Didaktika biochemie (a organické chemie)
Katedra učitelství a didaktiky chemie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Vyučující: RNDr. Milada Teplá, Ph.D.; RNDr. Ing. Petr Distler, Ph.D. et Ph.D.
Úkol: Zkuste si vytvořit kvíz na Vámi vybrané téma ze SŠ organické chemie či biochemie. Kvíz bude mít minimálně 8 položek, použijte všechny typy nabízených možností tvorby položek. Položky tvořte tak, aby dle Bloomovy taxonomie kognitivních cílů (stačí té nemodifikované) kvíz obsahoval min. 1 položku na znalost, 1 na porozumění, 1 na aplikaci, 1 na analýzu, 1 na syntézu a 1 na hodnocení (více zde: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/10347/priloha_c_1___bloomova_taxonomie_kognitivnich_cilu.pdf).
K vytvořenému kvízu sepsat instrukce: jaký je jeho cíl, (i když cíl je zřejmý – splnit úkol z Didaktiky organické chemie – pokuste se však trochu zahrát na učitele a kvíz opravdu směrovat k určitému úseku probírané látky), ve které fázi výuky ho zařadit a po probrání kterého učiva (či před jeho probráním).
Instrukce viz příprava Jakuba Režňáka.
https://kahoot.com/ , Jméno: DID_KUDCH, Heslo: KUDCH2019
Je zde nasdílený kvíz: karboxylové kyseliny. Můžete si ho projít. (Jsou tam též kvízy, které vytvářeli studenti v minulém semestru) + kvízy ostatních studentů (viz tabulka)
Aplikace Kahoot! - náměty na kvízy |
Recenze vytvořených kvízů |
---|---|
Halogenderiváty autor: Věra Andrlíková |
Zpětná vazba k aktivitě (hodnotil: Jaroslav Stránský) |
Aromatické sloučeniny autor: Alžběta Baudyšová |
Zpětná vazba k aktivitě (hodnotil: Radek Žídek) |
Karbonyly autor: Henrich Jenčuš Kvíz + instrukce (didaktika) |
Zpětná vazba k aktivitě (hodnotila: Věra Andrlikova) |
Alkany autor: Hana Kuncipálová |
Zpětná vazba k aktivitě (hodnotila: Alžběta Baudyšová) |
Alkoholy autor: Veronika Matějčková |
Zpětná vazba k aktivitě (hodnotil: Henrich Jenčuš) |
Hydroxyderiváty autor: Lucie Mauleová Henková Kvíz + instrukce (didaktika) |
Zpětná vazba k aktivitě (hodnotila: Hana Kuncipalova) |
Lipidy autor: Jaroslav Stránský |
Zpětná vazba k aktivitě (hodnotila Veronika Matějčková) |
Dusíkaté deriváty autor: Radek Žídek |
Zpětná vazba k aktivitě (hodnotila Lucie Mauleová Hanková) |
Aromatické sloučeniny autor: Olívia Petrvalská |
DPS 2019 |
Disacharidy autor: Alžběta Lengálová |
DPS 2019 |
Hydroxyderiváty autor: Kateřina Šírová |
DPS 2019 |
Plasty autor: Jana Houserová |
DPS 2019 |
Dusíkaté deriváty autor: Kateřina Čokrtová |
DPS 2019 |
|
|
Lipidy autor: Adéla Marková https://create.kahoot.it/details/801a7c05-8f9f-44b7-a475-25983a8b8af5 Aplikace by byla použita pro závěrečné opakování, jako shrnutí základních znalostí s jejich aplikací a využitím v dalším životě. Kahoot má 10 otázek, cílem je aplikace získaných znalostí, užití dedukce. |
DPS 2020 Zpětná vazba k aktivitě (hodnotil Michal Navrátil) |
Karbonylové sloučeniny autor: Michal Navrátil https://create.kahoot.it/share/karbonylove-slouceniny/0cbefb59-4a55-4f78-aeae-ab9d66dd286c Cíle: Žák objasní strukturu karbonylových sloučenin, žák vysvětlí rozdíly v reaktivitě aldehydů a ketonů, žák aplikuje obecné průběhy reakcí na konkrétní substrát, žák zhodnotí význam karbonylových sloučenin v běžném životě i v chemii. Kvíz vytvořený v aplikaci Kahoot byl připraven pro závěrečné opakování tématu karbonylové sloučeniny. Studenti odpovídají na 8 otázek, které ověřují jak znalosti probrané látky, tak schopnost kritického myšlení studenta. Vyučující proto bude moci zjistit, zda se studenti téma karbonylových sloučenin pouze naučili zpaměti, nebo o tématu umějí přemýšlet. |
DPS 2020 Zpětná vazba k aktivitě (hodnotila Adéla Marková) |
Uhlovodíky autor: Jana Horáková Uhlovodíky – https://create.kahoot.it/share/uhlovodiky/b1a2e940-4864-428a-95ab-89f418341b53 Cíl: Žák aplikuje základní principy při tvorbě názvosloví. Žák hodnotí stabilitu různých uhlovodíků. Žák odvozuje vlastnosti uhlovodíků na základě jejich struktury. Žák zná výskyt a použití základních uhlovodíků. … Cílem kvízu je aplikace získaných znalostí a dovedností na konkrétních příkladech. Kvíz použijeme po probrání kapitoly uhlovodíků. |
DPS 2020 Zpětná vazba k aktivitě (hodnotila Petra Bělohlávková) |
Alkoholy a fenoly autor: Petra Bělohlávková, metodika Odkaz: https://kahoot.it/challenge/08970388?challenge-id=329829b3-3459-4ee4-9e0d-0df024deb2e3_1607674620443 (Odkaz platný do 15. 12. 2020.) PIN – 08970388 (pokud by nefungoval odkaz) Cíl: Žák správně určí hydroxyderiváty (alkoholy, fenoly), pojmenuje jednodušší sloučeniny a určí jejich vlastnosti na základě struktury. Správně pojmenuje základní produkty reakcí alkoholů a určí typ reakce. Cílová skupina: vyšší ročníky gymnázia Zařazení do výuky: Po výuce celého tématu alkoholy, fenoly |
DPS 2020 Zpětná vazba k aktivitě (hodnotila Jana Horáková) |
Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz