Zuzana Míková - Fyzikální vlastnosti a laboratorní důkazy proteinů

Materiály:

 

Příprava na vyučovací hodinu (pdf)

Didaktický test (doc)

Komentáře k vytvořeným materiálům

Daniela Alexová (21.12.2017):

  1. Cíle vyučovací hodiny · cíle jsou přehledné, adekvátní a vhodně formulované. · přidala bych možná nějaký vyšší cíl?
  2. Motivace a instrukce · nejsem si jistá, co je v této hodině motivačním prvkem? Jakým způsobem chceš hodinu uvést?
  3. Výklad · hezké, stručné, přehledné · když už mluvíš o jednotlivých důkazních reakcích (ale experiment sama nechceš předvádět), ukázala bych výsledné zbarvení buď někde ve zkumavce (když experiment stihneš provést během jejich vyplňování pracovního listu nebo před hodinou) nebo alespoň fotografii. Pokud důkazní reakce nikdy neviděli, bude pro ně lepší, když orientačně uvidí, jakým způsobem má vypadat pozitivní výsledek. · trochu u výklad postrádám chemické rovnice či vzorce (jak například vypadá komplex mědi s amidovou skupinou?), připadá mi, že by to mohlo přidat názornosti, na druhou stranu to nejspíš protáhne výklad. · líbí se mi volba otázek v závěru hodiny, myslím, že shrnují to nejdůležitější.
  4. Test · možná bych nenazývala dělení bílkovin do skupin „podle složení“ (vyznívá, že se ptáš například na bílkoviny, ve kterých jsou zastoupeny aromatické aminokyseliny, ve kterých jsou kyseliny atd.) ale dle terciární a kvartérní struktury. · líbí se mi, že je test přehledný a pěkně členěný a obsahuje bodové ohodnocení za jednotlivé otázky.
  5. Celkově materiál hodnotím jako velmi zajímavý a těším se na vyučovací hodinu. Téma je nosné, na hodinu navíc plánuješ i řadu důkazních reakcí, což může žáky zaujmout a pomoci jim si látku lépe zapamatovat.

Dominika Andrlová (21.12.2017):

  1. - velmi hezké propojení teoretického a praktického vyučování v hodině biochemie, které je navíc doplněné prací s běžně dostupnými potravinami (tedy něčím, s čím se pravidelně žáci setkávají), což bude rozhodně fungovat jako motivační prvek
  2. - líbí se mi rozpracované fáze hodiny včetně času, který budeš věnovat jednotlivým aktivitám, celkově ta tabulka na úvod je dost přehledná
  3. - pracovní list v rámci opakování z minulé hodiny je určitě dobrý nápad, možná by bylo ještě prima vymyslet různé aktivity („spojovačky“ atd.), aby nemuseli žáci pouze informace dopisovat/opisovat ze sešitu, ale to je jen nápad
  4. - výklad v expoziční fázi je přiměřený, jasný, myslím, že jsou vypíchnuty důležité informace, kterých není sice mnoho, nicméně nejsem si úplně jistá, jestli je stihnete všechny za 10 minut napsat na tabuli a do sešitu (každopádně to asi závisí i na „žákovském materiálu“ J)
  5. - při experimentování je skvělé, že kladeš důraz kromě bezpečnosti také na pozorování, které žákům mimo jiné pomůže si zapamatovat, co dělali a naučí je si všímat každého detailu
  6. - závěrečné opakování bude určitě přínosem, aby si žáci jednotlivé informace mohli srovnat v hlavách
  7. - test je přehledný, dobře pro žáky uchopitelný, bude se dobře opravovat, možná bych zase přidala vícero různých aktivit, ale opět je to jen nápad
  8. - celkově se mi hodina opravdu moc líbí, je vidět, že to máš do detailu promyšlené, žáci budou určitě vědět, co po nich budeš v závěru vyžadovat za znalosti, což následně určitě ocení v testu, také propojení hodiny s pokusem a běžným životem je určitě pro všechny přínosem a z hodiny si odnesou mnohem více, než z pouze výkladové, sama se na hodinu těším

Vendula Čermáková (19.12.2017):

  1. Jedná se o téma, které nesporně patří do hodin biochemie, hodina je oživena pokusy a samostatnou prací žáků, kteří si tímto způsobem lépe zafixují látku, což je určitě pozitivní.
  2. Opakování (pracovní list) se mi líbí a shrne žákům potřebné informace, akorát nevím, zda je nutné opakovat, kam daný protein zařadit, možná bych spíše po žácích chtěla, kde tento protein nalezneme a jakou má funkci.
  3. Pokusy je určitě dobré zařazovat, ale nevím, zda by nebylo lepší je zařadit do laboratorních cvičení a spíše je ukázat, popřípadě připomenout formou demonstrace.
  4. Malé překlepy (skalice, provádí, rozpustná).

Klára Frimlová (21.12.2017):

  1. - U stanovených cílů by možná bylo lepší, kdyby žák u daných testů vysvětlil princip ne pouze popsal průběh. -
  2. Časová náročnost:
    1. Pracovní list – na množství položek obsažených v pracovním listu mi přijde 5 minut jako krátká doba, dalo by se to vyřešit buď ubráním některé položky nebo prodloužením času
    2. Experimenty – přesto, že se jedná o jednoduché zkumavkové reakce nejsem si jista, zdali se s celou třídou organizačně a časově tyto pokusy stihnou.
  3. - Pozitivně hodnotím zařazení experimentu do běžné vyučovací hodiny. - Test: střední obtížnost, hodnocení přiměřené

Diana Mezuliáníková (21.12.2017):

  1. Laboratorní hodina na téma bílkovin je sice běžně vyučovaná, studenty by ale mohla zaujmout a přesah do běžného života určitě má. 5 minut v opakovací fázi na vyplnění pracovního listu se mi zdá relativně málo a k celkové časové náročnosti (obecně laboratorních prací) bych možná uvažovala nad dvěma vyučovacími hodinami. Také zařazení expoziční fáze formou výkladu (kdy by si studenti jak předpokládám měli zapisovat nové informace) se mi zdá hůře provoditelná v laboratoři. Možná jsem to jen přehlédla, ale nenašla jsem, ve které části budou mít studenti prostor pro vyplnění opakovacího pracovního listu. Je vidět, že sis přípravou dala práci, pro studenty tato hodina bude jistě velice přínosná.

David Šarboch (21.12.2017):

  1. - Téma je jistě často probírané na školách, nicméně mi zde trochu chybí širší motivační prvek, něco, co by žákům spojilo toto téma s každodenním životem.
  2. - Nejsem si jistý, zdali žáci stihnou vyplnit celý PL a ještě ho zkontrolovat a to vše během 5 minut. Nicméně, délka se dá upravit podle potřeby.
  3. - Neodpustím si malou pravopisnou vsuvku: „Při denaturaci vždy dvě dvojice žáků prování tu samou reakci, aby byli srovnávající výsledky. Důkazy bílkovin, tak prování každá dvojice na jiných potravinách.“
  4. - Oceňuji strukturu hodiny, skupinovou práci i laboratorní pokus. Chybí mi tam ale „koncovka“ k vyhodnocení pokusu. Aby to nebyly jen barvy zapsané do tabulky a konec. Určitě by se z laboratorní úlohy jako takové dalo „vytřískat“ víc než jen tabulka s barvami.
  5. - Osobně bych více vyrovnal bodování jednotlivých úloh.
  6. - Příprava je dle mého názoru velmi dobře zpracovaná a věřím, že by se žáci během této standardní hodiny nenudili.

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz