Didaktika biochemie (a organické chemie)
Katedra učitelství a didaktiky chemie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Vyučující: RNDr. Milada Teplá, Ph.D.; RNDr. Ing. Petr Distler, Ph.D. et Ph.D.
Přehled mobilních aplikací pro podporu výuky chemie - viz prezentace
Připravené pomůcky:
Pracovní list č. 1 a 2, video (počítač, projektor, plátno), 11 krabiček Ibalginu 200, nebo 400, laboratorní váhy, 11 úhloměrů
Průběh vyučovací hodiny:
Stažení aplikace KingDraw
Seznámit žáky s průběhem hodiny
Žáci samostatně vypracovávají pracovní list č. 1: S pomocí učitele sestavují molekulu Ibuprofenu a doplňují úkoly v „teoretické části“ pracovního listu.
„Praktickou část“ pracovního listu vyplňují žáci samostatně, pouze s učitelem konzultují navržené metody stanovení hmotnostního zlomku. Hmotnost účinné látky Ibuprofenu v jedné tabletě lze zjistit na internetu nebo v příbalovém letáku. Hmotnost tablety lze zjistit zvážením na vahách.
Pracovní list č. 2 žáci mohou vyplňovat samostatně. K určení úhlů v molekulách mohou využívat připravené úhloměry. Žáci porovnávají, jaké úhly odhadli z chemického vzorce molekul a jaké jsou reálné vazebné úhly, které naměří po zobrazení 3D struktury sloučenin.
Závěr hodiny: reflex:
Žáci odpovídají na tyto otázky:
Výuka pomocí mobilních telefonů:
Rizika: malá obrazovka (mobilita), paměť, baterie, různé OS, internet, zdravotní problémy (zrak), rozptýlení pozornosti, zhoršení kognitivních schopností (oslabení pozornosti, koncentrace – pravá hemisféra, levá se stimuluje mobily), nepřipravenost učitelů, nároky na učitele (odborné, didaktické, technické), absence reflexe, nedostatek didaktických materiálů, soukromí na internetu,
Výhody: učení kdykoliv, kdekoliv (mobilita zařízení), rozšíření mobilních telefonů mezi žáky, motivace (autonomie: kdy a kde se vzdělávat, jen to co zvládnou, vlastnictví mobilu vytváří potřebu zařízení používat, lze využít v terénu: v běžném životě, zábava), vyšší efektivita učení, zpětná vazba (učitel, spolužáci, přístroj), různorodá výuka, rozvoj spolupráce, vyšší zapojení žáků do výuky, individualizace výuky, porozumění, možnost řízení vlastního vzdělávání
Jak učit pomocí m-learningu:
Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz