Materiály:

Didaktické poznámky
Fotosyntéza
Pokus
Test
Test - řešení
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (5.12.2016):
- Vybrané téma je jedno z nejvíce náročných na pochopení. Bohužel i samotní učitelé v této oblasti tápají. Tedy výklad učitele je velmi podstatný.
- Proč výklad začíná u PS I?
- Nepřesnost u výkladu - fotolýza vody probíhá ve spojením s PS II a to v lumen thylakoidu, vzniklé protony tedy nemohou být použity pro syntézu NADPH (syntéza probíhá ve stroma), teda pokud nepočítáte ty, které přecházejí skrze ATP-synthasu.
- Primární fáze popsána tak, že bychn ji bez výkladu učitele (to uvidíme 16. 12. :) )nepochopila, teda byla bych schopna se to naučit, ale asi bych nepochopila to propojení mezi PS I a PS II, syntézou ATP, přenosem elektronů atd. Třeba proč musím mít dva fotosystémy? jak je to s tou cyklickou fosforylací? atd.
- Didaktické poznámky - bude učitel malovat nějaká schémata na tabuli?
- Pokus je moc zajímavý. Budeme ho provádět? Doufám, že ano! V didaktických poznámkách pokus nezmiňujete, jak ho chcete zařadit do výuky?
- Test - položka 1 - "Co je to fotosyntéza?" Jak mám na tuto otázku odpovědět? - mohu napsat rovnici? Nevím vubec, co je pro Vás jako učitele postačující. To samé u otázky 5. Obodování adekvátní vyjma 5. otázky, ta se mi zdá z celého testu nejvíc obtížná. Jinak test je poměrně jednoduchý. Stupnice optimální.
- Test řešení - na některých místech bych neuváděla termín thylakoid, ale thylakoidní membrána. "o vlnové délce 750 nm" - chyba. Popis primární fáze bych jako učitel chtěla více dopodrobna, ale to bych musela samozřejmě v zadání specifikovat.
Eliška Provazníková (3.12.2016):
- Jasně stanovené cíle
- Pěkný pokus s ilustračními obrázky.
- Možná bych přeformulovala závěr nebo princip pokusu, aby bylo jasné, proč se do vody dává NaHCO3 a také vysvětlení, že list je ve vodě, aby byly zachytávány bublinky plynu. Na vzduchu bychom ty bublinky neviděli.
- U pokusu nemáš popsáno, jak ho budeš provádět. Jako demonstrační nebo jako žákovský? Budou u toho žáci vyplňovat protokol nebo pracovní list? Nebo si o pokusu budete povídat? A nemáš uvedeno, kdy ho zařadíš.
- Přikláněla bych se k tomu učit, že primární fáze probíhá na membráně tylakoidů. (V tylakoidech ve mně spíš evokuje, že je to úplně uvnitř, což by bylo lumen tylakoidů)
- Redukuje se NADP+ na NADPH
- V testu se ptáš na základní důležité informace, které sledují tvé cíle hodiny..
Martin Šrámek (3.12.2016):
- Výběr tématu: Toto téma považuji za klíčové a poměrně náročné na vysvětlení. PL je vhodně sestaven, má logický sled, avšak osobně bych uvítal více místa na poznámky (ale to je opravdu malý detail).
- Zařazení tématu + hodnocení testu:
- Téma mi přijde dobře zařazeno, doporučuji na začátku první hodiny zopakovat základy biologie z prvního ročníku.
- Téma je vhodně zařazeno do 3. ročníku chemie na SŠ.
- V testu bych se vyhnul otázce č.3. Někteří žáci a rodiče by mohli mít problém se zařazením této otázky o testu z chemie - je možné ji přeformulovat - př. Kde se odehrává Calvinův cyklus?
- V otázce č.6 bych neuváděl část rovnice - otázka je pak příliš snadná - úroveň 9. ročník ZŠ.
- Hodnocení testu mi přijde velmi přísné. Osobně navrhuji metodu - co 10% chybějících do 100%, to půl stupně...ale jsem asi druhý extrém.
- Souhrn: Tato hodina je logicky strukturovaná. Obsah je vhodně redukován z úrovně VŠ na SŠ, jsou ukázány biologicko-chemické souvislosti. Hodnotím tuto výuku jako velmi dobře připravenou! ;)
Jan Břížďala (3.12.2016):
- Didaktické pokyny:
- Vyčleněné 2 hodiny pro výuku fotosyntézy ve 3. ročníku předmětu chemie na gymnáziu jsou dle mého dostatečné, některé poznatky si snad žáci i vybaví z 1. ročníku biologie, kde se fotosyntéza rovněž probírá (viz pojmy opěrné). Líbí se mi struktura obou hodin, především, že je do nich zařazený i vždy úvod a opakování. Určitě bych ale na konci druhé hodiny věnoval více času pro opakování, než v případě první hodiny, jelikož je třeba zopakovat učivo obou hodin. Nevím však, do jaké části výuky bude zařazen pokus.
- Pokus
- Zajímala by mě časová náročnost (zda děj začne probíhat okamžitě), dále by se hodilo zdůvodnění, proč se přidává jedlá soda. Do závěru bych přidal, zda všechny rostliny jsou ve vodě schopné fotosyntézy, nebo jen některé.
- Fotosyntéza
- Jestliže v úvodu se mluví o typu fotoautotrofních rostlin, připomněl bych rozdělení rostlin dle tohoto kritéria (trofické skupiny).
- Ukázal bych jim strukturní vzorec hemoglobin, připomněl probrané učivo heterocyklických sloučenin, zdůraznil centrální atom, porovnal se strukturou hemoglobinu.
- Je uvedeno, že kyslík je odpadním produktem, tedy hlavním má být glukosa. Uvedl bych tedy, proč je glukosa hlavní a proč je fotosyntéza pro rostlin tedy důležitá.
- U sumární rovnice bych jako poznámku připomněl, proč je na levé straně rovnice 12 H2O a napravo 6 H2O a ne jen 6 H2O nalevo.
- Uvedl bych, co to vlastně fotosystém je.
- Určitě bych žákům dal vytištěné jednotlivé cykly, při zkoušení bych požadoval jejich popis, nikoliv učení nazpaměť.
- Test
- Obrázek chloroplastu bych chtěl velmi zjednodušeně.
- Procentuální hodnocení testů mívám mírnější (100 – 84, 84 – 68, 68 – 51, 51 – 33, 33 – 0).
Markéta Karlínová (7.12.2016):
- Didaktické pokyny:
- Vyčleněné 2 hodiny pro výuku jsou podle mého názoru dostatečné.
- Některé informace by měli znát již z biologie, kde se část fotosyntézy také učí. Pokus by přijde vhodný spíš jako domácí cvičení. Struktura hodin se mi vcelku líbí. Jediné co bych při samotném výkladu se snažila trochu prostřídat činnosti, protože studenti nevydrží 20-25 minut dávat pozor. Líbí se mi následné opakování v další hodině.
- Výklad:
- Přijde mi, že na jednu vyučovací hodinu je spousta informací. Všechny jsou důležité, ale asi bych více rozkouskovala hodinu. Rozhodně bych se snažila procesy ukázat na obrázcích. Ukázala bych co nejvíce strukturních vzorců chemických látek, které do fotosyntézy vstupují. Jednotlivé cykly bych dala jako obrázky a chtěla bych po nich pochopení cyklu. Při testování bych chtěla jen popsat, co se kde děje a co vzniká.
- Test:
- Některé otázky jsou těžké i pro 3.ročník SŠ a některé zase naopak lehké pro 3.ročník. Toto procentuální hodnocení testů mívám pro nižší ročníky gymnázia. Pro vyšší jsme mnohem přísnější. Rozhodně bych do otázky č. 3 raději dala obrázek k popisu.
Michaela Fialová (8.12.2016):
- Výběr tématu
- Klasické téma, které se učí v biochemii. Raději ho učí učitelé, kteří mají aprobaci s biologií. Fotosyntéza patří mezi jeden z nejdůležitějších procesů na planetě, proto do výuky na SŠ určitě patří.
- Zařazení tématu
- Určitě správně zařazeno do vyučovacích hodin biochemie.
- Pomůcky
- Žádné zvláštní pomůcky nejsou uvedeny. Možná by bylo vhodné ukázat nějaký model chloroplastu.
- Celkové hodnocení
- V zásadě jsou hodiny pojaté tak, aby bylo vyloženo téma fotosyntéza.
- Zařadila bych více propojení s běžným životem, vlastně nikde není zdůrazněno, jak je fotosyntéza důležitá, chtělo by to ostatní souvislosti, jakým způsobem to ovlivnilo život.....
- Více bych zapojila žáky, aby o těchto souvislostech přemýšleli a pochopili, co je na fotosyntéze zajímavé, a že rostliny jsou pro nás i z tohoto důvodu nepostradatelné.
- Chybí mi zmíňka o C3, C4, CAM rostlinách.
- Nějak nevidím v rozvržení hodin, že by byl někam zařazen experiment, který je v příloze přípravy.