Štěpánka Čivrná - Sacharidy ve výživě člověka

uvodniobr

Materiály:

Prezentace (pdf)

Test (pdf)

Kvíz (pdf)

Didaktické poznámky (pdf)

Použitá literatura:

  1. P. Fořt: Tak co mám jíst, Nakladatelství Grada Publishing, a.s., České Budějovice, 2011
  2. P.Fořt: Nevíte, co jíte: Nakladatelství BizBooks, Brno, 2014
  3. K. Tepperwein: Pryč s kyselostí, Nakladatelství NOXI, Bratislava, 2011
  4. G. Matten, A. Goggins: Lži o zdraví, Nakladatelství JOTA s.r.o., Brno, 2013
  5. J. Mandžuková: Co jíst, když…, Nakladatelství Start Benešov, Benešov, 2003
  6. A. Strunecká, J. Patočka: Doba jedová, Nakladatelství Triton, Praha 2011
  7. Přednášky z fyziologie výživy doc. MUDr. Lubomír Kužela, CsC.
  8. Přednášky z celoživotního vzdělávání na FTVS UK – výživa – PhDr. Klára Coufalová, PhD.
  9. Internetové odkazy:
    1. http://www.celostnimedicina.cz/
    2. www.wikipedia.com

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (4. května 2015):

  1. Didaktické poznámky:
    1. cíle: "je schopen definovat" a "je schopen vyhodnotit" upravit na "definuje" a "vyhodnotí". "Student si uvědomuje" je těžko měřitelný (hodnotitelný) cíl.
    2. Počet hodin - myslím, že budete ráda, pokud vám zbude 1 až 2 VH na veškerou problematiku, která se týká zdravé výživy :) (záleží na mnohých faktorech).
    3. "Já jsem to dělala formou prezentací. Každý student musel mít během jednoho pololetí minimálně 1 prezentaci." Jak jste to zvládala s časovou dotací? Když to počítám s klasickou třídou (cca 30-32 žáků), tak minimálně každou hodinu musel mít některý z žáků připravenou prezentaci, což sebere min. 10 minut času z hodiny?
    4. časové rozvržení je adekvátní.
  2. Prezentace:
    1. Předpokládám, že snímek 2 a 3 je opakováním probrané látky...
    2. Nejsem lékař, ale nepředpokládám, že cukrovku způsobuje nadměrné konzumování sacharidů (nebo dokonce jen cukrů)? Reaguji na nadpis "Co nám hrozí kromě DM?". Ten nadpis zřejmě reaguje na celkovou skladbu a množství potravin, já jako student, bych si to ale spojila především se sacharidy.
    3. Snímek č. 5: Bohužel nemám u sebe literaturu, ale mám pocit, že ještě záleží na tom, zda nám správně fungují receptory pro inzulín. Můžeme mít inzulínu správnou dávku, ale pokud nefungují receptory, či jich je nedostatek, poté máme opět vysokou hladinu glukosy v krvi.
    4. Vláknina - blíže bych specifikovala, co to je za polysacharidy.
    5. Snímek 18 - termín "triglycerid" se v odborné literaruře ani v učebnicích již řadu let (i desítek) nepoužívá, správně je "triacylglycerol". Bohužel laická literatura se tohoto termínu drží stejně jako termínu "uhlohydráty" či "karbohydráty" (v práci samozřejmě tyto dva termíny neužíváte, není to výtka pro Vás).
  3. Kvíz:
    1. Chybí mi řešení.
    2. Mohl by být trochu více nápaditý, třeba nějaký obrázek, či jiný druh (forma) otázky...
    3. Otázky zajímavé.
  4. Test
    1. Chybí mi řešení?
    2. "Uveďte i jednotku." Velmi důležité připomenutí pro žáky!
    3. Hodnocení snad přijatelné, raději bych ještě přepočítala na procenta (informace především pro učitele).
  5. Celkové shrnutí: Těším se na průběh hodiny, myslím, že bude následovat bohatá diskuse. Bude to jistě velmi zajímavá hodina, která nás obohatí v mnoha směrech.

Andrea Hájková (6. května 2015)

  1. Téma velice zajímavé a aktuální, jelikož se neustále řeší výživa a správné stravovací návyky. Obezita mládeže je celosvětový problém, o kterém se všude mluví. Toto téma bych zařadila spíše do biologie nebo speciální hodiny (propojení biologie a chemie). Například formou projektu (prezentace studentů).
  2. Prezentace je hezky zpracovaná a čitelná. Pokud budeš promítat jen nějaké slajdy a zbytek říkat, bude potřeba upozorňovat, jaké termíny po nich budeš vyžadovat, protože jestli nastane diskuze, mohli by ztratit přehled. Možnost vyřešení nějakým pracovním listem nebo alespoň vypsat pojmy na tabuli, aby si je případně mohli vyhledat sami.
  3. Test: Brala bych to spíše jako zajímavou hodinu než, že by studenti museli z tohoto tématu psát test. Chybí řešení. Rozepisovací otázky se budou hůře hodnotit. Někdo napíše méně a někdo více. Hodnocení testu mi přijde spíše přísné, jelikož musí mít 3 otázky zcela dobře ze 7, aby měli alespoň 4. (50% testu dobře je hodnoceno 4) Otázka: Uveďte 6 potravin s nízkým GI a 6 s vysokým GI. (3b) - není příliš specifikovaná, co je nízký GI a co už vysoký GI, studenti se můžou dohadovat, co je dobře a co špatně. Otázka: Které potraviny obsahují nejvíce vlákniny? (2b) – neví kolik jich, musí napsat, aby dostal plný počet bodů – lepší by bylo položit otázku - uveď 3 potraviny, které obsahují…….
  4. Kvíz je plný zajímavých informací. Pěkně zpracovaný. Chybí řešení.

Marie Kašpárková (7. května 2015)

  1. Didaktické poznámky: Skvělé a zajímavé téma, které lze široce pojmout. Velmi se mi líbí zahrnutí krátkých Streamových videí do výuky. Zajímavý byl i pořad Peklo na talíři, to by se studentům také mohlo líbit.
  2. Prezentace Nemám výhrady
  3. Kvíz Chybí mi odpovědi, jinak jako zajímavostní test, který by se podával formou, kdo si myslí, že správná odpověď je A (B,C) a proč a společně by se řešil se mi to líbí.
  4. Test Po shlédnutí prezentace bych byla schopna odpovědět na všechny otázky, vše je v prezentaci zmíněno, takže OK. Jen u otázky potraviny s nízkým a vysokým GI bych si nebyla jistá, kde končí hranice nízký a začíná vysoký GI, protože třeba meloun ač patří mezi zeleninu ho má docela vysoký. Asi by mě to svádělo k úvaze vysoký GI = nezdravý, s čím se nedá na 100 % souhlasit.

Jaroslava Horynová (9. května 2015):

  1. Prezentace:

    1. pěkný barevný úvod s motivační otázkou
    2. líbí se mi používání zkratek a symbolů (E =  energie) a tučné zvýraznění důležitých pojmů
    3. prezentace je výstižná a dobře strukturovaná
    4. oceňuji, že  jsou zde uvedeny nejen nevhodné sacharidy, ale i ty, co jsou vhodné pro člověka
    5. motivační a zajímavá je ukázka vhodných zdrojů sacharidů s dotazem „Co je co?“, studenti si uvědomí, že mnohé z nich vůbec neznají
    6. do tématu bych vpravila trochu více chemie (např.  strukturní vzorce při  opakování sacharidů, nebo  druhy polasacharidů u vlákniny  s vysvětlením, proč jsou špatně stravitelné)

     Didaktické poznámky:

    1. v cílech hodiny, bych použila budoucí čas: bude umět, zformuluje, bude schopen...
    2. demonstrační pokus s obsahem škrobů bych nadřadila videu nebo kvízům
    3. v prezentaci je uvedeno mnoho zajímavých a užitečných informací, které jsou nad rámec běžného učiva a proto je vhodná především do seminářů ve vyšších ročnících gymnázia (časová dotace více než 1VH)
    4. téma by mohlo být součástí celoškolního projektu na téma - výživa

    Test:

    1. test je adekvátní vykládané látce
    2. je vhodné mít rozdělení testu na A a B
    3. bodování bych pro známku 3 nechala až do bodu 8 (50%)
    4. zařadila bych i uzavřené otázky - výběr z několika možností, nebo ANO/NE

     

    Kvíz:

    V tomto tématu, bych kvíz asi vůbec nevolila, spíš bych se, vzhledem k věkové struktuře studentů, zaměřila na tu diskuzi, třeba na téma Média a výživa (Peklo na talíři, Doktorka, Jste to co jíte...) nebo obrovský boom „Hubnoucích klinik“, jejichž reklamy nás zahlcují v časopisech, na internetu, reklamách ...

    Celkový dojem:

    Velmi se mi líbilo téma prezentace, neboť je velmi aktuální a motivuje žáky. Sama bych jej zařadila do výuky i na ZŠ, třeba na konci školního roku.  Těším se, že se dozvím něco nového.

Jan Drahota (10. května 2015)

  1. pěkná a praktická prezentace, stejně tak i kvíz, test v pořádku, podrobné didaktické poznámky

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz