L. Lidová - Metabolismus dusíkatých látek (aminokyselin a bílkovin)

Materiály:

Prezentace - Metabolismus dusíkatých látek (aminokyselin a bílkovin)

prezentace

Test

Pracovní list

Didaktické poznámky k materiálům

Použitá literatura a webové zdroje:

  1. BAER, Heinz-Werner. Biologické pokusy ve škole. Vydání 2. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1968. 244 s.
  2. TROJAN, Stanislav, et al. Lékařská fyziologie. 3. dopl. vyd. Praha : Grada publishing, 1999. 616 s.
  3. MCMURRY, John. Organická chemie. 1. Brno : VUTIUM, 2007. 424-451 s. ISBN 978-80-214-3291-8.
  4. KOLÁŘ, Karel; KODÍČEK, Milan; POSPÍŠIL, Jiří. Chemie II : (Organická a biochemie) pro gymnázia. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1997. 128 s. ISBN 80-85937-49-2.
  5. KOŠTÍŘ, Josef. Biochemi známá i neznámá. Vydání 1. Praha : Avicenum, 1980. 384 s.
  6. http://cs.wikipedia.org/wiki/Mo%C4%8Dovinov%C3%BD_cyklus
  7. http://chemiegjo.webzdarma.cz/SVP/enzymy.htm
  8. http://www.teplamilada.wz.cz/materialy.html#NA

Komentáře:

Milada Teplá (08.01.2012):

Komentář k prezentaci:

  1. Převážná část obsahu prezentace (učivo) je již nad rámec středoškolské biochemie. Předpokládám, že smyslem nemělo být naučit se všechny informace obsažené v prezentaci, ale pochopit podstatu těchto procesů. Nicméně, já jako student, bych nevěděla, které informace jsou pro mne podstatné a bude se očekávat, že budou v testu či písemné práci. (Např v cíli máte uvedeno: žák popíše schéma močovinového cyklu).
  2. Produkty katabolismu aminokyselin - není jednoduché.
  3. POZOR dusíková bilance není podíl, ale jedná se o ROZDÍL!
  4. Příklad s uvedením Angiotensinu II - chtělo by to alespoň přiblížit, co je to za látku, aby byla alespoň částečná spojitost s každodenním životem.
  5. Zařazený pokus s ureasou - chválím (sama vyzkouším).
  6. Grafická stránka - změnila bych pozadí, na mém monitoru stěží přečtu podnadpis u 1. snímku.

Komentář k ostatním materiálům:

  1. Didaktické poznámky jsou zpracovány přehledně a podrobně!
  2. Cíle hodiny formulovány jednoznačně, je zapotřebí, aby s nimi byli seznámeni i studenti.
  3. Pokus s rybím masem je zajímavým námětem, sama se ho pokusím provést.
  4. Test: Specifita enzymů - komplikované.
  5. Celkově materiály se mi líbí, ale je zapotřebí vymezit, co je pro studenty podstatné a co je jen rozšiřujícím učivem.

Reakce L. Lidové:

  1. Co se týče náročnosti, jsem si vědoma, že bych tuto prezentaci nemohla v této míře použít úplně v každé třídě, ale myslím, že v lepší třídě, případně na semináři ano. Většina látky je podle mého názoru středoškolské úrovně (spustu věcí by měli znát z biologie), nevím, co přesně se Vám nezdálo... v didaktických poznámkách je u močovinového cyklu přesně popsáno, co by měli žáci zvládnout. (a s tím by je měl učitel samozřejmě seznámit) Myslím, že popsat ornithinový cyklus podle schématu by studenti gymnázia zvládnout měli.
  2. Produkty katabolismu aminokyselin mohou žáci odvodit podle obrázku!
  3. Děkuji za upozornění na chybu u dusíkové bilance...chybička se vloudila (ale v didaktických poznámkách to naštěstí bylo správně)
  4. Je pravda, že by nebylo špatné se o angiotensinu letmo zmínit, když už jsem ho v prezentaci použila.
  5. Podnadpis udělám tmavší, aby byl lépe vidět...nicméně, když budu studentům prezentaci pouštět, úvodní stránka tam stejně prakticky nebude (je tam spíš pro Vás a ostatní učitele). Žákům téma sdělím hned na začátku hodiny a následně dostanou pracovní list, který je na téma "připraví".
  6. Specifita enzymů je možná trochu komplikovanější, ale stejná otázka je mezi opakovacími, takže žáci se nad ní zamyslí a dozví se správnou odpověď hodinu před testem. Navíc je za ní jen jeden bod z 24, takže když někdo neodpoví na tuto otázku, nepřijde o moc bodů. Myslím si, že test by měl obsahovat lehčí i těžší otázky.

Komentáře ostatních studentů:

Student (11.01.2012):

  1. pracovní list nápaditý. hezké a přehledné obrázky, jen mi chybí očíslovat úlohy a prostor na odpovědi…
  2. test propracovaný, přiměřeně ohodnocený…ale test na dvě stránky? to je trošku neekonomické, představa 32 studentů ve třídě, to je 64 papíru na jeden test a kdo to má opravovat….
  3. v testu mi chybí více typu úloh – jsou to samé otázky, které chtějí vypisovací odpověď…
  4. dokonale propracované didaktické poznámky k prezentaci
  5. prezentace graficky přehledná, obávám se, že je určena studentům semináře či speciálního kurzu, je určitě nad rámec SŠ výuky…přesto je zajímavá a nenudící!
  6. vytýkám málo aktivní žáky…je to samý výklad, ovšem pokud jde spíše o výběrovou přednášku, potom ano….

Reakce L. Lidové (14.01.2012):

  1. Místa v pracovním listu není sice moc, ale odpověď se tam žákům podle mého názoru vejde...nebudou odpovídat tak rozsáhle jako já, takže vedle obrázku budou mít místo na stručné odpovědi...pokud tam někdo bude chtít psát romány (a stihne to za těch 6 minut!) může psát na zadní stranu.
  2. Test bych samozřejmě tiskla oboustanně...a opravovat ho budu já :-) Až mě po delší praxi přestane bavit opravovat písemky nebo až jich budu mít moc...je možné, že budu dělat testy kratší :-) Vy si můžete vybrat jen některé otázky, když se vám to bude zdát dlouhé...
  3. Striktně odmítám, že jde o samý výklad!!! Na začátku každé hodiny je samostatná práce, v obou hodinách je zařazen pokus. Spoustu věcí by měli znát z hodin biologie, takže je to pro ně jen opakování. To, že pokládám otázky a žáci musejí přemýšlet, vzpomínat a odpovídat nepovažuji za výklad. samozřejmě nejde postavit celou hodinu jenom na tom, co už znají, měli by se také dozvědět něco nového, takže učitel musí také něco říci a vysvětlit. Snad jediné, kde mluví učitel sám je popsání ornithinového cyklu a vyssvětlení, jak dochází k aktivaci enzymů. Nemám tam zařazenou sice žádnou hru, ale aktivit, si myslím, je tam dost.

Student (15.01.2012):

  1. Pro mě velmi poučné:), myslím, že se hodí spíš do semináře, protože při normální výuce souboj s časem a zde dost věcí nad rámec základu.
  2. Přehledná schémata s dobře volenými animačními prvky.

Student (20.01.2012):

  1. Učivo velice dobře připraveno, propojeno s biologií, autorka si dala s vypracováním zřejmě dost práce, ale je toho pro žáky až zbytečně moc, souhlasím s názorem, že se hodí spíš pro výuku semináře.
  2. Odpovídá tomu i test, který mi přijde těžký.

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz