Renata Šedivá - Sacharidy (charakteristika sacharidů)

Materiály:

Prezentace

obr

Test

Křížovka

Kvarteto

Didaktické poznámky k materiálům

Komentáře:

Milada Teplá (15.01.2012):

  1. Tématu Sacharidy věnovat 6-10 VH ano, ale i s glykolýzou, odbouráváním pyruvátu a s fotosyntézou, více času zřejmě neukořistíte (poté i těch 10 VH je reálných).
  2. Obsah prezentace, kterou jste vytvořila bych časově odhadovala jen na 1 vyučovací hodinu.
  3. Kladně hodnotím motivační otázky uvedené na snímku č. 2, které jsou i cílem VH.
  4. Chybí mi u snímku č. 6 resp. 7 uvedení "definice" či alespoň určité vymezení sacharidů - co je to za látky, alespoň bych v této fázi uvedla vorec např. ribosy, jak fischerův tak sumární, aby viděli spojitost spojmem polyhydroxyly a aldosy, resp. ketosy. U sumárního vzrorce spojitost s názvem uhlohydráty (+ upozornění na výskyt v časopisech, ale že se jedná o nesprávné označení).
  5. Upozornění - pojem EPIMER (snímek č. 10). Nezaměňujte pojem enantiomer a pimer (= jde o dvojici sacharidů lišících se polohou pouze jedné hydroxylové skupiny v molekule. Příkladem jsou dva další významné monosacharidy: galaktosa je tzv. 4 epimerem glukosy (liší se orientací -OH skupiny pouze na 4. uhlíku) a manosa, která je 2-epimerem glukosy (liší se polohou na 2. uhlíku).
  6. Prezentace kromě snímku 2-4, kde jsou obrázky, je pouze textem (občas dlouhým textem). Nascanovaný obrázek vzniku cyklické formy mi přijde zbytečný - to by měl spíše učitel psát na tabuli, nebo dát do prezentace reprezentativnější schéma vzniku cyklických vzorců (v chemsketchi). Prezentace by mohla být atraktivnější.
  7. Kladně hodnotím práci s modely.
  8. Aktivita kvarteto je výborným nápadem (pod názvem galaktosa máte vzorec fruktosy, ale to zřejmě nebude chyba).
  9. Obrácená křížovka je zajímavým nápadem, také někdy použiji, myslím, že je to přínosnější! (Co bude dělat dvojice, která čeká na to, až bude první dvojice hotová? - je třeba všechny nějak zabavit).
  10. Test je zaměřený především na vzorce.

Reakce R. Šedivé (16.01.2012):

  1. Obsah mojí prezentace by se jistě dal odučit i za jednu vyučovací hodinu, nicméně obsahem hodiny rozhodně budou i další aktivity, ke kterým nebude prezentace potřeba. Nicméně můj odhad času co se týče rozvržení hodiny je mizerný, s tím souhlasím.
  2. 4. Souhlasím.
  3. 6. Souhlasím, možná vůbec nebylo vhodné vyučovat sacharidy pomocí prezentace, ale s tabulí a křídou.
  4. 8. Je to jen návrh karet k rozstříhání, pravděpodobně jsem vzorce neseřadila vždy pod správným názvem.
  5. 9. Vysvětlení aktivity obrácená křížovka - mám dvě různá zadání křížovky, čili obě dvojice současně vytváří legendu a poté obě dvojice současně řeší křížovku, kterou navrhla druhá dvojice a poté vzájemně konzultují zadání, která vytvořili.
  6. 10.K tomu testu, ano je zaměřen hlavně na vzorce, navrhla jsem ho pouze jako kratší opakování zařazené po probrání vzorců monosacharidů, na zjištění, jestli je látka pochopená a dostatečně procvičená.

Komentáře ostatních studentů:

Student (datum):

  1. komentář

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz