Markéta karlínová - Přírodní barviva

Materiály:

obr

Didaktické poznámky

Výklad

Obrázky

Pracovní list (na žádost nezveřejněno)

Pracovní list - řešení (na žádost nezveřejněno)

Didaktický test

Didaktický test - řešení

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (5.12.2016):

  1. Téma nebývá na sš vyučováno. Uvidíme, zda nás Markéta přesvědčí o tom, že tam toto téma patří (např. ve spojení s každodenním životem apod.). :)
  2. Výklad - překlep "kurmuminoidy". Proč jsme probrali jen jednu skupinu barviv? Mám počítat, že na probrání celé kapitoly potřebuji celkem 4VH? Nebo kolik?
  3. Pracovní list - neuměla bych vyřešit. Kde mám (jako suplující učitel) podklady? Tím nemyslím jen řešení. Do výkladu třeba zařadit obrázky z PL ...
  4. Kdy použiji ve výuce obrázky?
  5. Co je samostatnou prací? (uvedeno v didaktických poznámkách - laboratorní práce).
  6. Na VH se těším, jsem zvědavá na realizaci.

Eliška Provazníková (3.12.2016):

  1. Máš zajímavé informace ve výkladu. Časovou dotaci máš na dvě hodiny, ale časové rozvržení na 45 min.
  2. V časovém rozvrhu píšeš „laboratorní práce“, ale v další přípravě jsem ji nenašla. (Stejně tak pracovní list, ale to je asi test?)
  3. Když bude výklad o rozdělení sloučenin na základě jejich chemické struktury, tak by předvytištěné vzorce mohli žáci třídit do skupin sami. A přijde mi fajn, že nechceš, aby žáci uměli rozdělení barviv do testu.

Lenka Švajcrová (8.12.2016):

  1. Téma je zajímavé a jelikož není v hodinách biochemie zahrnuto, mohlo by být pro studenty zpestřením.
  2. Výklad - jako suplující učitel, bych téma odučila podle materiálu, ale asi bych z toho nebyla moudrá. V didaktických poznámkách máš psaný 2 vyučovací hodiny a následně v tabulce máš časovou dotaci rozepsanou na 1 vyučovací hodinu. Také máš psanou laboratorní práci, kterou jsem v podkladech nenašla.
  3. Test mi přijde dobře postaven, jsou v něm věci, které by si měli studenti z hodiny odnést. Hodnocení mi také přijde přiměřené.

Michaela Fialová (8.12.2016):

  1. Výběr tématu
    1. Zajímavé, téma z běžného života.
  2. Zařazení tématu
    1. Zařadila bych to spíše do vyučovacích hodin organické chemie.
  3. Pomůcky
    1. Pomůcky na experiment nejsou popsány, ostatní pomůcky jsou klasické. Možná bych použila několik obalů od výrobků, kde studenti mohou najít použitá barviva ve složení a následně si název barviva mohou vyhledat na internetu (pokud bude uveden pod E-kódem)
  4. Celkové hodnocení
    1. Celkově je hodina zajímavá, studenty by mohlo toto téma zajímat, protože se s tím setkají v běžném životě. Nevím, co bude za experiment, je uveden pouze v časovém rozvržení hodiny, jsem zvědavá, o co se bude jednat.

Martin Šrámek (11.12.2016):

  1. Výběr tématu:
    1. Téma je vhodné pro 3. ročník SŠ.
    2. PL je vhodně sestaven, má logický sled, avšak osobně bych uvítal více místa na poznámky (ale to je opravdu malý detail).
    3. U každé skupiny látek bych uvedl příklad látky i se vzorcem, popř. bych nechal v PL místo tak, aby si žáci mohli z tabule strukturu dané látky zaznamenat a my tak získali "chvilku odpočinek".
    4. Na úvodní brainstorming by bylo možné sestavit myšlenkovou mapu - zpestření výuky + motivace.
  2. Zařazení tématu + hodnocení testu:
    1. PL má logický sled. PL bych doplnil o příklady vzorců látek, které bych po žácích nevyžadoval.
    2. Z každé skupiny doporučuji vybrat jednu látku a říci o ní nějakou zajímavost - např. smrtelnou dávku, zajímavé využití apod. (myslím, že to Markéta nemá v PL,, ale jako plán v hlavě ano... potom bych jen nechal místo na poznámky pro žáky v PL).
  3. Poslední dvě drobnosti
    1. Úvodem doporučuji zopakovat pojem konjugovaná vazba :-).
    2. Hodnocení testu mi přijde velmi přísné. Doporučuji 13-12 1; 11 - 9 2; 8 - 6 3; 5 - 3 4; 2 - 0 5.
  4. Souhrn: Tato hodina je logicky strukturovaná. Obsah je napsán v souvislostech a jsou uvedeny příklady ze života. V testu nejsou chytáky, jeho úroveň hodnotím jako optimální. Celkově hodnotím tuto výuku jako velice dobře připravenou! ;)

Jan Břížďala (12.12.2016):

  1. Didaktické poznámky:
    1. Časová dotace je napsaná na 2 vyučovací hodiny, ale časové rozvržení je na 45 minut – nevím, jestli struktura hodin bude paralelní, nebo je šotek v počtu vyučovacích hodin. Podle rozsahu hodin bych to viděl spíše na 2 hodiny.
    2. Co je přesně předmětem brainstormingu?
  2. Výklad:
    1. U zavedení pojmu barvivo mám pocit, že se příliš rovnou upíná pozornost na přírodní barviva (mnohé se v buňkách vůbec nevyskytují).
    2. Myslel jsem si, že pojmem chromofor se označuje pouze část molekuly odpovědná za barevné vlastnosti, ale dohledal jsem si, že se tak skutečně může nazývat i celá látka.
    3. Nevím, jak je chápána „stálost barviv“ vůči všem možným chemickým a fyzikálním jevům – vybavuje se mi příklad s antokyany, kdy v důsledku změny pH se barvivo mění (resp. jeho barva).
    4. Líbí se mi popis rozdělení a charakterizace barviv na přírodní/syntetická, u přírodních dále na rostlinné/živočišné.
  3. Obrázky
    1. Označená část „chromofor“ mi přijde v rozporu s tím, jak byl chromofor při výkladu zaveden – v něm je jako chromofor označena celá sloučenina, zde je ale zvýrazněna pouze její část.
  4. Test
    1. U úlohy 3 bych lépe popsal zadání, např. „K uvedeným rostlinám/živočichům přiřaďte název barviva, které obsahují“.
    2. Hodnocení mi přijde dost přísné.

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz