Běla Hrubá - seznámení s mobilními aplikacemi pro výuku celého spektra chemie

Seznámení s mobilními aplikacemi pro výuku chemie (např. Kingdraw, sli.do)

Přehled mobilních aplikací pro podporu výuky chemie - viz prezentace

 

Příprava aktivity s mobilní aplikací Kingdraw ve výuce chemie

Připravené pomůcky:
Pracovní list č. 1 a 2, video (počítač, projektor, plátno), 11 krabiček Ibalginu 200, nebo 400, laboratorní váhy, 11 úhloměrů

Metodika

Průběh vyučovací hodiny:
Stažení aplikace KingDraw
Seznámit žáky s průběhem hodiny
Žáci samostatně vypracovávají pracovní list č. 1: S pomocí učitele sestavují molekulu Ibuprofenu a doplňují úkoly v „teoretické části“ pracovního listu.
„Praktickou část“ pracovního listu vyplňují žáci samostatně, pouze s učitelem konzultují navržené metody stanovení hmotnostního zlomku. Hmotnost účinné látky Ibuprofenu v jedné tabletě lze zjistit na internetu nebo v příbalovém letáku. Hmotnost tablety lze zjistit zvážením na vahách.

Pracovní list č. 2 žáci mohou vyplňovat samostatně. K určení úhlů v molekulách mohou využívat připravené úhloměry. Žáci porovnávají, jaké úhly odhadli z chemického vzorce molekul a jaké jsou reálné vazebné úhly, které naměří po zobrazení 3D struktury sloučenin.

Závěr hodiny: reflex:
Žáci odpovídají na tyto otázky:

  1. Které molekuly budou stabilní a které nestabilní?
  2. Lišil se váš odhad úhlů ze strukturního vzorce a z reálné struktury molekuly?
  3. K čemu je dobré znát skutečný tvar molekul?
  4. V čem (případně zda vůbec) bylo zapojení mobilní aplikace do výuky užitečné?
  5. Co výuku pomocí mobilních telefonů nejvíce komplikovalo?

Výuka pomocí mobilních telefonů:
Rizika: malá obrazovka (mobilita), paměť, baterie, různé OS, internet, zdravotní problémy (zrak), rozptýlení pozornosti, zhoršení kognitivních schopností (oslabení pozornosti, koncentrace – pravá hemisféra, levá se stimuluje mobily), nepřipravenost učitelů, nároky na učitele (odborné, didaktické, technické), absence reflexe, nedostatek didaktických materiálů, soukromí na internetu,

Výhody: učení kdykoliv, kdekoliv (mobilita zařízení), rozšíření mobilních telefonů mezi žáky, motivace (autonomie: kdy a kde se vzdělávat, jen to co zvládnou, vlastnictví mobilu vytváří potřebu zařízení používat, lze využít v terénu: v běžném životě, zábava), vyšší efektivita učení, zpětná vazba (učitel, spolužáci, přístroj), různorodá výuka, rozvoj spolupráce, vyšší zapojení žáků do výuky, individualizace výuky, porozumění, možnost řízení vlastního vzdělávání

Jak učit pomocí m-learningu:

  1. Učitel se důkladně seznámí s aplikací
  2. Předem žáky upozornit na výuku (nabít mobily, stáhnout aplikaci)
  3. Mikrovýuka: 10 minut maximálně, pak mobilní telefony uklidit
  4. Ohlídat si školní řád
  5. Vybírat aplikace na Android i iOS
  6. Nezařazovat pravidelně, ale jen nárazově
  7. Využití především v terénu, v učivu tam, kde se to logicky hodí
  8. Nepoužívat to jen proto, abychom mobily využili: Zařadit úvod, logicky použít aplikaci, nezapomenout na reflexi

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz