Lubomíra Rathouská - Vitaminy

Materiály:

obr

příloha 3 (prezentace) - druhý "slide" - trochu se to rozhodilo a vypadla tam šipka se stěžejní informací, doplňuji touto cestou:

"Natolik složitá definice, že si na jejím základě vysvětlíme jednotlivé termíny a poté vymyslíme se studenty svojí vlastní originální definici."

Didaktické poznámky (doc), Didaktické poznámky (pdf)

Prezentace (ppt), Prezentace (pdf)

Test (doc), Test (pdf)

Křížovka (doc), Kžížovka (pdf)

Vitaminy - pracovní list do výuky (doc)

Komentáře k vytvořeným materiálům

Peter Urbanovský

  1. Náplň: Didaktická tajnička veľmi vhodne zvolená a ako opakovanie minulého učiva na začiatku hodiny veľmi originálne. Hneď nasleduje pokus – skvelé pre určovanie rozpustnosti niektorých vitamínov, no asi bude ľahko dostupný len vitamín C. Dali by sa kúpiť asi i iné vitamíny, no tu je nutné zaradiť dôkazovú reakciu skúmaného vitamínu (pre vitamín C napr. redukcia jódu), aby sa zistilo, kde je „rozpustený“. Poznámky pre učiteľa sú len orientačné a požiadavky rozumné… Avšak veľa z plánovanej náplne vyučovacej hodiny sa zistí asi až pri prezentácii „live“ na ďalšej hodine.
  2. Ciele hodiny a štruktúra hodiny: Opäť sa zopakujem – stručná a rozumná, jej detaily sa (teraz) nedajú hodnotiť. Chýbajú mi presne stanovené didaktické ciele vyučovacej hodiny, no je mi jasné, že v praxi to tiež nefunguje…
  3. Prezentácia: Prezentácia jednoduchá, krátka, no asi i efektívna. Oceňujem zapojenie kreativity žiakov pri vymýšľaní vlastnej definície vitamínov (netuším, či je nutná znalosť „tej ozajstnej definície“). Slidy sú logicky za sebou, no nemám veľa čo vytknúť, lebo obsahovo sú minimalistické. Spracovaný vitamín A má príliš veľa informácii a nikto nepojme toľko informácie pre každý z 6-10 základných vitamínov. Určite by som doplnil, do akej skupiny organických látok daný vitamín patrí – alkohol, amín, izoprén, atd. Celkovo ako ukážku vyučovacej hodiny hodnotím pozitívne, čo sa týka náplne, no vytvorená prezentácia sa nedá veľmi hodnotiť.
  4. Didaktické poznámky: Viď sekcia „náplň“ a „ciele hodiny“.
  5. Test: Oceňujem ľahkú „opravovateľnosť“ písomky vyučujúcim (krúžkovacie odpovede). Náročnosť otázok je nízka (pre gymnázium), ale rozumná pre overenie nutných znalostí chémie pre budúcich ekonómov. Len pozor na značenie vitamínov, niektoré majú mnoho označení (niacín je vitamín PP (a to je staré označenie), no známejší je ako B3 a označuje sa i ako P). Bonusová otázka je pomerne ľahká, keďže sa s tým na vyučovacej hodine strávi nemalé množstvo času. Taktiež „malé plus“ za správnu odpoveď bonusovej otázky sa bude ťažko vyhodnocovať v budúcnosti. Osobne by som posunul obtiažnosť otázok o pár úrovní vyššie (napr. vitamín A je alkohol, amín, izoprén alebo ester).

Bára Pospíšilová

  1. První věcí, kterou bych chtěla ocenit, je zařazení křížovky na začátek hodiny. Žáci si tak zopakují probrané učivo z minulé (minulých) hodin. Křížovka není dlouhá, takže ani nezabere příliš mnoho času. Obsah křížovky je dle mého názoru adekvátní středoškolskému učivu. Líbí se mi, že řešením křížovky je probírané téma dané hodiny, takže se může plynule navázat. Do vyučovací hodiny je zařazen i pokus k tématu buď pomocí videa, nebo demonstračně, čímž může učitel většinu žáků zaujmout/upoutat jejich pozornost, což je vždy přínosné.
  2. Jelikož by prezentace nebyla zařazena do vyučovací hodiny a je jen podkladem pro výuku, tak ji blíže z vizuálního hlediska nebudu hodnotit. Co se týče přípravy vyučovací hodiny, nikde zde nevidím (je možné, že jsem je přehlédla) stanovené cíle, kterých chce učitel v této hodině dosáhnout. Časová osa hodiny je dobře rozvržená – opakování starého učiva, nové učivo a krátké opakování probraného učiva na konci hodiny. Jediné, co mi tu trochu chybí je, které nové učivo konkrétně k vitamínům by se tak asi za jednu vyučovací hodinu stihlo.
  3. V prezentaci je dán sled pojmů k tématu, jak by byly probírané za sebou. Tedy nejdříve se začnou probírat některé obecné věci k vitamínům a pak jednotlivé konkrétní vitamíny. Na příkladu vitamínu A je ukázáno, jak by probíhal výklad i k ostatním vitamínům. Myslím si, že informací je uvedeno přiměřené množství k jednomu vitamínu. Mám i stejný názor na věc, že nemá smysl, aby si struktury vitamínů žáci překreslovali, ale měli aspoň představu o tom, jak jejich vzorce vypadají.
  4. Písemka je zadaná pomocí uzavřených testových otázek a nachází se zde i jedna bonusová otevřená otázka. Jedná se o krátký test. Otázky jsou voleny vhodně. Velkou výhodou je, že takové zadání je jednodušší na opravování a i většině žáků to vyhovuje, protože si po přečtení možností odpovědí mohou správnou odpověď vybavit. Je věc preferencí, zda používat téměř pouze uzavřené otázky. Já osobně si myslím, že oba způsoby zadání jak pomocí otevřených, tak pomocí uzavřených otázek jsou dobré. Nejvhodnější by dle mého názoru bylo občas použít v testech otevřené otázky a občas uzavřené otázky či je kombinovat.
  5. Celkově si myslím, že je příprava dobře promyšlená.

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz