Mgr. Tereza Vlasáková - Struktura bílkovin

Materiály:

vla

Příprava na vyučovací hodinu (doc)

Prezentace

Test

Komentáře k vytvořeným materiálům

Veronika Sutrová (13.12.2017):

  1. Příprava je velmi kvalitně zpracovaná, včetně podkladů pro suplujícího učitele. Oceňuji práci v hodině se stavebnicí – žáci si lépe představí, jak se jednotlivé AMK skládají a vytvářejí strukturu.
  2. Prezentace je dobrou kostrou jak pro učitele samotného, tak i pro suplujícího učitele.
  3. Pokus s ukázkou denaturace bílkovin by žáky jistě zaujal už jen, protože by si mohli uvědomit, kde všude se s podobnými procesy setkávají.
  4. Test je přiměřeně náročný vzhledem k probrané látce.

Kateřina Kráčalíková (13.12.2017):

  1. Příspěvek Terezy Vlasákové mi připadá nejméně propracovaný z hodnocených příspěvků. Bylo dohodnuto, že nebudeme používat PowerPoint prezentaci, přesto tuto dohodu Tereza jako jediná porušila. Navíc rozsah učiva v uvedené prezentaci je podle mého názoru dost málo na 45 minut. Manuál pro učitele není pro učitele, který také vystudoval chemii, nýbrž pro žáka, který nemá o chemii ani tušení. V manuálu jsou zařazeny i aminokyseliny, které však v prezentaci na hodinu zařazeny nejsou. Určitě bych nemíchala obojí dohromady a rozdělila nejméně na dvě vyučovací hodiny. Líbí se mi však nápad postavit si ze stavebnice peptidovou vazbu. I hra s míčkem nemusí být špatná.

Kateřina Fenclová(13.12.2017)

  1. Líbí se mi zvolené téma, přijde mi skvěle zpracované v přiměřené míře. Vzhledem k časovému omezení 45 minut bych hodinu ukončila kvartérní strukturou. Téma se dá výborně rozvinout v dalších hodinách. Test je super, grafické zpracování se mi moc líbí.

Tereza Popelková (13.12.2017)

  1. Příprava, byť kompletně převzatá z internetu, obsahuje kompletní informace o bílkovinách. Sem tam se v textu vyskytnou chyby v pojmech (bibrinogen, histomy). Nejsem si jistá esencialitou argininu a histidinu (myslím, že tyto dvě aminokyseliny jsou esenciální jen v dětství).
  2. Líbí se mi praktická část – použití stavebnice. Možná by bylo lepší mít v záloze již postavenou strukturu, jelikož výstavba modelů zabere docela dost času.
  3. Kladně hodnotím propojení s praxí – denaturace bílkovin (vaření vaječného bílku).
  4. Test obsahuje pestré otázky.

Tomas Martinek (14.12.2017)

  1. Vhodné aktivizační otázky na začátku hodiny uvedou studenty do problematiky. Pár termínů by bylo potřeba poupravit, případně formulovat lehce opatrněji. Pro názornost bych volil v prezentaci větší obrázky a menší text, případně další obrázky a animace, kde jsou sekundární struktury názornější. U tohoto tématu se taky vyloženě nabízí zmínit různá možná znázornění bílkovin. Na čtvrthodinovou přednášku je látky asi tak akorát, ale na celou hodinu se mi toho zdá dohromady málo. Na druhou stranu stavebnice může studentům pomoc s představivostí. Skvělá volba experimentu denaturace bílkoviny, kde je několik názorných způsobů denaturace. Opakování formou této hry bude určitě produktivní, takový rychlý brainstorming celé třídy, jen se nesmí zapomenout na nějaké důležité téma. Jestli je test myšlený jako 5-8 minutové opakování na začátek příští hodiny (dle didaktických poznámek), tak bych jim tam toho stejně dal víc.

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz