Zuzana Studničková - Vitaminy

Materiály

Powerpointová prezentace - Vitaminy

obrázek (ukázka z prezentace)

Didaktické poznámky

Test

Test - řešení

Použitá literatura:

  1. Mareček A., Honza J.: Chemie pro čtyřletá gymnázia 3. díl, Nakladatelství Olomouc, 2000
  2. Benešová M., Satrapová H.:Odmaturuj z chemie, Nakladatelství Didaktis 2002
  3. Kučerová O., Teplá M.: enzymy, vitaminy a hormony – studijní text a pracovní list dostupné na: http://www.teplamilada.wz.cz/materialy.html

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (9.12.2012):

  1. Prezentace - graficky moc hezká, obrázky doplňují výklad, písmo čitelné, nepřeplácané. Jen možná bych u uvádění vzorců zmínila o jaký typ látky se jedná (ústně). Zřejmě asi není cílem, aby žáci uměli vzorce nazpaměť, myslím si ale, že by mohli vědět, že vitamin A patří mezi isoprenoidy, vitamin D patří mezi steroidní látky, fylochinon (vit K) ve své struktuře obsahuje chinon, atd...(často se objevuje u přijímacích zkoušek na VŠ) - u některých vitaminu zmíněno v didaktických poznámkách. Vysvětlila bych proč jednou pyridoxin a jednou pyridoxol (též stačí ústně). U vitaminu A bych zmínila jeho nebezpečnost v období těhotenství, kdy se brát nesmí, naopak by se měl brát jeho provitamin (v doporučeném množství).
  2. Didaktické poznámky - Co takhle provést důkaz vitaminu C jako demonstrační pokus? - na závěru didaktických poznámek to též navrhujete. Hypovitaminosu bych charakterizovala jako onemocnění, které se projeví při nedostatečném přísunu určitého vitaminu. Avitaminosa je stav (onemocnění), kdy organismus postrádá zcela určitý vitamin. 2 VH jsou adekvátní. Víc bych popsala aktivitu učitele v hodině. Jinak pěkné.
  3. Test - jednodušší, chtělo by to alespoň dvě varianty. Jen u poslední položky: "4) Proč se nemůžeme předávkovat vitaminem C? " Myslím, že kdybychom skutečně brali velká množství vitaminu C dlouhodobě, tak bychom se předávkovat mohli - u vitaminu B to tak alespoň platí, ale nejsem v této oblasti odborníkem.
  4. Nomenklatura - téměř jako všichni - měly by se buď používat počeštěné výrazy nebo výrazy, které odpovídají mezinárodnímu pravopisu - tj. (organizmus, avitaminóza, vitamín, izopren vs. organismus, avitaminosa, vitamin, isopren atd.) a striktně dodržovat.

Eva Vrzáčková (5.12.2012):

  1. odborná správnost
    1. - myslím, že v pořádku
    2. - jen bych pak doplnila – proč jednou pyridoxin, a poté pyridoxol (ale toto nebylo v náplni 1. VH – takže v pořádku) :-)
    3. - úroveň odpovídá SŠ – důraz kladen hlavně na praktický život, onemocnění, se kterými se můžou žáci setkat (osobně nebo ve starých knížkách)
    4. - líbí se mi, že Zuzka nechce vzorce, ale chtěla by, aby zařadili vitamín A a C, souhlasila bych v tomto
  2. didaktická způsobilost
    1. časové rozvržení - myslím, že odpovídá, za 1 VH se to určitě nestihne – myslím, že téma vyjde asi na 1,5 VH
    2. grafické a didaktické zpracování, prezentace - Zuzka vytvořila velmi hezkou prezentaci, jednoduchou, obrázky doplňují výklad, jsou v dobrém rozlišení - prezentace neobsahuje moc textu, líbí se mi stejná struktura pro všechny vitamíny - zdařilé je také myslím zařazení vzorce na konec na samostatný slide - líbí se mi také animace na 6. slide
    3. příprava - velmi podrobná, hezké zařazení jak výukového, tak i výchovného cíle - příprava je hezky napsaná – časové rozvržení hodiny, odborný výklad, tak i metody, jen bych možná zauvažovala, že určitě u vitamínu A a C je možno využít i diskusi – tyto vitamíny by žáci měli znát podvědomě - Zuzka myslela také na zápis do třídnice, také schvaluji, možná jim v tomto prostoru již dát aktivitu, aby se nevyplácal čas – třeba aby ve dvojicích přemýšleli nad otázkou z 2. slide - velmi dobré je použití motivačního videa
    4. test, rychlý, krátký a stručný - myslím, že postihuje vše, co by si žáci měli odnést – jak psala Zuzka, asi dobré zařadit do většího testu - moc se mi líbí otázka na vitamín C – u této otázky musí trošku zapřemýšlet - a také opět Zuzka zvolila přiřazování – a jednu možnost dala navíc - bodování adekvátní, hodnocení taktéž
    5. použitelnost ve výuce - Zuzka vytvořila hezké materiály – prezentaci myslím, že třeba využiju, líbí se mi i test.

Jana Horáková (9.12.2012):

  1. Prezentace - hezké ilustrační obrázky, dobře čitelná. Nemám, co bych vytkla.
  2. Didaktické poznámky - Chybí vysvětlení funkce vitamínu C v pokusu. Jinak si myslím, že by bylo dobré ho klidně s dětmi provést, ať si sami přinesou něco, co by mělo vitamín obsahovat a vyzkouší si to. Poznámky byly hezky zpracované. Obsah bohužel odpovídá času, který nám na toto zajímavé téma zbývá.
  3. Test - Odpovídající časovým možnostem pro výklad. Stupnice hodnocení v pořádku.

Marie Kostelanská (10.12.2012):

  1. Prezentace - hezká, barevná, věřím, že zaujme. Objevila jsem snad jen jednu drobnost a to zřejmě překlep, kdy místo RIBOFLAVÍN je psáno RIBOFALVÍN.
  2. Didaktické poznámky – 5 minut na zápis absence je dlouhá doba, snad jen kdyby to byl jejich třídní. Jinak zpracování je přehledné, nepřeplácané textem.
  3. Test – krátký, ale hezký. Jen v prezentaci je avitaminosa, hypervitaminosa a hypovitaminosa definovaná jinak než jsou možnosti v testu, což si myslím, že studenty bude dost mást. 10 min je podle mě na tento test mnoho.

Jana Filipová (11.12.2012):

  1. První doojem: "Mám hlad." První dotaz: "Bude ochutnávka?" :-)
  2. Prezentace: Je hezká, barevná, animace jsou přiměřené, není přeplácaná. (Dala bych jim tam i obrázek rachitis.) Prezentace je místy stručná, což není na škodu, těším se na slovní doprovod.
  3. Didaktické poznámky: Vitamín C bych nedávala do zálohy, je "všude" (ovoce, multivitamíny...). Červená krevní tělíska u vit. C jsou červené krvinky, ne? :-) Napadl mě "domácí úkol", ať se podívají na potravinové doplňky doma - kdo má jaké a co obsahují, mohlo by je to zaujmout.(Které vitamíny jsou v doplňcích nejčastější, kolik jich tam je - dalo by se pak pobavit o dávkování a pod. Pokud by byl čas, což píšeš, že možná nebyl. Chápu.) Poznámky o nemocech jsou hodně stručné - bála bych se zvídavých dotazů - sama jsem dost vlezlá. "A jak ta nemoc vypadá?"
  4. Test: "Pětiminutovka", asi bych jí taky přidala k něčemu dalšímu.
  5. Celkový dojem: Těším se. (A bude ta ochutnávka?:-) )

Marie Tomanová (11.12.2012):

  1. prezentace
    1. u 4. snímku budou žáci opisovat a neposlouchat, co říkáš
    2. motivační obrázek na snímku 5 :-) a motivační mnemotechnická pomůcka na snímku 6
    3. líbí se mi tabulka s doporučenou denní dávkou – zrovna dneska si jeden kamarád zjišťoval, kolik vitamínu K je v kiwi – zjistil že 31 mg – a prohlásil, že to není moc (bez toho aby věděl, co je to „moc“ a co „málo“)
    4. chválím za chemické vzorce, jinak to má tendenci sklouzávat k biologii, trochu bych je nějak popsala - zařazení
    5. doufám, že budeš více povídat o nemocech – například takové vědět, co jsou to kurděje a co je způsobuje patří podle mě k všeobecnému přehledu znalostí
    6. pyridoxin, pyridoxol – na to už ale upozorňovali jiní
    7. celkově moc hezká prezentace (i obrázky)
  2. didaktické poznámky velmi, velmi pečlivě rozepsané. Koukám, že nemoci tu máš rozepsané ještě by bylo dobré nějak vysvětlit, jak je to s příjmem vitamínu K, když ho ve střevech tvoří Escherichia
  3. test nevím, jestli budeš ve výkladu nějak zmiňovat, proč se člověk nemůže předávkovat vitamínem C – ale v testu se na to ptáš (nebo právě proto je to odpověď za 2 body – že to musej vymyslet?) test se mi líbí, jenom když nejsou dvě varianty, tak prostě opisují...

Jana Horská (13.12.2012):

  1. velmi se mi líbí obrázky v prezentaci a příjemná grafika. vitamín se česky píše s dlouhým i?? (Pozn. M. Teplé - Nomenklatura – psaní převzatých termínů - viz dokument: Pokyny pro psaní závěrečných prací, kapitola 5.) hypervitaminoza a další pojmy na slidu – nechala bych žáky vymyslet, oč se asi jedná, ne jim to rovnou prozradit, podobně u dalších faktů, obávala bych se, že žáci přestanou dávat pozor a budou opisovat, co je v prezentaci, volila bych spíš zápis na tabuli toho, co je nyní v prezentaci – člověk se tím zpomalí na tempo píšících žáků, v prezentaci bych nechala jen minimum textu, především obrázky a vzorce, případně bych textu přidala animace, aby nebylo prozrazeno vše hned při novém slidu, zbytečně tak v žácích podporujeme přirozený sklon k lenosti přemýšlet a oni přitom spoustu věcí ví....
  2. několik krátkých otázek v testu – jsou jednoznačně položené, tážou se jak na pochopení věci, tak na základní znalost faktů, což je hezká kombinace, k tomuto tématu by se určitě dobře hodila práce s textem
  3. výklad bych předělila nějakou aktivitou, jinak žáci usnou.

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz