
Materiály:
Výklad - antioxidanty
Pracovní list - antioxidanty
Výklad + didaktické poznámky - metabolismus methanolu, ethanolu a ethylenglykolu
Pracovní list - metabolismus methanolu, ethanolu a ethylenglykolu
Didaktické poznámky - antioxidanty: téma je netradiční a jistě není obsaženo jako součást základního kurzu biochemie na SŠ. Nicméně záměrně jsem volil obsah tak, aby se neopakoval s ničím, co je běžně k dispozici pro střední školy (fotosyntéza, glykolýza, nukleové kyseliny.....). Zároveň jsem na tématu, které je blízké z reklam a běžného života (antioxidanty), chtěl zopakovat učivo z nižších ročníků - obecná chemie, organická chemie a využít obecných principů v chemii v oblasti biochemie. Jedná se tedy o jakou si opakovací hodinu, při které by si žáci měli zopakovat učivo. Navíc pojem antioxidanty, volné radikály a i peroxidasa se vyskytují v některých přijímacích testech na medicínu. Určitě není cílem, aby žáci uměli struktury a vzorce, ale pochopily principy regulace množství ROS.
Časová náročnost - odhaduji tak na 60 minut, s experimentem na 75 minut
Téma: Volné radikály, antioxidanty
Organizační forma: 1,5 s experimentem VH (70 min)
Učivo určené na seminář rozšiřující vědomosti žáků.
Objasnění nových pojmů – volné radikály, oxidační stres, antioxidanty.
Zopakování pojmů – stabilita částic, oxidace a redukce, radikálové reakce, katalyzátory, enzymy, inhibice, rezonance, enantiomer.
Cílem je zopakovat na nových příkladech z biochemie znalosti nabyté v chemii organické a obecné. Přiblížit význam pojmu z běžného života - antioxidant - a mechanismus jejich účinků.
Motivace
Úkol – kurděje a antioxidanty v potravinách
Otázka kde se berou v lidském těle radikály a jsou či nejsou prospěšné?
Použitá literatura:
- old.lf3.cuni.cz/chemie/cesky/materialy_A/volne_radikaly_pm.ppt
- http://www.chemicke-listy.cz/docs/full/1999_12_774-780.pdf
- https://www.youtube.com/watch?v=pm7x0pTHuis
Komentáře k vytvořeným materiálům - antioxidanty
Milada Teplá (20.12.2015):
- Didaktické poznámky - pro takto netradičně pojatou látku jsou poměrně stručné.
- Pracovní list - jak s ním v hodině mají žáci pracovat? Mají si to průběžně doplňovat?
- Test - kladně hodnotím. Jednoznačné otázky. Shrnuje podstatné. Chybí mi klasifikační stupnice.
- Výklad
- Dle mého na sš náročné. Myslím, že i na Vš by s tím měli studenti problémy. Jedná se o učivo, které je z velké většiny součástí přednášky pro LF (viz např. velmi zajímavý odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=pm7x0pTHuis)
- První rovnici (odvození radikálů) spíše znázornit pomocí strukturních vzorců. Ať žáci vidí, kde je ten nespárovaný elektron.
- Na začátku mnoho nevysvětlených pojmů - superoxiddismutasa. Co je to za enzym?
- Fentonova reakce a Haberova-Weissova reakce - co je to za reakce? Ani učitelé nebudou znát!
- Všechny obrázky včetně biochemických schémat by si zasluhovaly popisky s detailním vysvětlením, co je na nich zobrazeno.
- Všechny zkratky vysvětlit (SOD, GSH, GSSG, GSHPx...)
- Glutathion - žáci si už nebudou pamatovat, co je to za látku, nutné připomeniut a vysvětlit, jak konkétně brání oxidaci proteinových -SH skupin. Sice to na obr. jde vidět, ale pro žáky těžko pochopitelné...
- Vitamin C - regeneruje vit. E - jakým způsobem? Opět chybí vysvětlení reakcí.
- Pokus - pokusy s katalasou bývají zařazovány pro jednoduché provedení do výuky, s peroxidasou již méně častěji - velmi zajímavý pokus - ukážete nám ho? :)
- Velmi mě zajímá realizace VH. Bude to jistě zajímavá hodina.
Martina Mazurová (21.12.2015):
- Didaktické poznámky jsou velmi dobře rozmyšleny a je vidět, že ví co chce s dětmi dělat. Přijde mi ale že jsou dost stručné.
- Text pro výklad je zajímavý a přijde mi pečlivě zpracovaný. Je v něm velké množství vzorců a schémat a přijde mi, že to je na žáka až příliš a pokud z toho pochopí tak jeden dva tak to bude úspěch.
- Téma je to zajímavé, ale řekla bych že pro některé složitější.
- Co se týká úkolů během hodiny tak je to fajn je zařadit, ale chybí mi tam napsano, kde je zařadit (v jaké fázi).
- Pokus je fajn a myslim, že se to bude studentům líbit, protože to nebude jen suchý výklad.
- Test mi přijde takový obyčejný. Obsahuje pouze vysvětlovací nebo vyjmenovávací úkoly. Chtělo by to udělat ho trochu jinak - přidat třeba kroužkovací úkoly nebo spojovačku.
- Pracovní list je v podstatě výklad s vynechanými místy. To je dobré pokud ho dostanou hned na začátku a bude se v průběhu vyplňovat. Pokud to ale budou mít jako opakování tak pochybuji, že budou schopni doplnit jednotlivá schémata.
- Celkově si myslím, že je to dobře zpracováno, ale některé věci by ještě chtělo promyslet a upravit.
Marta Riegelová (22.12.2015):
- Téma je dobře vybrané - denně slyšíme z reklam různé pojmy,
ale žáci si pod nimi těžko něco představí, proto je vhodné toto téma zařadit do výuky-
semináře.
- Téma si myslím, že bude delší než na 1 VH.
- Zopakování pojmů atd. bude náročné a sama
bych to odhadovala na 3 VH.
- Hodina mi přijde docela náročná a hodně pojmů, ale záleží na učiteli, co ji bude vést.
- Podrobně rozpracováno, ale to mi chybí u didaktických poznámek.
- Test shrnuje nejdůležitější.
- Na pracovní list mi chybí více typů úloh. Zajímalo by mě jestli by takhle vypadal jen k nadstavbové látce?
Vidím problém, že žáci budou sledovat pracovní list a aby vše měli zapsané než samotný výklad a vysvětlování fungování.
Anna Bajzíková (28.12.2015):
- zajímavé a aktuální téma známé zejména z reklam a různých kauz (ethanol x methanol)
- chválím zařazení pokusu, jen bych zvážila, kdy ho v průběhu hodiny zařadit. Nebylo by zajímavější ho udělat na začátku a pak se od něj odrazit k vysvětlování?
- pracovní listy jsou nejspíš myšleny místo zápisu studentů (učitel rozdá PL, probíhá výklad a studenti si jen doplňují), na procvičování jsou dlouhé a náročné
- obávám se, že časová dotace max 75 min je malá. Téma se dá rozdělit na 2 celky (dle PL) - osobně bych je tatkto při výuce rozdělila a každému věnovala jeden seminář (pokud by to amozřejmě hodinové dotace dovolily) či bych učivo zjednodušila
- didaktické poznámky jsou velmi stručné - neodučila bych podle nich (chybí časový harmonogram hodiny, co kdy studenti a učitel dělá,...)
- je dobré, že u ROS je zmíněna i jejich důležitost pro imunitní systém (propojení s biologií)
Alžběta Bukáčková (26.12.2015):
- zajímavé téma, studenti znají pojem antioxidant z televize, ale žádné hlubší poznání bych nepředpokládala
- není mi zcela jasné rozvržení hodiny, co se kdy bude dít; pokud bych dostala takto připravenou hodinu, tak bych asi úplně nevěděla, co kdy a jak dělat (metody, organizační formy, atd.), tudíž nevíme, kdy studenti pracují s PL, kdy je výklad atd.
- výklad je poměrně náročný, názvy reakcí bych studentům asi vůbec neříkala (zbytečné pojmy i pro seminář, možná i pro VŠ), mnoho nových pojmů (studenti si nemohou všechny zapamatovat a nemyslím si, že by bylo úplně klíčové)
- řekla bych, že téma bude delší než 70 min, obávám se, že by se v rámci jednoho semináře (90 min) nestihlo
- doporučila bych zjednodušení (tím by došlo ke zkrácení)
- pěkně, podrobně připravené
David Fatka (24.12.2015):
- V pracovním listě mám problém bez znalosti autorského řešení pochopit, co se po mně chce. Lze ošetřit výkladem.
- Zmíněné rezonanční struktury kys. askorbové nejsou rezonanční stuktury, ale tautomerní formy (tedy skutečná rovnováha odlišných species)
- Hodina je obecně zajímavá a téma podstatné
- Kvituji především označení, k čemu organismu ROS jsou a proč dochází k jejich tvorbě (respirační vzplanutí)