Didaktika biochemie a organické chemie
Katedra učitelství a didaktiky chemie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Vyučující: RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (milada.tepla@natur.cuni.cz)
Soutěž CHEMIŠTĚ je týmová soutěž rozdělena do čtyř disciplín, která je určena pro žáky či studenty jakéhokoliv stupně vzdělávání. Hlavní myšlenkou soutěže je zábavnou a zajímavou formou upevňovat či procvičovat vědomosti studentů z daného vyučovaného předmětu, resp. z konkrétní probírané oblasti, konkrétního diskutovaného tématu. Může také sloužit jako vhodná zpětná vazba pro pedagoga. Jelikož v průběhu soutěže jsou zaznamenávány získané body jednotlivých družstev za konkrétní disciplíny, lze tak jednoduše zjistit, ve které oblasti mají studenti nedostatky či problémy. Kromě odborných vědomostí soutěž rozvíjí oblast komunikativní, vede studenty ke vzájemné spolupráci v týmu a ke konečnému nalezení kompromisu při řešení problémů.
Cíle soutěže
Student si procvičí, resp. připomene, resp. upevní základní pojmy organické chemie. Orientuje se v základních pravidlech názvosloví, tj. dokáže určit hlavní řetězec a pojmenuje ho, umí v názvu rozlišit přítomnost násobné vazby, správně pojmenuje jednoduché substituenty, aplikuje základní pravidla při určování pořadí, resp. důležitosti jednotlivých substituentů navázaných na hlavní řetězec. Zná typy vzorců používaných v organické chemii, k příkladům vzorcům konkrétních organických sloučenin dokáže správně přiřadit typ vzorce. Student chápe princip základních čtyř typů organických reakcí a umí rozlišit jednotlivé typy na příkladech schematicky zapsaných rovnic. Chápe rozdíly konkrétních typů izomerie.
Dalším cílem soutěže je rozvíjení slovního vyjadřování se studentů. Častokrát mají danou vědomost, ale problémem je jí správně definovat. Rozvíjí se také schopnost nalézat různé možnosti a způsoby vyjadřování se v situaci, kdy jistý způsob popsání jevu nemusí být pochopitelný pro ostatní účastníky hovoru/diskuze.
Důležitým cílem je také rozvíjení kompetencí komunikativních a pracovních. Každý student je součástí týmu, učí se vzájemnému respektu, přijímání odlišných názorů, argumentaci. Ve skupině se studenti učí vzájemné kooperaci, sdílení názorů, hledání kompromisů a vzájemné dohodě na nejvhodnějším/nejvýhodnějším řešením.
Materiály:
Tabulka pro zápis výsledků (doc)
Chemiště - písmena A, B, C, D (doc)
4. Kolo - Nápovědy pro určení hesla (doc)
Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz (milada.tepla@natur.cuni.cz)