Ing. Ludmila Červinková - Sacharidy (učivo pro žáky nižších gymnázií)

Materiály:

Materiály jsou zde uloženy ve dvou verzích: textové soubory jako ODT a DOC, prezentace jako ODP a PPT.

Prezentace - Sacharidy (verze ODP)

Prezentace - Sacharidy (verze PPT)

sacharidy

Pracovní listy - Sacharidy (verze ODT)

Pracovní listy - Sacharidy (verze DOC)

Didaktické poznámky k materiálům: zde nebo zde

Použitá literatura a webové zdroje:

  1. RNDr. Danuše Pečová, Mgr. Ivo Karger, Prof. RNDr. Pavel Peč, Csc.: Chemie II pro 9: ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií.
  2. Květoslava Růžičková, Bohumír Kotlík: Chemie v kostce pro střední školy, přepracované vydání.
  3. Prof. RNDr. Jiří Vacík, DrSc, Doc. RNDr. Jana Barthová, Css., Prof. RNDr. Josef Pacák, DrCs: Přehled středoškolské chemie.
  4. cs.wikipedia.org/wiki/Sacharidy www.sacharidy.cz/
  5. http://cs.wikipedia.org/wiki/Diabetes_mellitus
  6. http://laborator.vitalion.cz/glukoza/
  7. dum.rvp.cz › ... › 2. stupeň › Chemie › Organické sloučeniny

Komentáře:

Milada Teplá (08.06.2011):

  1. Vzala jste si poměrně velké sousto, takže chválím za vaší aktivitu.
  2. Didaktické poznámky: chválím jasné rozložení celého tématu i jednotilvých hodin! Velice přehledné. Též se mi líbí, že je uvedeno, co si mají studenti zapsat.
  3. Doporučuji používat názvosloví, které vyhovuje chemické terminologii. Tudíž nepoužívat koncovky -óza, ale -OSA a toto názvosloví striktně dodržovat po celou dobu (aby to nebylo jednou tak a podruhé onak)
  4. Didaktické poznámky: triÁZA, tetrÁZA atd. neexisují, ale existuje triOSA, tetrOSA, pentOSA atd. (Koncovky -asa resp. -áza jsou typické pro enzymy, koncovky -osa resp. -óza pro sacharidy).
  5. Didaktické poznámky: pozor na překlepy (molekuli, mělo by být molekuly apod.). (Vyvarovat se překlepům je nadlidský výkon, sama jich udělám pokaždé několik...).
  6. Vzorce jsou málo čitelné (např. snímek č. 13 - sacharosa či molekula glukosy v pracovním listu). Překreslila bych je v ChemSketchi.
  7. (Pozn. L- a D- se píše kapitálkami a nejsou tam žádné mezery.)
  8. Šipku vložíte do textu tak, že kliknete na nabídku "vložit" a poté na možnost "symbol".
  9. Netuším, co znamená zkratka OPH
  10. Doporučuje se nepoužívat termín chirální uhlík, ale stereogenní centrum (chirální nemusí být jen uhlík, ale i jiný prvek, např. dusík).
  11. Chválím zařazení obou jednoduchých pokusů. Sama bych raději vyredukovala stříbro (vznik stříbrného zrcátka), pokus je jednoduchý a pro studenty atraktivní (stříbro). Jak bude vysvětlen pokus škrobu s jodem?
  12. Cituji: "Sacharidy jsou organické sloučeniny složené z atomů uhlíku, vodíku a kyslíku." To je definice sacharidů? Poté nesouhlasím, tuky a spousta jiných přírodních látek jsou také sloučeniny složené z atomů uhlíku, vodíku a kyslíku. Chtělo by to jasné vymezení pojmu sacharidy. (Nicméně záleží na vysvětlení učitele u tabule). (Pozn. L. Červinkové: Co se týče definice pojmu sacharidů, je to definice, která se uvádí ve všech učebnicích,které jsem měla k dispozici.) (Pozn. M. Teplé: Já bych alespoň zmínila, že mají sumární vzorec Cn(H2O)m (tedy odbrně řečeno, jedná se o polyhydroxyderiváty karbonylových sloučenin), uvedením onoho sumárního vzorce charakterizuji sacharidy a odtrhnu je od skupiny téměř všech organických látek, které vyhovují výše uvedené definici (vyjma halogenderivátů, dusíkatých derivátů apod.)
  13. Obsahově to spíše odpovídá vyšším ročníkům na gymnáziu (jen bych doplnila převod acyklické formy na cyklickou a různé typy vzorců - Haworthovy atd.).Nevím, jak tomu je na nižším stupni gymnázia, ale asi bych po nich vzorce, cyklickou a acyklickou forma sacharidu, optickou aktivitu a jiné detaily nechtěla. Zdá se mi to zbytečné. (pokud se mýlím, opravte mne).
  14. Pokud zavádím jakýkoliv pojem, je třeba ho řádně vysvětlit - poloacetal. Proč se nazývá právě tato skupina poloacetalova a ne ty ostatní? Podle které -OH skupiny označujeme, že se jedná o L- či D-izomer? Má to nějakou souvislost s tím, zda bude roztok tohoto sacharidu otáčet paprsek polarizovaného světla do prava či do leva? apod.
  15. (Pozn. L. Červinkové: Co se týče pojmu poloacetálový hydroxyl, vzorce,.... Já nechci, aby se vzorce učili nazpaměť, ale měli by vědět, jak vzorce sacharidů vypadají, protože se s nimi dále pracuje, jsou v učebnicích,...Pojem poloacetálový hydroxyl nemám v úmyslu na nižším gymnáziu vysvětlovat, protože to souvisí s přepisem vzorců do jednotlivých forem a to je učivo až vyššího gymnázia. Stejně tak nechci vysvětlovat sálodlouze vznik glykosidické vazby. Myslím si, že by studenti měli vědět, jak jsou tam molekuly monosacharidů navázány (přes kyslík) a že se uvolní voda. Jestli si zapamatují pojem glykosidická vazba, jedině dobře. Uvažovala jsem, že bych jenom zmínila, že existuje i poloac. hydr., ale že se s ním blíže seznámíme ve vyšších ročnících. Já jsem dlouho zvažovala, zda pojem poloac. hydroxyl zmínit. Byla jsem zvědavá na reakce ostatních. Takže závěr je: nezmiňovat tento pojem a nechat si to až na vyšší gymmnázium, kde se budou podrobněji probírat jednotlivé formy (cyklické, acyklické) sacahridů.)
  16. Pracovní list: nápadité!
  17. pracovní list: Tabulka - chválím, myslím, že by ji studenti ocenili.
  18. Pracovní list úloha 3 a 4, vzorec glyceraldehydu mohou opsat z předešlé úlohy.
  19. Pracovní list:

    Sacharidy jsou.............. složené z atomů...........................
    Polysacharidy obsahují …....... monosacharidových jednotek.
    Co kdyby vám student odpověděl takto:
    Sacharidy jsou důležité látky složené z atomů několika prvků.Polysacharidy obsahují i tisíce monosacharidových jednotek. apod.

    (Pozn. L. Červinkové: Pokud se jedná o otázky, na které není jednoznačná odpověď: pokud odpoví jinak, než jsem očekávala a je to také správně, nezbývá nic jiného, než uznat tuto odpověď jako správnou, případně formou ústních otázek se dobrat očekávané odpovědi.)

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz