Enzymy

Jana Horáková a Michal Navrátil

Byla provedena:

celá metodika zde: pdf (navíc poznámky) či prezentace

analýza RVP, analýza ŠVP, analýza učebnic (Základy chemie 2, mareček, Honza 3. díl; Chemie II. v kostce)

Návhr: 3VH + 1 LP

1. VH

Cíl: Žák vysvětlí základní strukturu a funkci enzymů.

Opakování: Co jsou enzymy, odkaz video (metoda CLIL: poprvé pustit rychlostí 0,75 a s anglickými titulky. V průběhu zastavovat a ptát se žáků, o čem to bylo. Podruhé pustit v plné rychlosti. Nakonec žáci odpoví na otázky - viz slide.
Doplňující otázka: Co znamená, že je někdo intolerantní k laktóze?
Video - koenzym a kofaktor je postaven na stejnou úroveň - chyba)

Před shlédnutím videa vyplnit tabulku:

ENZYMY Chemicky jde o: Mohou se vázat na: Mohou: Rychlost reakce: Co se stane s enzymem při nevhodném pH či teplotě?
  sacharidy proteiny konkrétní substrát libovolnou látku spojovat substráty štěpit substráty zvyšují (katalyzátory) snižují (inhibitory) nic denaturace desublimace
před videem                      
po videu                      

 

Č. ENZYMY před videem po videu Poznámky
1 Chemicky jde o sacharidy. ANO / NE ANO / NE  
2 Mohou se vázat pouze na konkrétní substrát. ANO / NE ANO / NE  
3 Mohou spojovat substráty. ANO / NE ANO / NE  
4 Mohou štěpit substráty. ANO / NE ANO / NE  
5 Snižují rychlost reakce. ANO / NE ANO / NE  
6 Názvosloví většiny enzymů vyplývá z názvu sacharidu, který štěpí. ANO / NE ANO / NE  
7 Jsou to bio-katalyzátory, z reakce vychází nezměněny. ANO / NE ANO / NE  
8 Při nevhodném pH či teplotě proběhne desublimace enzymu. ANO / NE ANO / NE  

 

f

Reakce enzymů: video

d

Teorie indukovaného přizpůsobení: video

Na konci 1. VH:

Propustka (Napište, … … co jste se dnes nového dozvěděli? … co vám nebylo jasné?)

Domácí úkol: Jakou funkci v metabolismu mají … Koenzym A, ATP, NAD+, FAD, NADP+

2. VH

Cíle: Žák vytvoří název enzymu podle názvu substrátu či probíhajícího děje. Žák vysvětlí vliv podmínek na enzymovou aktivitu.

Demonstrační pokus (hydrolýza škrobu)

Ukončeno propustkou (Napište, … … co jste se dnes nového dozvěděli? … co vám nebylo jasné? )

3. VH

Céle: Žák porovná mechanismy inhibice enzymů. Žák zhodnotí rozdíly mezi vlastnostmi průmyslových katalyzátorů a enzymů.

Inhibice enzymu produktem, Allosterická inhibice

v

provičení křížovka

v

Laboratorní práce

Náměty dle možnosti školy

PREZENČNÍ VÝUKA

  1. Seznámení s enzymy. Enzym katalasa. / Ovlivnění rychlosti katalyzované reakce – koncentrace, pH. / Vliv teploty a meďnatých iontů na aktivitu sacharasy (invertasy).(Enzymy - laboratorní práce (s řešením) Enzymy - laboratorní práce (bez řešení) Enzymy - test (řešení) Enzymy - test (bez řešení)
  2. Obsah sacharasy v kvasnicích, důkaz glukosy

DISTANČNÍ VÝUKA Rozklad gumových medvídků. Enzym proteasa.

Výstup: test, aplikace Wizer.me (nebo wizer.me - Join now - I am a STUDENT - Přihlásit se přes účet Google (nebo zdarma zaregistrovat) - Solve a worksheet - Enter PIN code (WI3JD8))

f

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz