Hormony

Kateřina Čokrtová a Radek Žídek

Výuka hormonů je zařazena jak v chemii, tak v biologii. Právě u hormonů a nukleových kyselin je vidět velké mezioborové prolínání. V chemii bychom se zaměřili hlavně na strukturu hormonů, v biologii na jejich působení v metabolismu.

Analýza učebnic

ZŠ-  Chemie 9- učebnice pro ZŠ a víceletá G (Škoda, Doulík; 2007):  V učebnici pro ZŠ je o hormonech v podstatě jen zmínka. Učebnice nakladatelství FRAUS pouze nastiňuje danou problematiku a dle mého názoru počítá s větším zasvěcením do tohoto téma až na SŠ.  < /p>   

v

SŠ- Organická chemie pro SOŠ - nechemického zaměření (Fabini; 1977): učebnice pro SŠ má učivo o hormonech uvedené na dvou A5, přičemž zde pouze jmenuje endokrinní žlázy a uvádí několik málo zástupců hormonů včetně jejich struktury. V tabulce, která je uvedená na konci kapitoly, jsou vyjmenovány účinky pěti hormonů na metabolismus. Na závěr nechybí krátké opakování, které je adekvátní rozsahu kapitoly a druhu učebnice  

v                                 

SŠ- Chemie anorganická a organická - alternativní učebnice chemie pro 9. třídy ZŠ a SŠ se zkrácenou výukou chemie (Mareček,  Honza; 1994): Zkrácená verze učebnice anorganické a organické chemie se sice přírodním látkám (např. sacharidům a proteinům) věnuje, ale zcela zde postrádám byť jen zmínku o hormonech nebo např. o vitaminech a enzymech.                    

Analýza RVP a ŠVP

RVP ZV: Téma „Hormony“ v RVP ZV zcela chybí.

v

RVP pro gymnázia: téma zmíněno explicitně

v

Konkrétní příklady ŠVP + hodinové dotace
a) GSOŠ dr. V. Šmejkala, Ústí nad Labem
ŠVP této školy na internetu není zveřejněno. Na webu GSOŠ je odkaz na ŠVP, jež jsou na sekretariátu.

v
j

b) Gymnázium Botičská, Praha 2
v

Třídy se na laboratorní cvičení dělí.

c) Gymnázium Jírovcova, České Budějovice

Hormony jsou v ŠVP pro Gymnázium Jírovcova kromě biologie uvedena pouze pro seminář a cvičení z chemie. V klasických hodinách zařazena nejsou.
v
Třídy se na laboratorní cvičení dělí.

PLÁN VÝUKY

První hodina
Úvod do téma
Výuková videa + pracovní listy
Struktura hormonů

Druhá hodina
Opakování hormonů
Hormony v praxi
Laboratorní práce na téma rostlinné hormon

PRVNÍ HODINA

- předmět: chemie
- typ školy: gymnázium
- ročník: 3. nebo seminář
- počet hodin: 2
- maturitní otázka: 23. Biokatalyzátory (- enzymy, hormony, vitaminy)
- téma hodiny- Hormony- úvod, struktura
- pojmy opěrné: biokatalyzátor, přírodní látka
- pojmy nově vytvářené základní: hormony, endokrinní žlázy,
- cíle:

  1. Žák vyjmenuje 5 žláz s vnitřní sekrecí.
  2. Žák rozdělí hormony dle jejich struktury.
  3. Žák popíše působení 5 vybraných hormonů.

- pomůcky: ppt, projektor, kartičky se strukturou hormonů s názvem

Časová dotace (min)

Fáze hodiny

Metody a formy práce

Činnost žáků a učitele

5

úvod

brainstorming

Žáci tipují/vysvětlují, proč by daný obrázek v úvodu (snímek č. 2) mohl souviset s tématem. Učitel vyvolává. Pokud učitel uzná, že odpověď není úplná či je chybná, může vyvolat druhého žáka, nebo nechá vysvětlení tématu na vhodnou část hodiny - 2. hodina.

10

motivační

práce s videem

Učitel na úvod rozdá pracovní list (řešení), jehož první stranu mají žáci během sledování 10min videa (ENDOKRINNÍ SOUSTAVA - 1. ČÁST - kde vznikají hormony? - YouTube) vyplňovat buď samostatně, nebo je dovolena práce ve dvojicích.

5

realizační

hromadná

Po skončení videa započne učitel společnou kontrolu PL. Žáci odpovídají na otázky svévolně, bez vyvolávání jména. Špatná či neúplná odpověď je opravena jinými žáky. Žáci za vyplnění PL nejsou hodnoceni známkou.

10

motivační

práce s videem

Následuje přehrání druhého videa (od 1:10). (ENDOKRINNÍ SOUSTAVA - 2.ČÁST - kde vznikají hormony, aneb to co se v první části nestihlo - YouTube) Platí stejné podmínky jako u prvního videa. Žáci vyplňují druhou stranu PL.

5

realizační

hromadná

Učitel opět hromadně zkontroluje správnost odpovědí druhé strany PL, viz první strana PL.

10

realizační

skupinová

Učitel rozdá žákům do dvojice kartičky (str. 8, 9, 10) se vzorcem a názvem hormonu (1 dvojice- 1 kartička). Cílem žáků je přijít na to, jakého jsou dané hormony původu/charakteru. Cca po 3 min se spojí skupiny se stejnou barvou kartiček a diskutují spolu, proč mají stejnou barvu a jestli se shodli na stejném závěru. (3 min) Nakonec celou aktivitu shrne- potvrdí/vyvrátí závěry, a uzavře učitel.

v

s

s

s

DRUHÁ HODINA

- předmět: chemie
- typ školy: gymnázium
- ročník: 3. nebo seminář
- počet hodin: 2
- maturitní otázka: 23. Biokatalyzátory (- enzymy, hormony, vitaminy)
- téma hodiny- Hormony- shrnutí
- pojmy opěrné: hormony, endokrinní žlázy
- pojmy nově vytvářené základní: rostlinné hormony
- cíle:

  1. Žák uvede minimálně 5 endokrinních žláz a uvede hormony, které žlázy produkují.
  2. Žák vysvětlí pojem fytohormon a uvede jeden příklad.

- cíle (neoborové): Žák ovládá základní první aplikace Jamboard.
- pomůcky: mobilní zařízení (mobil, tablet), glukometr, 2 stejné pokojové rostliny (ibišek), jablka, skleněná nádoba na zakrytí či akvárium

Časová dotace (min)

Fáze hodiny

Metody a formy práce

Činnost žáků a učitele

15

úvod- opakování

práce s mobilní aplikací

*1. Učitel nasdílí žákům aplikaci Jamboard, ti mají za úkol si ji na svých mobilních zařízeních otevřít. Žáci jsou rozděleni do stejně velkých skupin- první skupina má za úkol napsat na papírky endokrinní žlázu, druhá skupina napíše hormon. Když bude někdo vědět, která žláza produkuje jaký hormon, může papírky přiřadit k sobě.
2. Učitel jako druhou aktivitu na zopakování hormonů žákům nasdílí odkaz na whiteboard.fi, kde budou žáci po přihlášení odpovídat na otázky ano/ne. Učitel komentuje správné a chybné odpovědi, případně vyvolává žáky, kteří odpověděli správně, aby svou odpověď odůvodnili.

20

realizační

frontální

*Učitel se na začátku hodiny píchne do prstu a změří si hladinu glukózy v krvi glukometrem. Žákům nic neřekne. Po píchnutí do prstu sní něco sladkého (kobliha, tyčinka).
Po zopakování látky (prezentace, snímky 11-14) prozradí učitel žákům, proč se na začátku hodiny píchl do prstu. Následuje frontální výuka s diskusí na téma cukrovka.
** Nakonec si učitel změří hladinu cukru a srovná ji s již dříve naměřenou. S žáky diskutuje změnu glykémie.

Odkazy na cukrovku:
Diabetes mellitus (cukrovka) (mojemedicina.cz)
Diabetes mellitus – Wikipedie (wikipedia.org)

10

realizační

názorně demonstrační/ laboratorní práce

Učitel stručně uvede žáky do problematiky fytohormonů (prezentace, snímky 15-16).

Učitel sám provede laboratorní práci (strana 13) na téma Vliv rostlinného hormonu ethylenu na listy. Vyhodnocení LP bude za týden od provedení.

Laboratorní práce: Vliv rostlinného hormonu ethylenu na listy

princip: Ethylen je nenasycený uhlovodík, který se vyskytuje především v dozrávajících plodech a poraněných rostlinných orgánech. Působí inhibičně na růst kořenů a stonků a podílí se také na opadu listů, květů a plodů
materiál: 2 pokojové rostliny (ibišek) v květináči, 4 jablka, větší skleněná nádoba (akvárium)
postup: 1.) Jednu rostlinu dobře zalijte a společně s jablky umístěte do sklené nádoby, která je dnem vzhůru, nebo do uzavíratelného akvária. Druhá rostlina zůstane venku a poslouží jako negativní kontrola.

výsledky:

závěr:

 

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz