Materiály:
Materiály jsou zde uloženy ve dvou verzích: textové soubory jako ODT a DOC, prezentace jako ODP a PPT.
Prezentace - Sacharidy (verze ODP)
Prezentace - Sacharidy (verze PPT)

Pracovní listy - Sacharidy (verze ODT)
Pracovní listy - Sacharidy (verze DOC)
Didaktické poznámky k materiálům: zde nebo zde
Použitá literatura a webové zdroje:
- RNDr. Danuše Pečová, Mgr. Ivo Karger, Prof. RNDr. Pavel Peč, Csc.: Chemie II pro 9: ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií.
- Květoslava Růžičková, Bohumír Kotlík: Chemie v kostce pro střední školy, přepracované vydání.
- Prof. RNDr. Jiří Vacík, DrSc, Doc. RNDr. Jana Barthová, Css., Prof. RNDr. Josef Pacák, DrCs: Přehled středoškolské chemie.
- cs.wikipedia.org/wiki/Sacharidy
www.sacharidy.cz/
- http://cs.wikipedia.org/wiki/Diabetes_mellitus
- http://laborator.vitalion.cz/glukoza/
- dum.rvp.cz › ... › 2. stupeň › Chemie › Organické sloučeniny
Komentáře:
Milada Teplá (08.06.2011):
- Vzala jste si poměrně velké sousto, takže chválím za vaší aktivitu.
- Didaktické poznámky: chválím jasné rozložení celého tématu i jednotilvých hodin! Velice přehledné. Též se mi líbí, že je uvedeno, co si mají studenti zapsat.
- Doporučuji používat názvosloví, které vyhovuje chemické terminologii. Tudíž nepoužívat koncovky -óza, ale -OSA a toto názvosloví striktně dodržovat po celou dobu (aby to nebylo jednou tak a podruhé onak)
- Didaktické poznámky: triÁZA, tetrÁZA atd. neexisují, ale existuje triOSA, tetrOSA, pentOSA atd. (Koncovky -asa resp. -áza jsou typické pro enzymy, koncovky -osa resp. -óza pro sacharidy).
- Didaktické poznámky: pozor na překlepy (molekuli, mělo by být molekuly apod.). (Vyvarovat se překlepům je nadlidský výkon, sama jich udělám pokaždé několik...).
- Vzorce jsou málo čitelné (např. snímek č. 13 - sacharosa či molekula glukosy v pracovním listu). Překreslila bych je v ChemSketchi.
- (Pozn. L- a D- se píše kapitálkami a nejsou tam žádné mezery.)
- Šipku vložíte do textu tak, že kliknete na nabídku "vložit" a poté na možnost "symbol".
- Netuším, co znamená zkratka OPH
- Doporučuje se nepoužívat termín chirální uhlík, ale stereogenní centrum (chirální nemusí být jen uhlík, ale i jiný prvek, např. dusík).
- Chválím zařazení obou jednoduchých pokusů. Sama bych raději vyredukovala stříbro (vznik stříbrného zrcátka), pokus je jednoduchý a pro studenty atraktivní (stříbro). Jak bude vysvětlen pokus škrobu s jodem?
- Cituji: "Sacharidy jsou organické sloučeniny složené z atomů uhlíku, vodíku a kyslíku." To je definice sacharidů? Poté nesouhlasím, tuky a spousta jiných přírodních látek jsou také sloučeniny složené z atomů uhlíku, vodíku a kyslíku. Chtělo by to jasné vymezení pojmu sacharidy. (Nicméně záleží na vysvětlení učitele u tabule). (Pozn. L. Červinkové: Co se týče definice pojmu sacharidů, je to definice, která se uvádí ve všech učebnicích,které jsem měla k dispozici.) (Pozn. M. Teplé: Já bych alespoň zmínila, že mají sumární vzorec Cn(H2O)m (tedy odbrně řečeno, jedná se o polyhydroxyderiváty karbonylových sloučenin), uvedením onoho sumárního vzorce charakterizuji sacharidy a odtrhnu je od skupiny téměř všech organických látek, které vyhovují výše uvedené definici (vyjma halogenderivátů, dusíkatých derivátů apod.)
- Obsahově to spíše odpovídá vyšším ročníkům na gymnáziu (jen bych doplnila převod acyklické formy na cyklickou a různé typy vzorců - Haworthovy atd.).Nevím, jak tomu je na nižším stupni gymnázia, ale asi bych po nich vzorce, cyklickou a acyklickou forma sacharidu, optickou aktivitu a jiné detaily nechtěla. Zdá se mi to zbytečné. (pokud se mýlím, opravte mne).
- Pokud zavádím jakýkoliv pojem, je třeba ho řádně vysvětlit - poloacetal. Proč se nazývá právě tato skupina poloacetalova a ne ty ostatní? Podle které -OH skupiny označujeme, že se jedná o L- či D-izomer? Má to nějakou souvislost s tím, zda bude roztok tohoto sacharidu otáčet paprsek polarizovaného světla do prava či do leva? apod.
(Pozn. L. Červinkové: Co se týče pojmu poloacetálový hydroxyl, vzorce,.... Já nechci, aby se vzorce učili nazpaměť, ale měli by vědět, jak vzorce sacharidů vypadají, protože se s nimi dále pracuje, jsou v učebnicích,...Pojem poloacetálový hydroxyl nemám v úmyslu na nižším gymnáziu vysvětlovat, protože to souvisí s přepisem vzorců do jednotlivých forem a to je učivo až vyššího gymnázia. Stejně tak nechci vysvětlovat sálodlouze vznik glykosidické vazby. Myslím si, že by studenti měli vědět, jak jsou tam molekuly monosacharidů navázány (přes kyslík) a že se uvolní voda. Jestli si zapamatují pojem glykosidická vazba, jedině dobře. Uvažovala jsem, že bych jenom zmínila, že existuje i poloac. hydr., ale že se s ním blíže seznámíme ve vyšších ročnících. Já jsem dlouho zvažovala, zda pojem poloac. hydroxyl zmínit. Byla jsem zvědavá na reakce ostatních. Takže závěr je: nezmiňovat tento pojem a nechat si to až na vyšší gymmnázium, kde se budou podrobněji probírat jednotlivé formy (cyklické, acyklické) sacahridů.)
- Pracovní list: nápadité!
- pracovní list: Tabulka - chválím, myslím, že by ji studenti ocenili.
- Pracovní list úloha 3 a 4, vzorec glyceraldehydu mohou opsat z předešlé úlohy.
- Pracovní list:
Sacharidy jsou.............. složené z atomů...........................
Polysacharidy obsahují …....... monosacharidových jednotek.
Co kdyby vám student odpověděl takto:
Sacharidy jsou důležité látky složené z atomů několika prvků.Polysacharidy obsahují i tisíce monosacharidových jednotek. apod.
(Pozn. L. Červinkové: Pokud se jedná o otázky, na které není jednoznačná odpověď: pokud odpoví jinak, než jsem očekávala a je to také správně, nezbývá nic jiného, než uznat tuto odpověď jako správnou, případně formou ústních otázek se dobrat očekávané odpovědi.)