Henrich Jenčuš - Názvosloví organické chemie - práce s modely, skupinová práce

Příprava na vyučovací hodinu

PLÁN HODINY
Autor: Henrich Jenčuš

Typ školy:

Gymnázium vyšší

Předmět:

Chemie

Ročník:

2.

Tematický celek:

Názvosloví organických látek

Počet VH:

2

Téma hodiny:

Názvosloví uhlovodíků

Fakta, pojmy, vztahy:

Pojmy:

  • Opěrné: uhlovodíky, alkany, alkeny, alkyny, areny, izomerie,
  • uhlovodíkový zbytek, rozvětvenost řetězce, cyklické sloučeniny,
  • nasycený a nenasycený uhlovodík
  • Nově vytvářené: triviální názvosloví, nasycený a nenasycený uhlovodík

Mezipředmětové vztahy:

Geologie – zpracování ropy

Specifické (konkrétní) cíle:

Žák zná názvy alkanů od methanu po ikosan.
Žák odvodí názvy alkanů, alkynů a monocyklických uhlovodíků
z názvosloví alkanů.
Žák určí ze vzorce rozvětveného či monocyklického uhlovodíku jeho
správný systematický název a i naopak zapíše vzorec z názvu.
Žák identifikuje významné sloučeniny s triviálním názvem - benzen,
toluen, xyleny, ethylen a acetylen - a z názvu je dokáže správně zakreslit.
Žák určí ze vzorce derivátu benzenu jeho název a napíše vzorec z názvu.

Cílový/výkonový standard (norma výkonu),

kritéria hodnocení:

 

Číselné známkování na základě dosaženého počtu bodů z testu

Materiály, pomůcky:

Stavebnice, tabule, příloha (opakování, triviální názvosloví)

 

Referentní ŠVP – Gym olomouc
https://www.gytool.cz/soubory/skolni-vzdelavaci-program.pdf
141 – nižší gym, 3. ročník
276 – vyšší gym, 2. ročník

Průběh hodiny


Počet

minut

Fáze hodiny

Metody a formy práce, pomůcky

 

5

Úvod/
Motivační fáze:

Příloha
Mrkev, pomeranč?

Učitel uvede téma a plán hodiny.
Úvod přírodních látek a potřeba jejich pojmenování –
rozdá se příloha, poukáže se na příklady limonenu a karotenu
– původní potřeba pojmenovat jednoduše důležité
nově objevené látky -> triviální názvosloví vs.
Potřeba umět pojmenovat cokoliv/nepraktičnost
tisíců unikátních názvů -> systematické názvosloví

5

Opakování

Hromadná frontální výuka,
kladení otázek na již probrané učivo,
Seznámení se stavebnicemi

Jaké kousky jsou v stavebnici – barvy atomů a vazeb
(asi ne)Jak poznáme stav atomu:

  • Atom = C neutrální („tetraradikál“)
  • Atom s vazbami = C 4- tetraanion
  • Atom nesprávné hybr. = kationt

25

Expozice a procvičování

Kombinovaná práce ve dvojici a
frontální výuka – expozice
základního názvosloví a principů,
poté stavba molekul a
pojmenování žáky

Soupravy stavebnic
Tabule

Methan – Dekan

  • Žáci postaví, poznají
  • Bez větvení

Alkyly

  • Žáci poznají, postaví alkyl
  • Jak se bude jmenovat alkan
    na kterém trčí někde alkyl?

Alkyl-alkan

  • Místo větvení??
  • Očíslování hl. řetězce – nejnižší číslice
  • Odražení číslice pomlčkou
  • Implikace rovného řetězce – n-

x-alkyl-alkan

  • Více než jeden alkyl?
  • První nejnižší číslice
  • Předpony di, tri, tetra…deka
  • Řazení anglické abecední
  • Předpony neovlivňují řazení
  • Mezi čísly čárky
  • Odražení zbytku pomlčkou
    kromě posledního

x,y-dialkyl-z-alkylalkan

  • Složité zbytky
  • V závorce jako celek
  • Vlastní číslování jako hlavní řetězec,
    od místa kdy se navazují
  • Triviální isopropyl a trecbutyl

Alkeny a alkyny

  • Kde je násobná vazba?
  • Vliv na tvar

But-2-en

  • Více nás. Vazeb
  • -> číslování podle maxima nás. Vazeb
  • Číslování: 2>3
  • Acetylen a ethylen

Cyklické

  • Cyklopropan, cyklobutan, cyklohexan
  • Jen předpona cyklo, hlavní řetězec cyklus

Areny

  • Umíme zakreslit pouze rezonanční hybridy
  • Vychází z triviálních názvů
  • Pozice na benzenu

Pojmenujeme limonen

10

Opakování

-II-

Skupinky si navzájem vytvoří tři modely,
a pošlou další skupině k pojmenování.
Zároveň je při tom sami pojmenují.
Poté navzájem kontrolují odpovědi.

 


 

Pracovní list

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz