Martina Mušutová - Vitaminy (opakování) - Aktivita: Kooperativní bingo

Aktivizační metoda: Kooperativní bingo

Pracovní list - ke stažení (pdf)

Didaktický podklad:

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací obor: Chemie – biochemie
Ročník: 3. ročník čtyřletého gymnázia (odpovídající ročník víceletých gymnázií
Téma: Vitaminy
Cíl výuky: Opakování probraného učiva k tématu vitaminy
Plán průběhu výuky:

g

Kooperativní bingo

Tato aktivizační metoda je efektivní a zábavnou formou k procvičování probrané látky. Stejně tak ji lze zařadit na úvod k nové látce, jako evokační metodu.

Příprava

Učitel připraví pracovní list s herním plánem 3x3 políčka (počet políček lze měnit v závislosti na čase, který chceme aktivitě věnovat). Každé políčko obsahuje jednu otázku k danému tématu. Na takto připraveném herním plánu jsou tedy tři svislé, tři vodorovné a dvě úhlopříčné linie.

Herní fáze

Žáci mají za úkol získat správné odpovědi na otázky v herním plánu. Na otázky neodpovídají sami, nýbrž se dotazují svých spolužáků. Žák si zvolí otázku, přistoupí k vybranému spolužákovi a otázku mu položí, pokud s jeho odpovědí souhlasí, nechá si ji zapsat do svého listu, pokud s odpovědí nesouhlasí, vyhledá jiného spolužáka. Takto pokračuje dál, dokud nezíská všechny odpovědi, nebo dokud někdo nezvolá Bingo. Každý žák může spolužákovi zapsat maximálně dvě odpovědi. Ten, kdo získá všechny odpovědi, zvolá BINGO a všichni se posadí zpět na svá místa k vyhodnocení. Učitel hrou může pouze provázet, nebo se jí může sám aktivně účastnit. Učitel, který se hry účastní, může jakkoli mlžit či mylně odpovídat. Naopak žáci odpovídají čestně dle svých znalostí.

Zpracování

Učitel po usazení všech žáků, žáky vyzve k spočítání linií, v kterých mají všechny odpovědi. Poté co si žáci linie spočítají, si učitel společně s žáky projde jednotlivé odpovědi. Žáci si opravují chybné odpovědi a po opravě si znova přepočítávají linie se správnými odpověďmi. Učitel může žáka s nejvíce liniemi ohodnotit jedničkou.

Zpětná vazba

V rámci zpětné vazby může učitel položit tyto otázky:

 Co ovlivnilo Váš dnešní výsledek (co případně udělat příště jinak)?
 Jak jste se dokázali prosadit v průběhu hry?
 Kolik jste toho ostatním poradili?
 Proč jsme tuto hru hráli?
 Co jsme se naučili?

Přínos aktivity

Žáci si otestují, jak mají zvládnuté probrané téma. Žáci se naučí rychle a věcně komunikovat. Žáci se naučí volit efektivní strategie k plnění úkolu (volí si žáky, u kterých vědí, že jim poradí dobře). Negativa pro chytré žáky – každý se jich bude chtít ptát a oni nebudou mít odpovědi ve svém listu – musí se naučit slušně odmítnout.

Kontext zařazení metody

V tomto případě byla metoda vybrána pro opakování učiva na téma vitaminy

Odborný podklad (včetně didaktického podklad): viz dokument (pdf)

Vitaminy
Jedná se o přírodní látky, které jsou nezbytné v malých množstvích pro správné fungování živých organismů.
Provitaminy
Na aktivní formu vitaminu se přeměňují až v organismu.
Příjem vitaminu
Lidské tělo si vitaminy neumí samo vytvořit → jsou esenciální. Lidé tedy vitaminy musejí přijímat v potravě či ve formě výživových doplňků. Při nesprávném příjmu vitaminů může dojít k stavům zvaných:
 Avitaminóza – těžká forma nedostatku vitaminu – vede k vážným onemocněním (beri-beri, kurděje)
 Hypovitaminóza – snížený příjem vitaminů.
 Hypervitaminóza – zvýšený příjem vitaminů.
Dělení vitaminu
Vitaminy dělíme na základě jejich rozpustnosti, a to budto ve vodě nebo v tucích. Vitaminy se označují velkými tiskacími písmeny a mohou být doplněny o číslovku v dolním indexu.
 Vitaminy rozpustné v tucích – A, D, E, K
 Vitaminy rozpustné ve vodě – C, B1-B12, H
Vitaminy rozpustné v tucích
Jsou skladovány v těle – jejich nadbytek může být tedy toxický. Nositelem těchto vitaminu jsou tuky, proto si musíme dát pozor při vyřazování a omezování tuků z potravy, které může vést k nedostatku těchto vitaminu.
Vitamin A
Funkce: složka zrakového pigmentu, zachování buněčných tkání
Provitamín: β-karoten
Zdroj: mrkev, rybí tuk, vejce, játra
Nedostatek: šeroslepost, vysychání a rohovatění sliznic, zánět spojivek
Vitamin D
Funkce: řídí metabolismus vápníku a fosforu, podporuje jejich vstřebávání z tenkého střeva a ukládání v kostech
Zdroj: tuk mořských ryb, máslo, játra, vaječný žloutek, vzniká i ozářením pokožky UV zářením
Nedostatek: projevuje se měknutím a deformací kostí – křivice
Nadbytek: kalcifikace tkání – vznik ledvinových kamenů
Vitamin E
Funkce: antioxidační vlastnosti
Zdroj: oleje, máslo, vejce, ořechy
Vitamin K
Funkce: podpora srážlivosti krve
Zdroj: špenát, kiwi, květák, ovesné vločky
Nedostatek: krvácivost, porucha srážlivosti krve
Vitaminy rozpustné ve vodě
Neukládají se do zásob, ale nadbytek je vylučován močí.
Vitamin C (kyselina L-askorbová)
Funkce: obranyschopnost, vstřebávání železa, tvorba červených krvinek, antioxidant
Zdroj: šípky, citrusy, černý rybíz
Nedostatek: únava, apatie, kurděje
Vitamin B1
Funkce: Příznivě působí na nervovou soustavu, pomáhá při únavě.
Zdroj: kvasnice, maso, luštěniny
Nedostatek: zánět nervů, nervové poruchy, onemocnění beri-beri (nemoc nervového systému)
Vitamin B2

Funkce: důležitý pro dobrý stav kůže, očí, funkce srdce a dalších orgánů. Ovlivňuje celkovou energetickou přeměnu v organismu. Zdroj: mléko, jogurt, vejce, ryby Nedostatek: suché rozpraskané rty.
B6
Funkce: je součástí enzymů, které katalyzují přeměny aminokyselin. Přispívá k tvorbě krvinek.
Zdroj: játra, žloutky
Nedostatek: cukání víček, zvýšená nervová dráždivost
B9 (kyselina listová)
Funkce: kyselina listová je koenzym enzymů katalyzujících reakce při tvorbě nukleotidů. Kyselina listová snižuje výskyt vrozených vad v těhotenství.
Zdroj: listová zelenina
Nedostatek: poruchy krvetvorby
B12
Funkce: metabolismus, součást enzymů, životně důležitý pro tvorbu DNA, RNA.
Zdroj: potraviny živočišného původu
Nedostatek: chudokrevnost, mravenčení končetin
H (biotin)
Funkce: Podpora růstu a dělení buněk
Zdroj: žloutek, játra
Nedostatek: změny na pokožce, nervové poruchy


http://e-chembook.eu/vitaminy
https://www.wikiskripta.eu/w/Vitaminy
https://becko.denicek.eu/rubriky/predmety/biologie/vitaminy
http://www.nuv.cz/file/159
ČAPEK, Moderní didaktika lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing, 2018

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz