Didaktika biochemie (a organické chemie)
Katedra učitelství a didaktiky chemie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Vyučující: RNDr. Milada Teplá, Ph.D.; RNDr. Ing. Petr Distler, Ph.D. et Ph.D.
Výuka hormonů je zařazena jak v chemii, tak v biologii. Právě u hormonů a nukleových kyselin je vidět velké mezioborové prolínání. V chemii bychom se zaměřili hlavně na strukturu hormonů, v biologii na jejich působení v metabolismu.
SŠ- Organická chemie pro SOŠ - nechemického zaměření (Fabini; 1977): učebnice pro SŠ má učivo o hormonech uvedené na dvou A5, přičemž zde pouze jmenuje endokrinní žlázy a uvádí několik málo zástupců hormonů včetně jejich struktury. V tabulce, která je uvedená na konci kapitoly, jsou vyjmenovány účinky pěti hormonů na metabolismus. Na závěr nechybí krátké opakování, které je adekvátní rozsahu kapitoly a druhu učebnice
SŠ- Chemie anorganická a organická - alternativní učebnice chemie pro 9. třídy ZŠ a SŠ se zkrácenou výukou chemie (Mareček, Honza; 1994): Zkrácená verze učebnice anorganické a organické chemie se sice přírodním látkám (např. sacharidům a proteinům) věnuje, ale zcela zde postrádám byť jen zmínku o hormonech nebo např. o vitaminech a enzymech.
RVP ZV: Téma „Hormony“ v RVP ZV zcela chybí.
RVP pro gymnázia: téma zmíněno explicitně
Konkrétní příklady ŠVP + hodinové dotace
a) GSOŠ dr. V. Šmejkala, Ústí nad Labem
ŠVP této školy na internetu není zveřejněno. Na webu GSOŠ je odkaz na ŠVP, jež jsou na sekretariátu.
b) Gymnázium Botičská, Praha 2
Třídy se na laboratorní cvičení dělí.
c) Gymnázium Jírovcova, České Budějovice
Hormony jsou v ŠVP pro Gymnázium Jírovcova kromě biologie uvedena pouze pro seminář a cvičení z chemie. V klasických hodinách zařazena nejsou.
Třídy se na laboratorní cvičení dělí.
Druhá hodina
Opakování hormonů
Hormony v praxi
Laboratorní práce na téma rostlinné hormon
- předmět: chemie
- typ školy: gymnázium
- ročník: 3. nebo seminář
- počet hodin: 2
- maturitní otázka: 23. Biokatalyzátory (- enzymy, hormony, vitaminy)
- téma hodiny- Hormony- úvod, struktura
- pojmy opěrné: biokatalyzátor, přírodní látka
- pojmy nově vytvářené základní: hormony, endokrinní žlázy,
- cíle:
- pomůcky: ppt, projektor, kartičky se strukturou hormonů s názvem
Časová dotace (min) |
Fáze hodiny |
Metody a formy práce |
Činnost žáků a učitele |
5 |
úvod |
brainstorming |
Žáci tipují/vysvětlují, proč by daný obrázek v úvodu (snímek č. 2) mohl souviset s tématem. Učitel vyvolává. Pokud učitel uzná, že odpověď není úplná či je chybná, může vyvolat druhého žáka, nebo nechá vysvětlení tématu na vhodnou část hodiny - 2. hodina. |
10 |
motivační |
práce s videem |
Učitel na úvod rozdá pracovní list (řešení), jehož první stranu mají žáci během sledování 10min videa (ENDOKRINNÍ SOUSTAVA - 1. ČÁST - kde vznikají hormony? - YouTube) vyplňovat buď samostatně, nebo je dovolena práce ve dvojicích. |
5 |
realizační |
hromadná |
Po skončení videa započne učitel společnou kontrolu PL. Žáci odpovídají na otázky svévolně, bez vyvolávání jména. Špatná či neúplná odpověď je opravena jinými žáky. Žáci za vyplnění PL nejsou hodnoceni známkou. |
10 |
motivační |
práce s videem |
Následuje přehrání druhého videa (od 1:10). (ENDOKRINNÍ SOUSTAVA - 2.ČÁST - kde vznikají hormony, aneb to co se v první části nestihlo - YouTube) Platí stejné podmínky jako u prvního videa. Žáci vyplňují druhou stranu PL. |
5 |
realizační |
hromadná |
Učitel opět hromadně zkontroluje správnost odpovědí druhé strany PL, viz první strana PL. |
10 |
realizační |
skupinová |
Učitel rozdá žákům do dvojice kartičky (str. 8, 9, 10) se vzorcem a názvem hormonu (1 dvojice- 1 kartička). Cílem žáků je přijít na to, jakého jsou dané hormony původu/charakteru. Cca po 3 min se spojí skupiny se stejnou barvou kartiček a diskutují spolu, proč mají stejnou barvu a jestli se shodli na stejném závěru. (3 min) Nakonec celou aktivitu shrne- potvrdí/vyvrátí závěry, a uzavře učitel. |
- předmět: chemie
- typ školy: gymnázium
- ročník: 3. nebo seminář
- počet hodin: 2
- maturitní otázka: 23. Biokatalyzátory (- enzymy, hormony, vitaminy)
- téma hodiny- Hormony- shrnutí
- pojmy opěrné: hormony, endokrinní žlázy
- pojmy nově vytvářené základní: rostlinné hormony
- cíle:
- cíle (neoborové): Žák ovládá základní první aplikace Jamboard.
- pomůcky: mobilní zařízení (mobil, tablet), glukometr, 2 stejné pokojové rostliny (ibišek), jablka, skleněná nádoba na zakrytí či akvárium
Časová dotace (min) |
Fáze hodiny |
Metody a formy práce |
Činnost žáků a učitele |
15 |
úvod- opakování |
práce s mobilní aplikací |
*1. Učitel nasdílí žákům aplikaci Jamboard, ti mají za úkol si ji na svých mobilních zařízeních otevřít. Žáci jsou rozděleni do stejně velkých skupin- první skupina má za úkol napsat na papírky endokrinní žlázu, druhá skupina napíše hormon. Když bude někdo vědět, která žláza produkuje jaký hormon, může papírky přiřadit k sobě. |
20 |
realizační |
frontální |
*Učitel se na začátku hodiny píchne do prstu a změří si hladinu glukózy v krvi glukometrem. Žákům nic neřekne. Po píchnutí do prstu sní něco sladkého (kobliha, tyčinka). Odkazy na cukrovku: |
10 |
realizační |
názorně demonstrační/ laboratorní práce |
Učitel stručně uvede žáky do problematiky fytohormonů (prezentace, snímky 15-16). Učitel sám provede laboratorní práci (strana 13) na téma Vliv rostlinného hormonu ethylenu na listy. Vyhodnocení LP bude za týden od provedení. Laboratorní práce: Vliv rostlinného hormonu ethylenu na listyprincip: Ethylen je nenasycený uhlovodík, který se vyskytuje především v dozrávajících plodech a poraněných rostlinných orgánech. Působí inhibičně na růst kořenů a stonků a podílí se také na opadu listů, květů a plodů výsledky: závěr: |
Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz