Materiály
Powerpointová prezentace - Aminokyseliny
(ukázka snímku z prezentace)
Didaktické poznámky s testem
Seznam aminokyselin
Použitá literatura:
- McMurry, John: Organická chemie, Nakladatelství VUTIUM, Brno, 2007
- Koolman, J., K.H.Roehm: Color Atlas of Biochemistry, Appl, Wemding, 2005
- Voet, D., Voet, J.G.: Biochemie, Victoria publishing, Praha, 1995
- Poznámky z přednášky Biochemie III(b) RNDr. Václava Martínka, Ph.D.
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (27.12.2012):
- Prezentace
- V pořadí již třetí prezentace na aminokyseliny, takže máme co porovnávat, ale budu se snažit býti objektivní.
- Snímek č. 2 - "Jak bysme / bychom připravili AMK?" Probírá se na SŠ? Nepřipravují se a-aminokyseliny spíše hydrolýzou peptidů? Ale zase chápu souvislost s organickou chemií. Pokud tuto otázku zařadíte do opakování je zapotřebí uvést i průběh reakce na tabuli (slovně nestačí).
- Snímek č. 3 - nekvalitní obrázek. Lepší malovat na tabuli.
- Snímek č. 4 - nekvalitní scan - bude to čitelné?
- Dělení aminokyselin - co zdroj to jiné dělení. Dle jaké literatury jste použil právě toto dělení? Bývá zvykem dělit aminokyselin do čtyř základních tříd: (zdroj Kolektiv autorů: Biochemie - základní kurz, Praha, 2005.)
- AMK s nenabitým nepolárním postranním řetězcem;
- AMK s nenabitým polárním postranním řetězcem;
- AMK s negativně nabitými postranními řetězci;
- AMK s pozitivně nabitými postranními řetězci.
Vámi uvedené dělení se různě prolíná - např. His patří mezi aromatické i mezi bazické AMK. Co se přesně myslí neutrálním postranním řetězcem - tím myslíte nenabitým? Do této kategorie poté spadají některé AMK (Phe, Trp), které spadají též do kategorie AMK s aromatickým postranním řetězcem a dále AMK (Ala, Val, Leu, Ile, Gly), které též spadají do kategorie s alifatickým postranním řetězcem atd.
- Tvorba peptidové vazby - rozepsat na tabuli!
- Vysvětlit, proč je jednou uvedeno -COOH a -NH2 a jednou -COO- a -NH3+ (vysvětleno v didaktických poznámkách!)
- Myslím, že bez prezentace by byla VH lepší (pokud ji nebudete chtít používat nemusíte).
- Didaktické poznámky
- Cíle VH: "Žák dokáže nakreslit a pojmenovat struktury některých vybraných AMK." Kterých AMK máte konrétně na mysli?
- Vyhrazených 10 minut na opakování je dlouhá doba, dle toho co máte připraveno.
- Opět narážím na dělení AMK - nějak s tím nemohu souhlasit, prolin bych nezařadila mezi alifatické (= acyklické); histidin též patří mezi aromatické. Neutrální AMK ve smyslu nenabité - poté sem patří celá řada dalších AMK.
- Esenciální mastné kyseliny (překlep).
- V souvislosti s poznámkou u esenciálních AMK - možná bych zmínila i fenylketonurii, každý z žáků musel povinně v porodnici projít testem na zjištění výskytu této poruchy metabolismu (propojení s každodenním životem).
- Esenciální AMK - žáci mají vědět, které to jsou?
- AMK nejsou pouze součástí peptidů (jak správně zmiňujete a za to vás chválím), v organismu mají mnoho funkcí - připomněla bych, že jsou stavebmíni složkami i některých hormonů.
- "Pokud už na nic dalšího nepřijdou, tak jim říci, že jsou v proteinech, ale že proteiny jsou součástí větší skupiny zvané peptidy." Peptidy rozhodně nejsou větší skupina než jsou proteiny!!!
aminokyseliny - oligopetidy (2-10 AMK) - nižší polypeptidy (dle zdroje se uvádí 11-50 nebo 11-100 AMK nebo dle hmotnosti daného peptidu) - vyšší polypetidy (= proteiny neboli bílkoviny).
- Postrádám zmínku o chiralitě aminokyselin.
- Probrala bych též peptidy a do další hodiny bych si nechala již jen proteiny (samozřejmě v závislosti na čase).
- Test
- velmi kratičká opakovací písemčička. Čekala bych větší rozpracování.
- Čekala bych, že forma testu bude odpovídat podobě určené k tisku či alespoň k projekci přes dataprojektor, nebo budou otázky diktovány?
- Kdyby někdo uvedl methionin a vzorec cysteinu, tak dostane plný počet bodů?
- Druhá položka - pozor na opisování. Více bych rozepsala obodování - za uvedení výchozích látek bych také dala bodíky, tedy pokud jsem to správně pochopila, že mají napsat vzorce dvou aminokyselin a dále vytvořit mezi nimi peptidovou vazbu.
- Tato písemčička jako rychlé kratičké opakování je zajisté použitelná.
- Seznam aminokyselin - trošku průsvitný scan z učebnice.
Julie Andrová (28.12.2012):
- Prezentace
- - stručná, dostačující → hodnotím ji kladně
- - pozor na češtinu: snímek č. 2 - bysme → bychom
- - aminokyseliny na snímku č. 4 možná nebudou v zadních lavicích vidět (vzhledem k tomu, že ale žákům bude seznam aminokyselin také rozdán, tak to zas tak nevadí)
- Didaktické poznámky
- - líbí se mi rozvržení vyučovací hodiny a to, že jsou žáci zapojováni do průběhu vyučovací hodiny prostřednictvím otázek
- - cíle bych definovala trochu jinak: místo dokáže nakreslit, pojmenovat, aplikovat – nakreslí, pojmenuje, aplikuje
- - v poznámkách je uvedeno: zmínit esenciální mastné kyseliny (asi přepis – esenciální aminokyseliny),
- dále proteiny jsou součástí větší skupiny zvané peptidy (s tím moc nesouhlasím)
- Test - s obodováním jednotlivých otázek a hodnocením souhlasím
- Celkový dojem - oproti D. Halamkové a A. Fantové stručněji, ale podle mého názoru pěkně zpracované téma
Růžena Maroušková (28.12.2012):
- Prezentace:
- Je tam docela málo informací, ale předpokládám, že žákům bude učivo vysvětleno formou tabule-křída, výklad apod.
- Je dobré, že žáci budou sami přiřazovat, do kterých skupin dané aminokyseliny patří, tak by si mohli uvědomit i proč do daných skupin patří a z hlediska rozřazení do skupin může dojít k různým diskuzím
- Didaktické poznámky s testem:
- Test je vyhovující, žáci jsou na něj předem upozorněni.
- V hodině bych probrala i začátek peptidů (proteiny jsou nadřazené peptidům, obsahují více AMK – chyba v poznámkách).
- Zmínila bych pojem izoelektrický bod.
- Určitě bych dala žákům napsat na tabuli vznik peptidové vazby (jak je to zmíněné v poznámkách) a zvýraznit peptidovou vazbu.
- Slide 8 – nerozumím, proč je tam slovo polypeptidy (proč nestačí peptidy?)
Jana Nedělová (vloženo 1.1.2013):
- Prezentace
- - snímek 4 nebude dle mého názoru dobře čitelný
- - myslím si, že k tomuto tématu není prezentace ani tolik zapotřebí
- – hodně toho lze napsat na tabuli, a bude to asi i vhodnější…
- - seznam aminokyselin by žáci mohli dostat také dopředu – stačí i pár kopií nebo odkaz, žáci si mohou sami namnožit či doma vytisknout
- - souhlasím, že vznik peptidové vazby je určitě dobré napsat na tabuli, vyznačit peptidovou vazbu
- Didaktické poznámky
- - celkem podrobné
- do výuky bych uvítala poznámky napsané více strukturovaně, abych se v tom neztratila, ale každému vyhovuje něco jiného J
- - rozdělení aminokyselin – mohou se jednotlivé skupiny prolínat?
- - nezapomnělo se na opakování na začátku a konci VH (10 min na začátku je možná až až)
- - líbí se mi, že žáci v rámci opakování budou sami tvořit peptidovou vazbu
- Test - jako krátká písemka – klidně lze použít
- u 2. otázky bych asi hodnotila i správný vzorec aminokyseliny
- Seznam AMK - je fajn, že by byl poskytnut žákům
- na internetu lze získat v lepší kvalitě
Jana Zimmermannová (vloženo 1.1.2013):
- prezentace
- - Pokud prezentace bude sloučit pouze jako vodítko vyučujícímu v průběhu hodiny a bude využívána spíše tabule-křída, tak proč ne.
- - Překlepy, chyby, nekvalitní obrázky: slide 2, 3, 4 a 7
- didaktické poznámky
- - Některé slova nebo slovní spojení v poznámkách mi přidou trochu neštastně zvoleny: „ocásky“, těžko stvořitelné …
- - esenciální MK??
- - ….proteiny jsou součástí větší skupiny zvané peptidy??
- - Kladně hodnotím zapojování studentů do výkladu během celé vyučovací hodiny formou otázek.
- ve výkladu postrádám zmínku o steogenním centru, L-AMK, bod pI, jestli existují jiné AMK než ty, které dostanou studenti nascenované (proteinogenní & neproteinogenní AMK)
- test - Jako pětiminutovka využitelná, hodnocení přiměřené.
Jan Milichovský (vloženo 1.1.2013):
- Příprava
- proč věnovat peptidům celou hodinu? není vhodné zapojit peptidy s proteiny?
- zaujala mě věta „Vysvětlit pojem amfion a říci, že při fyziologickém pH jsou AMK ve formě aniontu.“. Není zde překlep? Aspoň při pH krve jsou často amfionty.
- k chemické degradaci peptidové vazby – mohlo by je zaujmout, že okyselení musí být výrazné a reakce vyžaduje hodně času :)
Co si pamatuju z gymplu, tak trocha „představitelných“ údajů (čas a kolik např. HCl) nás zaujala více, než konstatování „vydrží hodně“.
- Prezentace
- pozadí neruší text
- i když je obrázek na slidu 3 trochu rozostřený, tak z dálky na plátně to určitě nevypadá nijak zle :)
- Seznam aminokyselin
- aminokyseliny jsou ve formách amfiontu, případně s nabitými skupinami; v přípravě je ale uvedeno, že jsou v aniontovém tvaru. Nevím, zda to nemůže žáky mást, případně to vzbudit dotazy, proč jim to nebylo dáno ve „správné“ formě
Martin Švehla (4.1.2013):
- Prezentace:
- - Jednoduchá a přehledná
- - Nekvalitní obrázky, nízké rozlišení (možná to na projektoru nebude tak patrné)
- - Vznik peptidové vazby – použil bych jiný obrázek, nebo bych maloval na tabuli
- - Dělení AMK – nadpis menším písmem než text
- - Chybí mi zmínka o esenciálních AMK a pI
- Didaktické poznámky:
- - Pár překlepů
- - Nepříliš přehledně strukturované
- - Nevím, jestli sami přijdou na přípravu AMK přes bromkarboxylovou kys.
- Test:
- - Předpokládám, že otázky budou nadiktovány
- - Hodně krátký test, neobsahuje celé učivo