
Materiály:
Pracovní list (pdf)
Pracovní list - řešení (pdf)
Příprava (pdf)
Metabolismus - obrázek (pdf)
Použitá literatura:
- Chemie II pro gymnázia (organická a biochemie)
- www.ceskolipska.cz/wp-content/uploads/60-Látkový-metabolismus.doc
- Biochemie – skripta UK
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (4. května 2015):
- Příprava:
- Barevné rozlišení je perfektní - je to vhodné vodítko pro učitele.
- Cíle - opět je lepší napsat "vyjmenuje" na místo "je schopen vyjmenovat".
- Rovnice temnostní fáze fotosyntézy - proč je tam uváděno n místo konkrétního čísla? Dále není lepší spíše uvést jen sumární (klasickou) rovnici fotosyntézy? Asi zjistíme při vašem výstupu :)¨
- Já osobně bych fotosyntézu probrala více detailněji, vyčlenila bych si na ni celou VH (možná i dvě). Je to právě ten nejsložitější proces (společně s dýchacím řetězcem), který se na střední škole vyučuje a žáci s ním mají největší potíže (a nejen žáci). Procesy (oba) probírají sice v 1. ročníku v rámci biologie, ale to si stejně nic nepamatují, navíc v tu dobu nemají dostatečný chemický základ na to, aby to pochopili.
- Metabolismus aerobních chemoorganotrofů - předpoklám, že by se to vykládalo až poté, co mají probrány jednotlivé metabolické dráhy (glykolýza, oxidace mastných kyselin, citrátový cyklus a dýchací řetězec) jinak náročné a stěží pochopitelné.
- Chtělo by vymezit čas na opakování.
- Pracovní list: Tabulka je vhodným prvkem pro utřídění informací. V tomto případě je skutečně zapotřebí (nekontrolovala jsem do detailu správnost). Možná mi tam chybí škála - akceptor a donor elektronů...
- Metabolismus - obrázek: S obrázkem doporučuji pracovat od samého začátku, kdy se začínají probírat metabolické dráhy v organismech. Může to být pro ně jakási mapa, kde se mohou orientovat v tom, co již mají probrané a co je ještě čeká :)
- Celkové hodnocení: Je to zajímavé srovnání metabolických drah u různých typů organismů. Na středních školách často neprobírané (bohužel). Probíraná látka jistě povede k utřídění informací z předchozích hodin (za předpokladu, že všechny dílčí dráhy budou probrané (či alespoň ty základní).
Andrea Hájková (6. května 2015)
- Obrázek metabolismu je velmi užitečný jak pro chemii, tak pro biologii. Přehled metabolických drah a jak spolu souvisí, si málokdy studenti uvědomují, protože se jednotlivé části metabolických drah berou odděleně. Zajímavé téma, i když spíše do biologie.
- Pracovní list: Tabulka je velmi přehledná. Vhodná jako učební pomůcka pro opakování.
- Příprava na hodinu: Pěkně, přehledně a podrobně zpracovaná. Líbí se mi kontrola pracovního listu. Je to důležité, aby mohl být správně vyplněný pracovní list použit jako učební pomůcka.
- Chybí test. Chybí nějaká hra….
Štěpánka Čivrná (7. května 2015)
- Materiály jsou připravené detailně a určitě bych byla schopná z nich učit rovnou.
- Pracovní list je udělaný velmi pěkně.
- Obrázek metabolismu je velmi přehledný a studentům určitě pomůže v pochopení učiva.
- V podstatě nevím, co vytknout….
Jaroslava Horynová (9. května 2015):
-
Příprava:
- oceňuji barevné zvýraznění, což pomáhá rychlé orientaci v přípravě
- dobře strukturovná hodina - opakování, výklad a opakování, zařadila bych i zhodnocení
Pracovní list:
- přehledný a vhodný pro danou látku, kdy je třeba sledovat souvislosti
- tento typ pracovního listu se mi moc líbí, připomíná myšlenkové mapy a studenti se z něj mohou nejen doře učit,
ale chápou souvislosti
Celkový dojem: Téma je zpracované na základě vynikajících profesních znalostí a žádá si logické myšlení, rychlou orientaci a soustředěnost studentů. Předpokládá dobré předchozí znalosti, je vhodné pro studenty se zájmem o biochemii.
Jan Drahota (10. května 2015)
- přehledně a podrobně sepsaná příprava, pracovní list podává zajímavé shrnutí získaných vědomostí