Hana Josífková - Hydroxyderiváty

Analyzovala:

  1. 3 ŠVP (Gymnázium Opatov, Botičská a Trutnov),
  2. 3 učebnice (Přehled SŠ chemie (Vacík), Odmaturuj z chemie a Chemie II (Mareček)).

Časová dotace: 5 vyučovacích hodin, 1-2 laboratorní práce

Pracovní list k vyučovacím hodinám - zde !!!

1. vyučovací hodina

  1. obecný vzorec, odvození
  2. rozdělení: alkoholy, fenoly
  3. základy názvosloví (jednosytné, vícesytné)
  4. pojmy primární, sekundární, terciární (učebnice)
  5. aktivita: procvičení názvosloví, papírky, rozdělení do rohů třídy, následně do dvojic nebo prezentace (3 obrázky, jeden tam nepatří)
  6. Charakteristika (skupenství)
  7. Vlastnosti (vodíkové můstky, polarita vazby OH, rozpustnost, kyselost)
  8. Demonstrační pokus nehořlavý kapesník – rozdílná těkavost EtOH a vody
  9. Závěr – opakování - v ppt chemický vzorec nějakého alkoholu - úkoly: napsat název, sytnost, postavení OH skupiny, odhad skupenství, odhad bodu varu (vysoký/nízký), odhad rozpustnosti (spíše ano/ne)

2. vyučovací hodina

  1. Příprava – učebnice adice
  2. alkoholové kvašení
    1. https://www.ceskatelevize.cz/porady/10121359557-port/michaelovy-experimenty/778-kvasinky-experti-na-preziti/
    2. https://www.ceskatelevize.cz/porady/10121359557-port/michaelovy-experimenty/738-dar-bohu/ destilace
    3. https://www.ceskatelevize.cz/porady/10121359557-port/466-v-ohrozeni-zivota/video/ - kapesník

3. vyučovací hodina

  1. Rozdělení žáků do 5 skupin
  2. charakteristiky zástupců (methanol, ethanol, ethylenglykol, glycerol, fenol)
  3. přiřazení zástupce
  4. pro vyšší G: některé info chybné -> oprava
  5. nejprve pouze rady ve skupině
  6. 1. nápověda: vyjmenování možných zástupců
  7. 2. nápověda: internet, učebnice
  8. vlastní zápis + pro ostatní
  9. video: výkladové, ethanol v těle https://www.televizeseznam.cz/video/profiq/co-se-deje-v-organismu-po-poziti-alkoholu-280037

4. vyučovací hodina

  1. ppt s různými obrázky využití, ovoce, kvasinky, destilační aparatura… - žáci se snaží co nejvíc zapamatovat, poté brainstorming
  2. různá témata, žáci se rozdělí podle zájmu do skupin
  3. každá skupina zpracovává jedno dané téma
  4. v posledních 15 minutách prezentují své výstupy, doma ještě sepíšou elektronicky, aby mohlo být sdíleno mezi ostatní žáky
  5. témata:
k

  1. Co dělá alkohol s lidským tělem a jeho odbourávání https://www.alkoholium.cz/co-dela-alkohol-s-lidskym-telem-a-jake-jsou-vlastne-jeho-chemicke-vlastnosti/
  2. Historie piva a jeho výroba
    1. https://www.alkoholium.cz/historie-piva-strucne-jasne-prehledne/
    2. https://www.alkoholium.cz/slozity-postup-vareni-piva-plzenskeho-typu/
  3. Historie vína a jeho výroba
    1. https://www.alkoholium.cz/historie-pestovani-a-konzumace-vina-koreny-bychom-nasli-v-gruzii/
    2. https://www.vinovnici.cz/clanek/30-vyroba-vina-krok-za-krokem
  4. Ovocné pálenky a problém těch domácích
    1. https://www.alkoholium.cz/ovocne-palenky-jak-se-vyrabi-ovoce-v-tekute-forme/
    2. https://www.alkoholium.cz/prohibice-v-historii-i-dnes/

5. vyučovací hodina - reflexe (emoce - 1 slovo, pětilístek)

https://www.jsns.cz/lekce/15653-mozek-a-alkohol

p

Laboratorní cvičení- reflexe (emoce - 1 slovo, pětilístek)

  1. Oxidace alkoholů dichromanem, manganistanem
  2. Katalytická oxidace
  3. Esterifikace
  4. Zapálení kahanu bez zápalek

Prezentace ke stažení zde

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz (milada.tepla@natur.cuni.cz)