Jakub Režňák - Palmový olej

Materiály:

j

Příprava na vyučovací (doc)

článek 1

Další články (zip)

Komentáře k vytvořeným materiálům

Daniela Alexová (18.12.2017):

  1. Cíle vyučovací hodiny
    1. · cíle vyučovací hodiny zadáváme v jednotném čísle – středem našeho zájmu je žák a jeho schopnosti a dovednosti, nikoliv skupina žáků (tedy například „žák spolupracuje ve skupině na zadaném téma, respektuje pravidla práce ve skupině“)
    2. · při formulaci cílů se držíme evaluovatelných aktivních sloves – žák diskutuje na zadané téma dle stanovených pravidel diskuze
    3. · co s žáky, kteří s přiděleným postupem již zpočátku nesouhlasí? Neříkám, že je to podle mne chybný postoj, určitě je užitečné podívat se na věci „z druhé strany,“ – může se ale stát, že se ve třídě setkáme s žáky, kteří si jak se říká „umí postavit hlavu“ – zajímalo by mě, jak bys s takovými žáky naložil. Navíc, těžko někoho nutit obhajovat názor, se kterým nesouhlasí.
    4. · připadá mi, že cíle vyučovací hodiny vztahuješ spíše na sebe než na žáky.
    5. · oceňuji, že mezi cíle „chemické,“ řadíš i cíle OSV a rozvoj klíčových kompetencí žáků. V oblasti přírodních věd se tato problematika probírá daleko hůře než v oblasti společenských věd, přesto bychom se jí ale měli i zde věnovat.
  2. Průběh vyučovací hodiny:
    1. · proč je nutné, aby učitel uváděl žákům pravidla diskuze? Připadá mi lepší nechat žáky , ať sami zformulují pravidla diskuze a vyhradí tak mantinely jejímu průběhu. Budou si pak více připadat, že věci ovlivňují a učitel jim naslouchá.
    2. · poměrně matoucí je pro mě otázka „Jaký je tvůj postoj k palmovému oleji?“ osobně netuším, co bych na tuto otázku měla odpovědět. Specifikovala bych otázku na „Jaký je tvůj názor na rizikovost/bezpečnost použití palmového oleje“ (pokud jsem otázku správně pochopila a míříš na toto).
    3. · reflexe formou „dát slovo pozorovatelům“ podle mě není tak úplně reflexe. Reflektujeme my sami svou práci, v tomto případě tedy žáci práci ve skupinách a vedení diskuze. Reflexi bych nevedla jako „názor na diskuzi,“ ale „co se vám na práci formou diskuze líbilo?“ „Co vám při diskutování připadalo nejobtížnější?“ a tak dále.
  3. K materiálům:
    1. · oceňuji, že se mezi zdroji nachází jak odbornější/dobře zdrojované články, tak i hoax. Žáci sami musí hledat mezery v argumentech protistrany a rozhodovat o relevantnosti zdrojů a informací.
    2. · materiály jsou mnohdy rozsáhlé a žáci se v množství informací mohou ztrácet. Možná by bylo vhodné jim některé věci pro začátek (například bakalářské práce) alespoň trochu „předžvýkat,“ než budou navyklí s podobnou literaturou pracovat. Chápu, že možná právě toto (aby se žáci naučili filtrovat informace) byl tvůj záměr, já bych ale podobné záměry nekombinovala ještě s novou látkou, nutností pracovat ve skupině, diskuzí a informacemi v cizím jazyce (už je to příliš mnoho kombinací).
  4. Celkově oceňuji volbu tématu, které je aktuální a přímo se jej dotýká řada poplašných zpráv. Provedení hodiny vede žáky ke snaze hledat protiargumenty a čerpat informace z množství zdrojů. Není však uvedeno, jakým způsobem učitel hodinu shrnuje, či k jakém argumentu se přiklání – pokud hodina nebude nějakým způsobem zakončena a informace shrnuty, hrozí, že žáci budou mít v hlavě informační zmatek. Provedení hodiny je velmi originální, avšak skýtá riziko, že v rukou nezkušeného učitele-moderátora, se celá hodina zvrhne v neřízenou hádku. Dále by mě zajímalo, jakým způsobem učitel zajistí, že se skutečně zapojí všichni žáci a všichni budou skutečně pracovat na zadaném tématu, což nebylo v materiálu příliš diskutováno. Myslím, že pokud bude hodina kvalitně vedena a vychytají se některé detaily, bude se jednak o velmi přínosnou hodinu, která žáky bude určitě bavit.

Dominika Andrlová (18.12.2017):

  1. - s aktuálním tématem palmového oleje se určitě setkala většina z žáků, minimálně o něm někde zaslechla, a právě proto, že škola by měla poskytovat nejen typicky školní znalosti, ale rozvíjet také další kompetence a zvyšovat obecný přehled žáků, si myslím, že zabývat se i tímto velkým tématem je na místě, už jen proto, aby si sami mohli určit, jaký postoj k dané problematice po vyslechnutí všech pro a proti zaujmou
  2. - líbí se mi také nápad s diskuzí, která žáky mimo jiné nutí respektovat názory druhých a nebát se projevit názor vlastní za dodržování určitých pravidel
  3. - prima propojení biochemie s praktickým životem
  4. - u té diskuze – pracuješ už s tím, že žáci tuto formu komunikace důvěrně znají, včetně jejich pravidel? Pokud ne, mohlo by být pro učitele náročné je ukočírovat, ale samozřejmě to není důvod pro to, aby se jí vyhnul, naopak, jen je asi potřeba s tím počítat.
  5. - nebude pozorovatele mrzet, že se nemohou během diskuze zapojit k argumentaci ohledně tohoto tématu (pokud jsem to tedy správně pochopila, že se budou vyjadřovat až na konci, ale nikoliv k tématu, nýbrž k samotnému průběhu diskuze)? Já bych asi nevydržela se v průběhu nezapojitJ.
  6. - možná, ale to je opravdu jen tip, by bylo fajn žáky zaúkolovat, aby se podívali v obchodech po složení potravin a příště vyjmenovali některé, kde je přítomnost palmového oleje překvapila, čímž budou o problematice třeba přemýšlet o kousek déle
  7. - bezva je závěrečné zjišťování, zda se někomu názor změnil
  8. - moc se mi líbí nápad na téma, na hodinu se velmi těším

Vít Burjánek (19.12.2017):

  1. třetí cíl hodiny je těžko měřitelný, lépe zadefinovat
  2. možnost pozorovatele hodnotím velmi kladně – silně introvertní žák by se mohl v hodině cítit bez této role špatně
  3. doporučoval bych vypracovat poster, článek nebo něco podobného, aby se skupiny byly více vytížené, bylo nutné se více zapojit a byl i hmatatelný výstup
  4. otázka b) se mi zdá hloupě formulovaná (evokuje odpověď ANO/NE, olej z palem,…)
  5. ptát se na postoj k palmovému oleji před hodinou je spíše dotaz na postoj rodičů a v pozici chemikáře (autority) lze s žáky jednoduše manipulovat
  6. chybí mi klíč, podle kterého dojde k rozdělení do skupin
  7. pokud budou žáci skutečně moct bez dozoru používat telefony a tablety, pravděpodobně stráví více času na facebooku než stránkách o palmovém oleji
  8. chybí mi, jak velké množství žáků hodina předpokládá – s 30 žáky se mi to zdá nerealizovatelné
  9. aby diskuze byla skutečně diskuzí, je nutné dodržet určitá pravidla, nebude snadné to dodržet (zvlášť ve větším počtu žáků)

Petr Čečetka (18.12.2017):

  1. Velmi zajímavé téma, které je zároveň velmi aktuální s ohledem na rozsáhle odlesnění a nekontrolovatelné požáry, která se šíří v Indonésii kvůli nové zemědělské ploše pro produkci palmového oleje. Oceňuji formu hodiny, která není běžná a pro některé učitele je nerealizovatelná. Líbí se mi, že po většinu hodiny je aktivní žák a sám vyhledává informace a celkově se podporuje samostatnost žáků.
  2. Před psaním přípravy by se bylo vhodné dobře stanovit cíle. Má se používat jednotné číslo a použil bych jiná slovesa.
  3. V úvodu bych zmínil, že problém s palmovým olejem nastal až díky masivnímu odlesnění a s tím souvisejících požárů a vymírání živočišných druhů (všichni si pamatují, jak svět obletěli fotky popálených orangutanů), což odstartovalo tu mediální kampaň.
  4. Chybí mi, jaké žáci budou obhajovat postoje a jak bude probíhat tvorba skupin (kolik žáků bude ve skupině čí jak dojde k tvorbě skupiny, jestli náhodně nebo podle nějakého klíče)
  5. Je vidět že jsi si dal velkou práci s hledáním zdrojů a informací pro žáky, kterých máš velké množství. Jenom by bylo dobré uvést jakým způsobem ohlídáš, že budou pracovat všichni žáci rovnoměrně.
  6. Diskuze se mi velmi líbí a je to pro žáky přínos do budoucna, který se jim bude velmi hodit a je na ni velmi často zapomínáno.
  7. I tato část se mi velmi líbí. Možná bych zde udělil větší časovou dotaci, žáci se mohou velmi hodně rozpovídat a pak čas rychle utíká.
  8. Test je dobře připravený líbí se mi i jeho hodnocení.

Vendula Čermáková (19.12.2017):

  1. Téma má určitě spojitost s běžným životem, což může zvýšit atraktivitu a aktivitu žáků při hledání informací a skupinové práci. Určitě do hodin biochemie takto zpracované téma patří.
  2. Je ale potřeba, aby diskuse byla vedena bez emocionálních projevů skupin žáků, které obhajují určitý názor. Proto by měla být předem správně stanovena pravidla (což máš uvedeno, ale pravidla formulována nejsou). A jsou zde i poměrně vysoké nároky na učitele, aby zvládl diskusi koordinovat a zároveň měl přehled o problematice.

Mária Dobřemyslová (18.12.2017):

  1. - Oceňuji, že téma reaguje na aktuální otázky, které většina žáků pravděpodobně zaznamenala.
  2. - Přijde mi, že cíle popisují více to, co žáci udělají během hodiny, než to, co si z ní odnášejí.
  3. - Nápad s diskusí je moc fajn, je potřeba žáky k diskusi vést, i když to může být náročné a je riziko, že taková hodina ne vždy vyjde podle představ.
  4. - Jak budou žáci rozděleni do skupin? Několik skupin pro, několik proti? Po kolika žácích?
  5. - Jak se dá předejít tomu, aby se někteří žáci jen vezli?
  6. - Líbí se mi, že materiály k tématu jsou různorodé. Od odborných až po zcela populární.
  7. - Pokud žáci mají s materiály pracovat pouze v průběhu hodiny, možná bych např. z bakalářských prací vybrala pouze některé kapitoly, aby bylo snazší se zorientovat.
  8. - Líbí se mi porovnání odpovědí na 2. a 3. Otázku na začátku a konci hodiny.
  9. - Dovedu si představit, že test by mohl více odpovídat „stylu“ hodiny. ...např. najděte v textu nepřesnosti atd.

Klára Frimlová (18.12.2017):

  1. Hodnocení tématu: · Oceňuji výběr a zařazení tématu palmového oleje do biochemie a mezioborové propojení i s dalšími obory.
  2. Cíle:
    1. · doporučovala bych přeformulovaní stanovených cílů 2 a 3 (na jednoho žáka a za použití aktivních sloves)
      1. př. Žáci vedou diskuzi … Žák diskutuje na dané téma
  3. Klady VH:
    1. · možnost volby žáka zvolit se do role pozorovatele diskuze
    2. · didaktický test – přehledný a týkající se probíraného tématu
    3. · kritické myšlení – snaha naučit žáky, aby nepřejímali informace ze všech informačních pramenů, na které na internetu narazí
    4. · vyhledávání informací v textu
  4. Zápory VH:
    1. úskalím vyučovací hodiny by mohla být právě zvolená forma VH – hodně bude záležet na dané skupině žáků a učiteli
    2. vyhledávání informací – ještě bych zvážila, které informační zdroje bych jim poskytla, pokud budou dohledávat v celých bakalářkách, nejsem si jistá, jestli se to nemine účinkem, osobně bych s takovým pramenem v krátkém časovém úseku měla problém a nevěděla bych na co se zaměřit
    3. anglický článek – osobně proti němu nic nemám, jen by chtělo nějakým způsobem ošetřit, že ho nedostanou do skupiny například němčináři, kteří by mu nerozuměli

Diana Mezuliáníková (18.12.2017):

  1. Výběr tématu je aktuální, předpokládám, že mnoho studentů středních škol kauzu o palmovém oleji zaznamenala a přestože diskuze není běžným prvkem v hodinách chemie, vůbec bych se tomu nebránila, stejně tak jako rozdělení žáků do skupin s odlišnými názory. Nepochopila jsem ale (nebo jsem to nikde nenašla), jaké názory budou studenti zaujímat, kolik skupinek bude a v jakém počtu. Práce s textem a vyhledávání informací bude pro studenty jistě přínosná, u toho anglického textu bych možná měla trochu obavy, že se dostane do rukou slabému angličtináři, který se na zpracování článku nebude moci podílet. Materiálů, ze kterých budou studenti k diskuzi čerpat je dostatek, ale k těmto účelům bych použila jen některé jejich části, aby měli studenti možnost se na diskuzi připravit a všechen čas jim nezabral pouze čtení článků. Test je volen jako opakování o palmovém oleji povětšinou z pohledu chemie, což nevím, jestli studenti mají tyto informaci z předchozích hodin, ale obávala bych se, že při diskuzi všechny zaznít nemusí (vzhledem k tomu, že si převážnou část informací budou studenti volit k diskuzi).
  2. Jsem velice zvědavá, jak bude páteční diskuze probíhat v praxi a velmi chválím za výběr „odvážné“ formy vyučovací hodiny.

Zuzana Míková (16.12.2017):

  1. Výborný nápad a pokud se povede realizace, tak to je velmi pro žáky přínosná hodina. Ale dost bych se bála být v roli toho učitele a korigovat diskuzi. V tomhle případě musí mít učitel opravdu velký přehled o tématu plus dost vědět o diskuzi a psychologii diskuze. A samotni žáci musí vědět alespoň základní informace o diskutování a mít v tom nějakou praxi.
  2. CÍLE: Ne všechny cíle jsou dobře zadány. Měli by být v jednotném čísle a nejsou vždy dobře zvolená slovesa.
    1. · Žáci vedou diskusi na dané téma dle pravidel diskuse, obhajují přidělený postoj. Lepší: Žák diskutuje na dané téma dle pravidel diskuze. Žák obhájí přidělený postoj.
  3. MOTIVACE: Možná je to jen blbě formulované nebo jsem to špatně pochopila, ale myslím, že ten největší humbuk začal až s vymíráním orangutanů a kácení velkých plocho deštného lesa, a tak než, že EU něco zavedla a my jsme začali vidět, co je kde za tuky.
  4. ZDROJE NA DISKUZI: Tady je potřeba si položit otázku, co je přesně tvým cílem, zda je naučit diskutovat (což mi přijde spíš na společenské vědy) nebo vyhledávat a naučit se nové informace, které je potřeba znát k této problematice (což by mi asi přišlo k tomuto předmětu příhodnější). Protože ty zdroje, které uvádíš pro získávání informací, mi přijdou dost zpopularizované. Vědecký článek je tam jeden, pak jsou tam dvě bakalářské práce a jeden až dva články, co se vědečtěji tváří díky zdrojům, jinak jsou tam většinou jen novinové články, psané těžko říct kým s ne vždy objektivním pohledem na daný problém. Navíc u těch bakalářek bych se jako žák nevěděla, na co zaměřit, možná by bylo dobré jim z nich udělat výcuc nebo jen jednotlivé kapitoly, ale určitě ne celou.
  5. DISKUSE: Cíle diskuze, kam tu diskuzi chceš směřovat, mi přijdou spíš do společenských věd než do chemie, kde žáky chceš naučit něco k lipidům. Ale jak říkám záleží, co chceš ty žáky naučit a na úhlu pohledu.
  6. REFLEXE: Ta první část reflexe vyjádření pozorovatelů do reflexe nepatří. Patřilo by to ještě k té diskuzi, protože oni mají mluvit ještě k věcem k diskusi. Ta druhá část už reflexe je.
  7. Pokud se hodina povede podle tvých představ, tak je suprová. Máš tam přesahy do jiných předmětů např. angličtina díky článku. Děti se naučí vyhledávat informace, přemýšlet o těch informacích a obhajovat si své názory. Je to téma, které je na žáky chrleno z médií a je potřeba jim ukázat, pravdu a jako žák bych se takové hodiny ráda účastnila.

Kateřina Přibylová (17.12.2017):

  1. Téma se mi moc líbí, jelikož jak už Jakub naznačil, se dotýká každého z nás a je v poslední době poměrně dost medializované. Téma tedy samo o sobě motivuje. Díky této hodině se žáci podívají na problém ze dvou stran (pro a proti) a zároveň z několika pohledů (ekonomika, zdraví, ekologie, chemie). Myslím si, že i v hodinách chemie by měl být prostor pro takovéto způsoby výuky, kde se pohled neupíná pouze na chemii (protože v životě to nikdy není jen o chemii, ale běžně i o etických, ekonomických otázkách apod.). Díky tomu mohou i žáci méně zdatní v chemii v hodině chemie zazářit, i když třeba trochu v jiném oboru.
  2. Oceňuji zvolenou forma vyučovací hodiny i články, které Jakub využil, nicméně si myslím, že dvě hodiny jsou pro takovouto podobu VH opravdu málo. Časově by se to podle mě dalo zvládnout, pokud by některé ze zdrojů byly zredukovány, například poupraveny na několik málo stránek (2-3), protože pokud by byly ponechány veškeré zdroje, které Jakub uvádí, staly by se podle mě dvě věci - buď by ty dlouhé články žáci nečetli (a tudíž by tam byly ty články zbytečné) nebo by se žáci v záplavě textu v tak krátké chvíli ztratili. Mně trvalo prostudování všech materiálů (a to ty dlouhé jsem nečetla celé) asi dvě hodiny. Z toho nejuplatnitelnější mi stejně přišly ty kratší. Možná jsem přehlédla význam těch dvou diplomových prací, ale pokud jsem ho přehlédla já, tak myslím, že stejně tak by ho přehlédli i žáci. Chápu ale, že Jakub chtěl nabídnout raději více než méně a možná i chtěl zacílit na schopnost vybrat informace z velkého množství zdrojů (?) Nicméně pokud toto byl cíl, tak pak si myslím, že tato příprava by mohla být pěkným námětem na projektovou výuku či něco podobného. Tam bych se většímu počtu článků a jejich větší délce nebránila.
  3. Líbí se mi nápad využít jak odborné články, tak články z internetových magazínů a blogů, které ne vždy jsou odborně správné (např. v tomto případě OnaDnes), což je však něco, s čím se žáci dennodenně setkávají. Setkávání se s takovými články i ve škole je myslím dobrá cesta, jak naučit žáky kriticky myslet, tedy ověřovat si informace z více zdrojů, porovnávat je, vytvářet si své konečné názory na věc a nakonec je i umět obhájit. To vše v této dvouhodinovce probíhá a to je fajn.
  4. Kladně hodnotím to, že závěr hodiny se zpětně odkazuje na dvě úvodní otázky, které žáci před začátkem hodiny zodpovídali. Žáci si tím ještě více uvědomí, jak se jejich názory a postoje během dvou hodin změnily a možná tak docení proces „učení“.
  5. Není mi jasné, jak budou žáci rozděleni do skupin. Jedna třída třiceti žáků na dvě poloviny? Pokud by tomu tak bylo, tak bych se bála toho, že v tak velké skupince se budou někteří žáci vézt a bude zde vyšší pravděpodobnost tohoto „svezení se“ než v malé skupině např. po čtyřech, pěti žácích. Líbí se mi i zařazení role „pozorovatele“. Opět však, pokud by byla skupina patnáctičlenná, pak bych se přikláněla k přidělení role „pozorovatele“ více žákům.
  6. Chápu, že z takovéto hodiny je samostatný test poměrně těžké připravit. Sama jsem ale při zadání pochopila, že se měl připravit test, který by shrnoval učivo několika hodin, do kterého by spadala i tato námi odučená hodina. (Pokud jsem to špatně pochopila, tak se omlouvám). Vezmeme-li test takový, jaký je, tak se mi líbí, že se opravdu snaží cílit na to, co se žáci naučili při obhajobě svých postojů, tedy až na otázky 4. b, c. Tyto otázky mi přijdou pouze faktické, které podle mě s cíli hodiny příliš nesouvisí. Např. proč je pro obhajobu postojů třeba znát, jestli je nejzastoupenější mastnou kyselinou v palmovém oleji k. stearová či olejová nebo odkud pochází palma olejná? Test má opět jednu skupinu.
  7. Na závěr bych chtěla říct, že role učitele jako moderátora bude v této hodině velmi důležitá a podle mě i nesmírně náročná. Sama bych měla před tímto úkolem respekt, proto se na hodinu těším, že se třeba přiučím moderátorským dovednostem J

David Šarboch (18.12.2017):

  1. - téma je atraktivní, aktuální a samo o sobě by mohlo žáky motivovat do další práce;
  2. - velmi se mi líbí forma výuky – skup. práce i diskuze;
  3. - bylo by vhodné žáky seznámit nejen s pravidly diskuze, ale i se správnou argumentací. Vypíchnout věci, na které si žáci mají dávat pozor (hlasitá mluva, gesta, atd..), aby i hodnotící studenti věděli, co mají hodnotit;
  4. - kolik žáků bude v jedné skupině? Jak se docílí toho, aby všichni ve skupině pracovali?
  5. - bojím se, že 10 min na závěrečné shrnutí a diskuzi je velmi málo, vzhledem k tomu, že žáci by měli poprvé za celou hodinu možnost říct vlastní názor;
  6. - dobrý nápad se zopakováním stejných otázek na konci hodiny;
  7. - Cíle této hodiny jsou napsány jako cíle OSV. Písemná práce by se jistě vymyslet dala, pokud by se přeformulovaly cíle aktuální či přidaly cíle oborové/odborné. Např. Žák popíše rozdíl mezi různými druhy tuků (kokosový, palmový, palmojádrový, …) z chemického a biologického hlediska;
  8. - Reflexe této VH by se také dala udělat např. napsáním A4 eseje na dané téma jako domácí úkol.

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz