Petr Čečetka - Fotosyntéza

Materiály:

h

Příprava na vyučovací hodinu (doc)

Komentáře k vytvořeným materiálům

Vít Burjánek (21.12.2017):

  1. .

Mária Dobřemyslová (21.12.2017):

  1. - V rovnici fotosyntézy je dvakrát voda na levé straně. :-)
  2. - Nakopírované schéma může některým žákům pomoci, jen je třeba dát pozor, aby vytištěné schéma nenahradilo vlastnoruční obrázek, při jehož kreslení žáci schéma lépe pochopí.
  3. - Sem tam chybí nějaké slovo nebo jsou slova ve větě přeházená.
  4. - Oceňuji přirozené propojení s biologií.
  5. - Pokus č. 1 se mi moc líbí, názorně ukazuje některé látky vstupující a vystupující z fotosyntézy.
  6. - Pokus č. 2 bych zařadila už spíše do biologie

Kateřina Přibylová (14.12.2017):

  1. Biochemické téma, které je v hodinách biochemie neopomenutelné a zároveň docela náročné. Petr však podle mě poměrně dobře odhadl úroveň obtížnosti pro střední školu až na jeden jev, a tím je transport protonů přes membránu, o kterém se v přípravě vůbec nezmiňuje. Nemyslím si, že by to mělo být vysvětleno u každého přenašeče, kolik protonů se přenáší, ale podstata a důvod tohoto přenosu by podle mě měl být zmíněn.
  2. Oceňuji Petrovi vsuvky do přípravy „otázka co je fotosyntéza a u kterých organismů probíhá doplněné o diskuzi, jak fotosyntéza ovlivňuje planetu“, ale nejspíš bych je přeformulovala přímo do formy otázek, které učitel použije. Učitele tak možná spíše napadnou motivující otázky typu: „Jak by vypadal život bez fotosyntézy?“, než když to bude vymýšlet během hodiny. To je ale jen moje zkušenost, Petra možná během hodiny napadají zcela přirozeně.
  3. V přípravě je překlep v rovnici, kdy místo 6 CO2 je uvedeno 6 H2O.
  4. Ačkoliv tento experiment tu už jednou byl, myslím, že to nemusí vadit, pokud s ním bude Petr vhodně pracovat (příprava tomu moc nenasvědčuje, ale to možná proto, že není až tak detailně sepsaná). Dále v přípravě uvádí, že se pokusí odvodit další faktory, které mohou ovlivnit průběh fotosyntézy, ale už neříká jak. Pokusy, které jsou na konci přípravy vloženy „jen tak“ bez nějakého odůvodnění (viz můj 8. komentář)? Nebo otázkami? Nebo jak?
  5. Myslím si, že pokud bude schéma na tabuli hezky nakreslené a vyučující bude kresbu doplňovat výkladem, může být tento způsob prezentace učiva vhodnější než prezentace obrázku pomocí dataprojektoru. Optimální by bylo, kdyby učitel žákům ofotil ten stejný obrázek, který bude malovat (klidně pouze struktura fotosystému bez znázornění cesty elektronů a protonů), i když bude značně zjednodušený. Myslím, že to usnadní žákovu orientaci, než kdyby učitel i žák měli jiný obrázek.
  6. Kladně hodnotím opakování na konci hodiny. Ačkoliv v praxi nezbývá v mnohých tématech na konci hodiny k opakování čas, u tohoto tématu si myslím, že je nezbytné toto opakování provést pro ještě lepší pochopení učiva.
  7. Test mi přijde hodně jednoduchý. Na druhou stranu hodnocení je trochu přísnější, což pak možná ve finále dá odpovídající známky všem žákům. V testu mi chybí alespoň jedna vysvětlující otázka, která by zjišťovala hlubší pochopení problematiky. Zde však chápu, že se tomu Petr chtěl možná záměrně vyhnout kvůli náročnějšímu hodnocení. Dále test má pouze jednu skupinu.
  8. V přípravě jsou přiloženy i další experimenty, o kterých se však Petr v textu nezmiňuje. Nevím tedy, jaký mají pro tuto samotnou přípravu význam (?)
  9. Na hodinu se těším, obzvlášť na experiment a následnou učitelovu práci s ním, jelikož z přípravy není příliš zřejmá.

Jakub Režňák (21.12.2017):

  1. · Z přípravy mi připadá, že hodina je převážně klasickým výkladem, tedy jako taková mě zatím nezaujala, uvidíme na hodině
  2. · Časově hodina vypadá zvládnutelně, obtížností je přiměřená
  3. · Těžko říct, jak dobře bude pokus ve třídě vidět, zvážil bych použití např. kamery a promítání experimentu na plátno (vím, že hodina má být bez ICT), protože pokud se na pokus půjde dívat z blízka postupně 30 žáků, tak to zabere docela dost času a bude u tov ho docela chaos
  4. · Oceňuji zapojení i dlouhodobých pokusů, pokud se organizačně zvládnou, tak budou pro žáky rozhodně přínosné. Opět je zde možnost doplnit o průběžné foto či videozáznam.
  5. · V přípravě místy překlepy či chybějící slova
  6. · Test mi připadá poměrně jednoduchý

David Šarboch (21.12.2017):

  1. - Oceňuji použití nákresů i fakt, že by učitel měl schéma fotosystému I. kreslit na tabuli sám (bylo by asi vhodné, aby si daný nákres sám „nacvičil“), zároveň rozdání schémat studentům je určitě žádoucí.
  2. - V rovnici fotosyntézy je chyba na levé straně.
  3. - Trochu mi chybí propojení učiva s realitou. Možnost využití otázek typu: Který typ fotosyntézy je vhodnější pro rostliny v tropech a proč? Zaměřit se např. na zemědělství, vliv globálního oteplování na fotosyntézu atd.
  4. - Otázka je, zdali zacházet do takových detailů jako je např. konkrétní typ cytochromu.
  5. - Test bych graficky lehce upravil a možná ke skupině A přidal skupinu B J.
  6. - Celou přípravu bych po sobě ještě jednou přečetl a překontroloval, někdy je mysl rychlejší než prsty.
  7. - Líbí se mi zmínění mezipředmětových vztahů s fyzikou (optika)
  8. – možno využít ve větší míře..?
  9. - Vybalancoval bych bodová ohodnocení jednotlivých úloh na zhruba stejnou hodnotu.
  10. - Pokusy jsou zajímavé a názorné, dobře doplňují hodinu (super poznámky k jednotlivým pokusům).

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz