Miroslava Hartmanová - Enzymy

Materiály:

obr

Didaktické příprava

Prezentace

Hra

Příprava - výklad

Komentáře k vytvořeným materiálům

Veronika Volklová

  1. Didaktická příprava i příprava výkladu je velmi přehledně a obsáhle zpracovaná. Z nápadu magického oka Magionu jsem naprosto nadšená. Vidím v této formě motivace silný potenciál a využiji ho ve své výuce . Ve třetím ročníku by mohli studenti projevit zájem už z toho důvodu, že se zase něco nového objeví z „černé skřínky“, bez závisti, že ještě netahali (pocit překvapení, těšení se). Hodina vypadá velmi vhodně a vyváženě naplněná. Jen jsem neviděla pracovní list, který zmiňuješ v přípravě. Myslím si, že Kimova hra a odpovědi na otázky bude pro žáky velmi náročná z důvodu (podle mě) těžkého tématu a také proto, že už je to poměrně dlouho, kdy to probírali. Trochu bych se obávala, že to zabere delší část hodiny, nicméně velmi oceňuji, že jsi toto zařadila. Zaprvé proto, že se mi Kimova hra jako motivace velmi líbí a zadruhé proto, že je velmi hezké, že jim chceš ukázat, že to co se naučili kdysi budou opět využívat a že věci, co se ve škole učí, jsou prostě propojená. Poté následujee výklad, podle mého názoru je 25 minut výkladu příliš dlouhá doba. Osobně bych třeba vložila nějakou rychlou aktivizaci třeba po 10 minutách, aby se žáci zase probrali a soustředili.

Žofie Borzíková

  1. Didaktická stránka
    1. Z předkládaných materiálů a textu přípravy VH jsem vydedukovala, že enzymům (jakožto je uvedeno také v názvu tématu, nicméně z jenž přímo neplyne časová dotace) je vyhrazena jedna vyučovací hodina. Osobně jsem dané téma neučila a ani nevím, zda k tomu bude ve výuce dostatečný prostor, nicméně vzhledem k obsahu této připravované VH bych rozhodně hodinu rozdělila minimálně do dvou vyučovacích jednotek (velké množství nových informací, téma náročné na výklad, řekla bych i jedno z méně atraktivních).
    2. Cíle VH jsou srozumitelně definovány (s ohledem na příslušnou skupinu studentů a požadavky ŠVP). Veškerá užívaná slovesa jsou řazena do kategorie znalostí a porozumění (taxonomie Blooma), soustředěna na přímou interpretaci znalostí (popíše, objasní, vysvětlí). Bylo by vhodné se zamyslet i nad některými z vyšších cílů – jak je např. zmíněno – student aplikuje znalosti – ale jak konkrétně by měl získané informace aplikovat (najde příklad, přirovná, vybere, přiřadí, vlastními slovy popíše, zkontroluje, opraví, …).
    3. Odborný text byl patrně přetransformován do pojmů a souvislostí odpovídajících příslušnému stupni vzdělávání. Za přínosné považuji vypsání několika základních pojmů, které jsou nezbytné pro porozumění nového učiva (pozn. myslím, že je vhodné probírat enzymy po tématu proteinů, stejně se vlastně stále jedná o bílkoviny, navíc lze využít znalosti složení a struktury bílkovin, naopak za problematickou považuji část aktivační energie a reakční rychlosti z OCH – lze očekávat, že pokud na tuto problematiku budeme navazovat, zabere to jistě více času).
    4. Co se týče časové organizace hodiny, úplně jsem nepochopila úvodní „minutu“ (tabulka v souboru didaktické přípravy), resp. z přípravy není patrné, co se studentům bude říkat, na co z OCH budeme navazovat. Za zajímavou považuji úvodní hru (pokud jsem jí správně porozuměla – silně vytištěná slova si studenti budou zkoušet zapamatovat, následně se pak pojmy s vyučujícím ozřejmí). Nicméně, jak píšu výše, určitě to zabere více času, studenti si rozhodně jisté náročné pojmy nebudou z prvního ročníku pamatovat. Moc se mi líbí motivační úvod k tématu enzymů (rovnou se přiznávám, že jej „kradu“ do vlastní výuky), i když smysl daných předmětů, myslím, bude jistě potřeba studentům ozřejmit. Celkový časový plán je hezký pro ideální (ničím nekomplikovanou) hodinu (také jsem časový plán sestavila stylem, „takhle by vypadala vysněná hodina“, a teď to budu komentovat…). Ale určitě k motivaci a hře přibude minutka, dvě, není zahrnutý úvod VH, zápisky studentů zaberou také jistý čas – takže, jak jsem již zmiňovala (i vzhledem k samotnému obsahu), bych celou hodinu rozdělila do dvou. Oceňuji soustavné zařazování zpestřujících činností, jako ukázka enzymů v 3D, práce s papírovými modely, pracovní list). Zařadila bych ještě aktivitu vyloženě pro samostatnou práci studentů (například i na konci hodiny v rámci opakování), pro „odlehčení“ nálady.
    5. Za velice přínosné pokládám také shrnutí v závěru hodiny. V časovém rozvržení ale postrádám konkrétní činnost k tomuto závěrečnému opakování (co se bude v rámci shrnutí provádět).
  2. Motivační prvky
    1. V „průběhu hodiny“ (enzymy – příprava) se píše: „Úvodní motivace – de facto se jedná pouze o prohloubení toho, co známe již z obecné chemie, …“ Nevím, zda tato věta bude ve výuce ještě doplněna (rozšířena), nicméně sama o sobě mi jakožto ideální motivace k výuce nepřijde. Naopak, velice se mi líbí další část, tj. vytahování různých předmětů, z nichž by studenti měli poznat, čemu se v hodině budou věnovat (osobně si ale myslím, že na to sami nepřijdou). Fajn je také hra na zopakování pojmů. Jelikož je ale reakční kinetika zrovna ne úplně jednoduché téma, navíc jej studenti probírali před více než 2 lety, při opakování se jistě využije delší doba (než cca 4 minuty). Za velice přínosnou a efektní považuji práci s modely při vysvětlování způsobu působení enzymů.
  3. Obsahová stránka
    1. Obsah připravené VH je velice pestrý, co se jednotlivých činností týče. Studenti často používají pracovní listy pro své zápisky či nákresy, zařazen je výborný motivační prvek (práce s modely), který studentům umožní jinou práce než pouhé pasivní sedění, také oceňuji demonstraci použitím 3D animací enzymů. Na druhou stranu mi VH přijde přeplněná novými pojmy a informacemi pro studenty. Osobně bych výuku enzymů rozdělila alespoň do dvou vyučovacích hodin (případnou písemku nepočítaje). Přeci jenom, jde o téma poměrně abstraktní. Naopak bych do případného volného času zařadila více „zajímavých“ informací, jako jsou např. zmiňované: „… jediná molekula katalázy může převést na vodu a kyslík miliony molekul peroxidu vodíku za sekundu“ apod. Sama bych strukturu enzymů (včetně pojmů apoenzym, kofaktor atd.) řadila hned na úvod k vysvětlení samotného pojmu enzym. Spolu s funkcí enzymů a způsobem působení enzymů bych volila časové rozpětí cca 25 minut, zbytek zařazení navrhované skupinové práce (která mi z tabulky průběhu hodiny není úplně jasná). Do další učební jednotky bych pak řadila třídění enzymů, vliv podmínek na jejich aktivitu, specifitu… Zařazení aktivity v závěru hodiny k zopakování mi přijde velmi přínosné tím, že si studenti „utřídí“ myšlenky, vyučující připomene a zopakuje důležité pojmy, které od studentů bude očekávat apod.
  4. Propojení s vlastním životem studentů
    1. Velice názorně je propojení diskutovaného tématu s běžným životem člověka představeno již v úvodní motivaci vyučovací hodiny. Jak jsem ale již zmiňovala, myslím, že zde bude potřeba důraznějšího „vedení“ učitele, aby konkrétní situace působení enzymů vysvětlil a studentům ozřejmil. Následný výklad struktury či působení enzymů je vyloženě výkladovým tématem, který ani nijak měnit nelze. Jistě by ale nebylo na škodu zařadit klidně vícero příkladů trávících enzymů (trypsin a chymotrypsin, pepsin, resp. pepsinogen ve spojení s HCl nacházející se v žaludku, amylasy) nebo vzít jakoukoliv reakci (např. výroba ethanolu) a poznamenat, že je katalyzovaná tím, kterým enzymem (resp. zejména, že je katalyzovaná enzymem). Konkrétněji mě zajímá, jak bude probíhat činnost ve skupinách.
  5. Prezentace
    1. Vzhledem k obsahu prezentace a k situaci, že je vytvořena pouze pro (dle slov autorky) „… to, co bych při samotné vyučovací hodině nebyla schopna znázornit na tabuli…“, není zde mnoho prostoru pro komentování.
    2. Určitě jako vhodnou součást je graf zobrazující průběh reakce, se kterým může pedagog v hodině vhodně pracovat. Slouží jako demonstrace a přiblížení problematiky studentovi (možná i k připomenutí probíraného učiva obecné chemie). Snad bych také doplnila křivku znázorňující průběh katalyzované reakce, např. anorganickým katalyzátorem. Jistě bych ale volila větší zobrazení pro názornost a viditelnost i pro studenty sedící ve větších vzdálenostech od tabule, dataprojektoru. Významnou pomůckou jsou obrázky molekul příkladných enzymů. Jak autorka píše, snaží se zde demonstrovat prostorovou strukturu enzymů. Doporučila bych také zobrazení přímo v proteinové databance (na webu), kde lze s danou molekulou „hýbat v prostoru“.
    3. Velikost písma či obrázků v prezentaci je přiměřená, zvolené písmo vhodné – bezpatkové. Barvy textu a pozadí jsou voleny ideálně, tj. veškerý obsah je jasně viditelný.
    4. Předpokládám, že nové informace a pojmy si studenti budou zapisovat do svých sešitů, popřípadě do připravených pracovních listů, a že je na tuto činnost vyhrazen odpovídající čas ve vyučovací hodině (k němuž jsem už své poznámky zmínila výše). Co se týká pracovních listů, určitě jsou vhodnou volbou, zejména při zakreslovaní do grafů, naopak, při dalších zápiskách je potřeba brát v úvahu rozdílné „studijní typy“, tj. každý student má svůj osobnostní styl učení. Vhodné pak je, i když už ne tak jednoduše realizovatelné, střídat, pokud možno, různé styly.
  6. Zpětná vazba (test) Test nebyl předložen, nekomentováno…

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz