Materiály
Úvod
Didaktický test
Křížovka
Laboratorní práce
Příprava na vyučovací hodinu
Použitá literatura:
- Jiří Vacík a kolektiv: Přehled středoškolské chemie, SPN a.s., 1995, 1999
- Šibor J., Plucková I., Mach J.: Chemie, úvod do obecné a organické chemie, biochemie a dalších chemických oborů, učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV, Nová škola, s.r.o., 2011
-
Šibor J., Plucková I., Mach J.: Chemie, úvod do obecné a organické chemie, biochemie a dalších chemických oborů, pracovní sešit vytvořený v souladu s RVP ZV, Nová škola, s.r.o., 2011
-
Škoda J., Doulík P.: Chemie 9, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, 2007
-
Šmídl M., Doulík P., Škoda J.: Chemie 9, pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, 2007
-
Doulík P., Škoda J., Jodas B., Bieliková E., Solárová M., Šmídl M.: Chemie 9, příručka pro učitele pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus 2007
- Vodrážka Z.: Biochemie 2, Academia Praha, 1992
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (6.5.2013):
- K úvodu - zcela souhlasím s psaním zápisu na tabuli - prezentace s již hotovým zápisem není zcela vhodná pro nižší gymnázia, viz argumenty, které uvádíte. S rozvržením hodin též souhlasím.
- Křížovka - velmi hezké opakování předchozího učiva s tajenkou, která je vstupem do další části učiva. Já bych jen možná před sacharidy udělala jakýsi vstup k přírodním látkám jako takovým (třeba ve spojením s potravou - aby si žáci pokusili sami uvědomit, co je součástí jejich stravy a pak přejít plynule k sacharidům).
- Laboratorní práce - pro žáky budou jistě motivační, mám ráda, když se pracuje s materiálem běžně dostupným. Chybí mi tam zmínka o fruktose - myslím, že se v nápojích bude vyskytovat více než glukosa (i když reakcemi s Fehlingem nerozeznám), tak abychom žáky nemystifikovali, že pokud je reakce s Fehlingem pozitiní, tak že se jedná o glukosu (samozřejmě mohli bychom přidat test na rozlišení glukosy a fruktosy, ale to si myslím, že je pro nižší G zbytečné). Dále bych přidala třeba i nějaké potraviny, které by měly i neměly obsahovat škrob (tohle se líbí žákům - jsou vždycky nadšení, když v salamu najdou škrob, který by tam neměl být, ale přesto se přidává...). Navíc důkaz škrobu je časově velice nenáročný (já třeba ani nepoužívám Lugol, mám z lékarny koupený nejlevnější roztok jodisolu, aby nadšení žáci, mohli pokus zopakovat doma a pochlubit se rodičům, co se v chemii naučili :) ). S předpřipraveným protokolem souhlasím!
- Test - vše je ok a jednoznačné, jediné u čeho jsem se pozastavila je otázka č. 8 - to jsem se koukla do řešení, co se tím myslí.
- Výklad - zde mi chybí propojení na prezentace!!! Takže nevím, zda vám nebudu vytýkat něco, co v prezentaci máte. Co mi chybí je vysvětlení tvorby Haworthova a Fischerova vzorce - v testu se na znalost těchto vzorců odkazujete. Pak trochu spekuluju nad větou, že monosacharidy jsou "vždy" uzavřeny do kruhu - ne "vždy" tomu tak je, v roztoku se v určitém procentu vyskytuje i necyklická forma. Pokud zmiňujete termín "hexosa" tak bych možná v úvodu uvedla, že se monosacharidy dělí dle počtu uhlíků na triosy, tetrosy, pentosy, hexosy a heptosy. Též bych ihned v začátku (tam jak píšete, že obsahují karbonylovou skupinu) uvedla, že je rozlišujeme na aldosy a ketosy (poté už na základě vzorce monosacharidu mohou sami určovat, zda se jedná o např. hexosu, aldosu či ketosu). Pak nevím přesně, jak žákům vysvětlíte, co jsou cukry (nenašla jsem ve vašich poznámkách). Dále bych možná přinesla na ukázku nějaké potraviny - spojení s každodenním žiotem (já jsem takto měla nakoupenou fruktosu (běžně dostupná v potravinách), glukosovy cukr (v lékarně), klasický cukr krystal, med - a mohou klidně ochutnávat a porovnávat sladivost...).
- Závěrem - k materiálům nemám žádné zásadní připomínky, jsou zpracované svědomitě a velmi pečlivě. To, co zde uvádím jsou mé osobní připomínky (co učitel to jiný postoj), se kterými nemusíte souhlasit!
- Komentáře Martiny Ratajové (12.5.2013):
- Mrzí mne, že některým kolegyním se nepodařilo otevřít obrázky vložené do textu, na které navazuje můj výklad a následný zápis na tabuli. Potom je výklad spíše nesouvislý, resp. neúplný. Nevím, jestli je to způsobem vložení nebo aplikací, mohu je ev. poslat zvlášť, ale budou mi připadat vytržené z kontextu.
- Výklad - „propojení na prezentace“ Jak jsem již napsala v úvodu, vložené obrázky nejsou prezentací v pravém slova smyslu. Jsou myšleny jako „motivační k diskusi o zobrazeném tématu“. Mám u výkladu ráda a osvědčilo se mi, když mohu s žáky „povykládat“ vlastními slovy o tématu a potom řečené „učesat a zformulovat“ do zápisu, ze kterého vyplyne, co z toho, co jsme si řekli, je důležité a mají si pamatovat. (Znovu připomínám, že učivo je připraveno pro nižší ročníky gymnázií, kde mohou samostatné zápisky dělat ještě trochu problém.)
- Takže jen pro představu: Obrázek promítnu a vykládám:
- např. obr. 1 - Sacharidy, jsou součástí rostlin, živočichů, jejich potravy, surovinou pro technologie + vzájemné vztahy a propojení. Vyprávím, ptám se a diskutuji se žáky. Potom formou zápisu na tabuli (viz pod obrázkem) shrneme a zapíšeme to podstatné, co zaznělo a promítnu další obrázek, o kterém hovoříme.
- obr. 2 - Různé molekuly sacharidů- jedno jakých - co obsahují za atomy, které prvky a skupiny tam najdeme - diskuse - následný zápis pod obrázkem. Následuje
- obr. 3 - Základní rozdělení sacharidů na mono- , di-, poly- - opět diskuse, výklad a následné shrnutí ve formě zápisu atd. až k poslednímu obrázku.
- Žáci tak získají přehled o tom, co je důležité, aby si zapamatovali a navíc při výkladu mohou sledovat obrázky a aktivně se zapojovat do diskuse a jejich pozornost tak není „rozptýlena“ tím, co si musí stihnout napsat než se objeví další obrázek.
- Rozdělení na ketosy a aldosy je určitě pravda, ale myslela jsem že, toto budou mít žáci odpřednášeno v organické chemii, jak jsem psala v úvodu, ale souhlasím, že je vhodné, to zopakovat. Nějak jsem předpokládala na SŠ souběh výuky organické chemie a biochemie, ale ona asi spíš biochemie navazuje na organiku, že? (Možná mimo SŠ s chemickým zaměřením).
- Monosacharidy a kruh - zase jsem myslela spíše na organiku, i když si nejsem jistá, jestli by tato informace neměla zaznít až ve vyšším ročníku? Také samozřejmě záleží na tom, co je obsahem učiva předmětů v jednotlivých ročnících SŠ a případná součinnost výuky bude náplní předmětových komisí.
- Přinést potraviny na ukázku určitě dobrý nápad, díky!
- Úvod co sacharidy jsou, kde je najdeme atd., jsem měla na mysli, že vlastně vyplyne z počátečního „Brainstormingu“, kdy zazní úplně vše, co si děti pod tímto názvem představí včetně souvislostí, takže se tímto způsobem dostanu k výkladu ev. poopravíme některé mylné představy, které mohou v rámci diskuse zaznít.
- Laboratorní práce - souhlasím, že by u Fehlinga mělo být zdůrazněno, že se nejedná pouze o důkaz glukosy, ale celé skupiny redukujících cukrů, aby to nebylo pro žáky zavádějící.
- Použít i jiné potraviny je určitě výborný nápad, ale v tom případě bych asi žáky rozdělila na skupinky a každá skupinka by zkoumala jiné potraviny. Myslím, že by bylo pěkné mít jich co nejvíce pro přehled, ale každý by si všechny vyzkoušet nestihl. Na závěr nebo v další hodině by žáci jednotlivé výsledky mohli prezentovat a porovnat.
- Test - ot.č. 8 - téma energetiky nevyplynulo z připravené hodiny. Test je myšlen jako souhrnný na závěr učiva o sacharidech a během výkladu tato informace určitě zazní.
Jana Šuláková (posláno 9.5.2013, nahráno 10.5.2013):
- Příprava hodiny, výklad:
Nejdou mi otevřít prezentace.
- Didaktický test: Test shledávám přiměřený. Některé otázky jsou koncipované tak, aby donutili studenta i logicky přemýšlet, což mi přijde jako velice vhodné.
- Křížovka a laboratorní práce:
Dobrý nápad s křížovkou. Libí se mi i navržené lab. experimenty a předpřipravený protokol.
- Vzhledem k tomu, že jsem psala komentář k Martine R. až po přečtení komentářů doktorky Teplé, nechci opakovat to, co napsala ona, některé komentáře by se opakovali, jiné jsem si nevšimla.