Úvodní slovo k materiálům
Konkrétní téma jsem zvolila katabolismus sacharidů (glykolýza, přeměna pyruvátu, citrátový cyklus), ale uvažovala jsem počet hodin na celý metabolismus a i test jsem se snažila připravit na celý metabolismus. V jednom dokumentu (metabolismus_hodiny.doc) je rozpis hodinové dotace na celé téma i moje poznámky k testu.
Zároveň ještě dodávám, že na internetu chybí zadání a řešení písničky na opakování, jelikož tuto aktivitu vyzkoušíme příští pátek na hodině. Samozřejmě vše poté bude doplněno, aby hodina byla kompletní.
Materiály
Powerpointová prezentace - Katabolismus sacharidů
Powerpointová prezentace - Katabolismus sacharidů (verze pro interaktivní tabuli)
(ukázka z prezentace)
Výklad (látka)- Katabolismus sacharidů
Didaktické poznámky (příprava na VH)
Opakování
Opakování - řešení
Test metabolismus
Test metabolismus- řešení
Metabolismus - hodiny
Glykolýza - schéma
Citrátový cyklus - schéma
Glucose_song_zadani a Glucose_song_reseni
Použitá literatura:
- Mareček A., Honza J.: Chemie pro čtyřletá gymnázia 3. díl, Nakladatelství Olomouc, 2000
- Kotlík B., Růžičková K.: Chemie II. v kostce pro střední školy, Organická chemie a biochemie, Nakladatelství Fragment, 1997
- Vodrážka Z.: Biochemie, Academia, 2002
- prezentace M. Teplé – test: metabolismus, dostupné z http://www.teplamilada.wz.cz/materialy/materialy/BPLO/BPLO/PDF/Testy/2T.pdf
- obrázek glykolýzy, dostupné z http://projektalfa.ic.cz/anaerobni_glykolyza.htm
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (2.12.2012):
- Citrátový cyklus-schéma - překlep ocalacetát.
- Katabolismus sacharidů (text) - obsahově nad rámec sš pojetí výuky.
- glykolýza může probíhat i za aerobních podmínek.
- "glykogen se odbourává, pokud je nedostatek škrobu" nebo nedosatek glukosy?
- Metabolismus hodiny - 5 hodin na metabolické dráhy (vyjma fotosyntézy, replikace a proteosyntézy) je poměrně málo hodin, ale dá se to zvládnout (osekané učivo), s fotosyntézou stěží! Jedna vyučovací hodina na katabolismus sacharidů je adekvátní.
- proč nejprve probrat citrátový cyklus a poté až beta oxidaci? Vždyť při odbourávání MK téz vzniká acetylkoenzym A, stejně jako u glykolýzy, který poté vstupuje do citrátového cyklu. Já bych citrátový cyklus a dýchací řetězec zařadila na konec.
Anabolismus lipidů se na sš neučí - není na to prostor.
Fotosyntézu bych probrala určitě ještě jednou v hodinách chemie. V prvním ročníku, kdy je vyučována v rámci předmětu biologie, žáci nemohou dle mého názoru pochopit celkovou podstatu tohoto děje (ATP - proč je to makroergická látka, co je to redukční činidlo, co je glyceraldehyd, glukosa, jaké mají struktury, co je redoxní potenciál ...).
Znát vzorce všech sloučenin, které jsou součástí citrátového cyklu, mi přijde, že je nad rámec sš učiva - možná ještě malát, oxalacetát, citrát a fumarát, ale k čemu 2-oxoglutarát, sukcinylkoenzym A? Stejně to časem zapomenou, důležitá je podstata těchto dějů.
- Opakování a Metabolismus test - Položka č. 3 - byla opomenuta strouhanka :)
Testové položky jsou jednoznačné, srozumitelné a přiměřené. Klasifikace se mi zdá být mírnější.
Opakování - líbí se mi - utřídění si pojmů.
- Prezentace - obrázek na 3. a 4. snímku by mohl být ve větší kvalitě. Jinak moc hezky provedené - minimum textu, text je čitelný, motivační obrázky).
- Didaktické poznámky (příprava na VH) - Moc hezký výchovný cíl: "Žáci vysvětlí, proč je při běhání začne pýchat v boku a jak tomu předejít." Myslím, že by to žáky mohlo zaujmout, či alespoň trochu povzbudit.
V záloze - citrátový cyklus - chválím, vždy je dobré mít něco v záloze (tzv. "vždy být o jednu hodinu napřed" v pozitivním slova smyslu)
- Písnička - moc zajímavý nápad, určitě se bude jednat o zpestření výuky :) Jsem zvědavá na vaší prezentaci :)
Daniela Halamková (2.12.2012):
- - materiály k vyučovací hodině zpracovány velmi detailně – rozsahem i obsahem
- prezentace - kladně hodnotím použitá schémata, která jsou přehledná, jedinou výtku mám ke schématu glykolýzy, kdy názvy sloučenin jsou moc malé a špatně čitelné, naopak velmi oceňuji barevné zvýraznění produktů citrátového cyklu, včetně přeměny GTP na ATP
- prezentace není přesycená schématy, textem
- barva pozadí se mi moc líbí, ovšem mám zkušenost, že některý dataprojektor by tuto příjemnou červenou mohl přeměnit na nepříjemný vizuální dojem (ještě v kontrastu s výraznou modrou barvou použitou pro NADH…)
- průběh vyučovací hodiny:
- struktura výkladu je logická
- trávení sacharidů by mělo být pro žáky vlastně opakování – z biologie, proto by mohla místo výkladu být použita metoda dialogu
- k opakování tématu metabolismu sacharidů má být využita písnička, ale nenašla jsem v materiálech její znění…
- citrátový cyklus bych si nenechávala jako zálohu, kdyby zbyl čas na konci VH – neboť se jedná na střední školu o složitý cyklus – je dobré mít dostatek času na jeho výklad
- 5 VH na metabolismus látek je, myslím, málo/ stejně tak na úvod k tématu metabolismus, podle mě není na 20 minut
- rozsah probírané látky odpovídá střední škole
- test - velmi oceňuji zařazení různých typů úloh
- bodové ohodnocení odpovídá náročnosti tématu
Lukáš Taraba (4.12.2012):
- prezentace: Pěkná, dobře čitelná schémata (snad jen s výjimkou
glykolýzy, třeba by stálo za úvahu také ji překreslit).
- didaktické poznámky: Jsou velmi detailně zpracované, jen se obávám, že časový plán na 5 VH by byl vhodný pro žáky, kteří mají o chemii a biologii vyloženě zájem (což se bohužel čím dál víc liší od reality); myslím si, že pro studenty všeobecného (nikoli přírodovědného) gymnázia by bylo potřeba buď více času anebo témata poněkud zjednodušit (což by byla škoda).
- test: Sestává z různých typů úloh, což je dobré pro rozvoj žáků; klasifikace se mi zdá být vhodná.
Vlastimil Souček (4.12.2012):
- Materiály jsou zpracované dobře, odpovídají mé představě o obsahu pro střední školu. Je dobré, že hodinu zasadila do širšího celku hodin daného tématu.
- Co se opakování týče, tyhle pojmy jsem na střední škole vůbec nepotkal a jsem tomu docela rád J Pročež posouzení zda patří na střední školu rád přenechávám kolegyním s aprobací biologie. Prezentace je vypracovaná přehledně, obrázky na ni jsou zřetelné.
Myslím že časové rozvržení na dvě VH je reálné
- Test: Je dobré, že test není omezen jen na poznatky z probrané VH, ale že se vztahuje k metabolismu jako k celku.
Bodové ohodnocení je v pořádku, taktéž známkovací stupnice.
Velice se mi líbilo spojení otázky č. 3 s normálním životem.
Jan Milichovský (5.12.2012):
- protoze v patek mozna budu odchazet drive, tak posilam svou pripomínku k autorskemu reseni testu Petry Vrzackove. Jedna se o, dle meho nazoru, dulezite chyby, ktere mohou byt velmi problemove pri opravovani pripadne pisemky a urcite je problem vysvetlit zakum, ze i ucitel se muže splest.
Cekal jsem, ze se zminky objevi v hodnoceni na webu, ale zatim to tam nevidim. V pripade chybne "chyby" prosim o doplneni :)
- úloha 4 - uvedeny vzorec glukosy neni glukosa, ale gulosa
- vzorec fumarove kyseliny odpovida jak kyseline fumarove, tak kyseline maleinove. Jinak receno, neni zobrazena trans forma vzorce.
- Uloha 3 - nemela byt u mleka laktosa? Maltosa tam asi moc nebude a navic popis vstrebavani odpovida laktose
- sacharidy lze mimo strouhanky ziskat i ze samotneho masa
- Uloha 6, podotazka 2
- dle autorskeho reseni je spravna varianta "Vyssi mastne kyseliny maji... sudy pocet uhliku". Spravne je vsak moznost "c) libovolny pocet uhliku". Je pravda, ze se liche VMK nevyskytuji tak casto, ale existuji a proc plest zakum hlavu. A pokud vezmu svou vyuku z gymnazia, tak zadne pravidlo o sudem poctu uhliku nebylo.
Gabriela Uherčíková (5.12.2012):
- - Myslím si, že toho je na jednu hodinu hodně
- – v případě dotazů studentů a podobně se hodina protáhne
- - Látka je podobně strukturovaná, jak nás ji učili na gymnáziu a doteď si skoro vše pamatuji
- - Prezentace je moc pěkná
- - test je podle mě v pořádku, jen nevím, na jak dlouho by byl. Připadá mi, že minimálně na 25 minut spíš déle
- - určitě bych dala k dispozici studentům
Adéla Fantová (5.12.2012):
- Velmi pečlivě a podrobně zpracované téma
- Prezentace – dostačující a vhodné doplnění výkladu
- Didaktické poznámky – přehledné, srozumitelné, zdá se mi, že látky je na 1VH až až
Zaujalo mne zařazení písničky a oceňuji opakovací úlohu
- Test - moc pěkně sestavený, rozmanité otázky, super!
U otázky 3 bych ještě doplnila mouku a strouhanku v obalovance JJJ