Materiály:

Příprava na vyučovací hodinu (doc)
Test (doc)
Komentáře k vytvořeným materiálům
Petr Čečetka (21.12.2017):
- Jasně stanovené cíle, které se dají dobře reflektovat.
- Úvod do hodiny je skvělý nápad, jenom bych se bál nějakého vtipálka ve třídě, každopádně i v jeho případě pobaví a naladí do hodiny.
- V další části oceňuji mezioborový přesah s biologii, které pokračuje i v anatomii vlasu. Zároveň tam je i náznak fyziky.
- U chemických vlastností oceňuji začlenění experimentu. Jenom třeba pro zopakování se hodí otázka, co je to vodíkový můstek, žáci to slyší stále dokola, ale pak když přijde nevědí, co to je.
- Test dobře reflektuje proběhlou vyučovací hodinu.
- Jenom celkově hodinu máš plnou velkého množství informací, což třeba mne by dělalo problém stíhat si z toho dělat na střední poznámky. Hodina je částečně vzata z biologického hlediska, což není na škodu a dle mne to do chemie určitě patří. Oceňuji také velké množství nákresů, které máš na tabuli, čehož se hodně lidí bojí.
- Těším se na realizaci hodiny.
Mária Dobřemyslová (21.12.2017):
- - Přehledně zpracované
- - Oceňuji množství praktických zajímavostí a přesahů hlavně do biologie
- - Pro oživení hodiny by mohla být vhodná nějaká samostatná aktivita žáků
- - test: pokud by byl test určen pro jinou školu než kadeřnickou, myslím, že je zbytečné například rozlišovat typy melaninu.
Kateřina Přibylová (21.12.2017):
- Téma, o kterém se v hodinách biochemie ani biologie příliš nemluví, přitom jde z chemického, ale i biologického pohledu o velmi zajímavý derivát. Myslím, že by toto téma mělo mít místo v hodinách biochemie, i když nebudu učit kadeřnice a kadeřníky :)
- Vítek se obává zmínit, že struktura a vzhled vlasu závisí na lidské rase, což mi přijde zbytečné. Samozřejmě je nutné se umět korektně vyjadřovat a asi není třeba o tom sáhodlouze vykládat, ale zmínit by se to podle mě mělo už jen proto, že to každého žáka samo napadne a jednak proto, že se prostě nemají zavírat oči před tím, jak to skutečně je jen z obavy z rasismu. Říct, že něco mají rasy mezi sebou JINÉ, přece neznamená, že jedni to mají HORŠÍ a druzí LEPŠÍ.
- Líbí se mi rozdělení tématu do menších časových bloků, což učiteli pomůže neztratit se v množství pojmů.
- Jedná se o hodinu s frontální výukou, kde z větší části mluví učitel (alespoň tak to na mě z přípravy působí). Chápu však, že pokud Vítek zvolil tuto frontální formu výuky a jedná se o takovéto téma, které je založené zejména na faktech a pojmech, je těžké nechat prostor i žákům, jelikož většina je pro ně nová a nelze to ani nějakým způsobem odvodit. Co by se však podle mě odvodit dalo je právě ta chemická část, kde se mluví o alfa a beta keratinu, H můstkách, elektrostatické interakci apod., teda pokud se téma vlasy probírá po tématu proteiny (na kadeřnické škole asi ne, tam je to asi jedno z prvních témat vůbec, na gymnáziu by se to nejspíš učilo po proteinech).
- Vítek se tak snaží výuku oživit alespoň některými zajímavostmi, což si myslím, že aspoň částečně zvýší kvalitu hodiny.
- Nevím, jak by to prakticky vycházelo časově, kdyby si žáci měli vše obkreslovat z tabule, jak kreslí učitel. Podle mě je tam vždycky nějaké zdržení, alespoň dvě, tři minutky, proto bych doporučila vytvořit pracovní list třeba jen s obrázky, které si pak budou moct žáci sami popsat.
- Hodina je opravdu nacvaklá pojmy. Vše je nové, proto bych opakování zaměřila trochu víc strukturovaně a ne jen to, co si žáci náhodně pamatují. Žáci by nejspíš měli vědět, co se od nich bude očekávat. Učitel to může udělat několika způsoby. Jednak tak, že během hodiny řekne, co bude po žácích požadovat, což není tak efektivní nebo tomu může přizpůsobit opakování na konci hodiny, kde se bude ptát na hlavní informace, které by si každý žák měl odnést. Opakování typu: „Řekněte, co Vás zaujalo, co bylo nové.“ mi nevadí, taky ho sama v mé přípravě používám, ale jen tam, kde cílím na to, aby si žáci zapamatovali hlavně to, co je zaujalo (tedy zejména „neočekávané“ výsledky experimentu, které se snažím dělat tak, aby je zaujali, a tedy si je i zapamatovali).
- V testu má Vítek bodování pěkně promyšlené, bude se mu nejspíš dobře hodnotit, zároveň žáci musí pro dobrou známku učivo opravdu umět. Bonusová otázka mi přijde docela nadstavbová, spíše pro kadeřnice než pro studenty gymnázia (zejména kvůli požadované znalosti koncentrace). Beru to však tak, že je to nadstavbová otázka navíc, a tudíž s tím asi nemám problém.
- Hodina se mi líbí, ale zejména kvůli zvolenému tématu. Trochu se bojím uniformity hodiny, tedy že pokud si budeme muset jen psát a občas zaznamenáme nějakou zajímavost, že to pro většinu z nás skončí tím, že jsme si něco napsali, ale nevím, jestli si někdo z nás něco tu hodinu zapamatuje. V tuto chvíli nedokážu posoudit, a proto se těším na hodinu, kde si to sama na sobě vyzkouším.
Jakub Režňák (21.12.2017):
- · Téma je zajímavé, ale jako učitel chemie bych to ani za zlaté prase nechtěl učit… A jako žák bych byl hodně smutný, potkat tolik biologie v chemii
- · Pro chemii mi téma připadá hodně nadstavbové a bude asi složitější žáky přesvědčit, že má smysl
- · Po časové stránce to vypadá zvládnutelně
- · V testu asi bude potřeba trochu přeformulovat otázku 2, obávám se, že můžeš očekávat hitparádu nesmyslů. Čím delší část věty mají žáci doplnit, tím větší nesmysly vymyslí a tím méně jich odpoví tak, jak očekáváš.
David Šarboch (21.12.2017):
- - Téma je nevšední, při dnešní intenzitě používání různých vlasových přípravků jistě žáky zaujme.
- - Příprava je velmi přehledná, dobře se v ní orientuje.
- - Trochu mi zde chybí hlubší motivační prvek. Co třeba diskuze se žáky ohledně metod, které používají kadeřnice při úpravě vlasů? Co žáci u kadeřníka na svých vlasech pozorují?
- - Je škoda, že celá hodina probíhá formou výkladu, byť spojeného s kreslením obrázků. Menší skupinová práce, či aktivita např. na strukturu a barvu vlasu by jistě hodinu obohatila.
- - Oceňuji mezipředmětové vztahy.
- - Nevím, zdali jsou jednotlivé časové dotace fází hodin realizovatelné, nicméně vzhledem k tomu, že celá hodina je výklad, by toto neměl být problém.
- - Reflexe by mohla být podpořena např. krátkým pracovním listem, či konkrétními otázkami.
- - Celkově se dle mého názoru jedná o standardní hodinu, která by žáky mohla bavit.
- - U testu si nejsem jistý ohledně doplňovacího cvičení: je možné doplnit třeba jen „melanin“ a „tmavá barva“? Navíc, druhy melaninu nejsou napsané v pojmech.
- - U nákresu obrázku bych explicitně napsal „vysvětli dané pojmy“, pro mě to není ze zadání patrné.
- - Osobně bych vyrovnal bodování jednotlivých úloh v testu.