Didaktika biochemie (a organické chemie)
Katedra učitelství a didaktiky chemie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Vyučující: RNDr. Milada Teplá, Ph.D.; RNDr. Ing. Petr Distler, Ph.D. et Ph.D.
celá metodika zde: pdf (navíc poznámky) či prezentace
analýza RVP, analýza ŠVP, analýza učebnic (Základy chemie 2, mareček, Honza 3. díl; Chemie II. v kostce)
Návhr: 3VH + 1 LP
1. VH
Cíl: Žák vysvětlí základní strukturu a funkci enzymů.
Opakování: Co jsou enzymy, odkaz video (metoda CLIL: poprvé pustit rychlostí 0,75 a s anglickými titulky. V průběhu zastavovat a ptát se žáků, o čem to bylo. Podruhé pustit v plné rychlosti. Nakonec žáci odpoví na otázky - viz slide.
Doplňující otázka: Co znamená, že je někdo intolerantní k laktóze?
Video - koenzym a kofaktor je postaven na stejnou úroveň - chyba)
Před shlédnutím videa vyplnit tabulku:
ENZYMY | Chemicky jde o: | Mohou se vázat na: | Mohou: | Rychlost reakce: | Co se stane s enzymem při nevhodném pH či teplotě? | ||||||
sacharidy | proteiny | konkrétní substrát | libovolnou látku | spojovat substráty | štěpit substráty | zvyšují (katalyzátory) | snižují (inhibitory) | nic | denaturace | desublimace | |
před videem | |||||||||||
po videu |
Č. | ENZYMY | před videem | po videu | Poznámky |
1 | Chemicky jde o sacharidy. | ANO / NE | ANO / NE | |
2 | Mohou se vázat pouze na konkrétní substrát. | ANO / NE | ANO / NE | |
3 | Mohou spojovat substráty. | ANO / NE | ANO / NE | |
4 | Mohou štěpit substráty. | ANO / NE | ANO / NE | |
5 | Snižují rychlost reakce. | ANO / NE | ANO / NE | |
6 | Názvosloví většiny enzymů vyplývá z názvu sacharidu, který štěpí. | ANO / NE | ANO / NE | |
7 | Jsou to bio-katalyzátory, z reakce vychází nezměněny. | ANO / NE | ANO / NE | |
8 | Při nevhodném pH či teplotě proběhne desublimace enzymu. | ANO / NE | ANO / NE |
Reakce enzymů: video
Teorie indukovaného přizpůsobení: video
Na konci 1. VH:
Propustka (Napište, … … co jste se dnes nového dozvěděli? … co vám nebylo jasné?)
Domácí úkol: Jakou funkci v metabolismu mají … Koenzym A, ATP, NAD+, FAD, NADP+
2. VH
Cíle: Žák vytvoří název enzymu podle názvu substrátu či probíhajícího děje. Žák vysvětlí vliv podmínek na enzymovou aktivitu.
Demonstrační pokus (hydrolýza škrobu)
Ukončeno propustkou (Napište, … … co jste se dnes nového dozvěděli? … co vám nebylo jasné? )
3. VH
Céle: Žák porovná mechanismy inhibice enzymů. Žák zhodnotí rozdíly mezi vlastnostmi průmyslových katalyzátorů a enzymů.
Inhibice enzymu produktem, Allosterická inhibice
provičení křížovka
Laboratorní práce
Náměty dle možnosti školy
PREZENČNÍ VÝUKA
DISTANČNÍ VÝUKA Rozklad gumových medvídků. Enzym proteasa.
Výstup: test, aplikace Wizer.me (nebo wizer.me - Join now - I am a STUDENT - Přihlásit se přes účet Google (nebo zdarma zaregistrovat) - Solve a worksheet - Enter PIN code (WI3JD8))
Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz