Materiály
(Úvodní snímek k prezentaci)
Steroidy - prezentace
Steroidy - didaktické poznámky
Steroidy - Test
Steroidy - Test - reseni
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (27.12.2012):
- Prezentace
- Vzhledově se mi líbí.
- Vždy je otázka, jaké struktury si mají žáci pamatovat?
- Syntéza vitaminů D - nevím, jestli to není mnoho pojmů (názvy látek - dehydrocholesterol, cholekalciferol, ergosterol, ergokalciferol), pro mne je důležitější princip - ukázat vzorec a zdůraznit, kde reakce probíhá a co je zapotřebí (UV) - proč je zdravé chodit na sluníčko :). U vitaminu D bych ještě zmínila, že díky otevření kruhu ztrácí steroidní strukturu. Možná ještě bych zmínila, proč malé děti (do dvou let) musí brát vitamin D v kapkách (tzv. vigantol).
- Na některých snímcích příliš mnoho textu (např. snímek č. 7).
- Nejsem na steroidní hormony odborník a trochu tápu u rozdělení mužských pohlavních hormonů na androgeny a anabolika; já myslela, že anabolika jsou součástí androgenů, ale netuším, jak se to správně třídí?
- Líbí se mi motivační a varující obrázky na snímku č. 9.
- U digitoxinu bych zmínila, že se jedná především o jed a v určité koncentraci lze použít jako lék - též zajímavá souvislost mezi tím, co je jed a co je lék (souvislost s toxikologií).
- Didaktické poznámky
- Steroidy učíte po isoprenoidech. Časové vymezení lipidů jako celek bych já osobně viděla na 3 VH:
- 2 VH pro jednoduché a složené lipidy;
- 1 VH na odvozené lipidy (=isoprenoidy, kam se nejčastěji řadí též steroidy).
Vyučovací hodinu bych pojmula jako výklad tematického celku isoprenoidy, jehož součástí je učivo steroidy (jedná se jen o názor).
- Než bych došla k výkladu o steroidních sloučeninách vykladála bych klasicky monoterpeny, seskviterpeny a diterpeny; u triterpenů bych uvedla řetězec šesti isoprenových jednotek za sebou (musí být symetricky uspořádán) a poté se správně natočí do struktury tak, jak je běžně znázorňován skvalen - je zde vidět souvislost, proč jsou steroidy zařazovány mezi isoprenoidy. Z této struktury se dá odvodit steran a ostatní struktury. No a po probrání triterpenů by následovaly tetraterpeny (karotenoidy...) atd. Přijde mi to takto logické (je to jen můj návrh).
- Líbí se mi dotaz - co si představíte pod pojmem steroidy? Určitě žáci jsou s tímto pojmem seznámení minimálně z medií.
- Souhlasím s tím, že podrobně učivo hormony by bylo lepší vyučovat společně s ostatními hormony (lépe i v hodinách biologie). Já bych je zde jen zmínila.
- Test
- Tajenka - u odpovědi "emulgace tuků" bych v zadání zvýraznila prázdné políčko křížkem nebo jiným symbolem.
- V zadání je již uvedeno řešení - struktura steranu.
- Bodování - zarazilo mne rozmezí bodů pro známku 1 ve srovnání s rozmezím pro ostatní známky (2-4). Bude více jedničkářů.
- Jinak bez výhrad.
Růžena Maroušková (28.12.2012):
- Prezentace:
- Pěkně a přehledně upravená.
- Pokud je někde více textu, líbí se mi zvýraznění některých slov, a pokud by jednotlivé informace byly žákům podávány postupně, neměl by to být problém.
- Líbí se mi slide 9 a propojení s tím, jaké škodlivé účinky steroidy mohou mít.
- Test: Líbí se mi tajenka – dává žákům tak i nápovědu, kolik písmen má odpověď. Je použitelný do hodiny.
Julie Andrová (28.12.2012):
- Prezentace
- - pěkná
- - na snímcích č. 4 a č. 7 bych uvítala postupné nabíhání textu (je ho tam poměrně dost)
- - oceňuji zařazení snímku č. 9 (škodlivost a vedlejší účinky anabolických steroidů)
- Didaktické poznámky - cíle jsou definovány správně
- dobře zpracované
- Test
- - oceňuji zařazení křížovky do testu
- - u otázky č. 1 je v zadání pro žáky uvedeno i řešení (vzorec steranu)
- - u otázky 1 c) bych pole mezi 2 slovy např. začernila
- - s obodováním jednotlivých otázek a hodnocením souhlasím
- Celkový dojem - pěkně zpracované téma
Jana Nedělová (vloženo 1.1.2013):
- Prezentace
- - na oko pěkná, čitelná, motivující obrázky
- - na můj vkus někdy zbytečně moc textu (hlavně snímek 4 a 7)
- Didaktické poznámky
- - pěkně, podrobně zpracované
- - líbí se mi propojení s běžným životem
- - možná jsou samotné steroidy na 1VH málo – záleželo by, jak by učitel stíhal a kolik času by jim tedy mohl věnovat…
- - lze navázat na znalosti z biologie
- Test
- - moc se mi líbí zařazení křížovky
- - u „c“ bych naznačila, že odpověď – emulgace tuků – je tvořena ze dvou slov, aby to nebylo matoucí…
- - poupravila bych škálu u hodnocení – např. větší rozmezí bodů bych nechala spíše pro trojku než pro jedničku
- - celkově pěkný
Jana Zimmermannová (vloženo 1.1.2013):
- prezentace
- - Jako celek se mi líbí, sama bych ji použila ve výuce.
- - Možná bych pouze ubrala někde text a studentům bych to řekla ústně, popřípadě napsala na tabuli (vyvarování se zkracování slov), ale to je asi věc názoru.
- - slide 4: tam měli asi být obrázky ze slidu 5?
- didaktické poznámky
- - přehledné, dobře napsané
- - Pokusila bych se studenty častěji zapojit do výuky během hodiny formou otázek.
- test
- - Hodnocení, vzhledem k náročnosti testu, mi přijde celkem přísné.
- - křížovka – dobré „zpestření“ testu
Jan Milichovský (vloženo 1.1.2013):
- Příprava
- příprava dobrá, jen bych si pro sebe dodělal styly písma, abych poznal poznámky k jednotlivým slidům
- Prezentace
- - jednoduchá a účinná
- - přeměna vitamínu D2 na vitamín D3 – chvíli mi trvalo pochopení, že se jedná o rozevření jednoho -z kruhů steranového skeletu. Možná by to chtělo v přípravě vypíchnout.
- Test - v uloze 1 je již steran nakreslen
Martin Švehla (4.1.2013):
- Prezentace:
- - Vzhledově jednoduchá
- - Některé slidy s velkým množstvím textu bych rozdělil na dva
- - Slide 10 – Kortikoidní hormony – kam je zařadit v rozdělení (Slide 3)?
- Didaktické poznámky:
- - Stačí ½ VH (spojit s předchozí hodinou)
- - Také bych neřešil Bloomovu taxonomii hodnot
- - Vysvětlit proč se steroidy označují jako izoprenoidní lipidy
- - Nepříliš přehledně strukturované
- Test:
- - V zadání vzorec steranu?
- - Hodnocení mírné u 1
- - Test celkem obtížný