Aminokyseliny

Henrich Jenčuš a Jaroslav Stránský

1. Téma aminokyseliny & peptidy

  • dle Tematického plánu se má vyučovat 3-4 VH, proto je vhodné následující rozdělení:
  • 1.VH:
    • Ještě pravděpodobně bude dobíhat minulá látka (základy stereochemie), a to buď formou písemky, nebo nějaké jiné formy opakování → lze tak předpokládat, že pro samotné téma AMK zůstane něco kolem 20 minut.
    • Motivační fáze k tématu → skripta, strana 1.
    • Zasazení tématu AMK do konceptu učiva chemie → uděláme si brainstorming na téma co všechno už známe z organiky? — vzpomeneme si na jednotlivé kategorie látek a přes deriváty KK se pozvolna dostaneme i k AMK). Výstupem z brainstormingu bude myšlenková mapa zakreslená na tabuli.
    • Výseč z této myšlenkové mapy je ve skriptech na straně 2 (žáci vyplní celou stranu)
  • 2.VH:
    • Náplň hodiny: Příprava a vlastnosti AMK (skripta, strany 3-5)
    • ad. příprava (str.3) → výklad
    • ad. vlastnosti (str.4) → učitel s sebou donese vzorek NaCl, popř. i nějaké AMK (bude-li k sehnání) + benzín + ampérmetr — to vše jako pomůcku pro vyplnění tabulky na str. 4. (vlastnosti NaCl a AMK učitel může demonstračně předvést)
    • f
    • téma uzavřeme společným vyplněním str. 4-5 ve skriptech; problematiku pI (+ praktická aplikace = elektroforéza, když na to bude čas a nálada) lze detailněji rozebrat s využitím prezentace (2. slide) a
    • cvičení zadaného jako SP (možnost soutěže o malou 1). Cvičení (resp. výběr AMK v něm) záměrně není úplně triviální, abychom si jej mohli posléze prodiskutovat. V případě potřeby může učitel vymýšlet další podobné úlohy na místě…
    • f
  • 3.VH:
    • Náplň hodiny: AMK přítomné v živých organismech, zástupci (skripta, strany 6-8)
    • 1. část hodiny → žáci si vyplní str. 6, následovat bude krátký výklad, který můžeme opět podepřít prezentací (slide 3-9).
    • Po výkladu si žáci vyplní cvičení ve skriptech na str. 7-8, a to formou skupinové práce (ve dvojicích / čtveřicích); struktury modře označených molekul promítnout na tabuli.
    • Posléze provést společnou kontrolu cvičení, při které je možno připojit ještě nějaké další komentáře související s textem ve skriptech, popř. zdůraznit to, co je důležité.
  • 4.VH:
    • zkoušení na probranou látku (1 žák) + nějaké shrnutí, dotazy…
    • pokusyXanthoproteinová reakce, Ninhydrinová reakce.
    • významné peptidy → výklad (prezentace slide 12 a dál) + skripta, str. 9-10; SkP
    • ff
    • v případě, že zbude nějaký čas, můžeme se věnovat bonusu (samostatně přečíst + společná diskuse), který jinak bude zadán jako dobrovolný domácí úkol.
    • bonus

v některé z příštích hodin možno zadat TEST.

Očekávané výstupy:
— žák rozpoznává obecnou strukturu AMK a dokáže AMK zařadit do kontextu učiva chemie
— žák rozumí acidobazickému chování AMK (včetně definice pI) a tento fenomén vlastními slovy interpretuje
— žák vyjmenuje alespoň 5 příkladů biogenních AMK
— žák zakreslí strukturu peptidové vazby a vysvětlí vznik peptidů z AMK
— žák analyzuje příčiny vedoucí k rozvoji DM1 / DM2 a navrhuje možné způsoby kompenzace.


AMK totiž jsou první látkou, která se bude probírat v rámci biochemie (viz TP).

 

Aktivita:

1. cvičení

Rozdělení do skupin

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz