Materiály
Powerpointová prezentace - Nukleové kyseliny
(ukázka snímku z prezentace)
Didaktické poznámky
Příprava na vyučovací hodinu
Pracovní list (vypracováván buď v rámci VH nebo za domací úkol)
Pracovní list - řešení
Test
Pexeso
Použitá literatura:
- Kotlík, Růžičková, Chemie II v kostce pro střední školy, Fragment, Havlíčkův Brod, 1997
- Honza, Mareček, Chemie pro čtyřletá gymnázia 3. díl, Nakladatelství Olomouc, Olomouc, 2000
- www.studiumchemie.cz (konkrétně: http://www.studiumchemie.cz/materialy_info.php?id=131, http://www.studiumchemie.cz/materialy/Ivana_Volmutova/nukleove_kyseliny/prezentace/NK.ppt)
- www.wikipedia.org
- http://technet.idnes.cz/vse-o-dna-odebirat-se-bude-vrahum-i-zlobivym-skolakum-pcq-/tec_technika.aspx?c=A080519_173730_tec_technika_kuz
- prezentace a poznámky z předmětu: Základy molekulární biologie pro učitele, PřF UK, 2009/10
- většina vzorců vytvořena v programu ChemSketch
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (27.12.2012):
- Didaktické poznámky - příjemné zasvěcení do průběhu VH.
- Příprava
- chemický obsah. Uvedeny i rozšiřující informace. Fiaolově uvedeny didaktické pokyny.
- Chemická nomenklatura - líbí se mi, že používáte "mezinárodní" pravopis, poté ale je zapotřebí jej používat i u biologických názvů - ribosom, cytoplasma, endosymbiosa. Chápu, že je to trošku v rozporu s doporučenou biologickou nomenklaturou. Více viz dokument: Pokyny pro psaní závěrečných prací (kapitola 5). Správný název je glykosidová vazba (glykosidická by se neměla používat, i když často je tomu naopak včetně napsaných chemických učebnic).
- snRNA se účastní vyštěpní exonů nebo intronů?
- Prezentace
- Zvolila bych více kontrastní barvu pozadí a textu.
- Obrázky hezké.
- Prezentace má hlavu a patu.
- Snímek 10 - proč je kyselina fosforečná zobrazena s jedním záporným nábojem?
- Sled prezentace mi připomíná prezentaci, kterou jsem vytvářela před lety, je mi líto, že jsem ji vám nedala dříve k dispozici, protože pak byste nemusela vytvářet znova všechny vzorce v programu chemsketch :) (viz odkaz http://www.teplamilada.wz.cz/materialy.html prezentace Nukleové kyseliny)
- Pexeso - zajímavá aktivita (opakování) pro žáky, barevné obrázky jsou ve špatné kvalitě.
- Pracovní list
- Chválím za zařazení článku (položka 7). Článek byl velmi zajímavý a poučný. Souvislost s praxí. Úlohy k této položce velmi dobře vymyšlené. Líbí se mi.
- Položky zaměřené na znalosti vzorců jednotlivých bází - dle mého názoru náročné.
- Hodnocení? Dle didaktických poznámek mi vyplývá, že budete dávat jen jedničky za plný počet bodů, neodradí to některé méně nadané žáky od vypracovávání?
- Test - nemám výhrad.
Julie Andrová (28.12.2012):
- Prezentace
- - celkově pěkná, hezké obrázky i vzorce, oceňuji zařazení poznámek do prezentace,
- mám jen 2 drobnosti:
- snímek č. 4: je možná správné, že součástí prezentace jsou i zdroje obrázků, v tomto případě mě ale 3 zdroje na 1 snímku ruší, navíc popisky u mitochondrie nebudou čitelné pro žáky (malá velikost písma) – řešením by možná bylo umístit zdroje obrázků až na konec prezentace, jako to má Adéla Fantová
- u některých snímků (např. snímek č. 8) bych zařadila postupné nabíhání textu, případně vzorců
- Didaktické poznámky - cíle jsou definovány správně, navržená časová dotace mi přijde rozumná
- Příprava na VH - líbí se mi zařazení fialových poznámek, pěkně zpracovaná
- Test - oceňuji zařazení různých typů otázek, s obodováním jednotlivých otázek a hodnocením souhlasím
- Pracovní list - líbí se mi zařazení úlohy s textem, jen malá výtka k úloze 7.1 a 7.4 – možnosti by měly být nejméně 4
- Pexeso - pěkná věc, jen škoda, že ho podle didaktických poznámek nejspíš vůbec nevyužiješ
- Celkový dojem - pečlivě zpracované téma
Růžena Maroušková (28.12.2012):
- Prezentace, příprava do hodiny:
Hezky přehledné a použitelné do hodiny. Zdroje obrázků bych dala až na závěr prezentace (př. ze slidu 4)
- Pracovní list: Pěkný, je tam vše podstatné. Líbí se mi propojení s kriminalistikou, a je dobré tam mít i zdroj, kdyby si žáci chtěli vyhledat více informací.
Jana Nedělová (vloženo 1.1.2013):
- Didaktické poznámky
- - jasné, stručné
- - souhlasím s časovou dotací (1 VH s možným přesahem), víc hodin bych samotným NK nevěnovala
- Příprava
- - podrobně zpracovaná, pěkná
- - snRNA – vystřižení intronů, zřejmě překlep
- Prezentace - celkově pěkná, vhodně doplňuje výklad
- Pracovní list
- - pěkná aktivita pro práci v hodině i jako DÚ
- - nejvíce se mi líbí článek (DNA v kriminalistice), práce s textem…
- - úloha – znalost vzorců bází - možná poněkud složitější, sama jsem je ale neměla nikdy ráda J
- Pexeso - líbí se mi, dobré na procvičení; nevím, jak budou barevné obrázky po vytištění „čitelné“
- Test - více typů testových úloh, celkově se mi líbí
Jana Zimmermannová (vloženo 1.1.2013):
- prezentace
- - Internetové zdroje obrázků bych nedávala přímo do prezentace, ale až na konec.
- - Dle mého názoru tato prezentace patří k těm nejzdařilejším. Je přehledná a hlavně není zaplácená zbytečným textem.
- didaktické poznámky - Trochu postrádám časové rozvržení hodin, ale jinak bez připomínek.
- příprava na vyučovací hodinu - Pěkně zpracovaná + bych doplnila, jak studenty do vyučovací hodiny zapojit, aby byli aktivní.
- pracovní list - Je pěkný, ta jeho poslední část je nejzajímavější.
- test - Test bez výhrad, líbí se mi.
Jan Milichovský (vloženo 1.1.2013):
- didakticke poznamky a příprava
- - dobré hodnoceni jedničky z pracovního listu, přeci jen si to mohou najít na webu
- - příprava velmi pěkně zpracovaná
- - výskyt nukleových kyselin – RNA se dle mého názoru vyskytuje i v jádře; příkladem je syntéza nematurované mRNA při transkripci a to DNA-dependentní RNA polymerasou
- - když už se probírají struktury DNA, tak bych se jen letmo zmínil o existenci minoritních bazí, zvláště na tRNA. Existují obrázky struktur jetelových listů, kde jsou minoritní baze dobře patrné.
- Prezentace - velmi pěkně zpracována, líbilo se mi ukázání vazeb
- Pexeso - pěkně zpracované, jeho případné užití je řádně vysvětleno
- pracovní list - pěkné vzorce
- ačkoliv bych u řešení otázek 7.1 a 7.2 měl jisté poznámky, tak z hlediska výchozího textu jsou zodpovězeny dostatečně :)
Martin Švehla (4.1.2013):
- Prezentace:
-
- Líbí se mi otázky v poznámkách
- - Zdroje obrázků občas zasahují do obrázků
- - Pěkné opakování na konci
- - Oceňuji velkou práci s tvorbou vzorců v ChemSketch
- Didaktické poznámky:
- - Viděl bych to spíš na 2 celé VH
- - Cíle VH v pořádku
- Test: - Test pěkný, možná by se ale vešel na A5
- Pracovní list:
- - Oceňuji zařazení práce s textem
- - Musí znát vzorce bází?
- Pexeso:
- - Pěkný nápad i provedení
- - Nevím, jak by to bylo s praktickým využitím