Simona Dominiková - Lipidy

Materiály:

obr

Didaktické poznámky

Biochemický obsah

Prezentace

Test

Komentáře k vytvořeným materiálům

Veronika Volklová

  1. Prezentace je přehledná a stručná, doplněná vhodnými obrázky ze života, schémata reakcí jsou velmi přehledná J a názorná. Líbí se mi, jak jsi propojila chemii s biologií i běžným životem, což se v tématu lipidů nabízí.
  2. Z příprav mi přijde, že je během výuky hodně výkladu v kuse, osobně dávám přednost vložení nějaké aktivity žáků i v průběhu hodiny, aby se zase probrali (třeba otázku na zamyšlení a diskuzi, nějakou křížovku, pracovní list nebo procvičování právě probraného). Dále si myslím, že si žáci nebudou schopni osvojit vše, co je naplánováno během jedné hodiny. Klidně bych nechala zmýdelnění a žluknutí na příští hodinu a těmto tématům se věnovala delší dobu. Nebo je tuto hodinu zmínit jako něco, co si podrobněji vysvětlíme příště (tak, aby žáci věděli, že když to tuto hodinu nepochopí, tak se to nebudou muset učit sami doma) .
  3. Co se týče dělení lipidů, tak jsem se sama zamýšlela nad tím, jak to učit, aby to bylo co nejjasnější (protože jsem také zpracovávala téma lipidy) a dospěla jsem k názoru, že dělení lipidů je jen jedno (na jednoduché a složené) a ostatní dělení se týká už konkrétně těch lipidů jednoduchých. Proto bych to dala nějak zdůraznila při výuce.
  4. U testu se mi líbí, že má celkově dostatečné množství bodů. Jen u úlohy 2 nechápu, proč je ohodnocena 6 body. Osobně bych to dala za 3 body (co funkce, to bod). Co se hodnotící škály týče, tak mi není jasné, pokud získám mezní počet bodů, zda dostanu tu lepší nebo horší známku. A osobně mi přijde, že je to opravdu velmi mírná škála. Na gymnázium bych rozhodně zvolila „tvrdší“ hodnocení. Osobně na obchodní akademii (kde je pro ně chemie na druhé koleji) hodnotím takto:
    1. 100-89 %
    2. 88-72 %
    3. 71-49 %
    4. 48-31 %
    5. 30-0 %
  5. Ale rozhodně si nemyslím, že je to takto správně. Sama si nejsem touto svou škálou zcela jistá, jen to sem přidávám jako svůj pohled.
  6. Moc se mi líbí, že jsi sepsala to, co si já osobně při tvorbě podkladů říkám v hlavě („a tady řeknu tohle, tohle napíšu na tabuli,….“), protože tak můžeš tuto přípravu vzít klidně i za půl roku a nebudeš s ní mít tolik práce a budeš vědět, proč jsi tam ten který slide zařadila. Když to mám já jen v hlavě, tak to musím odučit tak do 2 dnů, jinak nevím, co jsem tam chtěla dělat… Takže super J
  7. Moc se těším na páteční ukázku z této hodiny.
  8. Celkově vypadají připravené materiály velmi dobře a oceňuji rozepsání jednotlivých činností s konkrétním komentářem, jak by ta hodina měla vypadat.

Eliška Purkařová

  1. Obsah
  2. Líbí se mi jasně stanovené cíle hodiny i zmíněné nově zavedené pojmy. Jednotlivé slajdy jsou dopodrobna vysvětleny. U slajdu 5 si nejsem jistá, zda by pochopili studenti, co se myslí termoregulační funkcí – možná je podceňuji nebo by bylo třeba dovysvětlit. Chyták mi přijde dobrý, pěkná kontrola pozornosti. U slajdu 6 nevím, zda už studenti probrali nervový vzruch na biologii a pochopili by ho (tedy třeba ověřit tuto znalost, případně dovysvětlit). Dále už jsou lipidy hezky rozděleny a pěkně popsáno zmýdelnění i žluknutí, které se hodí v praktickém životě. Možná bych se z praktičnosti třeba u olejů zastavila u bodu zakouření, a které oleje se při vaření rychleji přepalují – to se jim může hodit. Nicméně to už je subjektivní záležitost každého vyučujícího.
  3. Prezentace
  4. Prezentace velmi přehledná s dostatkem obrázků, které korespondují s tématem na příslušném slajdu. Velmi kladně hodnotím obě schémata esterifikace, na kterých je reakce výborně vidět. Na některých slajdech – dělení lipidů je možná dost textu na studenty, klidně bych to rozdělila na více. Jako vždy záleží, jakým stylem bude prezentace využívána (pomůcka k výuce, materiál na učení doma apod.)
  5. Didaktika
  6. V didaktických poznámkách je vše stručně vysvětleno, což je myslím dostačující – pomůcky, forma, metody. Jediné co mi chybí je popis té skládačky, kdybych byla zastupující učitel, nevím, co mám dělat.
  7. Test
  8. Test je velmi funkční na ověření znalostí o lipidech. Shrnuje pěkně celou výuku. Otázky by mohly být více rozmanité, například výběr z více odpovědí, doplň apod. Chybí mi na jak dlouho, případně jakou váhu má test (malá 10minutovka, větší test).

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz