Kateřina Sudková (Ranšová) - Dusíkaté deriváty

Analyzovala:

  1. 3 ŠVP (Gymnázium Polička, Botičská a Jihlava),
  2. 3 učebnice (Souhrnné texty z chemie II. díl, Chemie pro studijní obory SOŠ a SOU nechemického zaměření, a Chemie pro čtyřletá gymnázia).

Obsah: Tématický plán: 2VH + laboratorní cvičení

1. vyučovací hodina

  1. Opěrné pojmy: Redukce, aromatická a radikálová substituce, uhlovodíkové deriváty. Nové pojmy: Nitrosloučenina. Cíle: Žák popíše základní vlastnosti a názvosloví nitrosloučenin. Žák zapíše reakce vzniku nitrosloučenin. Žák zařadí do této skupiny reprezentanty a objasni jejich význam.
  2. Co učit? Základní vlastnosti a názvosloví (cca 3 příklady) Příprava: substituce radikálová a aromatická elektrofilní => opakování Reakce: redukce Reprezentanti: Trinitrotoluen, nitrobenzen
  3. Orientační plán? Motivace: 15 – 20 minut - aktivita s videem (Motivace 4) Výklad: 15- 20 minut Opakování: Žáci postupně vybírají jakýkoliv pojem z tabule a jednou větou zformulují, co o něm vědí – smazání Závěr: Co by mě o tématu dusíkatých derivátů zajímalo?

2. vyučovací hodina

  1. Opěrné pojmy: Redukce, neutralizace, uhlovodíkový derivát Nové pojmy: Aminosloučenina, alkylamoniová sůl, azobarvivo Cíle: Žák popíše základní vlastnosti a názvosloví aminosloučenin. Žák zapíše reakce vzniku aminosloučenin, jejich reakci s anorg. kyselinami. Žák zařadí do této skupiny reprezentanty a objasni jejich význam
  2. Co učit? Základní vlastnosti a názvosloví (cca 3 příklady) Příprava: Zopakování redukce z minulé hodiny Reakce: s kyselinami Reprezentanti: Anilin, azobarviva (říct, jak vznikají, ale jen pro zajímavost)
  3. Orientační plán? Úvod: 15 minut – diskuze: výbušniny - zbraň nebo pomocník? Úvod video – sestříhaný rozhovor lidí z továrny. Před puštěním – jsou výbušniny pro lidi přínosné nebo jsou to naopak ničící zbraně? Jak bych se cítil jako vynálezce výbušniny – klady a zápory? Co kdyby byla výbušnina zneužita - pustit video? Výklad: 15- 20 minut + aktivita žáků: vyhledat význam: azobarvivo, nitrosloučenina vs. nitrát, proč je anilin jedovatý Opakování: Skupinová práce – pracovní list. (10 minut)

Laboratorní cvičení

  1. Pomůcky: 3 hodinová sklíčka, střička s destilovanou vodou, kapátko Chemikálie: methylamin, zř. NH3, anilin, univerzální indikátorové papírky, konc. HCl Postup: Připravte si 3 hodinová sklíčka. Na každém sklíčku vytvořte vodné roztoky methylaminu a amoniaku a emulzi vody s anilinem. Následně pomocí univerzálních indikátorových papírků změřte pH. Poté k roztokům či emulzi přikápněte několik kapek koncentrované kyseliny chlorovodíkové. Methylamin i amoniak se ve vodě rozpouštějí, anilin tvoří oka na hladině. Změřením pH jednotlivých roztoků zjistíme následující pH: methylamin – 12, amoniak – 10, anilin – 7. Při přikapávání koncentrované kyseliny chlorovodíkové byl ve všech případech pozorovatelný vznikající bílý dým.
  2. 1)Výbušniny – KNO3 – DEMONSTRAČNÍ!   V samostatných třecích miskách rozetřeme na jemný prášek dusičnan draselný, síru a dřevěné uhlí . Na papíře smísíme tyto látky v hmotnostním poměru 75 % dusičnanu draselného, 15 % síry a 10 % dřevěného uhlí, vhodné celkové množství připraveného prachu je asi 2 g. Ustřihneme asi 5cm kus zelené zápalnice a pomocí lepící pásky jej za konec přilepíme na kovovou podložku nebo síťku s keramickou vložkou. Připravenou směs nasypeme na podložku tak, aby hromádka překrývala konec zápalnice. Zapálíme zápalnici; při zapalování si dáme pozor, aby nás nepopálily odletující jiskry. Sledujeme průběh reakce. Stejný pokus provedeme s komerčním střelným prachem (Vesuvit) a reakce porovnáme.   Do víčka plastové mikrozkumavky - Eppendofrky uděláme dírku, kterou provlékneme zelenou zápalnici o délce asi 5 cm. Do zkumavky nasypeme komerční střelný prach (Vesuvit) tak, aby byla téměř zaplněna a zkumavku uzavřete. Pomocí lepící pásky utěsníme víčko zkumavky (zpevnění vede k lepšímu zvukovému efektu). Zápalnici zapálíme a zkumavku vhodíme do plechové nádoby a pozorujeme reakci (na ústí plechovky můžeme položit kovovou síťku). Reakci porovnáme s předchozím případem a pomocí čichu identifikujeme produkty reakce.

Aktivity

  1. Práce s videem – didaktická hra na scénáristu Učitel řekne žákům, aby vytvořili skupinky – cca dvojice až trojice, aby měl každý možnost se zapojit. Následně pustí krátké video bez zvuku (jen obraz) – aby byla metoda časově příznivá a žáky opravdu bavila a nestala se spíše nudnou, neměla by délka videa překročit 45-60sec. Žáci shlédnou jednou video společně, poté nechá učitel video puštěné tak, aby hrálo stále dokola. Studenti se snaží dle své fantazie odhadnout, o čem by video mohlo být a následně sepíší scénář. Poté, co mají všichni hotovo, se spojí 3-4 skupinky k sobě a vyberou dle nich nejlepší výtvor. Nejlepší scénáře se přečtou před celou třídou a třída může formou hlasování vybrat nejlepší provedení. Aktivita by měla podporovat kreativitu žáků a zároveň sloužit jako motivace.
  2. Pyramida je metoda, která lze využít jak při práci s textem (videem), tak např. při závěrečném opakování nějakého tématu. Text, který se bude využívat, by měl mít vnitřní strukturu pojmů (ucelené téma ji zpravidla mívá také). Studenti mají za úkol najít všechny pojmy, které v daném článku (tématu) vnímají jako důležité, a následně vytvořit pyramidu, kdy na vrcholu by mělo být téma, kterým se článek (výuka) zabýval. Na následujícím řádku pojmy, které s ním úzce souvisí a mezi sebou jsou na stejné úrovni. Tímto způsobem budou pokračovat i další řádky. Je vhodné, aby učitel předem stanovil přesný, nebo alespoň přibližný počet řádků, který by měla pyramida obsahovat.

Materiály:

  1. Prezentace (didaktické pojetí)
  2. Pracovní list
  3. Názvosloví
  4. Videa

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz (milada.tepla@natur.cuni.cz)