Veronika Völklová - Halogenderiváty

Veronika si připravila vyučovací hodiny na téma Halogenderiváty. Celkem navrhuje 3 až 4 vyučovací hodiny + 1 laboratorní práci.

Analyzovala 3 ŠVP (Biskupské gymnázium a ??) a 3 učebnice (Mareček, Vacík, Odmaturuj z chemie). Jako inspiraci vhodného didaktického zpracování uvedla učebnici pro ZŠ - Chemie 8 (Fraus). Pro učitele doporučuje knihu Jak porozumět organické chemii od prof. Pacáka.

Stanovila si cíl celého vyučovacího bloku:

Žák: zhodnotí využití zásadních zástupců halogenderivátů v praxi (DDT, freony, chloroform) diskutuje vliv halogenderivátů na životní prostředí navrhne princip názvosloví halogenderivátů aplikuje princip základních organických reakcí

Prezentace (halogenderiváty) ke stažení zde

1. vyučovací hodina:

  1. Úvod- o jaké látky se jedná (8 min) pojmy: DERIVÁT, SUBSTITUCE (Ž odvodí)
  2. Chloroform- diskuze ve dvojicích (5 min) Zadání: „Z toho, co jste se dozvěděli z videí vytvořte návrh zápisu do sešitu. Zaměřte se na vlastnosti a využití chloroformu. + 3 zajímavosti.“ - kontrola (5 min) Pokyn: několik dvojic přečte jeden bod ze svého návrhu. -osvětlení učitelem+ výklad (5 min)
  3. Názvosloví- skupinová práce (8 min) Učitel rozdá papíry s několika molekulami a jejich názvy a zadá skupinám, aby navrhli možný postup pro tvorbu názvosloví. -kontrola+zápis do sešitu (8 min)

2. vyučovací hodina:

  1. Freony  - brainstorming (4 min)
    U vyzve jednoho Ž, aby šel zapisovat, co mu spolužáci budou navrhovat.
    (U může zapsat do třídnice.)
    Zadání: Co vás napadá v souvislosti s freony?
    K pojmům se budeme v průběhu hodiny vracet.
  2. Freony- „CLIL“ + práce s videem (15 min) U rozdá kontrolní otázky k videu (viz příloha 1). Toto video pustí poprvé zpomaleně (rychlostí 0,75) s titulky. V průběhu ho zastavuje a nechává žáky překládat, o co v něm jde. Podruhé ho pustí v celku. Důraz na tematická slovíčka (ozon layer, ozon hole, pollution,… )-psát na tabuli.
  3. Freony- „CLIL“ –kontrola (4 min) Ž odpovídají, co si zapsali. (Aktivita za + v hodině?) - zápis (5 min) U spolu s Ž tvoří chemické poznatky o freonech.
  4. Názvosloví - procvičování (12 min) Individuální práce studentů. Tvorba názvů ze vzorce a zpět dle zkonstruovaných pravidel z minulé hodiny. Ž, kteří jsou hotovi a jejich výkon zkontroloval U, jdou pomoci těm, kteří mají o radu zájem. -technika semaforu- Laufková, Starý -kontrola (5 min) + uzavření VH

s

f

3. vyučovací hodina

  1. DDT-skupinová práce s textem (3+3+8 min) Každá skupina po 4 Ž dostane 1 odstavec ze článku o DDT (viz příloha 2) a jejím úkolem je shrnout ho, udělat si vlastní názor na DDT a vymyslet 1 otázku, kterou položí spolužákům jako kontrolu, zda je poslouchali. -sepsání + a – o DDT (4 min) Ž diktují pozitiva a negativa-zápis na tabuli.
  2. DDT-práce s dokumentem (6 min) U pustí následující video. https://www.youtube.com/watch?v=s3OQukee4JE&t=1s -reflexe- jedno slovo (4 min) Každý žák řekne jedno slovo, které ho v souvislosti s dokumentem napadá. U vše vřele píše na tabuli a sám také 1 slovo přidá.
  3. 3. VH DDT-reflexe- metoda I.N.S.E.R.T. (7 min) Práce ve skupině po 4. Ž mají společně napsat pozitiva, negativa, nejsilnější okamžiky a otázky k dokumentu. - kontrola (7 min) Ž čtou, co vymysleli. -evaluace (3 min) Ž si do sešitu napíše, co si z hodiny zapamatuje.

v

4. vyučovací hodina

Laboratorní práce

  1. LC-Belsteinova zkouška (30 min) MOTIVACE: Během 1. světové války byly používány chemické zbraně na bázi halogenderivátů například yperit či fosgen. Významnou a včasnou ochranu přinesla vojákům tzv. Belsteinova zkouška. Vojáci několik set metrů před zákop umístili kahan s měděnou mřížku a sledovali plamen, jehož barva ohlásila blížící se nebezpečné látky. http://studiumchemie.cz/experiment/beilsteinova-zkouska/
  2. LC- Reakce uhlovodíků s bromovou vodou (30 min) Na základě této úlohy s žáky probereme nukleofilní a radikálovou substituci. http://studiumchemie.cz/experiment/bromace-hexanu-video-pokus/

 

Celá prezentace zde ke stažení.

g

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz (milada.tepla@natur.cuni.cz)