Pavlína Zajíčková - Enzymy

Materiály

Prezentace Enzymy ve formátu pdf

obrázek (Ukázka z prezentace)

Didaktické poznámky

Test - Enzymy

Test - Enzymy, řešení

Použitá literatura:

  1. http://www.e-chembook.eu/biochemie/enzymy/
  2. http://www.biologycorner.com/worksheets/enzyme_practice.html
  3. http://www.viscojis.cz/teens/index.php?option=com_content&view=article&id=146:136&catid=49:travici-soustava-a-jeji-funkce&Itemid=99
  4. obrázky z www.google.com

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (9.12.2012):

  1. Prezentace - líbí se mi graficky, písmo čitelné, obrázky doplňují výklad. Zredukovala bych anglické popisky - někdy i hůře čitelné (přepsat). U inhibice bych předpokládala, že obrázky budou pohyblivé (v pdf verzi to zřejmě nelze, a co u verze ppt?). Šest tříd - jejich pořadí je jasně dáno, vy máte isomerasy až na konci, což je chyba, souvisí to s číselným kodem každého enzymu! Správně je pořadí tříd uvedeno v didaktických poznámkách. Líbí se mi využití enzymů.
  2. Didaktické poznámky - pár překlepů, např. "en zyme" - v didaktických poznámkách je "en tyme". V didaktických poznámkách je podrobně rozepsán odborný text. Chybí mi časové rozvržení a popis aktivity učitele ve VH - jak bude podněcovat žáky v hodině, nebo se bude jednat jen o klasický výklad, na který jsme svyklí z vysoké školy? Moc se mi líbí motivační pokus!!! Chválím, sama budu dle návodu provádět - jednoduché, názorné, nenáročné.
  3. Test - spíš bych pojala jako pracovní list. Škoda, že nebyla vymyšlena otázka na pojem, který by v sobě obsahoval "é". "Mírné zvýšení teploty [ zvýší | sníží | nezmění ] rychlost reakce." nemá na to vliv i o jaký typ reakce se jedná (exo-, endo-)? Jinak moc hezké provedení, líbí se mi práce s textem, práce s grafem. Stupnice je dle mého názoru přiměřená náročnosti testu. Možná bych ještě u řešení testu s žáky zmínila, že ptyalin je slinná amylasa.
  4. Nomenklatura - sjednotit, -áza nebo -asa, koncovka -ása by se používat neměla.

Eva Vrzáčková (8.12.2012):

  1. odborná správnost
    1. v pořádku
    2. učivo odpovídá SŠ
  2. didaktická způsobilost
    1. časové rozvržení - myslím si, že 2 VH jsou adekvátní, za jednu hodinu by se to asi nestihlo.
    2. grafické a didaktické zpracování - prezentace hezká, plná obrázků – v dobré kvalitě - už jsme řešili na hodině, některé jsou s popisky v angličtině... chápu ale že u grafů se s tím asi moc neudělá - na 1. slide prezentace by možná bylo dobré dát název tématu - velmi se mi ale líbí obrázky, které Pája vybrala – vhodně doplňují učivo (např. u inhibice) - trošku bych se možná pak zaměřila na text – někde na jednom slide velké a malé písmenko na začátku řádku (třeba to sjednotit)
    3. příprava - Pája vypracovala velmi podrobnou přípravu, hodně se zaměřuje na propojení s praktickým životem – velmi se mi líbí - úplně úžasný je výchovný cíl – ten je opravdu super - velmi oceňuji zařazení pokusu – jednoduchý, rychlý – taktéž super - trošku mi v přípravě ale chybí časové rozvržení, jak dlouho by co asi zabralo, kde by asi skončila Pája v první hodině (vím, že to nelze říct úplně přesně) - líbí se mi i začátek – pohled do historie, jak to bylo dříve - příprava má logický sled – navazuje na sebe - krásně znázorněn obrázek na dvousložkové enzymy (asi někdy využiju :-) ) - trošku nevím u grafů s aktivační energií, co by Pája říkala – v prezentaci je jiný obrázek než v přípravě – v přípravě Pája popisuje graf s bramborami – praktické, hezké - ještě bych možná měla poznámku – nestálo by za zvážení zmínit ještě číselné označení enzymů – jen na ukázku, jinak u tříd velmi kladně hodnotím ukázku rovnice reakce - na závěr praktické využití enzymů – krásné spojení s praktickým životem
    4. test, - test je jednoduchý a možná bych řekla netradiční, ale velmi se mi líbí, žáci musí pracovat s informacemi - v první úloze mají k dispozici text, který k některým otázkám využijí, na něco musí přijít sami - 2. otázka je skvělá! - hodnocení testu je možná trošku přísnější, ale test je zase vcelku jednoduchý
    5. použitelnost ve výuce - materiál je rozhodně použitelný, podobně jsme toto učivo probírali na SŠ – hezké obrázky v prezentaci, propracovaná příprava.

Jana Horáková (9.12.2012):

  1. Prezentace: Písmo čitelné, obrázky nerozmazané - vše v pořádku.
  2. Didaktické poznámky: Cíl trošku stručný nevím, co si pod tím mám přesně představit. Chybí časové rozvržení výkladu. A teď už jen klady. Moc se mi líbí na začátku úvod do historie - zajímavě zpracováno. Další pochvala za výběr pokusu . Líbí se mi, že si ho žáci mohou vyzkoušet doma sami. Samotné poznámky velmi dobře a podrobně zpracované. Učivo odpovídá SŠ a je velmi dobře vysvětleno.
  3. Test: Křížovka špatně čitelná. Vzhledem k rozsáhlému textu na začátku se obávám, že 15 min stačit nebude. Jinak test je poměrně jednoduchý a vzhledem ke kvalitě vysvětlení by žáci zvládly podle mě i složitější. Stupnice hodnocení odpovídá nižší náročnosti testu. (Čím jednoduší test tím, drsnější hodnocení -ono se to pak trochu kompenzuje).

Marie Kostelanská (10.12.2012):

  1. Prezentace - líbila by se mi lepší kvalita obrázků. Pokud to má být pro střední školy, mělo by to mýt v češtině (student si to může přeložit chybně, nemluvě o tom, že vyučovacím jazykem je čeština). Slide 8 – obrázek je dost zvláštní, kofaktorem je hem, který vypadá, že je současně i substrátem?
  2. Didaktické poznámky – trychtýř = nálevka. Musím pochválit pokus, je velmi nápaditý! Zbytečně moc text v didaktických poznámkách. Dále chválím spojování látky s praxí! Rozhodně bych tuto tématiku doplnila videem a nejen jedním.
  3. Test – otázka 2 je sporná. Mírným zvýšením teploty? Ale z jaké původní teploty? První pracovní úkol – podle mě je tam zbytečně moc textu, stačila by i kratší tajenka, ten text je ubíjející.

Jana Filipová (11.12.2012):

  1. Prezentace: Zaujal mě první snímek (jeden den jsem stáhla prezentaci a druhý den už jsem zapomněla téma - takže mě to vážně navnadilo). Prezentace je příjemně barevná díky tomu, že má šablonu pozadí. Oceňuji obrázky (ve srovnání s druhou prezentací na enzymy je jich o hodně víc, což dodává na názornosti). Souhlasím ale s ostatními v tom, že jsou popsané anglicky, čemuž bych se na střední škole radši vyhýbala. Pokud je nemáš jak vložit do obrázku, radši bych to vyřezala a pojmy napsala pod to jenom na řádek a pak je dětem ústně přiřadila. Obrázek o využití je ze života - přibližuje mi enzymy spíš než věta, že je máme všude. Pořadí tříd bych nepřehazovala (jak už je řečeno výše). Sice jim můžeš říct správné pořadí na začátku a pak o nich mluvit na přeskáčku, ale postrádá to smysl a je to matoucí. K popiskům ještě jednou - grafy samy o sobě studenty většinou děsí a ještě je máš popsané anglicky... Aby ti neutekli :-) Popisky některých obrázků jsou trochu hůř čitelné. Asi bych neměla úplně takhle srovnávat, ale tahle prezentace na enzymy se mi graficky líbí víc - právě díky barevnosti a obrázkům. Nejsem na enzymy přeborník, ale tady všechno krásně vidím (a to se na didaktické poznámky teprve chystám).
  2. Didaktické poznámky: Jsou obsáhlé - pro mě dobré, hezky si ucelím informace. Pro výuku v hodině by mě to ale asi hodně svádělo číst z papíru - musela bych si udělat svoje stručnější poznámky. Ovšem ve směru ke zestručnění je to méně práce, než kdybych si to musela dohledat. O koncovkách -asa vs. -áza se budeme asi bavit i v hodině - tady chápu z kontextu:"Postupně se začaly názvy odvozovat připojením koncovky -asa k substrátu, jehož přeměnu katalyzují (sacharasa, maltasa).", že historicky to mělo koncovku - asa. Ty v prezentaci používáš -áza - stačilo za to jenom dodat větu, že dnes ("moderněji") se používá verze -áza a bylo by to správně. Pak jí tedy ale používat všude. Tu část "Enzymy se mimo jené podílejí", která je slabším písmem, bych klidně rozšířila přímo o příklady (abych to nemusela dohledávat, až podle toho budu učit:-) ) Chybí mi víc rozepsaný časový harmonogram. Text se mi líbí, je v něm hodně informací i navíc, takže pro mě jako učitele přínosný. Na hodinu bych ho udělala stručnější, ale možná je to věc názoru. Líbí se mi pokus, je u něj napsáno, že se nechá 15 minut na topení, ale pak v přípravě není poznámka "vraťte se k vyhodnocení pokusu" - už se vidím, jak na to zapomenu.
  3. Test: První úkol mi spíš přijde jako relaxační do pracovního listu, v testu by mě asi stresovalo, že čtu pomaleji než soused a "určitě to kvůli tomu nestihnu". Otázky celkově jako takové i propojení pojmů z křížovky s textem mi přijde přiměřené, jednoznačné - až na diskutované zvýší/sníží/nezmění u teploty. U otázky B se mi obrázek zdá hodně rozostřený. Myslím, že za avizovaných 15 minut by to zvládli. Známkování mi přijde přiměřené. Test bych ale asi použila jako pracovní list.
  4. Celkový dojem: Prezentace se mi líbí, motivační věta i pokus jsou vhodné. Didaktické poznámky jsou zpracované důkladně. Použitelné pro výuku. -> líbí se mi

Marie Tomanová (11.12.2012):

  1. Prezentace
    1. Líbí se mi zařazení historie – zajímá to humanitně zaměřené žáky.
    2. Líbí se mi obrázky – téma enzymy má i Andrea Kobrlová – a ta tam obrázky nemá a chyběly mi tam
    3. Líbí se mi schéma rozdělení enzymů.
    4. Otázka je jak s angličtinou – znám oba možné názory na věc, já sama jsem si ještě nevybrala, k jakému se přiklonit.
    5. Třeba na snímku 9 je nahoře malý obrázek malinkým anglickým textem – který – podle mého názoru nebude vidět, ale protože tam je, tak se ho žáci budou snažit přečíst.
  2. Didaktické poznámky Jestli ti mají sloužit jako osnova v hodině, tak je tam podle mě moc textu – ale to je asi tvoje volba, jestli ti to takhle vyhovuje...
  3. Test Skvělý test – opravdu moc se mi líbí – netradiční první úloha, práce s grafem, popisování obrázku.
    Se známkováním souhlasím

Jana Horská (13.12.2012):

  1. Ocenuji zajimavy historicky uvod do problematiky, jeho rozsah prezentace je velmi názorná, neobsahuje mnoho textu jen základní pojmy a slouží jako vodítko, což se mi velmi líbí,
  2. Žáci mají tendence text v prezentaci opisovat, tady se toho autorka vyvarovala.
  3. Líbí se mi úvodní slide v prezentaci, který uvozuje téma a zároveň je jakousi hádankou pro žáky – slouží jako motivace, mylsím, že je to dobrý způsob, jak na začátku hodiny získat pozornost
  4. V testu oceňuji práci s grafem, k úvodní tajence bych určitě nedala tolik informací, případně bych text využila k práci v hodině pro upevnění znalostí. U popisu obrázku bych očekávala přesnější zadání: na obrázku vidíte katalytickou reakci, popište obecnými pojmy látky, které se reakce účastní - bez upřesnění by určitě vznikalo mnoho zbytečných dotazů.

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz