Filip Pelant - Centrální dogma molekulární biologie - Aktivita: "Redakce" - tvorba bulvárního plátku

Aktivizační metoda: "Redakce" - tvorba bulvárního plátku

Téma: Centrální dogma molekulární biologie

g

REDAKCE
Popis metody
Jedná se o kreativní metodu, která od žáků vyžaduje vymýšlení vlastního textu a netradiční uchopení vědeckého tématu. Konkrétně zde jde o novinové (bulvární) zpracování vyučované látky, tj. o snahu nacházet paralely mezi chemickou realitou a čtením pro „prosté lidi“. Je snadné touto formou provázat jakýkoliv odborný předmět s mediální výchovou.
Průběh
Motivace
V první fázi učitel uvede symbolický rámec – celá třída je redakcí nově vzniklého bulvárního (buněčného) časopisu jménem Radikál (např.). Naším posláním je přinášet články pro dolních deset milionů z prostředí, které je jinak poměrně odtažité.
Dále následuje vymýšlení obvyklých témat, jimž se bulvár věnuje (např. pomocí prostého brainstormingu). Žáci by ideálně měli přijít s klíčovými slovy jako vztahy, sex, nevěra, skandály, alkohol, celebrity, modelky, zpěváci… Kromě témat je možné položit stejnou otázku o typických rubrikách, pak můžou přijít další odpovědi jako horoskop, poradna, politika, sport a podobně. Učitel vše zapisuje na tabuli tak, aby se o to žáci mohli při vymýšlení opřít.
Tvorba
Nyní je zapotřebí představit chemické téma, o kterém se bude psát. Je třeba, aby o něm měli žáci dostatečné povědomí, protože bez něj by se jim špatně pracovalo. My jsme pracovali s tématem „centrální dogma molekulární biologie“. Promítli jsme si hrubé schéma toho, jak probíhá translace a transkripce. Nejde o to si látku opakovat, ale důležité je, aby i žáci, co se moc nechytají, mohli o něco opřít.
Následuje zadání úkolu – vytvořit článek, který bude mít chytlavý titulek, krátký obsah (protože čtenáři bulváru stejně víc nepřečtou) a obrázek. To všechno by se mělo vejít na A4, případně může být obrázek na zvláštním papíru. Pracuje se ve dvoučlenných redakčních týmech.
(Je na vás, jak se rozhodnete žáky rozdělit. Pokud chcete ušetřit čas a zajistit pohodlné fungování, nechte žáky spolupracovat v lavicích. Pokud chcete žáky promíchat tak, aby byli nuceni pracovat s různými lidmi, nebojte se je rozdělit pomocí náhody…)
Na samostatnou práci dvojic by mělo být cca 10 minut a žákům je ideální to oznámit předem, ať vědí, s čím mohou pracovat.
Představení
Již v průběhu psaní je možné žáky vyzvat k tomu, aby na tabuli zapsali svůj titulek, když jej už mají vymyšlený. Tím mohou povzbudit fantazii dvojic méně kreativních.
Po vypršení limitu následuje vzájemné představení textů. Pokud na to je čas, mohou představovat všichni, pokud není, dá se pracovat např. na poloviny či jenom s výběrem z textů. Jeden ze dvojice článek přečte, druhý ve zkratce popíše, jaký základ má článek v chemii, jaký jev popisuje, kdo jsou jeho aktéři. Ostatní se mohou doptávat. Vhodné je všechny výtvory (pokud autoři neprotestují) po skončení aktivity umístit na nástěnku s nadepsaným jménem časopisu.
Role učitele a žáka
Při této metodě je většina aktivity na straně žáka, který vymýšlí, tvoří, prezentuje a naslouchá ostatní žákům.
Učitel je v roli moderátora, který představuje téma a zadává úkol, přijímá podněty v brainstormingu a poté už de facto jenom hlídá čas a řídí prezentaci.
Silné a slabé stránky
+ nové a netradiční úhly pohledu
+ potenciálně velmi vtipné
+ žáci vtaženi do děje
+ mezipředmětové vztahy (mediální výchova, český jazyk, výtvarka)
- časově náročné
- slouží lépe při opakování (např. na střední škole zopakování témat po základce)
- nutná aktivita dětí – pokud nemají zájem, může jít o ztrátu času
Cílová skupina
Čím starší žáci, tím zábavnější to pro ně (i pro vás) může být. Ideální pro SŠ, možno použít i pro starší děti z druhého stupně ZŠ.
Je potřeba, aby žáci měli o zvoleném chemickém tématu povědomí. Buď už musí být probrané, nebo třeba mají znalosti z předchozího studia (přechod ze ZŠ na SŠ).
Délka
Minimálně 20 minut, ideálně déle. Pro běžnou VH moc dlouhé, nabízí se využití v dvouhodinovce, na škole v přírodě či jiné mimoškolní akci, může se využít pro „zabavení“ lidí, co nepíšou test, při nečekaném suplování a podobně.
Teoretické znalosti
Výhodou této metody je, že na učitele de facto neklade žádné velké nároky na znalosti. Ty se očekávají převážně od studentů.
Pokud si je učitel přeci jen chce dostudovat, přikládám dokument „teorie“ – z něj lze během chvilky získat představu.
Pokud ovšem máte cca 7 minut, nejlepším řešením je shlédnout následující všeobjímající video:

https://www.youtube.com/watch?v=2BwWavExcFI

Chemický podklad zde k dispozici.

Výsedky práce naší skupinky:

redakce: f

g

g

g

g

 

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz