Nukleové kyseliny

Věra Andrlíková a Veronika Matějčková

Nukleové kyseliny a proteosyntéza -zpracování:


Učebnice

Obsah hledaného tématu

Chemie pro čtyřletá gymnázia
A. Mareček, J, Honza

Chemie pro čtyřletá gymnázia 3.díl - Aleš Mareček, Jaroslav Honza

Nukleové kyseliny

  1. Složení nukleových kyselin
  2. Struktura nukleových kyselin
  3. Význam nukleových kyselin
  4. Katabolismus nukleových kyselin
  5. Biosyntéza nukleových kyselin

V učebnici je popsáno složení nukleových kyselin, jsou vysvětleny pojmy: heterocyklické báze, nukleosid, nukleotid, vznik makromolekul DNA a RNA. Dále je stručně popsána primární struktura DNA a RNA a také velmi stručně popsána biosyntéza nukleových kyselin. Test je doplněn o obrázky a schémata.

Přehled středoškolské chemie
J. Vacík
https://img-cloud.megaknihy.cz/3151-original/fba8796b09e2858a05b490e23f6dc9d2/prehled-stredoskolske-chemie.jpg

V knize je  popsána struktura DNA a RNA.  Nejsou zde uvedeny pojmy jako nukleosid nebo báze. Text je doplněn o obrázky a schémata.

V kapitole Molekulární základ dědičnosti je podrobně popsán přenos genetické informace. Text je opět doplněn o obrázky a schémata.

Chemie II – Organická chemie a biochemie
K. Kolář, M. Kodíček, J. Pospíšil
h

  1. Nukleové kyseliny a přenos genetické informace
    1. Kovalentní a prostorová struktura
      1. Složky nukleových kyselin
      2. Struktura nukleových kyselin
    2. Přenos genetické informace

 

V textu je podrobně popsána struktura nukleových kyselin. Text je doplněn o přehledné nákresy, tabulky a schémata.

V kapitole Přenos genetické informace je podrobně popsán proces proteosyntézy.

Chemie pro střední školy
J. Banýr
h

  1. Nukleové kyseliny
    1. složení (nukleotid X nukleosid) -  RNA X DNA
    2. párování bazí
    3. vznik dvojšroubovice
    4. význam nukleových kyselin
    5. Mutace

 

Obsahuje stručné informace o struktuře nukleových kyselin. Text je doplněn jednoduchými černobílými náčrtky struktury a vzorci.

V učebnici není popsána proteosyntéza.

 

  1. Analýza RVP

h

  1. Analýza ŠVP

 Gymnázium Botičská

h
h

Gymnázium Omská

h
h

Gymnázium Klatovy

h
h
h

Zpracování tématu: Nukleové kyseliny

Typ školy

Gymnázium

Ročník

3. ročník čtyřletého gymnázia a příslušné ročníky víceletého gymnázia

Tematický celek

Biochemie

Časová dotace

3 hodiny

Obecný cíl

Objasní strukturu a funkci nukleových kyselin.

Mezipředmětové vztahy:

Biologie

Materiály:

1. VH: Prezentace, Pracovní list s řešením

2. VH: Výklad, Struktura DNA

3. VH: PL k videu + křížovka, Video


 

                                                                  1. hodina           

Téma

Úvod do nukleových kyselin

Specifický cíl

Žák rozezná chemickou strukturu nukleových kyselin.

 

Fáze hodiny

Metody a formy práce

Činnost žáků/učitele

Časový odhad

Úvod/
Motivační fáze

Brainstorming

Vyučující promítne motivační snímek (prezentace, snímek č. 2).
Žáci pomocí metody Brainstorming (může být využito https://www.mentimeter.com/ (https://příklad zde) hádají, jakému tématu se budou společně věnovat.

5 min

Realizační fáze

Práce s pracovním listem,
samostatná práce s textem

Vyučující rozdá každému žákovi svůj PL (Úvod do nukleových kyselin aneb co v nich najdeme za chemii).

v
Žáci pracují samostatně.
Společná kontrola není nutná, protože vše je uvedeno v textu.
Vyučující zodpoví případné dotazy žáků.

18 min

Procvičovací fáze

Práce s pracovním listem,
práce ve dvojicích, práce s chybou, práce s modely

Vyučující připraví pro žáky pracovní listy (Popletené nukleové kyseliny, prezenatce snímek č. 5) - jeden do dvojice a vymodelované báze, sacharidy a kyselinu fosforečnou s chybnými vazbami / atomy. Žáci budou mít za úkol opravit chyby v textu a v modelech. Dostanou k dispozici náhradní atomy, aby mohli opravovat modely vybraných sloučenin. Žáci budou pracovat ve skupinkách (maximálně 4 žáci ve skupině) a jejich úkolem bude opravit modely tak, aby byly správně. Společná kontrola.
Vyučující pozoruje žáky při práci a sbírá podněty pro diskusi. Zeptá se žáků, co jim činilo největší problémy a zodpoví jejich dotazy.

10 min

Zpětná vazba

Myšlenková mapa, práce ve čtveřicích

Žáci ve skupinách (čtveřice) vytvoří myšlenkovou mapu z pojmů, se kterými se danou hodinu seznámili. Každá skupina si zvolí mluvčího. Vyučující vytvoří na tabuli myšlenkovou mapu třídy, která bude průnikem myšlenkových map jednotlivých skupin.

10 min

Závěr hodiny

Motivace do příště

Vyučující promítne snímek s dvoušroubovicí, snímek č. 7.

2 min


 

                                                                  2. hodina           

Téma

Nukleotid, nukleosid, párování bází, struktura DNA

Specifický cíl

Žák popíše primární strukturu DNA a RNA

 

Fáze hodiny

Metody a formy práce

Činnost žáků/učitele

Časový odhad

Úvod/Motivační fáze
+
Opakování minulého učiva

Práce s obrázkem(úkol 1)

Žáci popíší jednotlivé části na obrázcích, poznají rozdíly a pojmenují struktury.

7 min

Realizační fáze

Výklad

Párování bází, Fosfodiesterová vazba, struktura DNA a RNA

20 min

Procvičovací fáze

Práce s PL (úkol 2),
práce s chybou.

Žák odhalí chyby v primární struktuře DNA.
Žák dokreslí strukturu DNA s využitím poznatků o struktuře DNA a o párování bází.

10 min

Zpětná vazba

Kontrola PL

Žáci ve dvojicích diskutují své řešení.

5 min

Závěr hodiny

Diskuze

Shrnutí podstatných informací z uplynulé hodiny.

5 min

h

                                                                  3. hodina           

Téma

Proteosyntéza

Specifický cíl

Žák popíše základní mechanismy syntézy proteinů

 

Fáze hodiny

Metody a formy práce

Činnost žáků/učitele

Časový odhad

Opakování minulého učiva

Opakování

Kahoot - práce s aplikací
(Nukleové kyseliny)

6 min

Úvod/Motivační fáze

Práce s videem
(úkol 1)

Žák zhlédne video o proteosyntéze

d

12 min

Realizační fáze

Práce s PL
(úkol 2)

Žák seřadí děje proteosyntézy v PL.

8  min

Procvičovací fáze

Práce s PL
(úkol 3)

Žák luští křížovku v PL.

12  min

Zpětná vazba

Společná kontrola PL

Žáci proberou řešení ve dvojici. (kontrolují si navzájem)
Zmíní tajenku, o které mohou diskutovat.
Vyučující se může zeptat žáků, zda jim video pomohlo ke snadnějšímu pochopení učiva a k vytvoření lepší představy o průběhu proteosyntézy.

6 min

Závěr hodiny

 

Ukončení tématu nukleových kyselin

1 min

 

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz