Náměty na chemické pokusy proveditelné v domácím prostředí

Bezpečnost při práci s chemickými přípravky:

Článek - chemické listy

  1. Holzhauser, P., & Matuška, R. (2019a). Použití chemických látek ve výuce a při volnočasových aktivitách žáků mladších 15 let. Chemické listy, 113(4), 233-239.
  2. Holzhauser, P., & Matuška, R. (2019b). Použití chemických látek ve výuce a při volnočasových aktivitách žáků ve věku 15-18 let. Chemické listy, 113(7), 441-446.
  3. Holzhauser, P., Ménová, P., & Matuška, R. (2019). Použití chemických látek ve výuce a při volnočasových aktivitách žáků. Příručka pro učitele chemie. Czech Chemical Sociaty Symposium Series, 17(3), 87–122.

Zákony a vyhlášky:

  1. Vyhláška č. 61/2018 Sb. o seznamu nebezpečných chemických látek, směsí a prachů a podmínkách nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a směsmi a podmínkách výkonu činností spojených s nebezpečnou expozicí prachů. (2018). Praha: Tiskárna Ministerstva vnitra. (odkaz)
  2. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, školský zákon. (2004). Praha: Tiskárna Ministerstva vnitra. (odkaz)

Gradované úlohy (autor Hana Bohmová):

V odkazu níže jsou k dispozici všechny materiály k chemickému domácímu experimentu (všechny soubory uložte do jedné složky, otevřete soubor "rychlost.htm" a pokračujte dle pokynů). Úroveň náročnosti spadá do vyššího stupně gymnázia - enzymy (tedy biochemie) či rychlost reakce / ovlivnění rychlosti enzymově katalyzované reakce. Úkoly jsou stupňované do tří úrovni {od jednoduché (většinou jen pozorování pokusu a popis) po "těžkou váhu" (vyvozování závěrů)}. Úlohy včetně realizace experimentu byly x krát použity ve výuce talentovaných žáků (v praxi žáci pracovali na úkolech a zasílali odpovědi na otázky a vzájemnou diskuzí (v prostředí online kurzu) byly upřesňovány a doplňovány. Příloha: PL1 - pozorování, PL2 - odpovědi,PL3 - těžká váha, rychlost.htm.

 

Práce studentů Didaktiky organické chemie:

Úkol

Zkuste si najít experiment/y, které zvládnete provézt v domácím prostředí. K němu sestavíte pracovní list, jeho autorské řešení a pořídíte fotografie. Inspiraci pro pokusy na doma můžete najít zde: https://www.avcr.cz/…sy/ nebo https://vida.cz/…oma. (jako inspiraci mohou být gradované úlohy)

 

1. Účinky Sava - Adéla Marková

2. Výroba domácího mýdla - Petra Bělohlávková

3. Důkaz škrobu a amylasy - Jana Horáková

4. Tajné mléčné písmo - Michal Navrátil

 

1. Účinky Sava

autor: Adéla Marková, Pracovní list + řešení + metodika

f

f

 

 

2. Výroba domácího mýdla

autor: Petra Bělohlávková: Návod, Pracovní list pro žáky, Řešení pracovního listu

f

ff

v

 

 

3. Důkaz škrobu a amylasy

autor: Jana Horáková: Materiály pro učitele, Materiály pro žáky

h

h

h

 

 

4. Tajné mléčné písmo

autor: Michal Navrátil:Pracovní list pro žáky, Řešení pracovního listu

s

s

s

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz