Analyzovala:
- 3 ŠVP (Gymnázium Opatov, Botičská a Trutnov),
- 3 učebnice (Přehled SŠ chemie (Vacík), Odmaturuj z chemie a Chemie II (Mareček)).
Časová dotace: 5 vyučovacích hodin, 1-2 laboratorní práce
Pracovní list k vyučovacím hodinám - zde !!!
1. vyučovací hodina
- obecný vzorec, odvození
- rozdělení: alkoholy, fenoly
- základy názvosloví (jednosytné, vícesytné)
- pojmy primární, sekundární, terciární (učebnice)
- aktivita: procvičení názvosloví, papírky, rozdělení do rohů třídy,
následně do dvojic
nebo prezentace (3 obrázky, jeden tam nepatří)
- Charakteristika (skupenství)
- Vlastnosti (vodíkové můstky, polarita vazby OH, rozpustnost, kyselost)
- Demonstrační pokus nehořlavý kapesník – rozdílná těkavost EtOH a vody
- Závěr – opakování
- v ppt chemický vzorec nějakého alkoholu
- úkoly: napsat název, sytnost, postavení OH skupiny, odhad skupenství,
odhad bodu varu (vysoký/nízký), odhad rozpustnosti (spíše ano/ne)
2. vyučovací hodina
- Příprava – učebnice adice
- alkoholové kvašení
- https://www.ceskatelevize.cz/porady/10121359557-port/michaelovy-experimenty/778-kvasinky-experti-na-preziti/
- https://www.ceskatelevize.cz/porady/10121359557-port/michaelovy-experimenty/738-dar-bohu/
destilace
- https://www.ceskatelevize.cz/porady/10121359557-port/466-v-ohrozeni-zivota/video/ - kapesník
3. vyučovací hodina
- Rozdělení žáků do 5 skupin
- charakteristiky zástupců (methanol, ethanol, ethylenglykol, glycerol, fenol)
- přiřazení zástupce
- pro vyšší G: některé info chybné -> oprava
- nejprve pouze rady ve skupině
- 1. nápověda: vyjmenování možných zástupců
- 2. nápověda: internet, učebnice
- vlastní zápis + pro ostatní
- video: výkladové, ethanol v těle
https://www.televizeseznam.cz/video/profiq/co-se-deje-v-organismu-po-poziti-alkoholu-280037
4. vyučovací hodina
- ppt s různými obrázky využití, ovoce, kvasinky, destilační aparatura…
- žáci se snaží co nejvíc zapamatovat, poté brainstorming
- různá témata, žáci se rozdělí podle zájmu do skupin
- každá skupina zpracovává jedno dané téma
- v posledních 15 minutách prezentují své výstupy, doma ještě sepíšou
elektronicky, aby mohlo být sdíleno mezi ostatní žáky
- témata:
- Co dělá alkohol s lidským tělem a jeho odbourávání
https://www.alkoholium.cz/co-dela-alkohol-s-lidskym-telem-a-jake-jsou-vlastne-jeho-chemicke-vlastnosti/
- Historie piva a jeho výroba
- https://www.alkoholium.cz/historie-piva-strucne-jasne-prehledne/
- https://www.alkoholium.cz/slozity-postup-vareni-piva-plzenskeho-typu/
- Historie vína a jeho výroba
- https://www.alkoholium.cz/historie-pestovani-a-konzumace-vina-koreny-bychom-nasli-v-gruzii/
- https://www.vinovnici.cz/clanek/30-vyroba-vina-krok-za-krokem
- Ovocné pálenky a problém těch domácích
- https://www.alkoholium.cz/ovocne-palenky-jak-se-vyrabi-ovoce-v-tekute-forme/
- https://www.alkoholium.cz/prohibice-v-historii-i-dnes/
5. vyučovací hodina - reflexe (emoce - 1 slovo, pětilístek)
https://www.jsns.cz/lekce/15653-mozek-a-alkohol

Laboratorní cvičení- reflexe (emoce - 1 slovo, pětilístek)
- Oxidace alkoholů dichromanem, manganistanem
- Katalytická oxidace
- Esterifikace
- Zapálení kahanu bez zápalek
Prezentace ke stažení zde