Daniela Halamková - Nukleové kyseliny

Materiály

Powerpointová prezentace - Nukleové kyseliny

obrazek (ukázka snímku z prezentace)

Didaktické poznámky

Příprava na vyučovací hodinu

Pracovní list (vypracováván buď v rámci VH nebo za domací úkol)

Pracovní list - řešení

Test

Pexeso

Použitá literatura:

  1. Kotlík, Růžičková, Chemie II v kostce pro střední školy, Fragment, Havlíčkův Brod, 1997
  2. Honza, Mareček, Chemie pro čtyřletá gymnázia 3. díl, Nakladatelství Olomouc, Olomouc, 2000
  3. www.studiumchemie.cz (konkrétně: http://www.studiumchemie.cz/materialy_info.php?id=131, http://www.studiumchemie.cz/materialy/Ivana_Volmutova/nukleove_kyseliny/prezentace/NK.ppt)
  4. www.wikipedia.org
  5. http://technet.idnes.cz/vse-o-dna-odebirat-se-bude-vrahum-i-zlobivym-skolakum-pcq-/tec_technika.aspx?c=A080519_173730_tec_technika_kuz
  6. prezentace a poznámky z předmětu: Základy molekulární biologie pro učitele, PřF UK, 2009/10
  7. většina vzorců vytvořena v programu ChemSketch

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (27.12.2012):

  1. Didaktické poznámky - příjemné zasvěcení do průběhu VH.
  2. Příprava
    1. chemický obsah. Uvedeny i rozšiřující informace. Fiaolově uvedeny didaktické pokyny.
    2. Chemická nomenklatura - líbí se mi, že používáte "mezinárodní" pravopis, poté ale je zapotřebí jej používat i u biologických názvů - ribosom, cytoplasma, endosymbiosa. Chápu, že je to trošku v rozporu s doporučenou biologickou nomenklaturou. Více viz dokument: Pokyny pro psaní závěrečných prací (kapitola 5). Správný název je glykosidová vazba (glykosidická by se neměla používat, i když často je tomu naopak včetně napsaných chemických učebnic).
    3. snRNA se účastní vyštěpní exonů nebo intronů?
  3. Prezentace
    1. Zvolila bych více kontrastní barvu pozadí a textu.
    2. Obrázky hezké.
    3. Prezentace má hlavu a patu.
    4. Snímek 10 - proč je kyselina fosforečná zobrazena s jedním záporným nábojem?
    5. Sled prezentace mi připomíná prezentaci, kterou jsem vytvářela před lety, je mi líto, že jsem ji vám nedala dříve k dispozici, protože pak byste nemusela vytvářet znova všechny vzorce v programu chemsketch :) (viz odkaz http://www.teplamilada.wz.cz/materialy.html prezentace Nukleové kyseliny)
  4. Pexeso - zajímavá aktivita (opakování) pro žáky, barevné obrázky jsou ve špatné kvalitě.
  5. Pracovní list
    1. Chválím za zařazení článku (položka 7). Článek byl velmi zajímavý a poučný. Souvislost s praxí. Úlohy k této položce velmi dobře vymyšlené. Líbí se mi.
    2. Položky zaměřené na znalosti vzorců jednotlivých bází - dle mého názoru náročné.
    3. Hodnocení? Dle didaktických poznámek mi vyplývá, že budete dávat jen jedničky za plný počet bodů, neodradí to některé méně nadané žáky od vypracovávání?
  6. Test - nemám výhrad.

Julie Andrová (28.12.2012):

  1. Prezentace
    1. - celkově pěkná, hezké obrázky i vzorce, oceňuji zařazení poznámek do prezentace,
    2. mám jen 2 drobnosti:
      1. snímek č. 4: je možná správné, že součástí prezentace jsou i zdroje obrázků, v tomto případě mě ale 3 zdroje na 1 snímku ruší, navíc popisky u mitochondrie nebudou čitelné pro žáky (malá velikost písma) – řešením by možná bylo umístit zdroje obrázků až na konec prezentace, jako to má Adéla Fantová
      2. u některých snímků (např. snímek č. 8) bych zařadila postupné nabíhání textu, případně vzorců
  2. Didaktické poznámky - cíle jsou definovány správně, navržená časová dotace mi přijde rozumná
  3. Příprava na VH - líbí se mi zařazení fialových poznámek, pěkně zpracovaná
  4. Test - oceňuji zařazení různých typů otázek, s obodováním jednotlivých otázek a hodnocením souhlasím
  5. Pracovní list - líbí se mi zařazení úlohy s textem, jen malá výtka k úloze 7.1 a 7.4 – možnosti by měly být nejméně 4
  6. Pexeso - pěkná věc, jen škoda, že ho podle didaktických poznámek nejspíš vůbec nevyužiješ
  7. Celkový dojem - pečlivě zpracované téma

Růžena Maroušková (28.12.2012):

  1. Prezentace, příprava do hodiny: Hezky přehledné a použitelné do hodiny. Zdroje obrázků bych dala až na závěr prezentace (př. ze slidu 4)
  2. Pracovní list: Pěkný, je tam vše podstatné. Líbí se mi propojení s kriminalistikou, a je dobré tam mít i zdroj, kdyby si žáci chtěli vyhledat více informací.

Jana Nedělová (vloženo 1.1.2013):

  1. Didaktické poznámky
    1. - jasné, stručné
    2. - souhlasím s časovou dotací (1 VH s možným přesahem), víc hodin bych samotným NK nevěnovala
  2. Příprava
    1. - podrobně zpracovaná, pěkná
    2. - snRNA – vystřižení intronů, zřejmě překlep
  3. Prezentace - celkově pěkná, vhodně doplňuje výklad
  4. Pracovní list
    1. - pěkná aktivita pro práci v hodině i jako DÚ
    2. - nejvíce se mi líbí článek (DNA v kriminalistice), práce s textem…
    3. - úloha – znalost vzorců bází - možná poněkud složitější, sama jsem je ale neměla nikdy ráda  J
  5. Pexeso - líbí se mi, dobré na procvičení; nevím, jak budou barevné obrázky po vytištění „čitelné“
  6. Test - více typů testových úloh, celkově se mi líbí

Jana Zimmermannová (vloženo 1.1.2013):

  1. prezentace
    1. - Internetové zdroje obrázků bych nedávala přímo do prezentace, ale až na konec.
    2. - Dle mého názoru tato prezentace patří k těm nejzdařilejším. Je přehledná a hlavně není zaplácená zbytečným textem.
  2. didaktické poznámky - Trochu postrádám časové rozvržení hodin, ale jinak bez připomínek.
  3. příprava na vyučovací hodinu - Pěkně zpracovaná + bych doplnila, jak studenty do vyučovací hodiny zapojit, aby byli aktivní.
  4. pracovní list - Je pěkný, ta jeho poslední část je nejzajímavější.
  5. test - Test bez výhrad, líbí se mi.

Jan Milichovský (vloženo 1.1.2013):

  1. didakticke poznamky a příprava
    1. - dobré hodnoceni jedničky z pracovního listu, přeci jen si to mohou najít na webu
    2. - příprava velmi pěkně zpracovaná
    3. - výskyt nukleových kyselin – RNA se dle mého názoru vyskytuje i v jádře; příkladem je syntéza nematurované mRNA při transkripci a to DNA-dependentní RNA polymerasou
    4. - když už se probírají struktury DNA, tak bych se jen letmo zmínil o existenci minoritních bazí, zvláště na tRNA. Existují obrázky struktur jetelových listů, kde jsou minoritní baze dobře patrné.
  2. Prezentace - velmi pěkně zpracována, líbilo se mi ukázání vazeb
  3. Pexeso - pěkně zpracované, jeho případné užití je řádně vysvětleno
  4. pracovní list - pěkné vzorce - ačkoliv bych u řešení otázek 7.1 a 7.2 měl jisté poznámky, tak z hlediska výchozího textu jsou zodpovězeny dostatečně :)

Martin Švehla (4.1.2013):

  1. Prezentace:
    1. - Líbí se mi otázky v poznámkách
    2. - Zdroje obrázků občas zasahují do obrázků
    3. - Pěkné opakování na konci
    4. - Oceňuji velkou práci s tvorbou vzorců v ChemSketch
  2. Didaktické poznámky:
    1. - Viděl bych to spíš na 2 celé VH
    2. - Cíle VH v pořádku
  3. Test: - Test pěkný, možná by se ale vešel na A5
  4. Pracovní list:
    1. - Oceňuji zařazení práce s textem
    2. - Musí znát vzorce bází?
  5. Pexeso:
    1. - Pěkný nápad i provedení
    2. - Nevím, jak by to bylo s praktickým využitím

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz