David Hurný - Temná strana síly kyslíku – volné radikály, antioxidanty

obr

Materiály:

Výklad - antioxidanty

Pracovní list - antioxidanty

Výklad + didaktické poznámky - metabolismus methanolu, ethanolu a ethylenglykolu

Pracovní list - metabolismus methanolu, ethanolu a ethylenglykolu

Didaktické poznámky - antioxidanty: téma je netradiční a jistě není obsaženo jako součást základního kurzu biochemie na SŠ. Nicméně záměrně jsem volil obsah tak, aby se neopakoval s ničím, co je běžně k dispozici pro střední školy (fotosyntéza, glykolýza, nukleové kyseliny.....). Zároveň jsem na tématu, které je blízké z reklam a běžného života (antioxidanty), chtěl zopakovat učivo z nižších ročníků - obecná chemie, organická chemie a využít obecných principů v chemii v oblasti biochemie. Jedná se tedy o jakou si opakovací hodinu, při které by si žáci měli zopakovat učivo. Navíc pojem antioxidanty, volné radikály a i peroxidasa se vyskytují v některých přijímacích testech na medicínu. Určitě není cílem, aby žáci uměli struktury a vzorce, ale pochopily principy regulace množství ROS.

Časová náročnost - odhaduji tak na 60 minut, s experimentem na 75 minut
Téma: Volné radikály, antioxidanty
Organizační forma: 1,5 s experimentem VH (70 min)
Učivo určené na seminář rozšiřující vědomosti žáků.
Objasnění nových pojmů – volné radikály, oxidační stres, antioxidanty.
Zopakování pojmů – stabilita částic, oxidace a redukce, radikálové reakce, katalyzátory, enzymy, inhibice, rezonance, enantiomer.
Cílem je zopakovat na nových příkladech z biochemie znalosti nabyté v chemii organické a obecné. Přiblížit význam pojmu z běžného života - antioxidant - a mechanismus jejich účinků.
Motivace
Úkol – kurděje a antioxidanty v potravinách
Otázka kde se berou v lidském těle radikály a jsou či nejsou prospěšné?

Použitá literatura:

  1. old.lf3.cuni.cz/chemie/cesky/materialy_A/volne_radikaly_pm.ppt
  2. http://www.chemicke-listy.cz/docs/full/1999_12_774-780.pdf
  3. https://www.youtube.com/watch?v=pm7x0pTHuis

Komentáře k vytvořeným materiálům - antioxidanty

Milada Teplá (20.12.2015):

  1. Didaktické poznámky - pro takto netradičně pojatou látku jsou poměrně stručné.
  2. Pracovní list - jak s ním v hodině mají žáci pracovat? Mají si to průběžně doplňovat?
  3. Test - kladně hodnotím. Jednoznačné otázky. Shrnuje podstatné. Chybí mi klasifikační stupnice.
  4. Výklad
    1. Dle mého na sš náročné. Myslím, že i na Vš by s tím měli studenti problémy. Jedná se o učivo, které je z velké většiny součástí přednášky pro LF (viz např. velmi zajímavý odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=pm7x0pTHuis)
    2. První rovnici (odvození radikálů) spíše znázornit pomocí strukturních vzorců. Ať žáci vidí, kde je ten nespárovaný elektron.
    3. Na začátku mnoho nevysvětlených pojmů - superoxiddismutasa. Co je to za enzym?
    4. Fentonova reakce a Haberova-Weissova reakce - co je to za reakce? Ani učitelé nebudou znát!
    5. Všechny obrázky včetně biochemických schémat by si zasluhovaly popisky s detailním vysvětlením, co je na nich zobrazeno.
    6. Všechny zkratky vysvětlit (SOD, GSH, GSSG, GSHPx...)
    7. Glutathion - žáci si už nebudou pamatovat, co je to za látku, nutné připomeniut a vysvětlit, jak konkétně brání oxidaci proteinových -SH skupin. Sice to na obr. jde vidět, ale pro žáky těžko pochopitelné...
    8. Vitamin C - regeneruje vit. E - jakým způsobem? Opět chybí vysvětlení reakcí.
  5. Pokus - pokusy s katalasou bývají zařazovány pro jednoduché provedení do výuky, s peroxidasou již méně častěji - velmi zajímavý pokus - ukážete nám ho? :)
  6. Velmi mě zajímá realizace VH. Bude to jistě zajímavá hodina.

Martina Mazurová (21.12.2015):

  1. Didaktické poznámky jsou velmi dobře rozmyšleny a je vidět, že ví co chce s dětmi dělat. Přijde mi ale že jsou dost stručné.
  2. Text pro výklad je zajímavý a přijde mi pečlivě zpracovaný. Je v něm velké množství vzorců a schémat a přijde mi, že to je na žáka až příliš a pokud z toho pochopí tak jeden dva tak to bude úspěch.
  3. Téma je to zajímavé, ale řekla bych že pro některé složitější.
  4. Co se týká úkolů během hodiny tak je to fajn je zařadit, ale chybí mi tam napsano, kde je zařadit (v jaké fázi).
  5. Pokus je fajn a myslim, že se to bude studentům líbit, protože to nebude jen suchý výklad.
  6. Test mi přijde takový obyčejný. Obsahuje pouze vysvětlovací nebo vyjmenovávací úkoly. Chtělo by to udělat ho trochu jinak - přidat třeba kroužkovací úkoly nebo spojovačku.
  7. Pracovní list je v podstatě výklad s vynechanými místy. To je dobré pokud ho dostanou hned na začátku a bude se v průběhu vyplňovat. Pokud to ale budou mít jako opakování tak pochybuji, že budou schopni doplnit jednotlivá schémata.
  8. Celkově si myslím, že je to dobře zpracováno, ale některé věci by ještě chtělo promyslet a upravit.

Marta Riegelová (22.12.2015):

  1. Téma je dobře vybrané - denně slyšíme z reklam různé pojmy, ale žáci si pod nimi těžko něco představí, proto je vhodné toto téma zařadit do výuky- semináře.
  2. Téma si myslím, že bude delší než na 1 VH.
  3. Zopakování pojmů atd. bude náročné a sama bych to odhadovala na 3 VH.
  4. Hodina mi přijde docela náročná a hodně pojmů, ale záleží na učiteli, co ji bude vést.
  5. Podrobně rozpracováno, ale to mi chybí u didaktických poznámek.
  6. Test shrnuje nejdůležitější.
  7. Na pracovní list mi chybí více typů úloh. Zajímalo by mě jestli by takhle vypadal jen k nadstavbové látce? Vidím problém, že žáci budou sledovat pracovní list a aby vše měli zapsané než samotný výklad a vysvětlování fungování.

Anna Bajzíková (28.12.2015):

  1. zajímavé a aktuální téma známé zejména z reklam a různých kauz (ethanol x methanol)
  2. chválím zařazení pokusu, jen bych zvážila, kdy ho v průběhu hodiny zařadit. Nebylo by zajímavější ho udělat na začátku a pak se od něj odrazit k vysvětlování?
  3. pracovní listy jsou nejspíš myšleny místo zápisu studentů (učitel rozdá PL, probíhá výklad a studenti si jen doplňují), na procvičování jsou dlouhé a náročné
  4. obávám se, že časová dotace max 75 min je malá. Téma se dá rozdělit na 2 celky (dle PL) - osobně bych je tatkto při výuce rozdělila a každému věnovala jeden seminář (pokud by to amozřejmě hodinové dotace dovolily) či bych učivo zjednodušila
  5. didaktické poznámky jsou velmi stručné - neodučila bych podle nich (chybí časový harmonogram hodiny, co kdy studenti a učitel dělá,...)
  6. je dobré, že u ROS je zmíněna i jejich důležitost pro imunitní systém (propojení s biologií)

Alžběta Bukáčková (26.12.2015):

  1. zajímavé téma, studenti znají pojem antioxidant z televize, ale žádné hlubší poznání bych nepředpokládala
  2. není mi zcela jasné rozvržení hodiny, co se kdy bude dít; pokud bych dostala takto připravenou hodinu, tak bych asi úplně nevěděla, co kdy a jak dělat (metody, organizační formy, atd.), tudíž nevíme, kdy studenti pracují s PL, kdy je výklad atd.
  3. výklad je poměrně náročný, názvy reakcí bych studentům asi vůbec neříkala (zbytečné pojmy i pro seminář, možná i pro VŠ), mnoho nových pojmů (studenti si nemohou všechny zapamatovat a nemyslím si, že by bylo úplně klíčové)
  4. řekla bych, že téma bude delší než 70 min, obávám se, že by se v rámci jednoho semináře (90 min) nestihlo
  5. doporučila bych zjednodušení (tím by došlo ke zkrácení)
  6. pěkně, podrobně připravené

David Fatka (24.12.2015):

  1. V pracovním listě mám problém bez znalosti autorského řešení pochopit, co se po mně chce. Lze ošetřit výkladem.
  2. Zmíněné rezonanční struktury kys. askorbové nejsou rezonanční stuktury, ale tautomerní formy (tedy skutečná rovnováha odlišných species)
  3. Hodina je obecně zajímavá a téma podstatné
  4. Kvituji především označení, k čemu organismu ROS jsou a proč dochází k jejich tvorbě (respirační vzplanutí)

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz