Didaktika biochemie (a organické chemie)
Katedra učitelství a didaktiky chemie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Vyučující: RNDr. Milada Teplá, Ph.D.; RNDr. Ing. Petr Distler, Ph.D. et Ph.D.
Odkaz na sdílenou tabulku (zápis na zkoušku + požadavky ke zkoušce):
Didaktika Biochemie ZS 2020 (NMgr. + DPS) |
6. 11. 2020 (13-16 hod) |
13. 11. 2020 (13-16 hod) |
27. 11. 2020 (13-16 hod) |
11. 12. 2020 (13-16 hod) |
8. 1 .2020 (16-19 hod) |
Didaktika Organické chemie ZS 2020 (DPS) |
23. 10. 2020 (16-19 hod) Úkoly: Přečíst RVP a Analyzovat ŠVP, stáhnout KingDraw |
13. 11. 2020 (16 - 19 hod) Úkol 1: Mobilní aplikace
Úkol 2: Tvorba kvízu v aplikaci Kahoot!
|
12. 12. 2020 (8:30 - 14:30)Praktické experimenty v kuchyni s přírodními látkamiGradované úlohy: V odkazu níže jsou k dispozici všechny materiály k chemickému domácímu experimentu (všechny soubory uložte do jedné složky, otevřete soubor "rychlost.htm" a pokračujte dle pokynů). Úroveň náročnosti spadá do vyššího stupně gymnázia - enzymy (tedy biochemie) či rychlost reakce / ovlivnění rychlosti enzymově katalyzované reakce. Úkoly jsou stupňované do tří úrovni {od jednoduché (většinou jen pozorování pokusu a popis) po "těžkou váhu" (vyvozování závěrů)}. Úlohy včetně realizace experimentu byly x krát použity ve výuce talentovaných žáků (v praxi žáci pracovali na úkolech a zasílali odpovědi na otázky a vzájemnou diskuzí (v prostředí online kurzu) byly upřesňovány a doplňovány. Příloha: PL1 - pozorování, PL2 - odpovědi,PL3 - těžká váha, rychlost.htm. Bezpečnost při práci s chemickými přípravky:
Zákony a vyhlášky:
|
8. 1. 2020 (13-16 hod) |
Didaktika organické chemie – upravený harmonogram |
21. února |
28. února domácí příprava na výstup |
6. března Nápady do výuky: Hybridizace: práce s balonky; Výstupy: H. Jenčuš |
Distanční výuka 13. března 2020 1) Mobilní aplikace ve výuce chemie I Úkol 1: Seznámit se s dvěma mobilními aplikacemi určených pro podporu výuky chemie (prezentace od Bělky Hrubé – naleznete na výše uvedeném odkazu). Úkol 2: Připravit 1 aktivitu do výuky SŠ chemie s podporou mobilní aplikace; připravte s ní 15minutovou část hodiny – pracovní list pro žáky. Zkuste při přípravě aktivity pracovat i s hodnotícím archem pro Vaše výstupy – a na další stránku (za pracovní list) formulovat charakteristiku žáků, aplikovat cyklus CMIARE (k čemu Vaše aktivita směřuje, CO je jejím cílem. Jak a jaké instrukce zadat žákovi, jakou metodu zvolíte, jak bude probíhat vlastní realizice aktivity ve třídě (akce) nezapomínejte na Reflexi, Evaluaci ) apod. Doplňte aktivitu o autorské řešení a též stručně informaci, jak mají žáci s mobilní aplikaci pracovat. Sepište velmi stručnou charakteristiku aplikace - k čemu je aplikace určená, co je jejím obsahem (aby to bylo i pro všechny ostatní přínosem). Jako inspirace Vám může být příprava Bělky Hrubé (doporučuji si aplikaci Kingdraw projít a vytvořit si v ní alespoň cyklobutan, který si optimalizujte – aplikace též počítá úhly vazeb, podívejte se jaký vazebný úhel je v cyklobutanu – další návrhy viz pracovní list č. 2 od Bělky Hrubé). Vaše výtvory zasílejte do 20. března na rostejnskamilada@seznam.cz a petrdistler@seznam.cz |
Distanční výuka 20. března 2020 1) Mobilní aplikace ve výuce chemie II – zpětná vazba Zpětná vazba 1: Každý ze studentů si projde jednu přípravu na 15minutovou aktivitu s mobilními aplikacemi, které vytvářeli ostatní studenti. Úkolem bude si celou přípravu projít, stáhnout si mobilní aplikaci a pracovní list vyplnit, následně sepsat zpětnou vazbu – slovní hodnocení samostatné přípravy, slovní hodnocení pracovního listu, slovní hodnocení připravené aktivity (přidělíme, kdo bude koho hodnotit) (hodnocení nebude mít vliv na závěrečné hodnocení předmětu Didaktika organické chemie) Určitě okomentujte:
Zpětnou vazbu zasílejte do 27. března na rostejnskamilada@seznam.cz a petrdistler@seznam.cz Zpětnou vazbu přepošleme též konkrétním studentům mailem. 2) aplikace Kahoot! www.kahoot.it , Jméno: DID_KUDCH, Heslo: KUDCH2019 Úkol 3: Zkuste si vytvořit kvíz na Vámi vybrané téma ze SŠ organické chemie či biochemie. Kvíz bude mít minimálně 8 položek, použijte všechny typy nabízených možností tvorby položek. Položky tvořte tak, aby dle Bloomovy taxonomie kognitivních cílů (stačí té nemodifikované) kvíz obsahoval min. 1 položku na znalost, 1 na porozumění, 1 na aplikaci, 1 na analýzu, 1 na syntézu a 1 na hodnocení (více zde: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/10347/priloha_c_1___bloomova_taxonomie_kognitivnich_cilu.pdf). |
Distanční výuka 27. března 1) aplikace Kahoot! – zpětná vazba Zpětná vazba 2: Každý ze studentů si projde jeden hotový kvíz, který vytvořil jeho „spolužák“. Napíše krátké slovní hodnocení (návrhy na úpravy, jednoznačnost položek, dodržení zadání). (přidělíme, kdo bude koho hodnotit) (hodnocení nebude mít vliv na závěrečné hodnocení předmětu Didaktika organické chemie) Určitě okomentujte:
Slovní hodnocení zasílejte do 3. dubna. Zpětnou vazbu přepošleme též konkrétním studentům mailem. Prakticky si aplikaci Kahoot! vyzkoušíme v rámci Didaktiky biochemie (proto Vaše kvízy mohou být vytvářeny i pro výuku biochemie). 2) Výuková videa Úkol 4: Projít si přípravu Veroniky Vӧlklové (http://didaktikabiochemie.natur.cuni.cz/doch2017_2019/volklova.html), pustit si navrhované video o DDT – viz 3. VH z přípravy Veroniky Vӧlklové. Sestavte záznamový arch: u metody Jedno slovo napíšete jedno slovo, které Vás s daným dokumentem napadá. Do záznamového archu dále vytvoříte tabulku (metoda I.N.S.E.R.T.), ve které napíšete pozitiva, negativa, nejsilnější okamžiky a otázky k dokumentu. Budete-li mít zájem, můžete navrženou hodinu okomentovat (z didaktického hlediska). Úkol 5: Najít obdobné výukové video (zaměřené na organickou chemii / biochemii), k videu vytvořit vhodný pracovní list. Úkol vypracovávejte s vazbou na didaktický cyklus CMIARE. Úkol 6: Projít si databázi videí ve sdíleném dokumentu https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Zu_BW689YmKAQdf4i1sz_AVyWUIXgg2nPpCSn-iijLk/edit#gid=0 a každý(á) doplnit o tři svá oblíbená videa do výuky (opět nemusí být jen organická chemie) Úkoly 4 až 6 vypracujte a zasílejte do 5. dubna. |
Distanční výuka 3. dubna Zpětná vazba 3: Každý ze studentů si projde jedno výukové video a k němu připravený pracovní listy, které vytvořili ostatní studenti. Napíší krátké slovní hodnocení (vhodnost a správnost videa, návrhy na úpravy, jednoznačnost položek v pracovní listu, dodržení zadání). (přidělíme, kdo bude koho hodnotit) (hodnocení nebude mít vliv na závěrečné hodnocení předmětu Didaktika organické chemie) Zpětnou vazbu zasílejte do 10. dubna na rostejnskamilada@seznam.cz a petrdistler@seznam.cz Zpětnou vazbu přepošleme též konkrétním studentům mailem. Více se výukovým videím budeme věnovat v rámci Didaktiky biochemie. 2) Skype-hovor – učivo organické chemie, RVP a ŠVP Rádi bychom na tento den uspořádali od 9.00 videohovor přes Skype nebo Google Meets – cílem bude projít si všechny otázky, které Vás napadly během předmětu Didaktika organické chemie a dále pak se podívat na RVP G, konkrétní ŠVP, pobavit se, co je nutné/není nutné a také si říct o klíčových kompetencích a průřezových tématech. |
Distanční výuka 17. dubna Chemické experimenty v domácím prostředí - dobrovolný domácí úkol V odkazu níže jsou k dispozici všechny materiály k chemickému domácímu experimenty (všechny soubory uložte do jedné složky, otevřete soubor "rychlost.htm" a pokračujte dle pokynů). Úroveň náročnosti spadá do vyššího stupně gymnázia - enzymy (tedy biochemie) či rychlost reakce / ovlivnění rychlosti enzymově katalyzované reakce. Úkoly jsou stupňované do tří úrovni {od jednoduché (většinou jen pozorování pokusu a popis) po "těžkou váhu" (vyvozování závěrů)}. Úlohy včetně realizace experimentu byly x krát použity ve výuce talentovaných žáků (v praxi žáci pracovali na úkolech a zasílali odpovědi na otázky a vzájemnou diskuzí (v prostředí online kurzu) byly upřesňovány a doplňovány. Příloha: PL1 - pozorování, PL2 - odpovědi,PL3 - těžká váha, rychlost.htm. Úkol 7: Povinným úkolem je shlédnutí videa - Storytelling Roberta Čapka - Líný učitel (https://www.youtube.com/watch?v=XR3Zfxz84a0). Jedná se o poměrně dlouhé video (2:40 hodiny) s velmi osobitým projevem pana doktora Čapka. Naším cílem je, abyste se seznámili s filozofií Líného učitele (s realizací vyučovací hodiny - vyučovací metody, hodnocení). Nemusíte se vším souhlasit (to nesouhlasíme ani my), ale přijde nám důležité, abyste o jeho myšlenkách přemýšleli. Připravili jsme pro Vás sdílený dokument – odkaz níže. Ve kterém jsou i instrukce. Termín dokončení Vašich komentář ve sdíleném dokumentu je: 24. dubna 2020. Odkaz na sdílený dokument: https://docs.google.com/document/d/18uBQ_Yau9q3rWz3fhejK8i6H7e0D3HiXiEqgIvJ7g1o/edit |
Další informace k předmětu Didaktika organické chemie Všechny Vaše vytvořené materiály včetně poskytnuté zpětné vazby budou uloženy na webových stránkách předmětu (buď to zvládneme průběžně či finálně ke konci semestru). Celkem je zapotřebí odevzdat:
Známky z předmětu didaktika organické chemie – jsme přesvědčeni, že aktivity neděláme pro známku, ale pro vlastní obohacení. Nicméně známky musí být přiděleny, proto zde vypisujeme kritéria:
Výstupy budou odloženy (tedy i termíny jejich odevzdání) a přesunuty do předmětu Didaktika biochemie. Budeme k dispozici ke konzultaci nad všemi úkoly – obraťte se na nás. |
Původní harmonogram
Sdílená tabulka k zápisu vybraných metod:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xiwxzlFBw2-msipi73tMqS3EAA5SXJZ9f1ndJ4Owpn0/edit#gid=0¨
Požadavky:
Realizace výstupu:
Úvod do výuky organické chemie
Brainwritting (vytvoření 8 skupin - realizace ve výuce na gymnáziu)
- Co je organická chemie, čím se zabývá, zdroje, vazby, reakce, vlastnosti atd.
- Uhlovodíky (alkany, alkeny, alkyny, areny)
- Deriváty uhlovodíků – halogenderiváty
- Deriváty uhlovodíků – dusíkaté, sirné
- Deriváty uhlovodíků – alkoholy, fenoly, ethery
- Deriváty uhlovodíků – karbonyly
- Deriváty uhlovodíků – karboxylové kyseliny
- Přírodní látky
Brainwritting - realizace na semináři:
- Základní suroviny
- Uhlovodíky - obecně
- Vazba
- Reakce
- Alkany
- Alkeny
- Alkyny
- Aromatické uhlovodíky
- Deriváty uhlovodíků – alkoholy
- Deriváty uhlovodíků – karboxylové kyseliny
- "Umělotiny" (plasty, freony)
- Ze života (přírodní látky, alkaloidy...)
Pojmová mapa z vytvořených skupin:
Co je organická chemie, čím se zabývá, zdroje, vlastnosti atd.
aplikace Kingdraw, Bělka - pracovní list (mobilní aplikace)
Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz