Didaktika biochemie (a organické chemie)
Katedra učitelství a didaktiky chemie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Vyučující: RNDr. Milada Teplá, Ph.D.; RNDr. Ing. Petr Distler, Ph.D. et Ph.D.
Nukleové kyseliny a proteosyntéza -zpracování:
Učebnice |
Obsah hledaného tématu |
Chemie pro čtyřletá gymnázia
|
Nukleové kyseliny
V učebnici je popsáno složení nukleových kyselin, jsou vysvětleny pojmy: heterocyklické báze, nukleosid, nukleotid, vznik makromolekul DNA a RNA. Dále je stručně popsána primární struktura DNA a RNA a také velmi stručně popsána biosyntéza nukleových kyselin. Test je doplněn o obrázky a schémata. |
Přehled středoškolské chemie |
V knize je popsána struktura DNA a RNA. Nejsou zde uvedeny pojmy jako nukleosid nebo báze. Text je doplněn o obrázky a schémata. V kapitole Molekulární základ dědičnosti je podrobně popsán přenos genetické informace. Text je opět doplněn o obrázky a schémata. |
Chemie II – Organická chemie a biochemie |
V textu je podrobně popsána struktura nukleových kyselin. Text je doplněn o přehledné nákresy, tabulky a schémata. V kapitole Přenos genetické informace je podrobně popsán proces proteosyntézy. |
Chemie pro střední školy |
Obsahuje stručné informace o struktuře nukleových kyselin. Text je doplněn jednoduchými černobílými náčrtky struktury a vzorci. V učebnici není popsána proteosyntéza. |
Gymnázium Botičská
Gymnázium Omská
Gymnázium Klatovy
Zpracování tématu: Nukleové kyseliny
Typ školy |
Gymnázium |
Ročník |
3. ročník čtyřletého gymnázia a příslušné ročníky víceletého gymnázia |
Tematický celek |
Biochemie |
Časová dotace |
3 hodiny |
Obecný cíl |
Objasní strukturu a funkci nukleových kyselin. |
Mezipředmětové vztahy: |
Biologie |
Materiály: |
1. VH: Prezentace, Pracovní list s řešením 2. VH: Výklad, Struktura DNA 3. VH: PL k videu + křížovka, Video |
1. hodina |
|||
Téma |
Úvod do nukleových kyselin |
||
Specifický cíl |
Žák rozezná chemickou strukturu nukleových kyselin. |
||
|
|||
Fáze hodiny |
Metody a formy práce |
Činnost žáků/učitele |
Časový odhad |
Úvod/ |
Brainstorming |
Vyučující promítne motivační snímek (prezentace, snímek č. 2). |
5 min |
Realizační fáze |
Práce s pracovním listem, |
Vyučující rozdá každému žákovi svůj PL (Úvod do nukleových kyselin aneb co v nich najdeme za chemii).
|
18 min |
Procvičovací fáze |
Práce s pracovním listem, |
Vyučující připraví pro žáky pracovní listy (Popletené nukleové kyseliny, prezenatce snímek č. 5) - jeden do dvojice a vymodelované báze, sacharidy a kyselinu fosforečnou s chybnými vazbami / atomy. Žáci budou mít za úkol opravit chyby v textu a v modelech. Dostanou k dispozici náhradní atomy, aby mohli opravovat modely vybraných sloučenin. Žáci budou pracovat ve skupinkách (maximálně 4 žáci ve skupině) a jejich úkolem bude opravit modely tak, aby byly správně. Společná kontrola. |
10 min |
Zpětná vazba |
Myšlenková mapa, práce ve čtveřicích |
Žáci ve skupinách (čtveřice) vytvoří myšlenkovou mapu z pojmů, se kterými se danou hodinu seznámili. Každá skupina si zvolí mluvčího. Vyučující vytvoří na tabuli myšlenkovou mapu třídy, která bude průnikem myšlenkových map jednotlivých skupin. |
10 min |
Závěr hodiny |
Motivace do příště |
2 min |
2. hodina |
|||
Téma |
Nukleotid, nukleosid, párování bází, struktura DNA |
||
Specifický cíl |
Žák popíše primární strukturu DNA a RNA |
||
|
|||
Fáze hodiny |
Metody a formy práce |
Činnost žáků/učitele |
Časový odhad |
Úvod/Motivační fáze |
Práce s obrázkem(úkol 1) |
Žáci popíší jednotlivé části na obrázcích, poznají rozdíly a pojmenují struktury. |
7 min |
Realizační fáze |
Párování bází, Fosfodiesterová vazba, struktura DNA a RNA |
20 min |
|
Procvičovací fáze |
Práce s PL (úkol 2), |
Žák odhalí chyby v primární struktuře DNA. |
10 min |
Zpětná vazba |
Kontrola PL |
Žáci ve dvojicích diskutují své řešení. |
5 min |
Závěr hodiny |
Diskuze |
Shrnutí podstatných informací z uplynulé hodiny. |
5 min |
3. hodina |
|||
Téma |
Proteosyntéza |
||
Žák popíše základní mechanismy syntézy proteinů |
|||
|
|||
Fáze hodiny |
Metody a formy práce |
Činnost žáků/učitele |
Časový odhad |
Opakování minulého učiva |
Opakování |
Kahoot - práce s aplikací |
6 min |
Úvod/Motivační fáze |
Práce s videem |
Žák zhlédne video o proteosyntéze |
12 min |
Realizační fáze |
Práce s PL |
Žák seřadí děje proteosyntézy v PL. |
8 min |
Procvičovací fáze |
Práce s PL |
Žák luští křížovku v PL. |
12 min |
Zpětná vazba |
Společná kontrola PL |
Žáci proberou řešení ve dvojici. (kontrolují si navzájem) |
6 min |
Závěr hodiny |
|
Ukončení tématu nukleových kyselin |
1 min |
Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz