Didaktika biochemie (a organické chemie)
Katedra učitelství a didaktiky chemie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Vyučující: RNDr. Milada Teplá, Ph.D.; RNDr. Ing. Petr Distler, Ph.D. et Ph.D.
Úkol: Připravit 1 aktivitu do výuky SŠ chemie s podporou mobilní aplikace; připravte s ní 15minutovou část hodiny – pracovní list pro žáky. Zkuste při přípravě aktivity pracovat i s hodnotícím archem pro Vaše výstupy – a na další stránku (za pracovní list) formulovat charakteristiku žáků, aplikovat cyklus CMIARE (k čemu Vaše aktivita směřuje, CO je jejím cílem. Jak a jaké instrukce zadat žákovi, jakou metodu zvolíte, jak bude probíhat vlastní realizice aktivity ve třídě (akce) nezapomínejte na Reflexi, Evaluaci ) apod.
Doplňte aktivitu o autorské řešení a též stručně informaci, jak mají žáci s mobilní aplikaci pracovat. Sepište velmi stručnou charakteristiku aplikace - k čemu je aplikace určená, co je jejím obsahem (aby to bylo i pro všechny ostatní přínosem).
(Jako inspirace Vám může být příprava Bělky Hrubé (doporučuji si aplikaci Kingdraw projít a vytvořit si v ní alespoň cyklobutan, který si optimalizujte – aplikace též počítá úhly vazeb, podívejte se jaký vazebný úhel je v cyklobutanu – další návrhy viz pracovní list č. 2 od Bělky Hrubé)).
Řešení úkolů:
Mobilní aplikace - návrhy pracovních listů + metodika |
Recenze vytvořených materiálů | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KingDraw autor: Běla Marie Hrubá, Metodika, pracovní list č. 1, Pracovní list č. 2 |
|
||||||||||||
Chemtube 3D autor: Věra Andrlíková, Pracovní list - zadání, Metodika + řešení |
(hodnotil: Radek Žídek) |
||||||||||||
Hydrocarbon Hunt autor: Alžběta Baudyšová, Pracovní list + metodika |
(hodnotila: Věra Andrlíková) |
||||||||||||
Beaker autor: Henrich Jenčuš, Pracovní list + metodika |
(hodnotila: Alžběta baudyšová) |
||||||||||||
Beaker
autor: Hana Kuncipálová, Pracovní list + metodika |
(hodnotila: Henrich Jenčuš) |
||||||||||||
Chemický kufr autor: Veronika Matějčková, Pracovní list + metodika |
(hodnotila: Hana Kuncipálová) |
||||||||||||
Chirality 2 autor: Lucie Mauleová Henková, Pracovní list + metodika |
(hodnotila: Veronika Matějčková) |
||||||||||||
Mechanisms autor: Jaroslav Stránský, Pracovní list + metodika, Řešení 1, Řešení 2 |
(hodnotila: Lucie Mauleová Henková) |
||||||||||||
Periodic Table autor: Radek Žídek, Pracovní list + metodika |
(hodnotil: Jaroslav Stránský) |
||||||||||||
Alcohol, Phenols and Ethers autor: Adéla Marková, metodika, pracovní list, pracovní list - řešení Aplikace je přehled základního učiva doplněného o zajímavosti. Obsahuje nejen základní informace z předmětu chemie, ale také řadu zajímavostí ze života a praktického využití alkoholů, fenolů a etherů. Fyzikální vlastnosti, jejich výrobu i přípravu v laboratoři, výskyt atd. Jedná se především o práci s textem. Určeno pro žáky 2 – 3. ročníku střední školy/gymnázia, případně vyšších ročníků víceletých gymnázií. Cíl: žák umí definovat a pojmenovat alkoholy, fenoly a ethery, umí pohovořit a diskutovat nad strukturou a vlastnostmi alkoholů, dokáže vysvětlit užití a rozdíly mezi methanolem a ethanolem, umí rozpoznat a porovnat jednotlivé alkoholy (pracovní list bude obsahovat pouze alkoholy, další skupiny mohou následovat v jiných hodinách). Metoda: CLIL: aplikace je v anglickém jazyce, je třeba použít případně slovník (aplikaci Překladač Google je možná stáhnout také zdarma) Práce s textem: žák vyhledává informace, analyzuje důležitost jednotlivých sdělení a diskutuje se spolužáky význam textu a správnost volby Vzájemné učení žáků: po ukončení aktivity si vzájemnou diskusí žáci zkontrolují a prodiskutují správnou odpověď Instrukce: Akce: Reflexe: Evaluace:
|
(hodnotila: Jana Horáková) |
||||||||||||
Periodic Table autor: Petra Bělohlávková, metodika + pracovní list, řešení Charakteristika aplikace: Metoda práce: Vypracování pracovního listu s podporou mobilní aplikace Instrukce: |
+ (hodnotil: Michal Navrátil) |
||||||||||||
Wizer.me autor: Jana Horáková, metodika, pracovní list (pdf), pracovní list - řešení Odkaz na pracovní list Enzymy: https://app.wizer.me/learn/WI3JD8 Jak na to? Aplikace (resp. webové rozhraní) wizer.me je zdarma a slouží pro tvorbu interaktivních pracovních listů. Úkoly mohou být rozmanitě zadávány (otevřené či testové otázky, doplňování slov v textu, přiřazování pojmů…), doplňovány o obrázky, videa, zvuky atd. Je možné vkládat individuální zpětnou vazbu. V prohlížeči zadejte adresu wizer.me a v horní části obrazovky klikněte na Join now. Zvolte, že se jedná o studenta a poté máte dvě možnosti: Buď se zdarma zaregistrujete, nebo se přihlásíte např. pomocí Google účtu. Do políčka v levém horním rohu vložte PIN pracovního listu: WI3JD8. Poté můžete začít pracovat. Aktivita je určená pro žáky vyššího stupně gymnázia, předmět biochemie. Cíl: Žák vysvětlí funkci enzymů v těle. Žák zhodnotí vliv podmínek na funkci enzymu. |
(hodnotila: Adéla Marková) |
||||||||||||
IUPAC nomenclature for class XII https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nexm.iupacnomenclatureclassxii autor: Michal Navrátil, metodika + pracovní list + řešení Aplikace IUPAC nomenclature for class XII je určena pro studenty 12. ročníku škol v anglicky mluvících zemích (zhruba odpovídá 3. ročníku gymnázia v ČR). Je to elektronická příručka a cvičebnice pro téma uhlovodíky a jejich deriváty, přičemž většina obsahu aplikace se soustřeďuje na názvosloví. V záložce Iupac se uživatel krok za krokem seznamuje s názvoslovím jednotlivých tříd sloučenin a každý krok je zakončen krátkým cvičením. Záložka Reaction Notes se zabývá přípravou, reaktivitou a reakčními mechanismy jednotlivých tříd sloučenin a každý oddíl je opět doplněn několika cvičeními. Poslední záložka Practice pak nabízí dvacetipoložkové kvízy na názvosloví (také rozděleno podle charakteristických skupin). Metodika pro práci s aplikací
Pracovní list je určen studentům vyšších ročníků gymnázií do výuky organické chemie – téma karbonylové sloučeniny (3. ročník)
|
(hodnotila: Petra Bělohlávková) |
Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz