Bc. Karolína Sezemská - Význam Bílkovin

Materiály:

obr

Příprava vyučovací hodiny - didaktické podklady (word)

Význam bílkovin (zadání úlohy s řešením) (pdf)

Pracovní list (pdf)

Tabulka aminokyselin (pdf)

Didaktický test - zadání (pdf)

Didaktický test - řešení (pdf)

Použitá literatura:

  1. Použitá literatura:
    1. ALBERTS, Bruce. Základy buněčné biologie: Úvod do molekulární biologie buňky. Ústí nad Labem: Espero Publishing, 1998, 630 s. ISBN 80-902-9060-4
    2. HOŘEJŠÍ, Václav. Základy imunologie. 5. vyd. Praha: Triton, 2013, 330 s. ISBN 978-80-7387-713-2
    3. MAREČEK, Aleš a Jaroslav HONZA. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000, 250 s. ISBN 80-718-2057-1
  2. Internetové odkazy:
    1. http://www.vakciny.net/CIZINA/CLANKY_CM/akt_2005_16.htm
    2. http://ziva.avcr.cz/1971-1/amanitin-a-faloidin-zpomaluji-rust-vyssich-rostlin.html
    3. http://www.lekari-online.cz/infekcni-lekarstvi/zakroky/lecba-imunoglobuliny
    4. http://www.studiumbiochemie.cz/prirodni_latky_bilkoviny.html
    5. http://archiv.otevrena-veda.cz/users/Image/default/C1Kurzy/Biolog/3cerny.pdf
    6. http://www.glofish.com/

Komentáře k vytvořeným materiálům

Andrea Pfeifferová (9. 12. 2014):

  1. Chybí mi informace, pro jaký ročník gymnázia je hodina určena.
  2. Tabulka na opakování – dobrý nápad; podle mě vysoké nároky, neumím si představit, že bych po svých žácích chtěla, aby znali laktalbumin, stejně tak pojem molekulární motory, bojím se, že si pod tím žáci nic nepředstaví. Ale záleží na tom, jak to pojme Karolína při hodině, pokud k tomu dá dostatečné vysvětlení, tak by snad neměl být problém.
  3. Motivační pokus je vhodně zvolený - téma, které žáky zajímá. Chybí bližší info (materiál, chemikálie, postup)
  4. Pracovní list -
    • a) Mají žáci vyznačovat přímo do listu nebo si obrázek překreslit a vyznačovat na něm? Pokud v listu, poté málo místa na odpovědi.
    • b) Úloha je velice zajímavá, žáci rozvíjí samostatné myšlení, představivost.
    • c) Na otázky budou odpovídat sami? Nebo půjde o diskuzi? Opět téma, které zaujme.
    • d) První obrázek ne úplně čitelný, určitě by se dal zvolit lépe. Botulotoxin – skvěle zvolené. Rostlinu na posledním obrázku si myslím, že žáci nebudou znát.
  5. Obecně by si měla Karolína dát pozor na chyby v textu, hlavně v pracovních listech, toho se potom žáci rádi chytají. Obtížnost mně osobně přijde opravdu vysoká, ale na to jsme u Káji zvyklí.
  6. V přípravě mi chybí nějaké opakování nebo shrnutí na konci. Kam by se poté zařadil test?
  7. Jako student bych navíc nevěděla, co si mám z té hodiny odnést, co si zapisovat, co může být v testu. Ale to nejspíš Kája při výkladu objasní.
  8. Celkově bych takto připravenou hodinu použila při chemickém semináři. Když si vzpomenu na studenty, které jsem učila při praxi, tak by takto připravený test nikdo nenapsal na známku lepší než 3 a možná by jej ani nepochopili. Ale Kája má na druhou stranu své žáky už nějak vychované, tak třeba to tam fungovat může.

Tereza Krchová (15.12.2014):

  1. Zvolené téma je (podle mého názoru) velmi atraktivní a studenty, kteří se zajímají o chemii/biologii, bude určitě bavit. Jedná se o poměrně složité téma a zařadila bych ho spíše do nějakého semináře. V běžné hodině chemie by se asi do takových podrobností nedalo zajít.
  2. Podle popisu hodiny se dá soudit, že výuka bude mít "hlavu a patu". Motivační experiment je zajímavý a ilustrativní, pracovní list neslouží pouze k doplňování, ale rozvíjí myšlení studentů (odpovědi na otázky musí vymyslet/odvodit).
  3. Test je dobře strukturovaný a obsahuje zajímavé otázky. Pokud by daná témata byla probírána při hodině, je test adekvátní. S klasifikací souhlasím.

Eliška Tvarohová (16.12.2014):

  1. Hned na začátku se mi líbí dva pokusy, hlavně ten s ananasem, neboť je v podstatě ze života a žáci si to lehce spojí a myslím, že je takový pokus hodně namotivuje (nebo minimálně navodí chuť na ananas). Dívky by možná mohly zvážit pro a proti ananasové diety :-) A s kostí se mi líbí, jak jde o mezipředmětové provázání (stavba kosti).
  2. Celkové zpracování přípravy není podle didaktických pravidel, ale na druhou stranu to má i tak Kája propacované, ví, čemu se bude kdy věnovat a za jakým účelem to tam zařadila.
  3. Ač nejsou konkrétně vypsány didaktické pomůcky, Kája s nimi v přípravě počítá, takže je bere v potaz.
  4. Zpracovaná témata mi připadají zajímavá a myslím, že by zaujala i žáky, neboť je to opět celé propojené s běžným životem.
  5. Hezky zpracovaný je i pracovní list, který se buď může začínat následující hodina nebo uzavřít ta první.
  6. Stejně tak je zajímavě připravená doplňovací tabulka na bílkoviny.
  7. Test je složen z různých typů otázek, což mi připadá jako nejlepší varianta, ač je s tím víc práce.
  8. Příprava se mi celkově líbí a určitě by se podle ní dalo krásně učit.

Lucie Papírníková (16.12.2014):

  1. Téma hodiny je velmi zajímavé, moc se těším na to, až ji zažiji na živo :-).
  2. Přijde mi ale trochu složité, spíše do semináře.
  3. Pěkně připravená, pracovní list s obrázky, vhodně doplní výklad, též žáky nutí zapojovat známé informace do souvislostí, což oceňuji.
  4. Chybí mi pro koho je určeno(seminář/hodina), a mírně nějaký časový harmonogram (nemyslím to špatně, sama s tím mám obvykle problém, jen si představuji, že bych tu přípravu měla vzít a učit podle ní, jak bylo řečeno).
  5. Test dle mě patří mezi ty těžší, ale hodnocení je mírnější, čím se to nejspíš vykompenzuje. Složení otázek je příjemné pro opravování :)
  6. Celkově velmi pěkná příprava! Jen si neumím představit, že bych ji sama učila. Asi bych si na to úplně netroufla.

Milada Teplá (9. a 15. 12. 2014):

  1. Vyplnění tabulky - poněkud náročnější, ovšem neslouží to jako test. Propojení s biologií buňky.
  2. Chybí mi časové rozložení VH - kolik času na opakování s tabulkou, kolik času na pokus, kolik času na práci s pracovním listem, zařadit test nyní nebo až příští hodinu?
  3. Kladně hodnotím začlenění demonstračního pokusu.
  4. Výklad učiva - obsahově hodně nabitá VH (teorie k učivu o protilátkách, fluorescenčních proteinech (včetně naťuknutí GMO), peptidových toxinech...). Učivo spíše do chemického semináře.
  5. Práce s pracovním listem - žáci zřejmě místo klasického psaní poznámek do sešitů budou psát poznámky do pracovních listů. Chtělo by to více místa na poznámky.
  6. Zatím mi není zcela jasné, co se očekává od žáků (jaké učivo je pro ně základní, tedy mají znát, a jaké je jen rozšiřující či má jen motivační funkci, tedy znalost tohoto učiva není důležitá)
  7. Didaktický test - zřejmě předpokládáte, že se žáci mají naučit všechny kódované AMK nazpaměť. Poměrně obtížné. (reakce Karolíny Sezemské - žáci budou mít k dispozici tabulku všech aminokyselin). Otázka 3 - "Popište procesy..." já jako žák bych popisovala chemické změny. Líbí se mi, že se netestují jen naučené znalosti. Testem lze zjistit, zda umí žáci aplikovat nanučené poznatky (např. práce se vzorci). Kladně hodnotím zhotovení dvou variant s odlišnými otázkami. Klasifikační stupnice mi přijde mírná, avšak test není nejlehčí.
  8. Pozor na terminologii - "peptidický, disulfidický" místo toho používat "peptidový, disulfidový"...
  9. VH bude jistě velmi zajímavá pro žáky (propojení s každodenním životem, pokus, toxiny, GMO, plastická chirurgie, atd.) a už se na Vámi připravenou VH velice těším. Bude to zajisté zpestření.

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz