Aminokyseliny
Henrich Jenčuš a Jaroslav Stránský
1. Téma aminokyseliny & peptidy
- dle Tematického plánu se má vyučovat 3-4 VH, proto je vhodné následující rozdělení:
- 1.VH:
- Ještě pravděpodobně bude dobíhat minulá látka (základy stereochemie), a to buď formou písemky, nebo nějaké jiné formy opakování → lze tak předpokládat, že pro samotné téma AMK zůstane něco kolem 20 minut.
- Motivační fáze k tématu → skripta, strana 1.
- Zasazení tématu AMK do konceptu učiva chemie → uděláme si brainstorming na téma co všechno už známe z organiky? “ — vzpomeneme si na jednotlivé kategorie látek a přes deriváty KK se pozvolna dostaneme i k AMK). Výstupem z brainstormingu bude myšlenková mapa zakreslená na tabuli.
- Výseč z této myšlenkové mapy je ve skriptech na straně 2 (žáci vyplní celou stranu)
- 2.VH:
- Náplň hodiny: Příprava a vlastnosti AMK (skripta, strany 3-5)
- ad. příprava (str.3) → výklad
- ad. vlastnosti (str.4) → učitel s sebou donese vzorek NaCl, popř. i nějaké AMK (bude-li k sehnání) + benzín + ampérmetr — to vše jako pomůcku pro vyplnění tabulky na str. 4. (vlastnosti NaCl a AMK učitel může demonstračně předvést)
-
- téma uzavřeme společným vyplněním str. 4-5 ve skriptech; problematiku pI (+ praktická aplikace = elektroforéza, když na to bude čas a nálada) lze detailněji rozebrat s využitím prezentace (2. slide) a
- cvičení zadaného jako SP (možnost soutěže o malou 1). Cvičení (resp. výběr AMK v něm) záměrně není úplně triviální, abychom si jej mohli posléze prodiskutovat. V případě potřeby může učitel vymýšlet další podobné úlohy na místě…
-
- 3.VH:
- Náplň hodiny: AMK přítomné v živých organismech, zástupci (skripta, strany 6-8)
- 1. část hodiny → žáci si vyplní str. 6, následovat bude krátký výklad, který můžeme opět podepřít prezentací (slide 3-9).
- Po výkladu si žáci vyplní cvičení ve skriptech na str. 7-8, a to formou skupinové práce (ve dvojicích / čtveřicích); struktury modře označených molekul promítnout na tabuli.
- Posléze provést společnou kontrolu cvičení, při které je možno připojit ještě nějaké další komentáře související s textem ve skriptech, popř. zdůraznit to, co je důležité.
- 4.VH:
- zkoušení na probranou látku (1 žák) + nějaké shrnutí, dotazy…
- pokusy — Xanthoproteinová reakce, Ninhydrinová reakce.
- významné peptidy → výklad (prezentace slide 12 a dál) + skripta, str. 9-10; SkP
-
- v případě, že zbude nějaký čas, můžeme se věnovat bonusu (samostatně přečíst + společná diskuse), který jinak bude zadán jako dobrovolný domácí úkol.

v některé z příštích hodin možno zadat TEST.
Očekávané výstupy:
— žák rozpoznává obecnou strukturu AMK a dokáže AMK zařadit do kontextu učiva chemie
— žák rozumí acidobazickému chování AMK (včetně definice pI) a tento fenomén vlastními slovy interpretuje
— žák vyjmenuje alespoň 5 příkladů biogenních AMK
— žák zakreslí strukturu peptidové vazby a vysvětlí vznik peptidů z AMK
— žák analyzuje příčiny vedoucí k rozvoji DM1 / DM2 a navrhuje možné způsoby kompenzace.
AMK totiž jsou první látkou, která se bude probírat v rámci biochemie (viz
TP).
Aktivita:
1. cvičení
Rozdělení do skupin