Andrea Hájková - Bílkoviny

uvoniobr

Materiály:

Pracovní list (pdf)

Test - zadání (pdf)

Test - řešení (pdf)

Didaktické poznámky (pdf)

Vykládaná látka (pdf)

Obrázky (pdf)

Demonstrační pokus (pdf)

Použitá literatura:

  1. Odmaturuj z chemie, Marika Benešová, Hana Satrapová, Didaktis, Brno 2002
  2. Přehled středoškolské chemie, Jiří Vacík a kolektiv autorů, SPN, Praha 1999
  3. Chemie v kostce II, Květoslava Růžičková, Bohumír Kotlík, Fragment, Praha 1997
  4. Biochemie (Základní kurz), Kolektiv autorů katedry biochemie, Karolinum, Praha 1995
  5. Internetové zdroje:
    1. http://cs.wikipedia.org/wiki/B%C3%ADlkovina
    2. https://www.youtube.com/watch?v=iC96y_ABIrY
    3. http://fikus.omska.cz/~bojkovsm/termodynamika/vodikova_vazba.html
    4. http://www.mojechemie.cz/Biochemie:B%C3%ADlkoviny
    5. https://www.youtube.com/watch?v=scIcDycg5Cg

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (4. května 2015):

  1. Didaktické poznámky:
    1. cíle: "umí" "zná" "uvědomí si" "dozví" toto jsou těžko definovatelné cíle, jak já jako učitel si zpětně ověřím, že si to žák skutečně "uvědomil"? Místo "zná rozdíl", "umí vyjmenovat", "se dozví" je lepší napsat "uvede rozdíl", "vyjmenuje", "provede denaturaci" apod.
    2. Chválím za detailně popsané didaktcké poznámky.
    3. Líbí se mi práce s pracovními listy i "bič" nad žáky s tím, že budou některé pracovní listy ohodnoceny.
  2. Vykládaná látka:
    1. Pozor vysolení není denaturace ( i když se v některých učebnicích řadí pod denaturace).
    2. Moc hezky zpracované. lze podle toho učit. Úroveň odpovídá středním školám (gymnáziím).
  3. Pracovní list: možná bych ho doplnila o obrázky struktur, aby si je žáci nemuseli překreslovat.
  4. Demonstrační pokus: nemám co vytýkat, možná jen doplnit o pokus s přidáním NaCl k vaj. bílku a dále pokusit se vysvětlit, proč právě s KOH to zgelovatilo, tzn. proč nevznikla bílá sraženina?
  5. Test:
    1. Hodnocení snad přijatelné, raději bych ještě přepočítala na procenta (informace především pro učitele).
    2. Stejné ale přeházené otázky - časem žáci odhalí, je to zapotřebí střídat (já měla i 6 variant, aby paralelní třídy od sebe neměly možnost opisovat).
  6. Celkové hodnocení: Na hodinu jsem velmi zvědavá. Jedná se o výklad klasického učiva ze středoškolské biochemie, který by měl být doplněn o motivační prvky - video, experiment a práci s pracovními listy.

Marie Kašpárková (7. května 2015)

  1. Didaktické poznámky + vykládaná látka: Dobře přehledné díky barevnému odlišení a jednotlivému členění, umím si představit, že bych to mohla vzít a po krátkém přečtení jít do hodiny. Moc se mi líbí videa i demonstrační pokus. Chválím střídání jednotlivých činností. Vizualizace struktur taky skvělá.
  2. Test Má všechny náležitosti, jako bodové ohodnocení a škálu známek. Po přečtení vykládané látky jsem tam našla odpověď na všechny otázky.

Štěpánka Čivrná (7. května 2015)

  1. Moc hezky a detailně zpracované materiály. Určitě bych podle toho mohla v pohodě učit. Akorát si neumím představit, že by si takovou přípravu udělal učitel na každou hodinu – teď to nemyslím jen na Tvé zpracování.
  2. Test se mi také líbí. Je příjemně rozmanitý. Působí to na mě celkově tak, že máš jasno, co od studentů požaduješ.

Jaroslava Horynová (9. května 2015):

  1. Příprava na hodinu

    1. dobře systematicky zpracovaná příprava, proložená vhodně zvolenými otázkami a zajímavostmi, které oživí výklad, zaujmou studenta a udrží tak jeho pozornost
    2. správně navazuje na předchozí látku opakováním probraného učiva, čímž přivede studenty k dalšímu tématu
    3. úžasné je motivační video na začátku vykládané látky
    4. vhodně  zvolený demonstrační pokus (zde bych si nechala časovou rezervu), předpokládám, že pokus nebude jen promítán, ale předveden
    5. výborné je závěrečně shrnutí a opakování formou otázek

    Pracovní list:

    1. do pracovního listu, bych zařadila nějaké obrázky, aby studenti nemuseli kreslit složité struktury
    2. na konci pracovního listu bych zvolila nějakou otázku k zamyšlení nebo domácí úkol
    3. líbí se mi vybírání pracovních listů od několika žáků ke kontrole

    Didaktické poznámky:

    1. jasně formulované téma hodiny
    2. „stručné seznámení s programem hodiny“ bych formulovala jako „seznámení s cílem hodiny“ (tedy to co bude žák umět  na konci vyučovací hodiny)
    3. v cílech bych použila slovesa - vyjmenuje, charakterizuje nebo zodpoví něž uvědomí si, dozví se..)
    4. oceňuji, že zde nechybí metody práce ani didaktické pomůcky, pomůcky pro experiment
    5. na závěr je dobré zhodnocení hodiny, aby si studenti uvědomili, jak pracovali a jak by šlo hodinu vylepšit
    6. obsahová část odpovídá požadavkům čtyřletého gymnázia a časové dotaci

    Test:

    1. líbí se mi, že test je A a B
    2. otázky jsou jasně formulovány
    3. je vhodné, že jsou zde otázky jak volné tak uzavřené  (volba z možností)
    4. dobré  je předem studentům ukázat bodování jednotlivých otázek

     

  2. Celkový dojem: Příprava je skvělá, klidně bych podle ní mohla učit a připravit si pomůcky na hodinu, jediné co bych si upravila, by byl PL - obrázky sekundární , terciální a kvartérní struktury bílkovin s doplněním pojmenování.

Jan Drahota (10. května 2015)

  1. pěkné video, které může dobře motivovat, a hlavně oceňuju pokus, který skvěle a názorně ukazuje, jak se bílkoviny chovají v různém prostředí. Výklad i test jsou v pořádku.

 

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz