Materiály:

Didaktické poznámky
Výklad
Obrázky
Pracovní list (na žádost nezveřejněno)
Pracovní list - řešení (na žádost nezveřejněno)
Didaktický test
Didaktický test - řešení
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (5.12.2016):
- Téma nebývá na sš vyučováno. Uvidíme, zda nás Markéta přesvědčí o tom, že tam toto téma patří (např. ve spojení s každodenním životem apod.). :)
- Výklad - překlep "kurmuminoidy". Proč jsme probrali jen jednu skupinu barviv? Mám počítat, že na probrání celé kapitoly potřebuji celkem 4VH? Nebo kolik?
- Pracovní list - neuměla bych vyřešit. Kde mám (jako suplující učitel) podklady? Tím nemyslím jen řešení. Do výkladu třeba zařadit obrázky z PL ...
- Kdy použiji ve výuce obrázky?
- Co je samostatnou prací? (uvedeno v didaktických poznámkách - laboratorní práce).
- Na VH se těším, jsem zvědavá na realizaci.
Eliška Provazníková (3.12.2016):
- Máš zajímavé informace ve výkladu.
Časovou dotaci máš na dvě hodiny, ale časové rozvržení na 45 min.
- V časovém rozvrhu píšeš „laboratorní práce“, ale v další přípravě jsem ji nenašla. (Stejně tak pracovní list, ale to je asi test?)
- Když bude výklad o rozdělení sloučenin na základě jejich chemické struktury, tak by předvytištěné vzorce mohli žáci třídit do skupin sami. A přijde mi fajn, že nechceš, aby žáci uměli rozdělení barviv do testu.
Lenka Švajcrová (8.12.2016):
- Téma je zajímavé a jelikož není v hodinách biochemie zahrnuto, mohlo by být pro studenty zpestřením.
- Výklad - jako suplující učitel, bych téma odučila podle materiálu, ale asi bych z toho nebyla moudrá. V didaktických poznámkách máš psaný 2 vyučovací hodiny a následně v tabulce máš časovou dotaci rozepsanou na 1 vyučovací hodinu. Také máš psanou laboratorní práci, kterou jsem v podkladech nenašla.
- Test mi přijde dobře postaven, jsou v něm věci, které by si měli studenti z hodiny odnést. Hodnocení mi také přijde přiměřené.
Michaela Fialová (8.12.2016):
- Výběr tématu
- Zajímavé, téma z běžného života.
- Zařazení tématu
- Zařadila bych to spíše do vyučovacích hodin organické chemie.
- Pomůcky
- Pomůcky na experiment nejsou popsány, ostatní pomůcky jsou klasické. Možná bych použila několik obalů od výrobků, kde studenti mohou najít použitá barviva ve složení a následně si název barviva mohou vyhledat na internetu (pokud bude uveden pod E-kódem)
- Celkové hodnocení
- Celkově je hodina zajímavá, studenty by mohlo toto téma zajímat, protože se s tím setkají v běžném životě. Nevím, co bude za experiment, je uveden pouze v časovém rozvržení hodiny, jsem zvědavá, o co se bude jednat.
Martin Šrámek (11.12.2016):
- Výběr tématu:
- Téma je vhodné pro 3. ročník SŠ.
- PL je vhodně sestaven, má logický sled, avšak osobně bych uvítal více místa na poznámky (ale to je opravdu malý detail).
- U každé skupiny látek bych uvedl příklad látky i se vzorcem, popř. bych nechal v PL místo tak, aby si žáci mohli z tabule strukturu dané látky zaznamenat a my tak získali "chvilku odpočinek".
- Na úvodní brainstorming by bylo možné sestavit myšlenkovou mapu - zpestření výuky + motivace.
- Zařazení tématu + hodnocení testu:
- PL má logický sled. PL bych doplnil o příklady vzorců látek, které bych po žácích nevyžadoval.
- Z každé skupiny doporučuji vybrat jednu látku a říci o ní nějakou zajímavost - např. smrtelnou dávku, zajímavé využití apod. (myslím, že to Markéta nemá v PL,, ale jako plán v hlavě ano... potom bych jen nechal místo na poznámky pro žáky v PL).
- Poslední dvě drobnosti
- Úvodem doporučuji zopakovat pojem konjugovaná vazba :-).
- Hodnocení testu mi přijde velmi přísné. Doporučuji 13-12 1; 11 - 9 2; 8 - 6 3; 5 - 3 4; 2 - 0 5.
- Souhrn: Tato hodina je logicky strukturovaná. Obsah je napsán v souvislostech a jsou uvedeny příklady ze života. V testu nejsou chytáky, jeho úroveň hodnotím jako optimální. Celkově hodnotím tuto výuku jako velice dobře připravenou! ;)
Jan Břížďala (12.12.2016):
- Didaktické poznámky:
- Časová dotace je napsaná na 2 vyučovací hodiny, ale časové rozvržení je na 45 minut – nevím, jestli struktura hodin bude paralelní, nebo je šotek v počtu vyučovacích hodin. Podle rozsahu hodin bych to viděl spíše na 2 hodiny.
- Co je přesně předmětem brainstormingu?
- Výklad:
- U zavedení pojmu barvivo mám pocit, že se příliš rovnou upíná pozornost na přírodní barviva (mnohé se v buňkách vůbec nevyskytují).
- Myslel jsem si, že pojmem chromofor se označuje pouze část molekuly odpovědná za barevné vlastnosti, ale dohledal jsem si, že se tak skutečně může nazývat i celá látka.
- Nevím, jak je chápána „stálost barviv“ vůči všem možným chemickým a fyzikálním jevům – vybavuje se mi příklad s antokyany, kdy v důsledku změny pH se barvivo mění (resp. jeho barva).
- Líbí se mi popis rozdělení a charakterizace barviv na přírodní/syntetická, u přírodních dále na rostlinné/živočišné.
- Obrázky
- Označená část „chromofor“ mi přijde v rozporu s tím, jak byl chromofor při výkladu zaveden – v něm je jako chromofor označena celá sloučenina, zde je ale zvýrazněna pouze její část.
- Test
- U úlohy 3 bych lépe popsal zadání, např. „K uvedeným rostlinám/živočichům přiřaďte název barviva, které obsahují“.
- Hodnocení mi přijde dost přísné.