Materiály:

Příprava na vyučovací (pdf)
Příprava na vyučovací (pdf)
Test (pdf)
Test (doc)
Přídatné látky v potravinách (pdf)
Komentáře k vytvořeným materiálům
Dominika Andrlová (21.12.2017):
- - myslím, že sis vybrala téma, které bude určitě zajímat nás všechny, hezky chemii propojí s každodenním životem, čímž bude jistě zajímat i menší nadšence do chemie
- - motivační (úvodní) část žáky po přestávce určitě zklidní a ponechá ve chvilkovém příjemném napětí, co že se to bude dít
- - skvělý nápad práce s článkem, který mají žáci kriticky zhodnotit, což bude určitě do budoucna přínosem všem, protože tato schopnost orientování se a kritické hodnocení informací, kterých je kolem nich přehršel, jim následně pomůže při rozhodování se, zda jsou dané informace důvěryhodné či nikoliv a tedy zaujmout k nim nějaký logicky odůvodnitelný postoj
- - na konci se mi také líbí možnost žáků rozhodnout, čím se chtějí, v rámci daného tématu, zabývat příští hodinu hlouběji, což bude také určitě fungovat jako motivační prvek k učení, už jen proto, že budou mít pocit, že tě jejich názory a zájmy skutečně zajímají
- nejsem si úplně jistá z přípravy, jestli žáci dostanou během hodiny veškeré informace, na které se později ptáš v testu (třeba u lepku uvádíš, že v běžném množství, nejsme-li alergičtí, nám neškodí, ze správné odpovědi v testu vyplývá, že není stravitelný kvůli chybějícím potřebným enzymům, tak nevím, jestli si to žáci sami nějak propojí)
- – možná však tohle plánuješ povídat potom při rozboru těch vybraných potravin
- - u textů v angličtině bych se možná malinko bála, že ne všichni si jej přeloží, ale asi záleží na „materiálu studentů“, se kterým pracuješ J
- - test se mi zdá na aktivity velmi různorodý, což je určitě velké plus, u poslední otázky bych třeba jen doplnila, kolik chybějících informací mají žáci nalézt, aby nad tím třeba netrávili zbytečně moc/málo času a neztratili zbytečně body
- - celkově je příprava velmi propracovaná, je vidět, že už jsi zkušená paní učitelka, nápad se mi líbí a na hodinu se moc těším
Vendula Čermáková (19.12.2017):
- Jedná se určitě o zajímavé téma, které žáky přitáhne. Dále téma propojuje výuku chemie s biologií i běžným životem.
- Líbí se mi článek, nad kterým se žáci musí zamyslet a uvést informace, které by potřebovali doplnit, aby se stal článek relevantní. Taktéž se mi líbí zařazení článku do testu. Moc pěkné jsou i zařazené aktivity (práce s potravinovými obaly).
- Příprava je jasná, akorát tam není tolik informací pro učitele, podle kterých by měl učit, vím, že je zbytečné tam vše vypisovat, když to máš v hlavě, ale možná pro kolegu by se hodily.
Klára Frimlová (21.12.2017):
- - Pečlivě zpracovaná hodina, pouze si nejsem jistá, zdali by se veškerá dílčí témata stihla probrat za 45 minut, možná by bylo lepší látku rozdělit do dvou hodin, aby to bylo žáky lépe zpracovatelné.
- - V opěrných pojmech se některé pojmy opakují např.: protein (y), sacharid (y), lipid (y).
- - Moc se mi líbí ty plakáty s obsahem látek v pěti vybraných potravinách. Nenásilné propojení i s anglickým jazykem.
- - Test přehledný, pěkně graficky zpracovaný, s různorodými úlohami, nad kterými žáci musí nad danými úlohami přemýšlet a nemohou jen psát naučený seznam pojmů.
- - Z didaktického ani z odborného hlediska nemám co vytknout.
Diana Mezuliáníková (21.12.2017):
- Struktura tvé navržené vyučovací hodiny se mi moc líbí, zejména zařazení tématu mýtů o „éčkách“, se kterými se studenti v běžném životě jistě setkávají. Materiály, se kterými studenti budou pracovat, jsou z velké míry v angličtině. Chápu to zejména jako mezipředmětové propojení, přesto bych se obávala, že studenti se slabší angličtinou se nebudou moci do této aktivity zapojit. V hodině používáš poměrně dost nových pojmů a studenti možná budou mít problém je všechny pojmout. Také test se mi pozdává relativně těžký. Chválím ale za rozmanité druhy otázek. Celkově máš hodinu rozvrženou dobře a zajímavě, věřím, že hodina bude pro studenty přínosná a sama se na ni těším.
Zuzana Míková (21.12.2017):
- Vybrala jsi si krásný téma, které žáky bude určitě zajímat a zároveň, je to téma, na kterém se dá dobře ukázat, jak znalosti z chemie jsou nepostradatelné pro život, ale hlavně se musí ke všem informacím přistupovat se zdravým rozumem a po zralém uvážení. Jen mi přijde, že s nimi chceš probrat hrozně moc věcí a bude dost problematické to stíhat a pak se budeš muset rozhodovat, zda s nimi projdeš všechno, ale jen povrchově a skok sem skok tam nebo to prost budeš mít na více hodin. Ale možná jsem vedle jak ta jedle.
- CÍLE:
Formulace dobré, jen bych to možná tolika neroztahovala do tolika vět.
- Žák zdůvodní klíčovost pestré a vyvážené stravy.
- Žák vysvětlí důvod přidávání aditiv do potravin a uvede např. 3 příklady.
- Žák vyjmenuje tři příklady metabolických poruch a uvede jejich důsledky pro organizmus člověka.
- Žák kriticky ohodnotí předkládané informace a navrhne způsob jejich ověření.
- ÚVOD A ZÁVĚR:
Hrozně hezký nápad ptát se žáků, co by se chtěli dozvědět a super je propojení s koncem hodiny, kdy s nimi chceš řešit, zda se dozvěděli, co chtěli.
- REALIZAČNÍ A OSVOJOVACÍ FÁZE: Přehledně zpracováno a chceš po žácích ty hlavní a důležité věci. Snažíš se s nimi střídat, co nejvíce metod a forem, aby to nebyl jen výklad. Super jsou články, se kterými chceš pracovat, jsou anglické, což se žákům hodí a bude hodit a navíc vypadají celkem seriózně, což není pro žáky také na škodu. Ale jak už jsem psala na začátku myslím si, že s nimi chceš stihnout mnoho, sice důležitých, ale najednou je toho moc.
- TEST:
Dobře propracovaný a dobrý na opravování. Možná bych se vyhnula slovíčkům alespoň, protože pak mi nepřijde moc fér dát stejné množství bodů žákovi, který napíše tři nebo čtyři a žákovi, který jich dá dohromady třeba 10. Možná bych víc dala u prvního cvičení víc pravda. Ale u obojího jde jen o úhel pohledu.
Hezká hodiny, je vidět, že už nějaký čas učíš , víš, jak na děti a hlavně se je snažíš donutit přemýšlet.
Jakub Režňák (21.12.2017):
- Hodina rozvržena na 40 min => prostor pro vyučujícího na organizační záležitosti, navíc nikdo nechodí do hodiny se zvoněním
- · Zajímavé, aktuální a pro žáky důležité téma
- · Hezky zpracovaná příprava, ale nedokážu z ní vůbec posoudit, zda se lze smysluplně vlézt do naplánovaného času či ne, myslím si, že není šance to stihnout smysluplně vzhledem k šíři záběru
- · Nejsem si jistý vhodností otázky č. 5 v testu, pokud studenti nejsou na podobné otázky zvyklí, pak je pro ně hodně náročná a nejsem si jistý, zda úspěšnost této otázky bude dostačující (aby se nestalo, že ji bude mít na 100 % pouze několik žáků)
David Šarboch (21.12.2017):
- - Velmi zajímavé téma, které by mělo být skutečnou součástí biochemických hodin.
- - U motivační fáze bych nenechal žáky jen „přemýšlet“, ale dal bych jim konkrétní úkol, např.: Napište tři konkrétní možná témata dnešní hodiny, které Vás v souvislosti s vystavenými potravinami napadnou.
- - Domácí úkol bych nedal pouze „dobrovolný“, ale povinný. Mohla by to být dobrá evaluace celého tématu.
- - Oceňuji mnoho zajímavých informací, které by jistě byly lákavé i pro studenty, jen se bojím, že jich bude moc na jednu hodinu. Rozdělení tématu by také umožnilo využít více času k aktivitám se studenty. Přijde mi škoda nevyužít materiály a témata např. k práci ve dvojicích, skupinové práci, apod.
- - Líbí se mi práce s anglickými materiály. Texty jsou stručné a dle mého názoru s jednoduchou či pochopitelnou slovní zásobou.
- - Test je povedený, shrnuje všechny poznatky z probírané látky. U úkolu 5) bych požadoval např. 3 konkrétní chybějící informace.
- - Hodina je velmi dobře připravená, moc rád bych se takovéto hodiny zúčastnil!
Vít Burjánek (23.12.2017)
- · na takhle rozsáhlé téma se mi zdá jedna vyučovací hodina jako velmi málo času
- · líbí se mi zejména aktivita s éčkami, obecně panuje v této problematice zažitý mylný názor
- · přikládám odkaz na článek, který mě nedávno zaujal a říká, že alergie na lepek možná vůbec neexistuje: http://www.iflscience.com/health-and-medicine/gluten-sensitivity-may-not-actually-be-caused-by-gluten/
- · osvěta na hodinách chemie je velice důležitá, pokud si i antichemicky založení žáci něco odnesou, bývá to z podobných témat
- · líbí se mi kvalita a jednoduchost přiložených článků pro žáky, možná bych ale přeci jen chtěl, aby vyvinuli nějakou vlastní aktivitu ve sběru informací
- · odrážka základní metabolismy by vystačila hned na několik hodin chemie, jde jen o určení vstupujících a vystupujících látek?
- · zmínil bych i pár věcí kolem zdravé výživy (kdy jíst ovoce,…)
- · úkol bych zadal povinně, když už s tím bylo tolik práce
- · pěkné rozložení hodiny, těším se na realizaci