Kateřina Šírová - Alkoholy a fenoly - Aktivita: Fish pool

Aktivizační metoda: Fish pool

Jedná se o kognitivní metodu popsanou Robertem Čapkem v jeho práci Moderní didaktika:
Lexikon výukových a hodnoticích metod. Nejprve je třeba si zvolit téma celé aktivity a cíl, který
sledujeme. Aktivitu lze asi nejlépe realizovat formou skupinové práce, ale záleží na počtu žáků
ve třídě a konkrétním pojetí.
Samotná aktivita má několik fází. V první fázi píšeme myšlenky týkající se zvoleného nápadu
na lístečky, vždy jeden nápad (pojem, věta, slovní spojení, obrázek…) na jeden lísteček. V další
fázi se lístečky promíchají. Z těch si poté účastník aktivity dva lístečky vylosuje a zapíše si první
věc, která ho ve spojitosti s oběma kartičkami napadne. V závěrečné fázi této aktivity se
asociace přečtou, slouží jako základ pro další práci a zároveň jsou podkladem ke zpětné vazbě
(individuální i učitelově).
Fish pool je možné použít během závěrečného opakování a nechat v první fázi psát žáky
myšlenky na právě probrané téma. Rovněž by bylo možné použít aktivitu k uvedení určitého
tématu, např. pokud by učitel nechal žáky pracovat s již vytvořenými lístečky, čímž by zároveň
získal představu o tom, co žáci na dané téma již vědí a co očekávají, že se naučí. Další možností
je v první fázi žáky navést otázkami či audiovizuálním materiálem.
Důležité je také věnovat dostatečný prostor závěrečné fázi, ať už se jedná jen o čtení asociací
a komentář, nebo i kontrolu správnosti (v případě zařazení aktivity v rámci opakování
probrané látky).
Aktivitu fish pool lze pojmout různým způsobem, Čapek uvádí i variantu, kdy lze tímto
způsobem rozdělit témata mezi skupiny; v takovém případě může odpadnout část psaní
asociací (automatický výběr jednoho ze dvou vylosovaných témat).
V závislosti na konkrétní realizaci rozvíjí fish pool u žáků nejen paměť, pozornost, schopnost
pohotové reakce, ale i vyjadřovací schopnosti během formulace myšlenek i asociací, při
vhodném vedení závěrečné čtvrté fáze aktivity také komunikační dovednosti žáků.

Didaktické poznámky

Určeno pro: druhý ročník SŠ/odpovídající ročník víceletého gymnázia

část aktivity

podrobnosti

úvod

Učitel sdělí žákům, co se bude dít (opakování právě probraného tématu hydroxyderiváty) a rozdělí je do skupin (ideálně trojice). Vysvětlí jim 1. fázi aktivity a rozdá jim do skupin bílé kartičky.

1. fáze – zapisování hydroxysloučenin (skupinová práce)

Každá skupina má za úkol napsat co nejvíce (min 5, tedy tolik, kolik bude učitel později rozdávat barevných kartiček) konkrétních sloučenin patřících mezi alkoholy nebo fenoly.

  • cca 3 minuty, nebo dokud nebudou hotové všechny skupiny
  • modifikace: Učitel může zároveň zadat, zda má být na kartičkách systematický název, triviální název, vzorec nebo kombinace, pokud chce např. zároveň procvičit názvosloví.

vysvětlení dalších částí aktivity

Učitel dá každé skupině k jejich bílým kartičkám ještě další, barevné, na které pojmy napsal on (viz příloha). Všechny kartičky se otočí lícem dolů a promíchají. První člen skupinky vylosuje dvojici kartiček bílá–barevná. Všichni si přečtou, co na právě otočených kartičkách je, a napíší první věc, která je napadne a zároveň nějakým způsobem obě kartičky spojuje („asociace“). Dvojice kartiček se dá stranou a další žák otočí další dvojici, takto aktivita pokračuje, dokud skupina nevyčerpá všechny barevné kartičky (bílých může být klidně přebytek).
Pokud některý žák opravdu neví, co napsat, pak může vynechat, ale je dobré zdůraznit, že se nemusí bát napsat něco, co nemají v sešitě či učebnici, čím si nejsou jistí…
Po otočení všech barevných kartiček se skupinka vrátí k první dvojici a každý z žáků přečte, co si k ní napsal. Ostatní mohou vždy upozornit na případné nepřesnosti, chyby, vyjádřit svůj názor nebo zkusit společně vymyslet další možnosti. Pokud se žáci ve skupině na něčem neshodnou, mohou v této fázi fakta ověřit v sešitě, učebnici, na internetu nebo se přihlásit, aby jim poradil učitel.

  • vysvětlení lze demonstrovat např. pomocí jiné kapitoly z organické chemie (alkany): První žák otočí bílou kartičku „methan“ a barevnou „skupenství“. Napíše si „plyn“, další žáci si zapíší své nápady. V otáčení pokračuje další atd. Následně se skupina vrátí k první dvojici methan–vlastnost a čtou, co si napsali. První žák si napsal „plyn“, druhý „pevná látka“, což ostatní zpochybní, protože methan je za normálních podmínek plyn (mohou argumentovat, že se jedná o hl. složku zemního plynu) …

2. fáze – míchání lístečků

Učitel rozdá barevné kartičky, žáci si lístečky promíchají (barevné i bílé) a rozloží lícem dolů na lavici.

3. fáze – asociace (skupinová práce)

Žáci postupně otáčejí dvojice kartiček a píší spojitosti mezi nimi, již hotové dvojice odkládají stranou, aby se k nim posléze mohli vrátit. Učitel prochází třídou, řeší nejasnosti a snaží se, aby se žádná skupina neuvázla na mrtvém bodě, protože si neví s nalosovanou dvojicí rady.

  • cca 5 minut (při 5 asociacích)

4. fáze – čtení asociací a skupinová diskuze

Žáci ve skupině postupně čtou své asociace k jednotlivým dvojicím a diskutují nad tím, co kdo napsal, zda se vším souhlasí atd. Mohou v případě nejasností použít dostupné zdroje (dle úsudku učitele i internet) nebo se zeptat učitele.

  • cca 10 minut (záleží na počtu žáků ve skupině)

společné shrnutí vedené učitelem (celá třída)

Učitel společně s celou třídou zopakuje hydroxyderiváty pomocí pojmů na barevných kartičkách – postupně vybírá jednotlivá témata, ale na rozdíl od vlastní aktivity se proberou spíše obecně, ne prvotně ve spojitosti s konkrétní sloučeninou; tedy např. vlastnosti alkoholů a fenolů, do jakých reakcí vstupují, jak se využívají apod. Nemusí jít o vyčerpávající výčet, spíše přehledné shrnutí.

  • 10–15 minut
  • Nejedná se již o vlastní součást fish pool, ale slouží pro žáky jako další zpětná vazba a širší zopakování probrané látky. Může mít i jinou podobu.

 

Téma: Alkoholy a fenoly

Více informací: zde

 

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz