Materiály
(Úvodní snímek z prezentace)
Prezentace - Vegetariánství
Didaktický test - Vegetariánství
Didaktické poznámky
Použitá literatura:
- Niederle M. (2008) Vegetariánství a sport, Bakalářská práce, Fakulta sportovních studií,
Katedra podpory zdraví, Masarykova Univerzita, Brno
- Odstrčil J. a Odstrčilová M. (2006) Chemie potravin, Národní centrum ošetřovatelství a
nelékařských zdravotnických oborů v Brně, Brno
- Červený K. a Červená D. (1991) Vegetariánska kuchařka, Vegetariánství v teorii a v praxi,
Práca Vzdavateľstvo a nakladateľstvo odborov na Slovensku, Bratislava, ISBN 80-7094-256-8
- Gališinová D. (2012), Vitamíny, Seminár z farmaceutickej chémie III. ročník FaFUK, KFCh, Bratislava 2012, ppt prezentace
- Diamond H. a M. (1993) Fit pro život, Nakladatelství a vydavatelství FIN, OLOMOUC 1993,
ISBN 80-85572-21-4
- Roger J.D. Pamplona (1995) Vychutnej život, Advent-Orion s.r.o. v edici ŽIVOT A ZDRAVÍ,
ISBN 80-7172-144-1
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (8. 5. 2013):
- Výběr tématu:
- Moc děkuji za výběr "netradičního" tématu pro zpracování. Vegetariánství je téma, které je velmi medializováno. Je zapotřebí žákům předkládat faktické údaje, aby si sami utvořili vlastní představu a ne, aby přejímali názory ostatních (většinou již nějakým směrem ať pro či proti vegetariánství zaujatých).
- výber tématu je vhodný i ve spojení s RVP - výchova ke zdraví.
- Didaktické poznámky: velmi hezky zpracované, nemám co bych dodala.
- Prezentace:
- Pochvala za propracovanou prezentaci! Obsah prezentace je na velmi vysoké úrovni a přiznávám se, že jsem všechny fakta neověřovala. Myslím, že pro řadu učitelů by takováto prezentace byla velmi cenným materiálem.
- Pokud někdo nezaznamenal - každý snímek z prezentace má své vlastní didaktické poznámky (doprovodný text) - prosím neopomíjejte jej. Oceňuji, že jste sepsala velmi podrobný doprovodný text k prezentaci - jako učitel bych podle vaší přípravy mohla jít rovnou učit, aniž bych si musela shánět informace z jiných zdrojů.
- Při vytváření prezentace si dávejte pozor při kopírování textu či nějakého objektu - nakopíruje se to často mimo snímek (téměř u každého snímku), vede to ke zhoršenému prohlížení prezentace, pokud ji nemám zcela spuštěnou - u spuštěné prezentace to není samozřejmě znát.
- prezentace se mi moc líbí - možná by chtělo roztáhnout na 2 vyučovací hodiny a žákům i trošku s úkolem pomoci - např. ukázat vámi vytvořený jídelníček, ale zase chápu, že se takto více rozvíjí kreativita.
- Z didaktického hlediska - líbí se mi vaše poznámky pro učitele - na co byste se žáků ptala atd. Jediné, nad čím trochu spekuluji je, zda je to pro žáky informativní materiál (zajímavosti) nebo, zda si musí během vyučovací hodiny pořizovat kompletní poznámky - obsahově mi to přijde, že je toho až až. Možná, jak jste psala - rozdat tabulky, co která potravina obsahuje, aby si nemuseli žáci přepisovat celou prezentaci do sešitu.
- Didaktický test:
- velice zajímavý a dostatečně propracovaný - jde vidět, že se nejdená o "rychlokvašku".
- Cituji: "Nad 100°C se ztrácí AMK cystein a lysin." nějak mi zde nesedne sloveso ztrácet se. Vyznívá mi to zvláštně - možná by to chtělo poupravit (dochází k biochemickým přeměnám...). V následující větě asi měla být uvedena číslovka 150.
- Abych přeci jenom měla nějakou tu výtku - není vhodné psát Fe (ve smyslu železo), Ca (ve smyslu vápník), atd. V těle nemáme vápnik a železo, ale ionty vápentaté, ionty železa atd.
- Pracovní sešit - chybí mezi poslanými materiály.
Martina Ratajová (12.5.2013):
- Didaktické poznámky - velmi pěkně didakticky zpracované, včetně rozlišení cíle hodiny, časového rozvrhu a použitých výukových metod. Opět mi však připadá množství informací naplánované pro 1 vyučovací hodinu značné. 20 - 21 snímků na 35 min vychází cca 2min na 1 snímek, což mi připadá dost. Zase to ale záleží na náročnosti výkladu k jednotlivým slidům a co si žáci mají zapsat a umět.
- Test - jeví se mi jako vhodný pro shrnutí této tématiky. Jedině bych upravila hodnocení testu: Známka 5 - nedostatečně za získaných 40% bodů mi připadá dost přísné. Myslím, že pokud student dosáhne 50%, tj. poloviny možných získaných bodů, měl by dostat 3 - dobře. Samozřejmě jedná se pouze o subjektivní názor, který se může u jednotlivých učitelů lišit.
- Prezentace - je velmi pěkně a pečlivě provedená. Nápad na zařazení didaktických poznámek ke každému slidu mi připadá skvělý, hlavně pro kolegy, kteří by převzali výuku hodiny nepřipraveni. Trošku mi chybí, co je zápisem a nutností látku umět, ale zase: Jedná se o vyšší ročník gymnázia, takže neumím objektivně posoudit.
- V závěru hodiny je zmíněna práce s pracovním sešitem. Myslím, že touto problematikou se žádný pracovní sešit nezaobírá (nevím, jaké existují PS pro SŠ), takže by bylo možná na místě vytvořit pracovní list podle potřeby.
- Souhlasím s Markétou, že by bylo vhodné zařadit nebo zdůraznit rizika spojená s vegetariánstvím a zároveň, že je zde vhodně zařazena tvorba vyváženého vegetariánského jídelníčku pro vyváženou stravu.
- Jak autorka sama uvádí, tato problematika podle mého názoru do výuky biochemie patří, ale zároveň je možné zařadit ji i v jiných předmětech, jako je např. Výchova ke zdraví apod. Nedostatek „vzorců a cyklů“ myslím, u tohoto tématu naprosto nevadí.