Didaktika biochemie (a organické chemie)
Katedra učitelství a didaktiky chemie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Vyučující: RNDr. Milada Teplá, Ph.D.; RNDr. Ing. Petr Distler, Ph.D. et Ph.D.
Jedná se o kognitivní metodu popsanou Robertem Čapkem v jeho práci Moderní didaktika:
Lexikon výukových a hodnoticích metod. Nejprve je třeba si zvolit téma celé aktivity a cíl, který
sledujeme. Aktivitu lze asi nejlépe realizovat formou skupinové práce, ale záleží na počtu žáků
ve třídě a konkrétním pojetí.
Samotná aktivita má několik fází. V první fázi píšeme myšlenky týkající se zvoleného nápadu
na lístečky, vždy jeden nápad (pojem, věta, slovní spojení, obrázek…) na jeden lísteček. V další
fázi se lístečky promíchají. Z těch si poté účastník aktivity dva lístečky vylosuje a zapíše si první
věc, která ho ve spojitosti s oběma kartičkami napadne. V závěrečné fázi této aktivity se
asociace přečtou, slouží jako základ pro další práci a zároveň jsou podkladem ke zpětné vazbě
(individuální i učitelově).
Fish pool je možné použít během závěrečného opakování a nechat v první fázi psát žáky
myšlenky na právě probrané téma. Rovněž by bylo možné použít aktivitu k uvedení určitého
tématu, např. pokud by učitel nechal žáky pracovat s již vytvořenými lístečky, čímž by zároveň
získal představu o tom, co žáci na dané téma již vědí a co očekávají, že se naučí. Další možností
je v první fázi žáky navést otázkami či audiovizuálním materiálem.
Důležité je také věnovat dostatečný prostor závěrečné fázi, ať už se jedná jen o čtení asociací
a komentář, nebo i kontrolu správnosti (v případě zařazení aktivity v rámci opakování
probrané látky).
Aktivitu fish pool lze pojmout různým způsobem, Čapek uvádí i variantu, kdy lze tímto
způsobem rozdělit témata mezi skupiny; v takovém případě může odpadnout část psaní
asociací (automatický výběr jednoho ze dvou vylosovaných témat).
V závislosti na konkrétní realizaci rozvíjí fish pool u žáků nejen paměť, pozornost, schopnost
pohotové reakce, ale i vyjadřovací schopnosti během formulace myšlenek i asociací, při
vhodném vedení závěrečné čtvrté fáze aktivity také komunikační dovednosti žáků.
Určeno pro: druhý ročník SŠ/odpovídající ročník víceletého gymnázia
část aktivity |
podrobnosti |
úvod |
Učitel sdělí žákům, co se bude dít (opakování právě probraného tématu hydroxyderiváty) a rozdělí je do skupin (ideálně trojice). Vysvětlí jim 1. fázi aktivity a rozdá jim do skupin bílé kartičky. |
1. fáze – zapisování hydroxysloučenin (skupinová práce) |
Každá skupina má za úkol napsat co nejvíce (min 5, tedy tolik, kolik bude učitel později rozdávat barevných kartiček) konkrétních sloučenin patřících mezi alkoholy nebo fenoly. |
|
|
|
|
vysvětlení dalších částí aktivity |
Učitel dá každé skupině k jejich bílým kartičkám ještě další, barevné, na které pojmy napsal on (viz příloha). Všechny kartičky se otočí lícem dolů a promíchají. První člen skupinky vylosuje dvojici kartiček bílá–barevná. Všichni si přečtou, co na právě otočených kartičkách je, a napíší první věc, která je napadne a zároveň nějakým způsobem obě kartičky spojuje („asociace“). Dvojice kartiček se dá stranou a další žák otočí další dvojici, takto aktivita pokračuje, dokud skupina nevyčerpá všechny barevné kartičky (bílých může být klidně přebytek). |
|
|
2. fáze – míchání lístečků |
Učitel rozdá barevné kartičky, žáci si lístečky promíchají (barevné i bílé) a rozloží lícem dolů na lavici. |
3. fáze – asociace (skupinová práce) |
Žáci postupně otáčejí dvojice kartiček a píší spojitosti mezi nimi, již hotové dvojice odkládají stranou, aby se k nim posléze mohli vrátit. Učitel prochází třídou, řeší nejasnosti a snaží se, aby se žádná skupina neuvázla na mrtvém bodě, protože si neví s nalosovanou dvojicí rady. |
|
|
4. fáze – čtení asociací a skupinová diskuze |
Žáci ve skupině postupně čtou své asociace k jednotlivým dvojicím a diskutují nad tím, co kdo napsal, zda se vším souhlasí atd. Mohou v případě nejasností použít dostupné zdroje (dle úsudku učitele i internet) nebo se zeptat učitele. |
|
|
společné shrnutí vedené učitelem (celá třída) |
Učitel společně s celou třídou zopakuje hydroxyderiváty pomocí pojmů na barevných kartičkách – postupně vybírá jednotlivá témata, ale na rozdíl od vlastní aktivity se proberou spíše obecně, ne prvotně ve spojitosti s konkrétní sloučeninou; tedy např. vlastnosti alkoholů a fenolů, do jakých reakcí vstupují, jak se využívají apod. Nemusí jít o vyčerpávající výčet, spíše přehledné shrnutí. |
|
|
|
Více informací: zde
Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz