Materiály
Powerpointová prezentace - Vitaminy
(ukázka z prezentace)
Didaktické poznámky
Test
Test - řešení
Použitá literatura:
- Mareček A., Honza J.: Chemie pro čtyřletá gymnázia 3. díl, Nakladatelství Olomouc, 2000
- Benešová M., Satrapová H.:Odmaturuj z chemie, Nakladatelství Didaktis 2002
- Kučerová O., Teplá M.: enzymy, vitaminy a hormony – studijní text a pracovní list dostupné na: http://www.teplamilada.wz.cz/materialy.html
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (9.12.2012):
- Prezentace - graficky moc hezká, obrázky doplňují výklad, písmo čitelné, nepřeplácané. Jen možná bych u uvádění vzorců zmínila o jaký typ látky se jedná (ústně). Zřejmě asi není cílem, aby žáci uměli vzorce nazpaměť, myslím si ale, že by mohli vědět, že vitamin A patří mezi isoprenoidy, vitamin D patří mezi steroidní látky, fylochinon (vit K) ve své struktuře obsahuje chinon, atd...(často se objevuje u přijímacích zkoušek na VŠ) - u některých vitaminu zmíněno v didaktických poznámkách. Vysvětlila bych proč jednou pyridoxin a jednou pyridoxol (též stačí ústně). U vitaminu A bych zmínila jeho nebezpečnost v období těhotenství, kdy se brát nesmí, naopak by se měl brát jeho provitamin (v doporučeném množství).
- Didaktické poznámky - Co takhle provést důkaz vitaminu C jako demonstrační pokus? - na závěru didaktických poznámek to též navrhujete. Hypovitaminosu bych charakterizovala jako onemocnění, které se projeví při nedostatečném přísunu určitého vitaminu. Avitaminosa je stav (onemocnění), kdy organismus postrádá zcela určitý vitamin. 2 VH jsou adekvátní. Víc bych popsala aktivitu učitele v hodině. Jinak pěkné.
- Test - jednodušší, chtělo by to alespoň dvě varianty. Jen u poslední položky: "4) Proč se nemůžeme předávkovat vitaminem C? " Myslím, že kdybychom skutečně brali velká množství vitaminu C dlouhodobě, tak bychom se předávkovat mohli - u vitaminu B to tak alespoň platí, ale nejsem v této oblasti odborníkem.
- Nomenklatura - téměř jako všichni - měly by se buď používat počeštěné výrazy nebo výrazy, které odpovídají mezinárodnímu pravopisu - tj. (organizmus, avitaminóza, vitamín, izopren vs. organismus, avitaminosa, vitamin, isopren atd.) a striktně dodržovat.
Eva Vrzáčková (5.12.2012):
- odborná správnost
- - myslím, že v pořádku
- - jen bych pak doplnila – proč jednou pyridoxin, a poté pyridoxol (ale toto nebylo v náplni 1. VH – takže v pořádku) :-)
- - úroveň odpovídá SŠ – důraz kladen hlavně na praktický život, onemocnění, se kterými se můžou žáci setkat (osobně nebo ve starých knížkách)
- - líbí se mi, že Zuzka nechce vzorce, ale chtěla by, aby zařadili vitamín A a C, souhlasila bych v tomto
- didaktická způsobilost
- časové rozvržení - myslím, že odpovídá, za 1 VH se to určitě nestihne – myslím, že téma vyjde asi na 1,5 VH
- grafické a didaktické zpracování, prezentace
- Zuzka vytvořila velmi hezkou prezentaci, jednoduchou, obrázky doplňují výklad, jsou v dobrém rozlišení
- prezentace neobsahuje moc textu, líbí se mi stejná struktura pro všechny vitamíny
- zdařilé je také myslím zařazení vzorce na konec na samostatný slide
- líbí se mi také animace na 6. slide
- příprava - velmi podrobná, hezké zařazení jak výukového, tak i výchovného cíle
- příprava je hezky napsaná – časové rozvržení hodiny, odborný výklad, tak i metody, jen bych možná zauvažovala, že určitě u vitamínu A a C je možno využít i diskusi – tyto vitamíny by žáci měli znát podvědomě
- Zuzka myslela také na zápis do třídnice, také schvaluji, možná jim v tomto prostoru již dát aktivitu, aby se nevyplácal čas – třeba aby ve dvojicích přemýšleli nad otázkou z 2. slide
- velmi dobré je použití motivačního videa
- test, rychlý, krátký a stručný
- myslím, že postihuje vše, co by si žáci měli odnést – jak psala Zuzka, asi dobré zařadit do většího testu
- moc se mi líbí otázka na vitamín C – u této otázky musí trošku zapřemýšlet
- a také opět Zuzka zvolila přiřazování – a jednu možnost dala navíc
- bodování adekvátní, hodnocení taktéž
- použitelnost ve výuce
- Zuzka vytvořila hezké materiály – prezentaci myslím, že třeba využiju, líbí se mi i test.
Jana Horáková (9.12.2012):
- Prezentace - hezké ilustrační obrázky, dobře čitelná. Nemám, co bych vytkla.
- Didaktické poznámky - Chybí vysvětlení funkce vitamínu C v pokusu. Jinak si myslím, že by bylo dobré ho klidně s dětmi provést, ať si sami přinesou něco, co by mělo vitamín obsahovat a vyzkouší si to. Poznámky byly hezky zpracované. Obsah bohužel odpovídá času, který nám na toto zajímavé téma zbývá.
- Test - Odpovídající časovým možnostem pro výklad. Stupnice hodnocení v pořádku.
Marie Kostelanská (10.12.2012):
- Prezentace - hezká, barevná, věřím, že zaujme. Objevila jsem snad jen jednu drobnost a to zřejmě překlep, kdy místo RIBOFLAVÍN je psáno RIBOFALVÍN.
- Didaktické poznámky – 5 minut na zápis absence je dlouhá doba, snad jen kdyby to byl jejich třídní. Jinak zpracování je přehledné, nepřeplácané textem.
- Test – krátký, ale hezký. Jen v prezentaci je avitaminosa, hypervitaminosa a hypovitaminosa definovaná jinak než jsou možnosti v testu, což si myslím, že studenty bude dost mást. 10 min je podle mě na tento test mnoho.
Jana Filipová (11.12.2012):
- První doojem: "Mám hlad."
První dotaz: "Bude ochutnávka?" :-)
- Prezentace: Je hezká, barevná, animace jsou přiměřené, není přeplácaná. (Dala bych jim tam i obrázek rachitis.) Prezentace je místy stručná, což není na škodu, těším se na slovní doprovod.
- Didaktické poznámky: Vitamín C bych nedávala do zálohy, je "všude" (ovoce, multivitamíny...).
Červená krevní tělíska u vit. C jsou červené krvinky, ne? :-)
Napadl mě "domácí úkol", ať se podívají na potravinové doplňky doma - kdo má jaké a co obsahují, mohlo by je to zaujmout.(Které vitamíny jsou v doplňcích nejčastější, kolik jich tam je - dalo by se pak pobavit o dávkování a pod. Pokud by byl čas, což píšeš, že možná nebyl. Chápu.)
Poznámky o nemocech jsou hodně stručné - bála bych se zvídavých dotazů - sama jsem dost vlezlá. "A jak ta nemoc vypadá?"
- Test: "Pětiminutovka", asi bych jí taky přidala k něčemu dalšímu.
- Celkový dojem: Těším se. (A bude ta ochutnávka?:-) )
Marie Tomanová (11.12.2012):
- prezentace
- u 4. snímku budou žáci opisovat a neposlouchat, co říkáš
- motivační obrázek na snímku 5 :-) a motivační mnemotechnická pomůcka na snímku 6
- líbí se mi tabulka s doporučenou denní dávkou – zrovna dneska si jeden kamarád zjišťoval, kolik vitamínu K je v kiwi – zjistil že 31 mg – a prohlásil, že to není moc (bez toho aby věděl, co je to „moc“ a co „málo“)
- chválím za chemické vzorce, jinak to má tendenci sklouzávat k biologii, trochu bych je nějak popsala - zařazení
- doufám, že budeš více povídat o nemocech – například takové vědět, co jsou to kurděje a co je způsobuje patří podle mě k všeobecnému přehledu znalostí
- pyridoxin, pyridoxol – na to už ale upozorňovali jiní
- celkově moc hezká prezentace (i obrázky)
- didaktické poznámky velmi, velmi pečlivě rozepsané. Koukám, že nemoci tu máš rozepsané
ještě by bylo dobré nějak vysvětlit, jak je to s příjmem vitamínu K, když ho ve střevech tvoří Escherichia
- test nevím, jestli budeš ve výkladu nějak zmiňovat, proč se člověk nemůže předávkovat vitamínem C – ale v testu se na to ptáš (nebo právě proto je to odpověď za 2 body – že to musej vymyslet?)
test se mi líbí, jenom když nejsou dvě varianty, tak prostě opisují...
Jana Horská (13.12.2012):
- velmi se mi líbí obrázky v prezentaci a příjemná grafika.
vitamín se česky píše s dlouhým i?? (Pozn. M. Teplé - Nomenklatura – psaní převzatých termínů - viz dokument: Pokyny pro psaní závěrečných prací, kapitola 5.) hypervitaminoza a další pojmy na slidu – nechala bych žáky vymyslet, oč se asi jedná, ne jim to rovnou prozradit, podobně u dalších faktů,
obávala bych se, že žáci přestanou dávat pozor a budou opisovat, co je v prezentaci, volila bych spíš zápis na tabuli toho, co je nyní v prezentaci – člověk se tím zpomalí na tempo píšících žáků, v prezentaci bych nechala jen minimum textu, především obrázky a vzorce, případně bych textu přidala animace, aby nebylo prozrazeno vše hned při novém slidu, zbytečně tak v žácích podporujeme přirozený sklon k lenosti přemýšlet a oni přitom spoustu věcí ví....
- několik krátkých otázek v testu – jsou jednoznačně položené, tážou se jak na pochopení věci, tak na základní znalost faktů, což je hezká kombinace, k tomuto tématu by se určitě dobře hodila práce s textem
- výklad bych předělila nějakou aktivitou, jinak žáci usnou.