Vlastimil Souček - Aminokyseliny

Materiály

Powerpointová prezentace - Aminokyseliny

obrazek (ukázka snímku z prezentace)

Didaktické poznámky s testem

Seznam aminokyselin

Použitá literatura:

  1. McMurry, John: Organická chemie, Nakladatelství VUTIUM, Brno, 2007
  2. Koolman, J., K.H.Roehm: Color Atlas of Biochemistry, Appl, Wemding, 2005
  3. Voet, D., Voet, J.G.: Biochemie, Victoria publishing, Praha, 1995
  4. Poznámky z přednášky Biochemie III(b) RNDr. Václava Martínka, Ph.D.

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (27.12.2012):

  1. Prezentace
    1. V pořadí již třetí prezentace na aminokyseliny, takže máme co porovnávat, ale budu se snažit býti objektivní.
    2. Snímek č. 2 - "Jak bysme / bychom připravili AMK?" Probírá se na SŠ? Nepřipravují se a-aminokyseliny spíše hydrolýzou peptidů? Ale zase chápu souvislost s organickou chemií. Pokud tuto otázku zařadíte do opakování je zapotřebí uvést i průběh reakce na tabuli (slovně nestačí).
    3. Snímek č. 3 - nekvalitní obrázek. Lepší malovat na tabuli.
    4. Snímek č. 4 - nekvalitní scan - bude to čitelné?
    5. Dělení aminokyselin - co zdroj to jiné dělení. Dle jaké literatury jste použil právě toto dělení? Bývá zvykem dělit aminokyselin do čtyř základních tříd: (zdroj Kolektiv autorů: Biochemie - základní kurz, Praha, 2005.)
      1. AMK s nenabitým nepolárním postranním řetězcem;
      2. AMK s nenabitým polárním postranním řetězcem;
      3. AMK s negativně nabitými postranními řetězci;
      4. AMK s pozitivně nabitými postranními řetězci.
      Vámi uvedené dělení se různě prolíná - např. His patří mezi aromatické i mezi bazické AMK. Co se přesně myslí neutrálním postranním řetězcem - tím myslíte nenabitým? Do této kategorie poté spadají některé AMK (Phe, Trp), které spadají též do kategorie AMK s aromatickým postranním řetězcem a dále AMK (Ala, Val, Leu, Ile, Gly), které též spadají do kategorie s alifatickým postranním řetězcem atd.
    6. Tvorba peptidové vazby - rozepsat na tabuli!
    7. Vysvětlit, proč je jednou uvedeno -COOH a -NH2 a jednou -COO- a -NH3+ (vysvětleno v didaktických poznámkách!)
    8. Myslím, že bez prezentace by byla VH lepší (pokud ji nebudete chtít používat nemusíte).
  2. Didaktické poznámky
    1. Cíle VH: "Žák dokáže nakreslit a pojmenovat struktury některých vybraných AMK." Kterých AMK máte konrétně na mysli?
    2. Vyhrazených 10 minut na opakování je dlouhá doba, dle toho co máte připraveno.
    3. Opět narážím na dělení AMK - nějak s tím nemohu souhlasit, prolin bych nezařadila mezi alifatické (= acyklické); histidin též patří mezi aromatické. Neutrální AMK ve smyslu nenabité - poté sem patří celá řada dalších AMK.
    4. Esenciální mastné kyseliny (překlep).
    5. V souvislosti s poznámkou u esenciálních AMK - možná bych zmínila i fenylketonurii, každý z žáků musel povinně v porodnici projít testem na zjištění výskytu této poruchy metabolismu (propojení s každodenním životem).
    6. Esenciální AMK - žáci mají vědět, které to jsou?
    7. AMK nejsou pouze součástí peptidů (jak správně zmiňujete a za to vás chválím), v organismu mají mnoho funkcí - připomněla bych, že jsou stavebmíni složkami i některých hormonů.
    8. "Pokud už na nic dalšího nepřijdou, tak jim říci, že jsou v proteinech, ale že proteiny jsou součástí větší skupiny zvané peptidy." Peptidy rozhodně nejsou větší skupina než jsou proteiny!!!
      aminokyseliny - oligopetidy (2-10 AMK) - nižší polypeptidy (dle zdroje se uvádí 11-50 nebo 11-100 AMK nebo dle hmotnosti daného peptidu) - vyšší polypetidy (= proteiny neboli bílkoviny).
    9. Postrádám zmínku o chiralitě aminokyselin.
    10. Probrala bych též peptidy a do další hodiny bych si nechala již jen proteiny (samozřejmě v závislosti na čase).
  3. Test
    1. velmi kratičká opakovací písemčička. Čekala bych větší rozpracování.
    2. Čekala bych, že forma testu bude odpovídat podobě určené k tisku či alespoň k projekci přes dataprojektor, nebo budou otázky diktovány?
    3. Kdyby někdo uvedl methionin a vzorec cysteinu, tak dostane plný počet bodů?
    4. Druhá položka - pozor na opisování. Více bych rozepsala obodování - za uvedení výchozích látek bych také dala bodíky, tedy pokud jsem to správně pochopila, že mají napsat vzorce dvou aminokyselin a dále vytvořit mezi nimi peptidovou vazbu.
    5. Tato písemčička jako rychlé kratičké opakování je zajisté použitelná.
  4. Seznam aminokyselin - trošku průsvitný scan z učebnice.

Julie Andrová (28.12.2012):

  1. Prezentace
    1. - stručná, dostačující → hodnotím ji kladně
    2. - pozor na češtinu: snímek č. 2 - bysme → bychom
    3. - aminokyseliny na snímku č. 4 možná nebudou v zadních lavicích vidět (vzhledem k tomu, že ale žákům bude seznam aminokyselin také rozdán, tak to zas tak nevadí)
  2. Didaktické poznámky
    1. - líbí se mi rozvržení vyučovací hodiny a to, že jsou žáci zapojováni do průběhu vyučovací hodiny prostřednictvím otázek
    2. - cíle bych definovala trochu jinak: místo dokáže nakreslit, pojmenovat, aplikovat – nakreslí, pojmenuje, aplikuje
    3. - v poznámkách je uvedeno: zmínit esenciální mastné kyseliny (asi přepis – esenciální aminokyseliny),
    4. dále proteiny jsou součástí větší skupiny zvané peptidy (s tím moc nesouhlasím)
  3. Test - s obodováním jednotlivých otázek a hodnocením souhlasím
  4. Celkový dojem - oproti D. Halamkové a A. Fantové stručněji, ale podle mého názoru pěkně zpracované téma

Růžena Maroušková (28.12.2012):

  1. Prezentace:
    1. Je tam docela málo informací, ale předpokládám, že žákům bude učivo vysvětleno formou tabule-křída, výklad apod.
    2. Je dobré, že žáci budou sami přiřazovat, do kterých skupin dané aminokyseliny patří, tak by si mohli uvědomit i proč do daných skupin patří a z hlediska rozřazení do skupin může dojít k různým diskuzím
  2. Didaktické poznámky s testem:
    1. Test je vyhovující, žáci jsou na něj předem upozorněni.
    2. V hodině bych probrala i začátek peptidů (proteiny jsou nadřazené peptidům, obsahují více AMK – chyba v poznámkách).
    3. Zmínila bych pojem izoelektrický bod.
    4. Určitě bych dala žákům napsat na tabuli vznik peptidové vazby (jak je to zmíněné v poznámkách) a zvýraznit peptidovou vazbu.
    5. Slide 8 – nerozumím, proč je tam slovo polypeptidy (proč nestačí peptidy?)

Jana Nedělová (vloženo 1.1.2013):

  1. Prezentace
    1. - snímek 4 nebude dle mého názoru dobře čitelný
    2. - myslím si, že k tomuto tématu není prezentace ani tolik zapotřebí
    3. – hodně toho lze napsat na tabuli, a bude to asi i vhodnější…
    4. - seznam aminokyselin by žáci mohli dostat také dopředu – stačí i pár kopií nebo odkaz, žáci si mohou sami namnožit či doma vytisknout
    5. - souhlasím, že vznik peptidové vazby je určitě dobré napsat na tabuli, vyznačit peptidovou vazbu
  2. Didaktické poznámky
    1. - celkem podrobné - do výuky bych uvítala poznámky napsané více strukturovaně, abych se v tom neztratila, ale každému vyhovuje něco jiného  J
    2. - rozdělení aminokyselin – mohou se jednotlivé skupiny prolínat?
    3. - nezapomnělo se na opakování na začátku a konci VH (10 min na začátku je možná až až)
    4. - líbí se mi, že žáci v rámci opakování budou sami tvořit peptidovou vazbu
  3. Test - jako krátká písemka – klidně lze použít - u 2. otázky bych asi hodnotila i správný vzorec aminokyseliny
  4. Seznam AMK - je fajn, že by byl poskytnut žákům - na internetu lze získat v lepší kvalitě

Jana Zimmermannová (vloženo 1.1.2013):

  1. prezentace
    1. - Pokud prezentace bude sloučit pouze jako vodítko vyučujícímu v průběhu hodiny a bude využívána spíše tabule-křída, tak proč ne.
    2. - Překlepy, chyby, nekvalitní obrázky: slide 2, 3, 4 a 7
  2. didaktické poznámky
    1. - Některé slova nebo slovní spojení v poznámkách mi přidou trochu neštastně zvoleny: „ocásky“, těžko stvořitelné …
    2. - esenciální MK??
    3. - ….proteiny jsou součástí větší skupiny zvané peptidy??
    4. - Kladně hodnotím zapojování studentů do výkladu během celé vyučovací hodiny formou otázek.
  3. ve výkladu postrádám zmínku o steogenním centru, L-AMK, bod pI, jestli existují jiné AMK než ty, které dostanou studenti nascenované (proteinogenní & neproteinogenní AMK)
  4. test - Jako pětiminutovka využitelná, hodnocení přiměřené.

Jan Milichovský (vloženo 1.1.2013):

  1. Příprava
    1. proč věnovat peptidům celou hodinu? není vhodné zapojit peptidy s proteiny?
    2. zaujala mě věta „Vysvětlit pojem amfion a říci, že při fyziologickém pH jsou AMK ve formě aniontu.“. Není zde překlep? Aspoň při pH krve jsou často amfionty.
    3. k chemické degradaci peptidové vazby – mohlo by je zaujmout, že okyselení musí být výrazné a reakce vyžaduje hodně času :) Co si pamatuju z gymplu, tak trocha „představitelných“ údajů (čas a kolik např. HCl) nás zaujala více, než konstatování „vydrží hodně“.
  2. Prezentace
    1. pozadí neruší text
    2. i když je obrázek na slidu 3 trochu rozostřený, tak z dálky na plátně to určitě nevypadá nijak zle :)
  3. Seznam aminokyselin
    1. aminokyseliny jsou ve formách amfiontu, případně s nabitými skupinami; v přípravě je ale uvedeno, že jsou v aniontovém tvaru. Nevím, zda to nemůže žáky mást, případně to vzbudit dotazy, proč jim to nebylo dáno ve „správné“ formě

Martin Švehla (4.1.2013):

  1. Prezentace:
    1. - Jednoduchá a přehledná
    2. - Nekvalitní obrázky, nízké rozlišení (možná to na projektoru nebude tak patrné)
    3. - Vznik peptidové vazby – použil bych jiný obrázek, nebo bych maloval na tabuli
    4. - Dělení AMK – nadpis menším písmem než text
    5. - Chybí mi zmínka o esenciálních AMK a pI
  2. Didaktické poznámky:
    1. - Pár překlepů
    2. - Nepříliš přehledně strukturované
    3. - Nevím, jestli sami přijdou na přípravu AMK přes bromkarboxylovou kys.
  3. Test:
    1. - Předpokládám, že otázky budou nadiktovány
    2. - Hodně krátký test, neobsahuje celé učivo

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz