a podmínkách výkonu činností spojených s nebezpečnou expozicí prachů. (2018). Praha: Tiskárna Ministerstva vnitra. (odkaz)
  2. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, školský zákon. (2004). Praha: Tiskárna Ministerstva vnitra. (odkaz)


Koncepce vzdělávání Líného učitele

https://docs.google.com/document/u/0/d/1Ozb6CCEXj9-kFnJINclwXHEQymEMbvMGp1pon6no8xs/mobilebasic

8. 1. 2020 (13-16 hod)
Reflexe - Líný učitel
Reflexe - Mobilní aplikace + kahoot!
Problemové situace ve školství - rozbor konkrétního problému (problematické chování žáka)

 

 

 

3. Didaktika organické chemie LS 2020(NMgr.)

Didaktika organické chemie – upravený harmonogram

21. února
Informace o předmětu a zkoušce; Úvod do výuky organické chemie: Brainwritting, Pojmová mapa, Práce s výukovým videem (Metoda ANO/NE - viz http://didaktikabiochemie.natur.cuni.cz/db2019/sudkova.html)

28. února domácí příprava na výstup

6. března Nápady do výuky: Hybridizace: práce s balonky; Výstupy: H. Jenčuš

Distanční výuka 13. března 2020

1) Mobilní aplikace ve výuce chemie I
http://didaktikabiochemie.natur.cuni.cz/db2019/hruba.html

Úkol 1: Seznámit se s dvěma mobilními aplikacemi určených pro podporu výuky chemie (prezentace od Bělky Hrubé – naleznete na výše uvedeném odkazu).

Úkol 2: Připravit 1 aktivitu do výuky SŠ chemie s podporou mobilní aplikace; připravte s ní 15minutovou část hodiny – pracovní list pro žáky.  Zkuste při přípravě aktivity pracovat i s hodnotícím archem pro Vaše výstupy – a na další stránku (za pracovní list) formulovat charakteristiku žáků, aplikovat cyklus CMIARE (k čemu Vaše aktivita směřuje, CO je jejím cílem. Jak a jaké instrukce zadat žákovi, jakou metodu zvolíte, jak bude probíhat vlastní realizice aktivity ve třídě (akce) nezapomínejte na Reflexi, Evaluaci ) apod.

Doplňte aktivitu o autorské řešení a též stručně informaci, jak mají žáci s mobilní aplikaci pracovat. Sepište velmi stručnou charakteristiku aplikace - k čemu je aplikace určená, co je jejím obsahem (aby to bylo i pro všechny ostatní přínosem).

Jako inspirace Vám může být příprava Bělky Hrubé (doporučuji si aplikaci Kingdraw projít a vytvořit si v ní alespoň cyklobutan, který si optimalizujte – aplikace též počítá úhly vazeb, podívejte se jaký vazebný úhel je v cyklobutanu – další návrhy viz pracovní list č. 2 od Bělky Hrubé).

Vaše výtvory zasílejte do 20. března na rostejnskamilada@seznam.cz a petrdistler@seznam.cz

Distanční výuka 20. března 2020

1) Mobilní aplikace ve výuce chemie II – zpětná vazba

Zpětná vazba 1: Každý ze studentů si projde jednu přípravu na 15minutovou aktivitu s mobilními aplikacemi, které vytvářeli ostatní studenti. Úkolem bude si celou přípravu projít, stáhnout si mobilní aplikaci a pracovní list vyplnit, následně sepsat zpětnou vazbu – slovní hodnocení samostatné přípravy, slovní hodnocení pracovního listu, slovní hodnocení připravené aktivity (přidělíme, kdo bude koho hodnotit) (hodnocení nebude mít vliv na závěrečné hodnocení předmětu Didaktika organické chemie)

Určitě okomentujte:

  1. Zda je u daného pracovního listu přínos, že byla použita mobilní aplikace (nebo by to šlo bez ní a lépe?).
  2. Uvedené informace – zda je žák použije dále, zda jsou podle Vás důležité.
  3. Zda byl aplikován cyklus CMIARE.
  4. Další komentáře – postřehy.

Zpětnou vazbu zasílejte do 27. března na rostejnskamilada@seznam.cz a petrdistler@seznam.cz Zpětnou vazbu přepošleme též konkrétním studentům mailem.

2) aplikace Kahoot!
http://didaktikabiochemie.natur.cuni.cz/doch2017_2019/kahoot.html

www.kahoot.it , Jméno: DID_KUDCH, Heslo: KUDCH2019
Je zde nasdílený kvíz: karboxylové kyseliny. Můžete si ho projít. (Jsou tam též kvízy, které vytvářeli studenti v minulém semestru)

Úkol 3: Zkuste si vytvořit kvíz na Vámi vybrané téma ze SŠ organické chemie či biochemie. Kvíz bude mít minimálně 8 položek, použijte všechny typy nabízených možností tvorby položek. Položky tvořte tak, aby dle Bloomovy taxonomie kognitivních cílů (stačí té nemodifikované) kvíz obsahoval min. 1 položku na znalost, 1 na porozumění, 1 na aplikaci, 1 na analýzu, 1 na syntézu a 1 na hodnocení (více zde: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/10347/priloha_c_1___bloomova_taxonomie_kognitivnich_cilu.pdf).
d
K vytvořenému kvízu sepsat instrukce: jaký je jeho cíl, (i když cíl je zřejmý – splnit úkol z Didaktiky organické chemie – pokuste se však trochu zahrát na učitele a kvíz opravdu směrovat k určitému úseku probírané látky), ve které fázi výuky ho zařadit a po probrání kterého učiva (či před jeho probráním).
Kviz vytvořte do 27. března, informaci o jeho vytvořením včetně instrukce ke kvízu zašlete do 27. března na rostejnskamilada@seznam.cz a petrdistler@seznam.cz

Distanční výuka 27. března

1) aplikace Kahoot! – zpětná vazba

Zpětná vazba 2: Každý ze studentů si projde jeden hotový kvíz, který vytvořil jeho „spolužák“. Napíše krátké slovní hodnocení (návrhy na úpravy, jednoznačnost položek, dodržení zadání). (přidělíme, kdo bude koho hodnotit) (hodnocení nebude mít vliv na závěrečné hodnocení předmětu Didaktika organické chemie)

Určitě okomentujte:

  1. Zda sestavený kvíz odpovídá stanoveným cílům
  2. Výběr položek, jejich smysluplnost, jednoznačnost a náročnost položek (středoškolská chemie)
  3. Vyvážení vzhledem k Bloomovy taxonomii (zda byla kriteria splněna: Položky tvořte tak, aby dle Bloomovy taxonomie kognitivních cílů (stačí té nemodifikované) kvíz obsahoval min. 1 položku na znalost, 1 na porozumění, 1 na aplikaci, 1 na analýzu, 1 na syntézu a 1 na hodnocení)
  4. Možnosti využití kvízu ve výuce (zde kromě konkrétního kvízu, který hodnotíte, můžete vyjádřit svůj názor pro využití aplikace Kahoot! jako takové).

Slovní hodnocení zasílejte do 3. dubna. Zpětnou vazbu přepošleme též konkrétním studentům mailem.

Prakticky si aplikaci Kahoot! vyzkoušíme v rámci Didaktiky biochemie (proto Vaše kvízy mohou být vytvářeny i pro výuku biochemie).

2) Výuková videa

Úkol 4: Projít si přípravu Veroniky Vӧlklové (http://didaktikabiochemie.natur.cuni.cz/doch2017_2019/volklova.html), pustit si navrhované video o DDT – viz 3. VH z přípravy Veroniky Vӧlklové. Sestavte záznamový arch: u metody Jedno slovo napíšete jedno slovo, které Vás s daným dokumentem napadá. Do záznamového archu dále vytvoříte tabulku (metoda I.N.S.E.R.T.), ve které napíšete pozitiva, negativa, nejsilnější okamžiky a otázky k dokumentu. Budete-li mít zájem, můžete navrženou hodinu okomentovat (z didaktického hlediska).

Úkol 5: Najít obdobné výukové video (zaměřené na organickou chemii / biochemii), k videu vytvořit vhodný pracovní list. Úkol vypracovávejte s vazbou na didaktický cyklus CMIARE.

Úkol 6: Projít si databázi videí ve sdíleném dokumentu https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Zu_BW689YmKAQdf4i1sz_AVyWUIXgg2nPpCSn-iijLk/edit#gid=0 a každý(á) doplnit o tři svá oblíbená videa do výuky (opět nemusí být jen organická chemie)

Úkoly 4 až 6 vypracujte a zasílejte do 5. dubna.

Distanční výuka 3. dubna

Zpětná vazba 3: Každý ze studentů si projde jedno výukové video a k němu připravený pracovní listy, které vytvořili ostatní studenti. Napíší krátké slovní hodnocení (vhodnost a správnost videa, návrhy na úpravy, jednoznačnost položek v pracovní listu, dodržení zadání). (přidělíme, kdo bude koho hodnotit) (hodnocení nebude mít vliv na závěrečné hodnocení předmětu Didaktika organické chemie)

Zpětnou vazbu zasílejte do 10. dubna na rostejnskamilada@seznam.cz a petrdistler@seznam.cz Zpětnou vazbu přepošleme též konkrétním studentům mailem.

Více se výukovým videím budeme věnovat v rámci Didaktiky biochemie.

2) Skype-hovor – učivo organické chemie, RVP a ŠVP

Rádi bychom na tento den uspořádali od 9.00 videohovor přes Skype nebo Google Meets – cílem bude projít si všechny otázky, které Vás napadly během předmětu Didaktika organické chemie a dále pak se podívat na RVP G, konkrétní ŠVP, pobavit se, co je nutné/není nutné a také si říct o klíčových kompetencích a průřezových tématech.

Distanční výuka 17. dubna

Chemické experimenty v domácím prostředí - dobrovolný domácí úkol

V odkazu níže jsou k dispozici všechny materiály k chemickému domácímu experimenty (všechny soubory uložte do jedné složky, otevřete soubor "rychlost.htm" a pokračujte dle pokynů). Úroveň náročnosti spadá do vyššího stupně gymnázia - enzymy (tedy biochemie) či rychlost reakce / ovlivnění rychlosti enzymově katalyzované reakce. Úkoly jsou stupňované do tří úrovni {od jednoduché (většinou jen pozorování pokusu a popis) po "těžkou váhu" (vyvozování závěrů)}. Úlohy včetně realizace experimentu byly x krát použity ve výuce talentovaných žáků (v praxi žáci pracovali na úkolech a zasílali odpovědi na otázky a vzájemnou diskuzí (v prostředí online kurzu) byly upřesňovány a doplňovány. Příloha: PL1 - pozorování, PL2 - odpovědi,PL3 - těžká váha, rychlost.htm.

Úkol 7:

Povinným úkolem je shlédnutí videa - Storytelling Roberta Čapka - Líný učitel (https://www.youtube.com/watch?v=XR3Zfxz84a0). Jedná se o poměrně dlouhé video (2:40 hodiny) s velmi osobitým projevem pana doktora Čapka. Naším cílem je, abyste se seznámili s filozofií Líného učitele (s realizací vyučovací hodiny - vyučovací metody, hodnocení). Nemusíte se vším souhlasit (to nesouhlasíme ani my), ale přijde nám důležité, abyste o jeho myšlenkách přemýšleli. Připravili jsme pro Vás sdílený dokument – odkaz níže. Ve kterém jsou i instrukce. Termín dokončení Vašich komentář ve sdíleném dokumentu je: 24. dubna 2020.

 Odkaz na sdílený dokument: https://docs.google.com/document/d/18uBQ_Yau9q3rWz3fhejK8i6H7e0D3HiXiEqgIvJ7g1o/edit

Další informace k předmětu Didaktika organické chemie

Všechny Vaše vytvořené materiály včetně poskytnuté zpětné vazby budou uloženy na webových stránkách předmětu (buď to zvládneme průběžně či finálně ke konci semestru).

Celkem je zapotřebí odevzdat:

  • 1. a 2. úkol – mobilní aplikace + PL do 20. března
    1x zpětná vazba mobilní aplikace do 27. března
  • 3. úkol – kvíz Kahoot!  do 27. března
  • 1x Zpětná vazba Kahoot! do 3. dubna
  • 4. úkol – výukové video – vyplněný PL k DDT do 5. dubna
  • 5. úkol – výukové video + PL (tvorba) do 5. dubna
  • 6. úkol – doplnění 3 videí do databáze do 5. dubna
    1x zpětná vazba – dobrovolné
  • 7. úkol – video - Líný učitel – vyplněný sdílený dokument do 24. dubna

Známky z předmětu didaktika organické chemie – jsme přesvědčeni, že aktivity neděláme pro známku, ale pro vlastní obohacení. Nicméně známky musí být přiděleny, proto zde vypisujeme kritéria:

  • vypracování všech úkolů do stanovených termínů (popř. řádná omluva), úkoly odpovídají zadání, sepisování konstruktivních zpětných vazeb
  • vše mezi body 1 a 3
  • úkoly nejsou odevzdávané včas, ledabylé vypracování úkolů a zpětné vazby. Max 1 úkol / 1 zpětná vazba nebyly vypracovány.
  • úkoly ani zpětná vazba nebyly vypracovány.

Výstupy budou odloženy (tedy i termíny jejich odevzdání) a přesunuty do předmětu Didaktika biochemie.

Budeme k dispozici ke konzultaci nad všemi úkoly – obraťte se na nás.

Původní harmonogram

Požadavky ke zkoušce

Sdílená tabulka k zápisu vybraných metod:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xiwxzlFBw2-msipi73tMqS3EAA5SXJZ9f1ndJ4Owpn0/edit#gid=0¨

Požadavky:

  1. Vybrat si určitý úsek učiva z oblasti organické chemie (biochemie) a s tímto úsekem žáky seznámit (jedná se o expozici učiva, ne o jeho opakování). Požadavky na zpracování obsahu: nutné propojení s každodenním životem, důraz na mezipředmětové vztahy. Více viz Realizace výstupu níže.
  2. Expozici učiva realizovat za použití vhodné aktivizační metody s využitím didaktického cyklu C.M.I.A.R.E.
  3. Odevzdat veškeré přípravy na tuto část hodiny (tj. zpracovaný chemický obsah a metodiku, tak aby to mohl váš kolega (nechemik) za vás kdykoliv bez dalších příprav odučit) – materiály zaslat min. dva dny před výstupem na e-mail.
  4. Docházka a aktivní účast na semináři.

Realizace výstupu:

  1. Nejprve teoretické seznámení s vybranou aktivizační metodou. (Např. Sněhová koule – co je to za metodu, jaký je její princip, jaký je průběh vyučování, jaká je role učitele, jaká je role žáka, výhody, nevýhody ve srovnání např. s tradiční výukou, na co si dát pozor atd.)
  2. Definování ročníku (věku žáků), znalosti učiva (které již žáci znají) a kompetencí (které žáci ovládají) pro úspěšnou realizaci navržené aktivity.
  3. Realizace výstupu: časové rozmezí 10 až 20 min (Vy v roli učitele, ostatní v roli žáka).
  4. Závěrečné sebehodnocení, hodnocení ostatními.

Hodnotící arch:

zde ke stažení

RVP - Organická chemie (základní škola)

f

RVP - Organická chemie (gymnázium)

organika

Doporučená didaktická literatura

  1. Robert Čapek - Moderní didaktika
  2. Robert Čapek - Líný učitel
  3. Carl Hendrick, Robin Macpherson - Co funguje ve školní třídě?
  4. Dylan Wiliam, Siobhán Leahyová - Zavádění formativního hodnocení
  5. Paul Ginnis - Efetivní výukové nástroje pro učitele

1. seminář

Cyklus C.M.I.A.R.E.

Úvod do výuky organické chemie

Brainwritting (vytvoření 8 skupin - realizace ve výuce na gymnáziu)

  1. Co je organická chemie, čím se zabývá, zdroje, vazby, reakce, vlastnosti atd.
  2. Uhlovodíky (alkany, alkeny, alkyny, areny)
  3. Deriváty uhlovodíků – halogenderiváty
  4. Deriváty uhlovodíků – dusíkaté, sirné
  5. Deriváty uhlovodíků – alkoholy, fenoly, ethery
  6. Deriváty uhlovodíků – karbonyly
  7. Deriváty uhlovodíků – karboxylové kyseliny
  8. Přírodní látky

Brainwritting - realizace na semináři:

  1. Základní suroviny
  2. Uhlovodíky - obecně
  3. Vazba
  4. Reakce
  5. Alkany
  6. Alkeny
  7. Alkyny
  8. Aromatické uhlovodíky
  9. Deriváty uhlovodíků – alkoholy
  10. Deriváty uhlovodíků – karboxylové kyseliny
  11. "Umělotiny" (plasty, freony)
  12. Ze života (přírodní látky, alkaloidy...)

v

h

Pojmová mapa z vytvořených skupin:

m

Co je organická chemie, čím se zabývá, zdroje, vlastnosti atd.

  1. Úvod
    1. Prezentace (Úvod do organické chemie)
    2. Kde vznikají organické látky - ropa, zemní plyn, uhlí
      1. Výukové video: https://www.youtube.com/watch?v=IoZXfAm6rF0)
        Pracovní list k videu (téma ropa, práce s textem - metoda ANO/NE)
      1. Ropa, zemní plyn, uhlí: prezentace
    3. Pokus (badatelský) - vlastnosti bílého sněhu

2. seminář

  1. Struktura organických molekul
    1. hybridizace (sp3, sp2, sp)- prezentace,
    2. pracovní list (reduk. verze), pracovní list (rozšířená verze),
    3. práce s balonky

3. seminář - práce s mobilními aplikacemi

aplikace Kingdraw, Bělka - pracovní list (mobilní aplikace)

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz