Materiály:
Prezentace

Test
Křížovka
Kvarteto
Didaktické poznámky k materiálům
Komentáře:
Milada Teplá (15.01.2012):
- Tématu Sacharidy věnovat 6-10 VH ano, ale i s glykolýzou, odbouráváním pyruvátu a s fotosyntézou, více času zřejmě neukořistíte (poté i těch 10 VH je reálných).
- Obsah prezentace, kterou jste vytvořila bych časově odhadovala jen na 1 vyučovací hodinu.
- Kladně hodnotím motivační otázky uvedené na snímku č. 2, které jsou i cílem VH.
- Chybí mi u snímku č. 6 resp. 7 uvedení "definice" či alespoň určité vymezení sacharidů - co je to za látky, alespoň bych v této fázi uvedla vorec např. ribosy, jak fischerův tak sumární, aby viděli spojitost spojmem polyhydroxyly a aldosy, resp. ketosy. U sumárního vzrorce spojitost s názvem uhlohydráty (+ upozornění na výskyt v časopisech, ale že se jedná o nesprávné označení).
- Upozornění - pojem EPIMER (snímek č. 10). Nezaměňujte pojem enantiomer a pimer (= jde o dvojici sacharidů lišících se polohou pouze jedné hydroxylové skupiny v molekule. Příkladem jsou dva další významné monosacharidy: galaktosa je tzv. 4 epimerem glukosy (liší se orientací -OH skupiny pouze na 4. uhlíku) a manosa, která je 2-epimerem glukosy (liší se polohou na 2. uhlíku).
- Prezentace kromě snímku 2-4, kde jsou obrázky, je pouze textem (občas dlouhým textem). Nascanovaný obrázek vzniku cyklické formy mi přijde zbytečný - to by měl spíše učitel psát na tabuli, nebo dát do prezentace reprezentativnější schéma vzniku cyklických vzorců (v chemsketchi). Prezentace by mohla být atraktivnější.
- Kladně hodnotím práci s modely.
- Aktivita kvarteto je výborným nápadem (pod názvem galaktosa máte vzorec fruktosy, ale to zřejmě nebude chyba).
- Obrácená křížovka je zajímavým nápadem, také někdy použiji, myslím, že je to přínosnější! (Co bude dělat dvojice, která čeká na to, až bude první dvojice hotová? - je třeba všechny nějak zabavit).
- Test je zaměřený především na vzorce.
Reakce R. Šedivé (16.01.2012):
- Obsah mojí prezentace by se jistě dal odučit i za jednu vyučovací hodinu, nicméně obsahem hodiny rozhodně budou i další aktivity, ke kterým nebude prezentace potřeba. Nicméně můj odhad času co se týče rozvržení hodiny je mizerný, s tím souhlasím.
- 4. Souhlasím.
- 6. Souhlasím, možná vůbec nebylo vhodné vyučovat sacharidy pomocí prezentace, ale s tabulí a křídou.
- 8. Je to jen návrh karet k rozstříhání, pravděpodobně jsem vzorce neseřadila vždy pod správným názvem.
- 9. Vysvětlení aktivity obrácená křížovka - mám dvě různá zadání křížovky, čili obě dvojice současně vytváří legendu a poté obě dvojice současně řeší křížovku, kterou navrhla druhá dvojice a poté vzájemně konzultují zadání, která vytvořili.
- 10.K tomu testu, ano je zaměřen hlavně na vzorce, navrhla jsem ho pouze jako kratší opakování zařazené po probrání vzorců monosacharidů, na zjištění, jestli je látka pochopená a dostatečně procvičená.
Komentáře ostatních studentů:
Student (datum):
- komentář