Diana Mezuliáníková - Podpůrné prostředky ve sportu

Materiály:

h

Prezentace (pdf)

Manual + Pracovní list + Test (pdf)

Řešení (doc)

Komentáře k vytvořeným materiálům

Daniela Alexová (18.12.2017):

  1. Cíle vyučovací hodiny
    1. · při formulaci cílů nevyužíváme infinitivy a pomocná slovesa a sponová slovesa („umí“ a „dokáže,“) ale aktivní slovesa. Cíle v této podobě by bylo možné jen obtižně evaluovat. žák umí zařadit → žák zařadí žák je schopen formulovat funkce → žák formuluje funkce
    2. · u třetího cíle si nejsem jistá, jak jej chápat. Jakým způsobem má žák propojit metabolické procesy? Podle mě není jednoznačné, co se od žáka očekává. Zda aby uvedl společné metabolity? Nebo aby uvedl společné charakteristiky? Vyjmenoval společné enzymy?
  2. Instrukce
    1. · instrukce jsou jasné, stručné, výstižné. Tak to má být J.
    2. · oceňuji tvorbu prezentace na toto téma, šetří čas hledáním vzorců a doplňuje informace
  3. Odborný text
    1. · text je velmi podrobný a rozsáhlý – což na jednu stranu velmi oceňuji, protože přináší ucelený pohled na problematiku, je čtivý a obsahuje řadu přehledných grafů a schémat.
    2. · na druhou stranu možná obsahuje až příliš mnoho informací a dokážu si představit, že pokud bych nebyla nadšenec do problematiky (což naštěstí jsem), nejspíš by mě množství informací vyděsilo či dokonce odradilo.
  4. Pracovní list
    1. · opět jasný, stručný, výstižný.
    2. · skýtá výhodu v případě pomalejších žáků, jelikož nemusí pracně sami nic smolit.
    3. · skýtá nevýhodu pro rychlejší žáky, protože neponechává prostor pro jejich další tvorbu a kreativitu (co třeba mohou rozvést, kde se mohou rozepsat, úkoly navíc,…)
  5. Test
    1. · test by měl v ideálním případě evaluovat cíle. Chápu, ovšem, že jsi pravděpodobně mínila test použít na shrnutí větší kapitoly než jen na učivo probírané hodiny.
  6. Citace
    1. · oceňuji množství zdrojů a jejich různorodost
    2. · není však dodržen stejný formát citace pro všechny zdroje, některé citace jsou zapsány poměrně matoucím způsobem (autorů, kolektiv; Křížová, Markéta – ale zároveň autor neznámý?)
  7. Celkově materiál hodnotím velmi pozitivně a těším se na vyučovací hodinu. Téma je zajímavé a nabízí propojení s biologií, historií a s každodenním životem. Myslím, že jsi nad tvorbou materiálů musela strávit spoustu času a velmi se ti povedl.

Dominika Andrlová (18.12.2017):

  1. - rozhodně se jedná o aktuální a velmi zajímavé téma, které se právě studentů v tomto věku může dotýkat snad nejvíce
  2. – kluci posilují, holky se chtějí líbit a dobré rady/znalosti jim mohou pomoci dospět lepších výsledků třeba při tvarování postavy J
  3. - téma nenásilně propojí studium s běžným životem, čímž žáci získají pocit, že to má smysl
  4. - za přípravou je vidět pořádný kus práce a úsilí, materiál je velmi propracovaný a obsáhlý
  5. - moc se mi líbí dostatek názorných obrázků a cyklů v češtině
  6. - pracovní list je úhledný, doplněný vícero aktivitami, myslím, že pokud bude použitý jako zápis v hodině, aby žáci mohli dávat spíš pozor, než trávit čas zapisováním, bude to prima
  7. - aktivní slovesa nejsou sice použita přesně, takže v oficiálním dokumentu by měla být ve správném tvaru, nicméně všichni samozřejmě chápeme, co tím myslíš
  8. - malinko bych asi tápala, kdybych o dané problematice nevěděla nic moc a neměla k dispozici prezentaci, čeho přesně bych se měla při výkladu držet, tedy které informace z obsahu vytáhnout a co je potřeba prostudovat; měla bych se držet právě pracovního listu, abych stihla co je potřeba za 45 minut?
  9. - byla bych moc ráda za předvyplněný pracovní list a testík, abych měla ulehčenou práci, ale to je jen drobnost
  10. - myslím, jak sama uvádíš, že téma by bylo vhodné roztáhnout do dvou hodin, někdy ke konci roku, aby učitel nemusel vše vysvětlovat a byl tak čas věnovat se jen tomu, čemu aktuálně chce či co třeba zajímá žáky více
  11. - nápad skvělý, hodina bude přínosná určitě i pro nás a sama se moc na hodinu těším

Vít Burjánek (19.12.2017):

  1. velmi dobré a soudobé téma, pro všechny aktivní jedince zajímavá hodina
  2. jde o ožehavé téma i z hlediska hubnutí a vizáže
  3. předefinoval bych cíle hodiny (umí zařadit -> zařadí,…)
  4. z praxe: u menších tříd může nastat problém, že nesportuje nikdo a motivace může být problémová
  5. ve zbytku času či pro oživení bych zmínil bizarnosti typu synthol a píchání detergentu do svalů (jediný svého druhu, v současnou dobu dotyčnou osobu připravují na amputaci obou horních končetin)
  6. velmi kladně hodnotím vysvětlení druhů energetických metabolismů
  7. pracovní list bych zestručnil, podklady pro něj jsou již v prezentaci, na druhou stranu plní funkci zápisu z hodiny a nic v něm nechybí
  8. test bych rozšířil o otázky přímo k probírané tématice a problematice, naproti tomu do PL bych zahrnul více chemické složky (tyto dvě přílohy se mi zdají zbytečně diametrálně odlišné)

Petr Čečetka (18.12.2017):

  1. Velmi zajímavý nápad, který určitě patří do hodiny biochemie. Líbí se mi propojení několika předmětů, hlavně zahrnutí tématu, které se týká sportu. (pro některé studenty by to hodinu udělalo velmi atraktivní a vzhledem k blížící se zimní olympiádě se hodí i jako tematické)
  2. U cílů výuky bych použil aktivní slovesa, aby bylo jasné, co žák umí. To znamená použít u prvního cíle žák zařadí, u druhého žák vyjmenuje, a nakonec žák propojí.
  3. Odborná část je opravdu hodně odborná. Bylo by dobré říci, co se bude žákům vykládat a co slouží jako podpůrný text pro učitele. Případně doplnit časové rozložení, či kdy danou látku plánuješ probírat, protože v odborném textu máš i opakování energetického metabolismu, takže hádám, že asi po něm. Jinak ještě odborná část je velmi dobře a srozumitelně napsaná a je z toho vidět, že jsi si dala záležet a tomuto tématu se věnuješ a rozumíš.
  4. Velmi pečlivě zpracovaný pracovní list. Jenom by bylo dobré zmínit, jestli ho žáci dostanou na začátku hodiny, protože by pro žáky mohl fungovat jako poznámky. (mohl by je nahradit a žáci by mohli věnovat část času například diskuzi nebo by zbyl čas na dotazy … atd.)
  5. Test jednoduchý a velmi výstižný jenom bych tam doplnil jedno nebo dvě otázky na podpůrné látky. Tato otázka mi zde chybí vzhledem k tomu, že je to součást výkladu hodiny. (líbí se mi otázka na výpočet je to osvěžení znalostí, které by se neměly zapomínat)

Vendula Čermáková (19.12.2017):

  1. Téma je určitě v dnešní době aktuální a lze jej určitě koncipovat tak, aby mělo spojitost s biochemickými procesy v lidském těle.
  2. Co se týká naformulovaných cílů, tak by měla být použita aktivní slovesa (žák zařadí, vyjmenuje, propojí). Struktura hodiny je sice naznačena, ale chybí mi časové rozvržení hodiny. Odborný text pro učitele je opravdu velice dlouhý a poskytnutých informací je až zbytečně mnoho. Také mi z textu nevyplývá, které informace by učitel měl žákům předat nebo uvést pouze jen ty informace, co jsou uvedeny v pracovním listu.
  3. Test neobsahuje řešení a možná je až dost jednoduchý a ani moc nereflektuje téma hodiny, popřípadě pracovní list.

Mária Dobřemyslová (18.12.2017):

  1. - Zvolené téma bude pro mnohé žáky zajímavé. Čekala bych, že do takové hodiny se aktivně zapojí i žáci, kteří o chemii jinak velký zájem nemají.
  2. - Vzhledem k tomu, že podrobnější znalost tématu není vybavením běžného učitele chemie, velmi oceňuji podrobný odborný text, který je určitě dobré před hodinou přečíst. Možná bych ale uvítala i stručnější poznámky, ve kterých by se učitel snáze orientoval a které by zdůrazňovaly nejpodstatnější informace.
  3. - Pracovní list je velmi pěkně graficky zpracovaný.
  4. - Na některých místech v pracovním listu si sama nejsem jistá, jaké slovy by se mělo doplnit… napadá mne více různých možností
  5. - Pojmy aerobní a anaerobní glykolýza jsme našla pouze v souvislosti se sportem. Je mi jasné co je tím myšleno, jen mne napadá, jestli není přehlednější rozlišovat glykolýzu jako takovou a pak až např. aerobní/anaerobní odbourávání.
  6. - V úvodu píšeš o didaktické hře, nikde dál jsem nenašla, jak by hra měla vypadat.
  7. - Prezentace obsahuje spoustu názorných obrázků a vzorců. Přemýšlím, jak bude v hodině nahrazena.
  8. - Hodina se mi zdá jako hodně prakticky zaměřená, trochu bych se bála, že žáci nebudou čekat „chemické otázky“ které jsou v testu.
  9. - Poslední úloha testu je pěkná, ale myslím, že netestuje zvládnutí tohoto tématu. Zařadila bych ji spíše pro zajímavost v průběhu hodiny.
  10. - Na hodinu se moc těším, některé informace jsou pro mne samotnou nové.

Klára Frimlová (18.12.2017):

  1. Hodnocení tématu: Téma podpůrných přípravků ve sportu bude podle mého názoru pro žáky zajímavé. Zájem bych čekala nejen u žáků sportovních tříd, ale i ostatních žáků, kteří se alespoň trochu zajímají o fungovaní svého těla.
  2. Cíle:
    1. · výukové cíle bych doporučila přeformulovat za použití aktivních sloves (Žák je schopen vyjmenovat … Žák vyjmenuje…)
    2. · s ohledem na strukturu hodin si nejsem jistá, jak a kdy budeš stanovené cíle ověřovat
  3. Klady přípravy VH
    1. · teoretické poklady pro učitele – obsáhlé množství informací a jejich přehlednost · prezentace
  4. Zápory přípravy VH
    1. pracovní list
      1. je stručný, přehledný o kvalitní grafická úprava
      2. plní funkci studijních podkladů pro dané téma
      3. bsahuje však mnoho textu bez využití, snažila bych se více využít samotných znalostí žáků
    2. ·test
      1. do testu bych zařadila několik otázek týkajících se podpůrných látek, které v něm postrádám, jelikož test je zaměřený spíše na chemickou strukturu látek
      2. otázku na výpočet bych zařadila spíše do pracovního listu než do testu
  5. Otázky:
    1. Do kterého tematického celku bys danou hodinu zařadila?
    2. Existuje již didaktická hra zmíněna v opakovací fázi? Popřípadě jak by vypadala.

Zuzana Míková (16.12.2017):

  1. Náplň této hodiny a hodiny následující, kdy by ses chtěla zabývat dopingem je zajímavý a v dnešní době často pobíhající v médiích, jen si nejsem úplně jistá, pro jak staré děti bys to chtěla mít a během jakého celku.
  2. CÍLE: Nejsou použity aktivní slovesa a nejde dobře určit, zda žák něco umí nebo ne.
    1. Žák umí zařadit, jaké výživové doplňky ve sportu používat.  Žák zařadí…
    2. Žák je schopen vyjmenovat funkce výživových doplňků ve sportu.  Žák vyjmenuje…
    3. Žák dokáže propojit základní metabolické procesy v lidském těle. Žák propojí…
  3. ODBORNÝ TEXT: Vím, že učitel by měl vědět o problematice daleko více, než ve výsledky poví žákům, ale ten text je hodně dlouhý a upřímně dost mě vyděsil množstvím informací. Asi bych tu zvážila, zda všechny informace, které uvádíš jsou potřeba znát i pro učitele. Jinak text psaný hezky přehledně, schémata velmi názorné. Musela s tím strávit mnoho času, který ve výsledku možná nebude plně využit.
  4. PRACOVNÍ LIST: Hezký, jednoduchý a stručný. Funguje jako poznámky, jen bych možná dala trochu větší prostor pro realizaci žáků při doplňování, aby dávali větší pozor a samostatné práci, ale to je jen jiný úhel pohledu.
  5. TEST: Jednoduchý, stručný, výstižný. Bude se ti velmi dobře opravovat. Jen mi přijde, že v pracovním listu, přednášce a vlastně celkově v hodině řešíš jiné věci, než pak chceš v tom testu. Osobně bych tam dala i otázku/y k podpůrným prostředkům, vzhledem k tomu, že je máš i v cílech. Ale zas jen jiný úhel pohledu.
  6. Hodina s hezkým nápadem a tématem, který probudí zájem ve většině žácích. Jsou tam přesahy i do jiných předmětů a velmi populární téma.

Kateřina Přibylová (17.12.2017):

  1. Velmi motivující téma nejen proto, že pochází ze života, ale zejména proto, že většina středoškolských studentů pěstuje nějaký sport alespoň rekreačně. Téma se tedy dotýká nejen jejich životů, ale i zájmů, a to se mi líbí.
  2. Na tématu se mi líbí, že pohlíží na klasicky „oddělená“ témata biochemie - makroergické molekuly, aerobní a anaerobní glykolýza, beta oxidace mastných kyselin - v přirozeném sledu, tedy tak, jak v realitě probíhají a jak se navzájem doplňují. Z Dianiny přípravy jsem pochopila, že tato hodina bude předcházet výuce biochemických témat - aerobní, anaerobní glykolýza (viz „Pojmy nově vytvářené: anaerobní glykolýza, aerobní glykolýza, acidosa“). Ačkoliv jsem původně myslela, že Diana začlení tuto hodinu až po probrání jednotlivých biochemických dějů, kdy si žáci „teoreticky“ získané poznatky převedou do praktického života a ještě jednou si vše lépe zopakují a v hlavě utřídí, nyní si říkám, že pořadí, které Diana zvolila je možná vhodnější. Diana alespoň žáky namotivuje na náročnou látku, a ti pak v následujících hodinách biochemie budou alespoň vědět, co se učí a jak to souvisí s praktickým životem. Diana jde podle mě správnou cestou od praxe k teorii.
  3. Z papírové přípravy jsem si nebyla moc jistá tím, jak bude vypadat samotná hodina a až po otevření prezentace mi vše do sebe zapadlo. Jedná se tedy zejména o běžnou frontální výuku, při které není nezbytné používat prezentaci (graf lze schematicky nakreslit na tabuli). Ačkoliv se hodina svou formou neliší od hodin, které známe z našich středoškolských studií, nemyslím si, že by to bylo na škodu. Učitel vykládá zajímavé téma, které však zároveň může být pro žáky náročné vzhledem k poměrně velkému množství nových pojmů a ačkoliv se učitel snaží vše spojovat s praktickými úkony sportovce, jsou tyto pojmy stále dost abstraktní a k úplnému propojení všeho dojde až po probrání veškerého biochemického učiva. Proto si myslím, že výklad učitele nevadí, pokud bude s žáky nějakým způsobem komunikovat a aktivizovat je např. pomocí pracovního listu nebo diskuze.
  4. Kladně hodnotím pracovní list, který udržuje pozornost žáků i při tomto „oddychovém“ tématu. Na druhou stranu bych se možná více zaměřila na upevnění nových pojmů, jako je aerobní, anaerobní glykolýza, acidóza, uvedení jich do vzájemného vztahu, vysvětlení příčin jejich vzniku apod. Dále mi chybí autorské řešení.
  5. Diana dále uvádí, že nové pojmy bude opakovat pomocí didaktické hry. Tu jsem však v přípravě nenašla.
  6. Dále Diana píše, že přiložený test slouží k ověření osvojení učiva, které však navazuje na poznatky z biochemie, a proto by ho použila až po probrání učiva. Souhlasím s tím, že toto učivo bych také samostatně nezkoušela, ale případně některé otázky zařadila až do testu, který by se týkal anaerobní nebo pak i aerobní glykolýzy. Nicméně obsah testu, který Diana sestavila, je podle mě pro kontrolu získaných znalostí (i z aerobní a anaerobní glykolýzy) nedostatečný. Test má navíc jen jednu skupinu a není známé správné řešení.
  7. Na hodinu se těším, obzvlášť když Diana donese praktické vzorky J

Jakub Režňák (18.12.2017):

  1. · Zajímavé, atraktivní téma, při správném podání může žákům ukázat, že chemie má smysl i ve spojení se sportem, což sportovní třídy odmítají akceptovat
  2. · Časová náročnost dle přiložené prezentace a materiálů spíše 2 VH, záleží, jaký prostor dostanou žáci k diskusi, hrozí, že se diskuse protáhne nebo, že bude muset být předčasně ukončena, aby se stíhalo
  3. · Chybí časové rozdělení hodiny
  4. · Pracovní list je spíše shrnutí informací z hodiny + pár doplňovaček, chtělo by to více prostoru pro práci žáků, ale to stojí zase čas
  5. · Na první pohled to vypadá, že větší část hodiny je věnovaná zdrojům energie a menší doplňkům, které jsou psány jako cíle hodiny
  6. · Třetí cíl by bylo lepší přeformulovat, z materiálů to vypadá, že se bavíš částečně o energetickém propojení či návaznosti cyklů, ale o skutečném propojení metabolických cyklů zde není řeč
  7. · Doporučil bych hodinu rozdělit na dvě, pokud téma žáky dostatečně zaujme, aby nebylo třeba omezovat diskusi a vlastní práci žáků. Otázkou je, zda hodina neobsahuje již příliš nadstavbových prvků pro všeobecné vzdělání na gymnáziu, nebo jestli je vhodnější ji zařadit do semináře

David Šarboch (18.12.2017):

  1. - perfektní a zajímavé téma, určitě by sklidilo úspěch;
  2. - poupravil bych aktivní slovesa u cílů – např. nikoli „dokáže propojit“, ale „propojí“;
  3. - ještě jednou bych po sobě celou přípravu přečetl a zkontroloval, např. i znění úkolů v testu ;);
  4. - oceňuji přiložení odborného textu pro učitele;
  5. - v části „Rychlostní zátěž“ odborného textu pro učitele je obrázek kreatinu popsán jako „kretin“;
  6. - přeformuloval bych některá zadání úkolů v PL: Oxokyseliny: Mohou se přeměňovat na aminokyseliny procesem zvaným______________. Z aminokyselin je procesem ____________, která je potřebná k obnově poškozených svalových vláken. Dle mého názoru není jasné, co má student doplnit;
  7. - chybí zde vyplněný test a pracovní list;
  8. - doplnil bych konkrétní úkoly pro žáky a pro učitele během hodiny. Např. kdy budou žáci pracovat s PL?
  9. - pozměnil bych bodování položek v testu a zakomponoval více složitějších úloh, např. s otevřenou odpovědí;
  10. - PL bych primárně chápal jako zdroj informací, nikoli jako náplň VH;
  11. - líbí se mi použití vzorců v písemce (otázka je, zdali budou vzorce použité i během hodiny bez prezentace).

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz