Jana Filipová - Lipidy

Materiály

Powerpointová prezentace - Lipidy

prezentace (snímek z prezentace)

Didaktické poznámky

Test - Lipidy

Použitá literatura:

  1. Mareček, A., Honza, J.: Chemie pro čtyřletá gymnázia 3. díl, Nakladatelství Olomouc, Olomouc, 2005.
  2. Sofrová, D. a kol.: Biochemie - základní kurz, Karolinum, Praha, 2009.
  3. Benešová, M., Satrapová, H.: Odmaturuj z chemie, Didaktis, Brno, 2002.
  4. Kolář, K. a kol.: Chemie pro gymnázia II. - organická a biochemie, SPN, Praha, 2005.
  5. Fikr, J., Kahovec, J.: Názvosloví organické chemie, Rubico, Olomouc, 2008.
  6. Kobza, Z.: Přehled chemie pro střední hospodářské školy, Chrudim, 1920
  7. ODKAZY:
  8. http://www.youtube.com/watch?v=GW0lqf4Fqpg
  9. http://www.youtube.com/watch?v=moPJkCbKjBs
  10. http://www.youtube.com/watch?v=Rl5EmUQdkuI&feature=related

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (1.12.2012):

  1. Prezentace - obrázky jsou moc hezké, prezentace slouží jako obrázková dokumentace.
  2. Didaktické poznámky - Jakým způsobem bude probíhat opakování?
    Nesouhlasím s větou: "lipidy jsou estery vyšších mastných kyselin a alkoholu". Slovo cukry bych spíše nahradila slovem sacharidy.
    Odvozené lipidy - nazařadila byste do výuky?
    Poznámky jsou poněkud stručnější - jsou spíše zaměřené na chemický obsah.
    Video - není mezi materiály.
  3. Test - v řešení máte chybně znázorněnou konfiguraci dvojné vazby u kyseliny olejové (má být cis). Kyselina palmitová je zde znázorněna jako kyselina, která má 15 uhlíků. Zabere mnohem více času než 5 minut.
    Otázka "Kde všude můžeme v přírodě najít vosk?" je moc obecná, více konretizovat - např. uveďte tři příklady...
    Hodnocení bych upravila - testová položka 3 je dle mého názoru o něco lehčí než testová položka 1 či 3.
    Moc nerozumím, proč za testovou položkou č. 3 máte v řešení uvedeno "(2 důvody)". Toto by spíše mělo být uvedeno v zadání, ať žáci ví, co je postačující.
    "Správný počet pojmů" - co to znamená?
  4. Obsah vyučovací hodiny je adekvátní. Není to přeplácané - kladně hodnotím.

Daniela Halamková (2.12.2012):

  1. příprava je detailně zpracovaná co se týče průběhu VH, výuky daného tématu (oceňuji i zmínku o laboratorní úloze), jistě by šla na dané téma zpracovat plnohodnotná prezentace (její nevypracování ale nehodnotím negativně)
  2. prezentace: - chyba v obrázku u micely (ve vnitř micely nemůže být voda)
  3. příprava na VH - líbí se mi opakování na začátku 2.VH – postihuje to nejdůležitější
    - téma by se dalo určitě odučit za 2 VH, jen si nejsem jistá, zda se to s častým odbočováním do biologie stihne, ovšem propojení s biologií hodnotím velmi kladně – v tomto tématu se to přímo nabízí
    - moc se mi líbí video, jehož odkaz má autorka uvedený jako druhý v pořadí – je to dobré shrnující video na závěr hodiny – angličtina je sice srozumitelná, ale komentář je dost rychlý, takže bych to možná okomentovala – aspoň zásadní body - v češtině
  4. test - na pětiminutovku bych nevolila otevřený typ odpovědí, zvláště kdyby se měli psát pětiminutovky např. každou hodinu, a to kvůli časové náročnosti opravování
    - chybí mi návrh známkování

Lukáš Taraba (4.12.2012):

  1. prezentace: Pěkné obrázky, ale netuším, zda jsou ilustrační nebo výkladové? Pokud budou výkladové, nebylo by jednodušší zaměnit písmena a čísla ve schématech za konkrétní pojmy či alespoň přiložit legendu?
  2. didaktické poznámky: Sám nevím, jestli je v češtině spíše preferovaný pojem inverzní nebo reverzní (doslovný překlad z angličtiny) micela? Co si mám přestavit pod pojmem elektrické impulzy - myslí se tím přenos iontů přes membránu? Jinak obsahově mi to přijde zcela adekvátní pro SŠ.
  3. test: Otázku na vosk bych raději volil takto: Kde se s voskem můžeme setkat v přírodě? (bez všude)

Vlastimil Souček (4.12.2012):

  1. Materiály má důkladně připravené, ve své výuce má zařazené pokusy, odkazy na práci v praktiku a i prolínání s jiným předmětem (biologie).
  2. Prezentace je pěkně zpracovaná s velkými obrázky, které by studenti neměli mít problém rozeznat. Podle mě její délka odpovídá rozsahu VH. Samotná VH je dobře strukturovaná, jak 1., tak 2. Je dobré, že u rozdělení olejů jsou uváděny přírodní oleje spadající do těchto kategorií -> přiblížení chemie „běžnému“ životu. U videa ve 2. VH, je to dohromady 10 minut, pokud budou spojené dohromady v jeden celek, udrží žáci pozornost? Video je zcela jistě dobrý nápad, jen nevím jestli ho budou žáci vnímat.
  3. Test: Myslím že místo pětiminutovky to bude spíše patnáctiminutovka, jestliže musí studenti nějak formulovat vlastní odpověď, tak se písemka protáhne. Mě se příliš nelíbí 1. otázka, sice to je základní organické názvosloví, ale myslím si, že by bylo pro žáky lepší, aby vzorce a struktury těchto kyselin viděli během 1. VH při výuce, aby si to osvěžili (a pak na této otázce neztroskotali). Pokud máš ve své VH toto nakreslení struktur zahrnuto a já to jen nepochopil, pak se omlouvám J.

Gabriela Uherčíková (5.12.2012):

  1. - Prezentace – špatně obrázek micely, uprostřed není voda, ale mastnota a voda okolo - Jinak je prezentace hezká a barevná
  2. - Poznámky stručné, ale myslím si, že dostačující
  3. - Líbí se mi zpestření pokusem
  4. - Hezky zapracovaná mezipředmětová látka

Adéla Fantová (5.12.2012):

  1. Prezentace – pěkné a vhodné doplnění výkladu, obrázky jsou názorné, chybný obrázek micely
  2. Didaktické poznámky Dostatečně a přehledně zpracované poznámky, vše podstatné zmíněno. Pěkné opakování. Velmi pěkná motivační videa!
  3. Video je dosti obsáhlé a komentář je dost rychlý. Možná zaberou celkově více času (v případě nějakých dovysvětlování, dotazů…)
  4. Test Dobře zvolené otázky Otázku 3 raději přeformulovat (Napište alespoň 2 příklady, kde bychom našli v přírodě vosk) Správný počet pojmů bych uvedla přímo do testu.

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz