Lukáš Taraba - Steroidy

Materiály

obrazek (Úvodní snímek k prezentaci)

Steroidy - prezentace

Steroidy - didaktické poznámky

Steroidy - Test

Steroidy - Test - reseni

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (27.12.2012):

  1. Prezentace
    1. Vzhledově se mi líbí.
    2. Vždy je otázka, jaké struktury si mají žáci pamatovat?
    3. Syntéza vitaminů D - nevím, jestli to není mnoho pojmů (názvy látek - dehydrocholesterol, cholekalciferol, ergosterol, ergokalciferol), pro mne je důležitější princip - ukázat vzorec a zdůraznit, kde reakce probíhá a co je zapotřebí (UV) - proč je zdravé chodit na sluníčko :). U vitaminu D bych ještě zmínila, že díky otevření kruhu ztrácí steroidní strukturu. Možná ještě bych zmínila, proč malé děti (do dvou let) musí brát vitamin D v kapkách (tzv. vigantol).
    4. Na některých snímcích příliš mnoho textu (např. snímek č. 7).
    5. Nejsem na steroidní hormony odborník a trochu tápu u rozdělení mužských pohlavních hormonů na androgeny a anabolika; já myslela, že anabolika jsou součástí androgenů, ale netuším, jak se to správně třídí?
    6. Líbí se mi motivační a varující obrázky na snímku č. 9.
    7. U digitoxinu bych zmínila, že se jedná především o jed a v určité koncentraci lze použít jako lék - též zajímavá souvislost mezi tím, co je jed a co je lék (souvislost s toxikologií).
  2. Didaktické poznámky
    1. Steroidy učíte po isoprenoidech. Časové vymezení lipidů jako celek bych já osobně viděla na 3 VH:
      1. 2 VH pro jednoduché a složené lipidy;
      2. 1 VH na odvozené lipidy (=isoprenoidy, kam se nejčastěji řadí též steroidy).
      Vyučovací hodinu bych pojmula jako výklad tematického celku isoprenoidy, jehož součástí je učivo steroidy (jedná se jen o názor).
    2. Než bych došla k výkladu o steroidních sloučeninách vykladála bych klasicky monoterpeny, seskviterpeny a diterpeny; u triterpenů bych uvedla řetězec šesti isoprenových jednotek za sebou (musí být symetricky uspořádán) a poté se správně natočí do struktury tak, jak je běžně znázorňován skvalen - je zde vidět souvislost, proč jsou steroidy zařazovány mezi isoprenoidy. Z této struktury se dá odvodit steran a ostatní struktury. No a po probrání triterpenů by následovaly tetraterpeny (karotenoidy...) atd. Přijde mi to takto logické (je to jen můj návrh).
    3. Líbí se mi dotaz - co si představíte pod pojmem steroidy? Určitě žáci jsou s tímto pojmem seznámení minimálně z medií.
    4. Souhlasím s tím, že podrobně učivo hormony by bylo lepší vyučovat společně s ostatními hormony (lépe i v hodinách biologie). Já bych je zde jen zmínila.
  3. Test
    1. Tajenka - u odpovědi "emulgace tuků" bych v zadání zvýraznila prázdné políčko křížkem nebo jiným symbolem.
    2. V zadání je již uvedeno řešení - struktura steranu.
    3. Bodování - zarazilo mne rozmezí bodů pro známku 1 ve srovnání s rozmezím pro ostatní známky (2-4). Bude více jedničkářů.
    4. Jinak bez výhrad.

Růžena Maroušková (28.12.2012):

  1. Prezentace:
    1. Pěkně a přehledně upravená.
    2. Pokud je někde více textu, líbí se mi zvýraznění některých slov, a pokud by jednotlivé informace byly žákům podávány postupně, neměl by to být problém.
    3. Líbí se mi slide 9 a propojení s tím, jaké škodlivé účinky steroidy mohou mít.
  2. Test: Líbí se mi tajenka – dává žákům tak i nápovědu, kolik písmen má odpověď. Je použitelný do hodiny.

Julie Andrová (28.12.2012):

  1. Prezentace
    1. - pěkná
    2. - na snímcích č. 4 a č. 7 bych uvítala postupné nabíhání textu (je ho tam poměrně dost)
    3. - oceňuji zařazení snímku č. 9 (škodlivost a vedlejší účinky anabolických steroidů)
  2. Didaktické poznámky - cíle jsou definovány správně - dobře zpracované
  3. Test
    1. - oceňuji zařazení křížovky do testu
    2. - u otázky č. 1 je v zadání pro žáky uvedeno i řešení (vzorec steranu)
    3. - u otázky 1 c) bych pole mezi 2 slovy např. začernila
    4. - s obodováním jednotlivých otázek a hodnocením souhlasím
  4. Celkový dojem - pěkně zpracované téma

Jana Nedělová (vloženo 1.1.2013):

  1. Prezentace
    1. - na oko pěkná, čitelná, motivující obrázky
    2. - na můj vkus někdy zbytečně moc textu (hlavně snímek 4 a 7)
  2. Didaktické poznámky
    1. - pěkně, podrobně zpracované
    2. - líbí se mi propojení s běžným životem
    3. - možná jsou samotné steroidy na 1VH málo – záleželo by, jak by učitel stíhal a kolik času by jim tedy mohl věnovat…
    4. - lze navázat na znalosti z biologie
  3. Test
    1. - moc se mi líbí zařazení křížovky
    2. - u „c“ bych naznačila, že odpověď – emulgace tuků – je tvořena ze dvou slov, aby to nebylo matoucí…
    3. - poupravila bych škálu u hodnocení – např. větší rozmezí bodů bych nechala spíše pro trojku než pro jedničku
    4. - celkově pěkný

Jana Zimmermannová (vloženo 1.1.2013):

  1. prezentace
    1. - Jako celek se mi líbí, sama bych ji použila ve výuce.
    2. - Možná bych pouze ubrala někde text a studentům bych to řekla ústně, popřípadě napsala na tabuli (vyvarování se zkracování slov), ale to je asi věc názoru.
    3. - slide 4: tam měli asi být obrázky ze slidu 5?
  2. didaktické poznámky
    1. - přehledné, dobře napsané
    2. - Pokusila bych se studenty častěji zapojit do výuky během hodiny formou otázek.
  3. test
    1. - Hodnocení, vzhledem k náročnosti testu, mi přijde celkem přísné.
    2. - křížovka – dobré „zpestření“ testu

Jan Milichovský (vloženo 1.1.2013):

  1. Příprava - příprava dobrá, jen bych si pro sebe dodělal styly písma, abych poznal poznámky k jednotlivým slidům
  2. Prezentace
    1. - jednoduchá a účinná
    2. - přeměna vitamínu D2 na vitamín D3 – chvíli mi trvalo pochopení, že se jedná o rozevření jednoho -z kruhů steranového skeletu. Možná by to chtělo v přípravě vypíchnout.
  3. Test - v uloze 1 je již steran nakreslen

Martin Švehla (4.1.2013):

  1. Prezentace:
    1. - Vzhledově jednoduchá
    2. - Některé slidy s velkým množstvím textu bych rozdělil na dva
    3. - Slide 10 – Kortikoidní hormony – kam je zařadit v rozdělení (Slide 3)?
  2. Didaktické poznámky:
    1. - Stačí ½ VH (spojit s předchozí hodinou)
    2. - Také bych neřešil Bloomovu taxonomii hodnot
    3. - Vysvětlit proč se steroidy označují jako izoprenoidní lipidy
    4. - Nepříliš přehledně strukturované
  3. Test:
    1. - V zadání vzorec steranu?
    2. - Hodnocení mírné u 1
    3. - Test celkem obtížný

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz