Markéta Kokošková - Izoprenoidy

Materiály (vloženo 30. dubna 2013)

prezentace (Ukázka snímku z prezentace)

Powerpointová prezentace - Izoprenoidy

Plán vyučovací hodiny

Písemná práce

Použitá literatura:

  1. Benešová, M.; Satrapová, H.: Odmaturuj z chemie, Didaktis, 2002, Brno
  2. Kolektiv autorů: Biochemie, základní kurz, Karolinum, 2005, Praha
  3. Vacík, J.: Přehled středoškolské chemie, 3. vydání, SPN, 1999, Praha

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (7.5.2013):

  1. Plán vyučovací hodiny:
    1. Cíle VH jsou na výjimky velmi dobře definovány (tou výjimkou je např. "získá schopnost rozeznat" - tento cíl není konkrétní, lepší by bylo např. "rozezná, rozliší" - ale přeci jenom je to jen slovíčkaření :)
    2. Opakování by bylo lepší více promyslet - možná mít více předpřipravených otázek (ale toto se stěží odhaduje - je to velmi relativní)
    3. Snímky jsou pečlivě rozebrány - libí se mi poukazování na souvislosti v názvech, strukturách atd.
  2. Prezentace:
    1. Graficky moc hezká.
    2. Obsahově bych řekla, že je občas nad rámec sš pojetí učiva (pohled mých kolegů, kteří mají aprobaci chemii s biologií by byl určitě opačný). Nicméně, obsahově odpovídá použité literatuře (Odmaturuj z chemie) - takže by to mělo být v pořádku.
    3. Snímek č. 4 moc hezké rozdělení - jasné.
    4. Snímek č. 5 limonen - perfektní poukázaní na to, že základem je skutečně isopren. Nevím, zda by žáci porozumněli pojmu cykloadiční reakce.
    5. Snímek č. 6 a 7 (+ některé další snímky, např. snímek č. 14) - moc hezké, líbí se mi spojení s každodenním životem. Otázka je, co žáci mají umět (i struktury?)
    6. Snímek č. 10 - zde jsem mile potěšena, že ukazujete souvislost mezi skvalenem a steranem, a i to že steroidy patří mezi isoprenoidy (ne v každé literatuře bývají takto řazeny). Vzorec skvalenu je na první pohled složitý, nicméně vzorec lze logicky odvodit na základě znalosti isoprenoidní struktury a symetrie dané molekuly.
  3. Písemná práce:
    1. Pokud bych chtěla uvést nějaké konkrétní příklady (jaké znáte monoterpeny, polyterpeny) - je dobré vždy uvést min. počet, aby žáci věděli, co je postačující na plný počet bodů (viz jak je tomu např. v otázce 9).
    2. Na otázku č. 4 by mě zajímalo, jak by žáci reagovali. Já bych napsala, že se jedná o látky odvozené od isoprenu, možná bych napsala, že se jedná o lipidy, možná bych napsala jako žák něco úplně jiného (látky složené z atomů C, H a O...).
    3. Co se týče hodnocení - možná bych pro známku 3 vymezila větší interval (připomínka je platná pro všechny zúčastněné, nejen pro vás :) ).

Jana Šuláková (posláno 9.5.2013, nahráno 10.5.2013):

  1. Powerpointová prezentace: Hezká prezentace – obsahuje optimální množství informací, pozitivně vnímám kombinaci textu a obrázku. Zajímavě zvolený způsob výuky tématu, který díky složitějším vzorcům by mohl působit pro studenta nezáživně. Jako další plus je propojení tématu s běžným životem. Možná by bylo vhodné u snímku č. 3 upřesnit větu na konci prezentace doplněním slova: vznik 2 nových jednoduchých vazeb (ale to je můj názor, jak bych to tam dala já).
  2. Plán hodiny: Plán shledávám přiměřený.
  3. Test: Na testu se mi líbili některé otázky, které byli koncipované tak, aby donutili studenta i logicky přemýšlet, ne se jenom naučit něco nazpaměť. (Příklad s rozpustností terpenů)

Martina Ratajová (12.5.2013):

  1. Příprava hodiny - je velmi pěkně a podrobně zpracovaná.
  2. Písemná práce - má, myslím, dostatečný rozsah a časovou náročnost jako opakování učiva na začátku další hodiny. Také bodové ohodnocení se mi líbí, u takto kratších testů bych také dala přednost bodovému ohodnocení. U delších, spíše souhrnných testů dávám přednost spíše „procentnímu“ hodnocení.
  3. Prezentace - velmi pěkně zpracovaná, dobře ukazuje propojení „suchopárné teorie vzorců“ s praktickým výskytem a využitím izoprenoidů. Je zde dobře ukázán rozsah výskytu i využití izoprenoidů v praktickém životě, včetně rizik onemocnění aterosklerosou a zneužívání anabolických steroidů.
  4. Učivo je připraveno pro 4. ročník gymnázií (SŠ), což odpovídá svou náročností. Jedině bych možná polemizovala s rozsahem učiva připraveným pro 1 vyučovací hodinu. Množství probrané látky se mi i pro 4. ročník zdá příliš rozsáhlé pro 45min, což je 100% vyučovací hodiny. Tato skutečnost je ale daná tím, že není možné vyzkoušet si hodinu „odučit“ v praxi. Potom se dá náplň hodiny přizpůsobit podmínkám a potřebám prostředí. Je to ale pouze můj názor, jsem zvyklá učit mladší žáky, takže nedokážu objektivně odhadnout potřebný čas. Navíc mi trošku chybí informace o tom, co si žáci mají zapsat, jestli píší během výkladu nebo jestli materiál dostanou namnožený a dělají si poznámky do textu během výkladu? Celkově se mi prezentace velmi líbila a je na ní vidět, že autorka jí věnovala spoustu času.

 

 

 

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz