Marie Kašpárková - Metabolické procesy významných typů buněk

uvodniobr

Materiály:

Pracovní list (pdf)

Pracovní list - řešení (pdf)

Příprava (pdf)

Metabolismus - obrázek (pdf)

Použitá literatura:

  1. Chemie II pro gymnázia (organická a biochemie)
  2. www.ceskolipska.cz/wp-content/uploads/60-Látkový-metabolismus.doc
  3. Biochemie – skripta UK

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (4. května 2015):

  1. Příprava:
    1. Barevné rozlišení je perfektní - je to vhodné vodítko pro učitele.
    2. Cíle - opět je lepší napsat "vyjmenuje" na místo "je schopen vyjmenovat".
    3. Rovnice temnostní fáze fotosyntézy - proč je tam uváděno n místo konkrétního čísla? Dále není lepší spíše uvést jen sumární (klasickou) rovnici fotosyntézy? Asi zjistíme při vašem výstupu :)¨
    4. Já osobně bych fotosyntézu probrala více detailněji, vyčlenila bych si na ni celou VH (možná i dvě). Je to právě ten nejsložitější proces (společně s dýchacím řetězcem), který se na střední škole vyučuje a žáci s ním mají největší potíže (a nejen žáci). Procesy (oba) probírají sice v 1. ročníku v rámci biologie, ale to si stejně nic nepamatují, navíc v tu dobu nemají dostatečný chemický základ na to, aby to pochopili.
    5. Metabolismus aerobních chemoorganotrofů - předpoklám, že by se to vykládalo až poté, co mají probrány jednotlivé metabolické dráhy (glykolýza, oxidace mastných kyselin, citrátový cyklus a dýchací řetězec) jinak náročné a stěží pochopitelné.
    6. Chtělo by vymezit čas na opakování.
  2. Pracovní list: Tabulka je vhodným prvkem pro utřídění informací. V tomto případě je skutečně zapotřebí (nekontrolovala jsem do detailu správnost). Možná mi tam chybí škála - akceptor a donor elektronů...
  3. Metabolismus - obrázek: S obrázkem doporučuji pracovat od samého začátku, kdy se začínají probírat metabolické dráhy v organismech. Může to být pro ně jakási mapa, kde se mohou orientovat v tom, co již mají probrané a co je ještě čeká :)
  4. Celkové hodnocení: Je to zajímavé srovnání metabolických drah u různých typů organismů. Na středních školách často neprobírané (bohužel). Probíraná látka jistě povede k utřídění informací z předchozích hodin (za předpokladu, že všechny dílčí dráhy budou probrané (či alespoň ty základní).

Andrea Hájková (6. května 2015)

  1. Obrázek metabolismu je velmi užitečný jak pro chemii, tak pro biologii. Přehled metabolických drah a jak spolu souvisí, si málokdy studenti uvědomují, protože se jednotlivé části metabolických drah berou odděleně. Zajímavé téma, i když spíše do biologie.
  2. Pracovní list: Tabulka je velmi přehledná. Vhodná jako učební pomůcka pro opakování.
  3. Příprava na hodinu: Pěkně, přehledně a podrobně zpracovaná. Líbí se mi kontrola pracovního listu. Je to důležité, aby mohl být správně vyplněný pracovní list použit jako učební pomůcka.
  4. Chybí test. Chybí nějaká hra….

Štěpánka Čivrná (7. května 2015)

  1. Materiály jsou připravené detailně a určitě bych byla schopná z nich učit rovnou.
  2. Pracovní list je udělaný velmi pěkně.
  3. Obrázek metabolismu je velmi přehledný a studentům určitě pomůže v pochopení učiva.
  4. V podstatě nevím, co vytknout….

Jaroslava Horynová (9. května 2015):

  1. Příprava:

    1. oceňuji barevné zvýraznění, což pomáhá rychlé orientaci v přípravě
    2. dobře strukturovná hodina - opakování, výklad a opakování, zařadila bych i zhodnocení

    Pracovní list:

    1. přehledný a vhodný pro danou látku, kdy je třeba sledovat souvislosti
    2. tento typ pracovního listu se mi moc líbí, připomíná myšlenkové mapy a studenti se z něj mohou nejen doře učit,

          ale chápou souvislosti

    Celkový dojem: Téma je zpracované na základě vynikajících profesních znalostí a žádá si logické myšlení, rychlou orientaci a soustředěnost studentů.  Předpokládá dobré předchozí znalosti, je vhodné pro studenty se zájmem o biochemii.

Jan Drahota (10. května 2015)

  1. přehledně a podrobně sepsaná příprava, pracovní list podává zajímavé shrnutí získaných vědomostí

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz