Mobilní aplikace ve výuce chemie

Úkol: Připravit 1 aktivitu do výuky SŠ chemie s podporou mobilní aplikace; připravte s ní 15minutovou část hodiny – pracovní list pro žáky.  Zkuste při přípravě aktivity pracovat i s hodnotícím archem pro Vaše výstupy – a na další stránku (za pracovní list) formulovat charakteristiku žáků, aplikovat cyklus CMIARE (k čemu Vaše aktivita směřuje, CO je jejím cílem. Jak a jaké instrukce zadat žákovi, jakou metodu zvolíte, jak bude probíhat vlastní realizice aktivity ve třídě (akce) nezapomínejte na Reflexi, Evaluaci ) apod.

Doplňte aktivitu o autorské řešení a též stručně informaci, jak mají žáci s mobilní aplikaci pracovat. Sepište velmi stručnou charakteristiku aplikace - k čemu je aplikace určená, co je jejím obsahem (aby to bylo i pro všechny ostatní přínosem).

(Jako inspirace Vám může být příprava Bělky Hrubé (doporučuji si aplikaci Kingdraw projít a vytvořit si v ní alespoň cyklobutan, který si optimalizujte – aplikace též počítá úhly vazeb, podívejte se jaký vazebný úhel je v cyklobutanu – další návrhy viz pracovní list č. 2 od Bělky Hrubé)).

Řešení úkolů:

Mobilní aplikace - návrhy pracovních listů + metodika

Recenze vytvořených materiálů

KingDraw

g

autor: Běla Marie Hrubá, Metodika, pracovní list č. 1, Pracovní list č. 2

 

Chemtube 3D

f

autor: Věra Andrlíková, Pracovní list - zadání, Metodika + řešení

Zpětná vazba k aktivitě

(hodnotil: Radek Žídek)

Hydrocarbon Hunt

g

autor: Alžběta Baudyšová, Pracovní list + metodika

Zpětná vazba k aktivitě

(hodnotila: Věra Andrlíková)

Beaker

g

autor: Henrich Jenčuš, Pracovní list + metodika

Zpětná vazba k aktivitě

(hodnotila: Alžběta baudyšová)

Beaker

d

autor: Hana Kuncipálová, Pracovní list + metodika

Zpětná vazba k aktivitě

(hodnotila: Henrich Jenčuš)

Chemický kufr

autor: Veronika Matějčková, Pracovní list + metodika

Zpětná vazba k aktivitě

(hodnotila: Hana Kuncipálová)

Chirality 2

s

autor: Lucie Mauleová Henková, Pracovní list + metodika

Zpětná vazba k aktivitě

(hodnotila: Veronika Matějčková)

Mechanisms

v

autor: Jaroslav Stránský, Pracovní list + metodika, Řešení 1, Řešení 2

Zpětná vazba k aktivitě

(hodnotila: Lucie Mauleová Henková)

Periodic Table

x

autor: Radek Žídek, Pracovní list + metodika

Zpětná vazba k aktivitě

(hodnotil: Jaroslav Stránský)

Alcohol, Phenols and Ethers

autor: Adéla Marková, metodika, pracovní list, pracovní list - řešení

Aplikace je přehled základního učiva doplněného o zajímavosti. Obsahuje nejen základní informace z předmětu chemie, ale také řadu zajímavostí ze života a praktického využití alkoholů, fenolů a etherů. Fyzikální vlastnosti, jejich výrobu i přípravu v laboratoři, výskyt atd. Jedná se především o práci s textem.

v

Určeno pro žáky 2 – 3. ročníku střední školy/gymnázia, případně vyšších ročníků víceletých gymnázií.

Cíl: žák umí definovat a pojmenovat alkoholy, fenoly a ethery, umí pohovořit a diskutovat nad strukturou a vlastnostmi alkoholů, dokáže vysvětlit užití a rozdíly mezi methanolem a ethanolem, umí rozpoznat a porovnat jednotlivé alkoholy (pracovní list bude obsahovat pouze alkoholy, další skupiny mohou následovat v jiných hodinách).

Metoda: 

CLIL: aplikace je v anglickém jazyce, je třeba použít případně slovník (aplikaci Překladač Google je možná stáhnout také zdarma)

Práce s textem: žák vyhledává informace, analyzuje důležitost jednotlivých sdělení a diskutuje se spolužáky význam textu a správnost volby

Vzájemné učení žáků: po ukončení aktivity si vzájemnou diskusí žáci zkontrolují a prodiskutují správnou odpověď

Instrukce:
Žák si v aplikaci GooglePlay nainstaluje aplikaci Alcohols, Phenols and Ethers (při prezenčním studiu se mohou domluvit ve dvojici – výhodou pokud nemají všichni možnost využití mobilního telefonu). Pokud se žáci necítí být silní v anglickém jazyce, mohou si také nainstalovat překladač dle vlastního výběru (s preferencí aplikace Překladač Google).
Při vlastní hodině učitel aplikaci s žáky projde, aplikace je ovšem intuitivní.

Akce:
Žáci pracují ve dvojicích (při distanční výuce jednotlivě), na pracovní list mají cca. 15 minut (+ 5 navíc), posléze se spojí žáci po řadách a prodiskutují svá řešení (5 – 7 minut). Následně vždy po řadách a jednotlivých otázkách projdou žáci společně s učitelem svá řešení. Případně informace rozšíří o další znalosti.

Reflexe:
Po každém dílčím kroku bude prostor na reflexi, případně po konci celého úkolu.

Evaluace:
Úspěšné vyplnění pracovního listu a kvalitní diskuze ve skupinách i mezi žáky při hledání správných odpovědí bude znakem úspěšného naplnění cíle

 

Zpětná vazba k aktivitě

(hodnotila: Jana Horáková)

Periodic Tablef

autor: Petra Bělohlávková, metodika + pracovní list, řešení

Charakteristika aplikace:
Aplikace Periodic Table (lze stáhnout z Google Play nebo na stránkách https://www.chernykh.tech/)je mobilní aplikace pro práci s periodickou tabulkou prvků. Ovládání je velice jednoduché a intuitivní. Aplikace je v češtině, ale názvy prvků jsou uvedeny i anglicky, což považuji za vhodné pro budoucí setkávání se s anglickými pojmy, ať při studiu nebo v běžném životě. Kromě periodické tabulky je možné rozkliknout každý prvek a získat o něm poměrně hodně informací (elektronová konfigurace, elektronegativita, skupenství, fyzikální vlastnosti, emisní spektrum, atd.). Pokud jste online je u každého prvku také odkaz do wikipedie. Dále je možné využít tabulku rozpustností, jsou zde také uvedeny základní fyzikální vlastnosti některých alkanů a rovněž je možné prohlédnout si Beketovu řadu kovů. Kromě toho je zde možné využít další tabulky, které jsou však již přístupné pouze po zaplacení poplatku (listopad 2020 – 1,99 US) a přechodu na verzi Pro, např. emisní spektrum, komplexotvorné rovnováhy, izotopy apod.
Dále je ve verzi free přístupná HRA k procvičování periodické tabulky (názvy, řazení do skupin, protonová čísla, symboly).
Návod:
Po otevření aplikace vstoupíte přímo do PT. Není nutné se nikde registrovat ani zadávat další údaje. Pohybem prstů po displeji se posouváte po periodické tabulce. Ťuknutím na prvek se vám o něm zobrazí podrobné informace.
Na spodní liště se kliknutím můžete přesouvat do dalších částí aplikace.: vyhledávání prvků, seřazení prvků dle atomové relativní hmotnosti, tabulky a poslední je hra.
Ukončení aplikace je provedeno několikerým stisknutím tlačítka zpět.

i o

Metoda práce: Vypracování pracovního listu s podporou mobilní aplikace
Téma: Opakování periodického systému prvků
Cílová skupina: 1. ročník gymnázia
Cíl:
 Žák popisuje a ověřuje základní principy sestavování periodické tabulky a vlastnosti prvků. Orientuje se v prvcích a jejich umístění v PT, přiřazuje názvy a symboly jednotlivým prvkům, propojuje své znalosti s využíváním mobilní aplikace a dohledáváním potřebných informací k dokončení zadané činnosti.

Instrukce:
Žáci bude předem instruováni a požádáni o stažení dané aplikace (přesný název, ideálně ukázat ikonku, neboť aplikací PT je mnoho) a připraveném nabitém mobilním telefonu na plánovanou hodinu. S aplikací se pracuje velice intuitivně, proto není nutné žákům zadávat jednotlivé pokyny, jak mají postupovat. Pouze budou poskytnuty základní informace o funkcích aplikace (tedy např. na spodní liště naleznete ikony, které vás navedou do jednotlivých sekcí aplikace. Rovněž předpokládám, že doma po stažení aplikace budou žáci zvědaví a sami si předem aplikaci prohlédnou). Po otevření aplikace vstoupíte přímo do PT. Není nutné se registrovat a aplikace funguje offline. Aplikace je v češtině.
Pakliže bude nějaký žák brzo hotov, je možné využít část aplikace Hra k dalšímu procvičování.
Reflexe:
Kontrola učitelem nebo možná kontrola společná, kdy žáci postupně na tabuli zapisují odpovědi na jednotlivé otázky.
Evaluace:
Předpokládám, že dojde k naplnění cíle. Žáci si mají procvičit orientaci a práci s periodickou tabulkou. Využijí u toho jednak své dosud nabyté znalosti a rovněž si pomohou mobilní aplikací, případně aktivním vyhledáním odpovědi v učebnici, čímž své znalosti doplní.

Zpětná vazba k aktivitě

+

vyplněný PL

(hodnotil: Michal Navrátil)

Wizer.me

f

autor: Jana Horáková, metodika, pracovní list (pdf), pracovní list - řešení

Odkaz na pracovní list Enzymy: https://app.wizer.me/learn/WI3JD8

Jak na to?

Aplikace (resp. webové rozhraní) wizer.me je zdarma a slouží pro tvorbu interaktivních pracovních listů. Úkoly mohou být rozmanitě zadávány (otevřené či testové otázky, doplňování slov v textu, přiřazování pojmů…), doplňovány o obrázky, videa, zvuky atd. Je možné vkládat individuální zpětnou vazbu.

V prohlížeči zadejte adresu wizer.me a v horní části obrazovky klikněte na Join now. Zvolte, že se jedná o studenta a poté máte dvě možnosti: Buď se zdarma zaregistrujete, nebo se přihlásíte např. pomocí Google účtu. Do políčka v levém horním rohu vložte PIN pracovního listu: WI3JD8. Poté můžete začít pracovat.

Aktivita je určená pro žáky vyššího stupně gymnázia, předmět biochemie.

Cíl: Žák vysvětlí funkci enzymů v těle. Žák zhodnotí vliv podmínek na funkci enzymu.
Metoda: Procvičování formou pracovního listu v aplikaci wizer.me
Instrukce: Vypracujte úkoly v pracovním listu, pokud nebudete některý pojem znát, použijte učebnici.
Akce: Využití při online výuce, každý si vyplní doma na PC nebo mobilu/tabletu. Při prezenční výuce může být promítáno na smart tabuli a vyplňováno učitelem, který vyvolává žáky pomocí náhodného výběru.
Reflexe: V aplikaci wizer.me jde ke každé otázce zvlášť a také úplně na konci pracovního listu napsat žákovi zpětnou vazbu.
Evaluace: Ano, pracovní list je zaměřen právě na to, co jsem si stanovila v cílech. Pokud žák může používat jiné zdroje (např. učebnici, když nezná správnou odpověď), vyhledáváním odpovědí si znalosti dobře upevní.

Zpětná vazba k aktivitě

(hodnotila: Adéla Marková)

IUPAC nomenclature for class XII

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nexm.iupacnomenclatureclassxii

autor: Michal Navrátil, metodika + pracovní list + řešení

Aplikace IUPAC nomenclature for class XII je určena pro studenty 12. ročníku škol v anglicky mluvících zemích (zhruba odpovídá 3. ročníku gymnázia v ČR). Je to elektronická příručka a cvičebnice pro téma uhlovodíky a jejich deriváty, přičemž většina obsahu aplikace se soustřeďuje na názvosloví. V záložce Iupac se uživatel krok za krokem seznamuje s názvoslovím jednotlivých tříd sloučenin a každý krok je zakončen krátkým cvičením. Záložka Reaction Notes se zabývá přípravou, reaktivitou a reakčními mechanismy jednotlivých tříd sloučenin a každý oddíl je opět doplněn několika cvičeními. Poslední záložka Practice pak nabízí dvacetipoložkové kvízy na názvosloví (také rozděleno podle charakteristických skupin).
Aplikace je zdarma a bez registrace, ale práci s ní zdržují reklamy.

Metodika pro práci s aplikací
Uživatel si na spodní liště vybere, zda chce vysvětlit názvosloví, vysvětlit systematiku, nebo procvičit názvosloví. V hlavním menu je poté výběr z jednotlivých tematických celků. Další pokyny jsou pouze next, continue (pokračuj) a výběr z kvízových otázek.
Žáci mohou aplikaci používat jako velmi stručnou učebnici/příručku organické chemie.

h
Obr. 1-4: Ilustrativní návod, jak se dostat ke kapitole „Adice alkoholů na aldehydy“

Pracovní list je určen studentům vyšších ročníků gymnázií do výuky organické chemie – téma karbonylové sloučeniny (3. ročník)


Cíl

Žáci se sami pomocí aplikace IUPAC nomenclature for class XII seznámí s reaktivitou aldehydů a ketonů.

Metoda

CLIL – aplikace obsahuje obrázky (reakční schémata), k nimž je připojen komentář v anglickém jazyce obvykle o délce dvou vět.
Žákovské učení

Instrukce

Před samotnou prací učitel vysvětlí práci s programem IUPAC nomenclature for class XII (záložky IUPAC, Reaction Notes, Practice, položky Preparation, Reactions a Mechanism v záložce Reaction notes). Poté žáci s pomocí aplikace (a slovníku) vyplní pracovní list, přičemž je možná práce samostatná i ve dvojicích. Po 10 minutách se dvojice seskupí do skupin po šesti a prodiskutují svá řešení a shodnou se na jedné variantě řešení. Nakonec pracovní list vyhodnotí celá třída společně.

Akce

Žáci v lavicích společně vyplní s pomocí aplikace a slovníku pracovní list (učitel může mezitím zkoušet, …). Po 10 minutách se dvojice spojí do šestic a v průběhu 5 minut skupiny prodiskutují svá řešení. Nakonec učitel vyzve každou skupinu, aby představila své řešení (případně řešení dílčího úkolu). Učitel dává pozor na správnost odpovědí a případně opraví chyby.

Reflexe

Po každém dílčím úkolu bude prostor na doplňující otázky.

Evaluace

Pokud žáci sami najdou správné odpovědi, pak bude aktivita považována za úspěšnou

Zpětná vazba k aktivitě

(hodnotila: Petra Bělohlávková)

 

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz